2016-08-23, 22:04
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag är inte så känslomässig som du är. Jag konstaterar att strypning och en antydan till annat förlopp väcker ont blod.
Hur vet du att det var tidningens reporter som kontaktade husbehovsjuristen Brandtler? För att de skriver det?

Du vet inte mycket om kulturens roll i ett samhälle. Men du måste tydligen svartmåla den i förebyggande syfte.

Du är inte så känslomässig va ?
Hur vet du att det inte var reportern som kontaktade Brandtler ?
Kallar du det kultur att göra en video om ett brutalt mord utfört av din älskling Nerijus .
Sådan "kultur" svartmålar sig själv , precis som mördaren Nerijus .
2016-08-23, 23:19
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
mer nytta på utsidan än insidan, för kontakter, ärenden osv.

Relationen mellan dom vet vi inget om i nuläget.

Deras "alibi" för varandra är förstås inget värt om de är medgärningspersoner.

Den enstaka händelsen på brorsans dator kan orsakats av annat än honom. På frugans dator fanns inga händelser alls under den kritiska tiden halvsju till halvåtta.

Edit:
pannkaksbestyren som en del åberopar var före den kritiska tiden.
Om inte frugans dna + de icke analyserade hårstråna (som inte tillhörde Lisa) hade hittats på Lisas trosor, så hade man kanske kunnat svälja deras inbördes "alibi" utan att blinka.
Ärenden på utsidan? Vad fan skulle det vara? Jag upprepar, att städa upp ett mord ger en påföljd på ca 12-14 månader. Ett sexualsadistiskt lustmord ger med rätt stor sannolikhet livstid. Finns det bara minsta lilla chans att komma undan billigare så är det ju självklart att man tar den.

När det gäller brorsans och frugans alibin för tiden vid mordet så är de rätt så bra. Dels ger de ju varandra alibi för hela tiden och sen finns ju då datoraktivitetem på ABs dator. Och IB lagade ju pannkakor så det fanns väl ingen tid för att springa iväg till fots och mörda någon kan man tänka. Hon saknar ju körkort och AB hade ju enligt NB inte använt bilen på hela morddagen heller. IB skulle ju möjligen kunna vara inblandad tillsammans med NB men har man läst fuppen ordentligt så framstår ett sånt scenario som extremt osannolikt. Det finns ju inget bevis överhuvudtaget för att AB skulle ha lämnat hemmet en enda gång på morddagen. För IB finns det ju DNA men det har ju kunnat förklaras med att NB har överfört det.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2016-08-23 kl. 23:22.
2016-08-23, 23:52
Medlem
Han har överfört DNA från en annan person på ett av klädesplaggen men hans eget DNA har inte hittats där.
2016-08-24, 03:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Du behöver inte fundera längre. Det är en GM på plats som utför dådet. Den GM har överfört DNA till offret från en tredje person. Inga konstigheter med det. Det är numera klarlagt att så är möjligt.
Finns ingen mening att älta varken DNA eller en enda sketen ljus rot (IB är svarthårig) - så länge ingen heller kan komma med nåt trovärdigt förlopp gällande hennes inblandning och hon har alibi.
Det får väl för fan finnas nån logik och rimlighet i det hela och det är det som efterlyses bland papegojandet.

Irina drar igång en stor pannkakssmet och allt eftersom pannkakorna blir klara så är AB där och äter. Hon verkar med andra ord inte ha värst mordiska planer.
Att en kåt man mördar med sexuellt motiv tycks vara väldigt svårt att få in - men att frugan står och steker pannkakor i en timme och helt apropå är i ladan och mördar en okänd 17-åring är det inga problem med.

Jag tror inte det hela är värst komplicerat och det går att baka in vissa sidopåståenden likaväl.
Citat:
Kl 16. Irina kräver att han ska åka och utföra utlovat jobb.

