Citat:
Ursprungligen postat av
nopomil
Jag är inte så känslomässig som du är. Jag konstaterar att strypning och en antydan till annat förlopp väcker ont blod.
Hur vet du att det var tidningens reporter som kontaktade husbehovsjuristen Brandtler? För att de skriver det?
Du vet inte mycket om kulturens roll i ett samhälle. Men du måste tydligen svartmåla den i förebyggande syfte.
Dina känslor
för Nerijus och
mot myndigheter och rättsväsendet gör att du förvränger verkligheten på ett mycket sjukligt sätt, du verkar se mysko och ondskefulla parallellhandlingar till vad som skett i verkligheten.
Du verkar också helt lost i din empatiska förmåga med undantag för dina starka känslor för Nerijus och Irina.
Tror du - på fullt allvar - att det är "en antydan till annat förlopp" som gjort folk upprörda över videon?
Hur kan du så totalt missförstå och misstolka människors
helt normala reaktioner?
Jag ska försöka förklara så du förstår.
Normalt tänkande individer reagerar med avsky för videon då den är gjord för att profitera på ett mycket tragiskt och makabert sexualsadistiskt mord. Man tänker, har inte offrets familj lidit nog?
Videon har ett syfte - att ge uppmärksamhet till det här okända bandet som tjänar för lite på sin "musik". De är inte tillräckligt bra musikaliskt alltså. Videon är taffligt gjord, osofistikerad och om någon skulle missa att den handlar om mördade och skändade Lisa så var man tvungen att använda sig av en namnskylt med hennes namn för att förtydliga.
Det här är inte kultur eller konst, det handlar enbart om känslokall profitering på ond bråd död.
Alla som reagerat med avsky, som anser att videon är smaklös, vidrig och äcklig - de reagerar just för att de finner videon vedervärdig, ingen alls tänker på eller bryr sig om att den skulle visa någon slags "antydan till annat förlopp". Ingen sådan kommentar har jag sett i alla de reaktioner den väckt utan den finns bara i din hjärna.
Många kan nog försöka sätta sig in i situationen för Lisas familj, känna empati. Man tänker "om det var mitt barn som mördats så brutalt, hade jag velat ha en musikvideo på nätet om det då"?
Svaret är givetvis NEJ. Gränsen för vad som är ok har överskridits med råge, gränsen för smaklöshet, profithungrande samt ignorans över de sörjandes känslor.
Enda förklaringen till att man inte ser det här måste vara att man varken känner empati för offret eller den sörjande familjen.
Man känner istället empati för mördaren.