NB är irriterad (egen utsago, samma som brodern berättar) men högst troligt inte på fönsterblecket. Han vill inte åka (egen utsago), stressad tillvaro för övrigt (enligt AJ) och med impulsstörningar (enligt brodern) och Irina har tjatat och tvingat honom (enligt henne själv).
Irrritation, frustration, stress, aggression är kända triggers för att begå mord. Att han börjat sjösätta sina fantasier ses dagen innan då han stoppar Adriana.

NB åker och utför jobbet hos GJ. Han är även till ladan, iakttar cafét, kanske ser tjejerna servera ute och får sina ingivelser. Han vet stängningstid och beslutar sig för att återvända.

Kl 18. För att inte väcka uppmärksamhet hemma åker han hem tillfälligt och visar upp sig, påstår det krånglar, att han letar plåtsax. Han har redan varit borta länge.
De röker ihop på trappan och iakttas av Choni. NB har full koll på klockan eftersom han inväntar stängning. ("säg att jag var hemma hela kvällen från kl 18").

För IB och AB är det en vanlig ointressant söndag och ingen bryr sig om vad han sysslar med. Hon spelar spel och är förmodligen helt inne i detta, AB är absorberad av film.
De enda tider hon har koll på är när hon tvingar iväg honom och tiden det tar att steka pannkakor.

NB åker tillbaka ladan och inväntar att en flicka ska bli ensam kvar och om detta sker så slår han till.

19.20-19.30 Han iakttas komma i hög hastighet från Martorp. Han har varit ute sen kl 16 för ett sketet småjobb. IB finner hon honom ute på trappan, de röker och pratar kort om skitiga byxor.

Dravlet om kl 19 kan man helt utesluta men däremot kan de ha sett GJ åka därifrån. Att GJ anländer dit är enbart NBs påstående, Irina pratar om att de lämnar bostaden:
Citat:
från Arne Jönssons ställe åkte hans son Gustav
GJ kan ha lämnat AJ vid denna tid - vilket vore överensstämmande med AJs ord om kl 19.15 (uppskattad tid och inte skrivet i sten då GJ inte verkar ha koll alls).

19.35. Han har klätt av sig, hon stoppar i maskinen och han kastar sig på skype till morsan.
Sen till Källby för att handla pizza som om inget speciellt hänt.
Senast redigerad av develi 2016-08-24 kl. 03:25.
2016-08-24, 04:24
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag är inte så känslomässig som du är. Jag konstaterar att strypning och en antydan till annat förlopp väcker ont blod.
Hur vet du att det var tidningens reporter som kontaktade husbehovsjuristen Brandtler? För att de skriver det?

Du vet inte mycket om kulturens roll i ett samhälle. Men du måste tydligen svartmåla den i förebyggande syfte.
Dina känslor för Nerijus och mot myndigheter och rättsväsendet gör att du förvränger verkligheten på ett mycket sjukligt sätt, du verkar se mysko och ondskefulla parallellhandlingar till vad som skett i verkligheten.
Du verkar också helt lost i din empatiska förmåga med undantag för dina starka känslor för Nerijus och Irina.

Tror du - på fullt allvar - att det är "en antydan till annat förlopp" som gjort folk upprörda över videon?

Hur kan du så totalt missförstå och misstolka människors helt normala reaktioner?

Jag ska försöka förklara så du förstår.
Normalt tänkande individer reagerar med avsky för videon då den är gjord för att profitera på ett mycket tragiskt och makabert sexualsadistiskt mord. Man tänker, har inte offrets familj lidit nog?
Videon har ett syfte - att ge uppmärksamhet till det här okända bandet som tjänar för lite på sin "musik". De är inte tillräckligt bra musikaliskt alltså. Videon är taffligt gjord, osofistikerad och om någon skulle missa att den handlar om mördade och skändade Lisa så var man tvungen att använda sig av en namnskylt med hennes namn för att förtydliga.
Det här är inte kultur eller konst, det handlar enbart om känslokall profitering på ond bråd död.
Alla som reagerat med avsky, som anser att videon är smaklös, vidrig och äcklig - de reagerar just för att de finner videon vedervärdig, ingen alls tänker på eller bryr sig om att den skulle visa någon slags "antydan till annat förlopp". Ingen sådan kommentar har jag sett i alla de reaktioner den väckt utan den finns bara i din hjärna.
Många kan nog försöka sätta sig in i situationen för Lisas familj, känna empati. Man tänker "om det var mitt barn som mördats så brutalt, hade jag velat ha en musikvideo på nätet om det då"?
Svaret är givetvis NEJ. Gränsen för vad som är ok har överskridits med råge, gränsen för smaklöshet, profithungrande samt ignorans över de sörjandes känslor.
Enda förklaringen till att man inte ser det här måste vara att man varken känner empati för offret eller den sörjande familjen.
Man känner istället empati för mördaren.
2016-08-24, 04:51
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Nejus utsmetade blod fanns rikligt på byxorna, hans dna borde hittats även på trosorna om han drog ner dom kan man tycka.

Frugan kan dragit ner genom att nypa tag i framstycket med pekfinger-tumme (hon kan haft fingret vid sin mun strax innan och avsatt saliv på fingret).

Eller så följde de med ner under byxorna när Nejus drog ner byxorna. Men i så fall, hur funkar åkl.sidans förklaring då? Skulle Nejus gnidit sina kallingar mot de neddragna trosorna? Eller pillat på dom med handen efteråt och bara avsatt frugans dna från sin hand?
Ett tips.
Innan du vräker på med dina osannolika fantasier så vore det passande om du åtminstone i grunden utgår från de fakta som finns i fallet.
Du beskriver Nerijus blodbesudlingar som "utsmetat och rikligt" när det handlar om pyttesmå fläckar.
Är inte så att han har blödarsjukan eller hade ett djupt blödande sår.
Hans blod kan ha avsatts av en touch från de hudavskrapningsskador han hade på underarmar t.ex.
2016-08-24, 04:59
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
mer nytta på utsidan än insidan, för kontakter, ärenden osv.

Relationen mellan dom vet vi inget om i nuläget.

Deras "alibi" för varandra är förstås inget värt om de är medgärningspersoner.

Den enstaka händelsen på brorsans dator kan orsakats av annat än honom. På frugans dator fanns inga händelser alls under den kritiska tiden halvsju till halvåtta.

Edit:
pannkaksbestyren som en del åberopar var före den kritiska tiden.
Om inte frugans dna + de icke analyserade hårstråna (som inte tillhörde Lisa) hade hittats på Lisas trosor, så hade man kanske kunnat svälja deras inbördes "alibi" utan att blinka.
Vilken nytta ska de göra på utsidan som är så livsviktig för Nerijus att han skyddar dem och själv tar livstidsstraff? Menar du typ köpa cig och godis ibland?
2016-08-24, 05:35
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Slåss de båda hjärncellerna med varandra igen?

Du hävdar att jag inte kan läsa innantill fast det uppenbarligen är du som inte riktigt kan läsa innantill.

Jag skrev;
...det skulle kunna vara NBs DNA ovanpå Lisas blodbesudlingar.

Det framgår alltså att det skulle kunna vara Lisas eget blod om du läst (och förstått).
Tror nog att de flesta som läser dina inlägg förstår vad de läser. Däremot är dina spekulationer hit och dit oftast så osannolika, de saknar verklighetsförankring och logik, så därför tänker nog många: "vad fan menar han, tror han på det här på riktigt".
Undrar därför, tror du själv på dina alternativ till skeenden här i tråden, dina spekulationer - är de verkligen sannolika och seriösa?
2016-08-24, 05:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Finns ingen mening att älta varken DNA eller en enda sketen ljus rot (IB är svarthårig) - så länge ingen heller kan komma med nåt trovärdigt förlopp gällande hennes inblandning och hon har alibi.
Det får väl för fan finnas nån logik och rimlighet i det hela och det är det som efterlyses bland papegojandet.

Irina drar igång en stor pannkakssmet och allt eftersom pannkakorna blir klara så är AB där och äter. Hon verkar med andra ord inte ha värst mordiska planer.
Att en kåt man mördar med sexuellt motiv tycks vara väldigt svårt att få in - men att frugan står och steker pannkakor i en timme och helt apropå är i ladan och mördar en okänd 17-åring är det inga problem med.

Jag tror inte det hela är värst komplicerat och det går att baka in vissa sidopåståenden likaväl.

Ja det verkar vara svårt för många att ta till sig vad som verkligen har hänt. Oacceptansen skapar falskt scenario.
2016-08-24, 11:12
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Du behöver inte fundera längre. Det är en GM på plats som utför dådet. Den GM har överfört DNA till offret från en tredje person. Inga konstigheter med det. Det är numera klarlagt att så är möjligt.
Hade en ytterligare GM varit aktiv i förfarandet hade med största sannolikhet den personens DNA eller andra lämningar av denne hittats på fler ställen det aktuella området.
Det gör dock inte det och resultatet som återstår är att det är planterat av GM som har en naturlig närhet till den tredje personens DNA.

Ungefär så, rätt man sitter alltså NB och IB också inblandad på nåt vis genom honom eller henne själv.
2016-08-24, 11:25
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Nej - det är det mest enkla påståendet.

Sätt det däremot i ett sammanhang, en gärningsbeskrivning inklusive motiv och förklara sen varför AB ger henne alibi så är det inte lika självklart.

Gå inte in i samma idiottänk som de båda andra som stannar på ruta A.

Ursäkta men jag är vare sig idiot eller har de andras tänk. Ta reda på vad jag menar.
Jag resonerar ju som du, men, IB vet med all säkerhet mer än vad hon vill kännas vid. Det, när hon blev chockad över bild LH i rätten tror jag bara är spel. Jag tror det pratades en hel del mellan makarna på natten efter mordet som inte AB förstod.
Ingen av NB:s familj verkar ju vara på det klara om han var hemma eller inte, tycker det är rörigt i resonemanget? Ena stunden skall han ha varit hemma och andra stunden framkommer det att NB vill att de ska ge honom alibi och de ska "inte vara dumma" och inte nämna nåt om tvättmaskinen som gick på söndagen. Tycker att det verkar rätt uppenbart att rätt man sitter, för jag tror faktiskt NB bad om alibi och att hans kläder han haft vid mordet gick i den tvätten för att undanröja bevis och han hade ju faktiskt haft bråttom när han kom hem med att kasta in de kläder han burit och byta om. Minns inte denna idioten helt fel, så var det väl vanligtvis måndag de brukade tvätta. Denna idioten kan undra varför man inte kan tala om att man kör en tvättmaskin om det inte är nåt märkligt över det hela. Insnöad är i alla fall det sista JAG tänker bli, men är övertygad att rätt man sitter. Undrar fortfarande var jag läste att NB inte skulle ha kunnat överföra IB:s DNA och vem som sa det. Det skulle helt enkelt inte gå enligt källa.
2016-08-24, 11:28
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Du har tagit dig till ruta B och vunnit en nalle - fortfarande vinst varje gång. Gratulerar.

Då vill jag veta motiv, gärningsförlopp och anledning till att de kommit överens.

Snart har vi landat där det börjar bli krångligt.
Keep up the good work - jag är idel öga.

Jag gör en översiktsplan.
Ruta A. det mest enkla påståendet är att IB överfört DNA själv.
Ruta B. De har kommit överens om detta alibi tidigare.

Vad är DIN ruta C då och vad innefattar den nyfiket frågat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in