2016-08-30, 19:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Från offer, gärningsman eller båda?

Borde rimligtvis vara från ett offer om spåret binder fordonet till brottet, eller tänker jag fel?
Citera
2016-08-30, 19:46
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Fynden är blodspår/dna
Och din källa?
Citera
2016-08-30, 19:48
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det har refererats till flera fynd.
VLT har t.ex. explicit nämnt hjulspår.

Hjulspår kan lösa mordgåtan
"Enligt en poliskälla VLT varit i kontakt med har hjulspår som
rimmar exakt med den tegelröda Volkswagen polisen tidigare
sökte upplysningar, säkrats vid sommarstugan."

http://vlt.se/nyheter/arboga/1.42234...losa-mordgatan

Det finns alltså flera fynd, om uppgifterna stämmer.

Ja. Jag hoppas på både hjulspår och fynd inuti. Jag visste inte, bara, att man kunde åldersbestämma ett hjulspår. Det måste vara knöligt, som att ta reda på vädret över tid, nederbörden, markens vattenmättnad, markens beskaffenhet o s v. Bilen kan ju ha varit där i legala ärenden när som helst över en längre period. Hjulspåren kan väl inte tidsbestämmas med tiden för mordet? Eller kan dom det?
Citera
2016-08-30, 19:49
Medlem
irishrages avatar
Det är nästan omöjligt att lämna en bil ren från dna
Citera
2016-08-30, 19:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ja. Jag hoppas på både hjulspår och fynd inuti. Jag visste inte, bara, att man kunde åldersbestämma ett hjulspår. Det måste vara knöligt, som att ta reda på vädret över tid, nederbörden, markens vattenmättnad, markens beskaffenhet o s v. Bilen kan ju ha varit där i legala ärenden när som helst över en längre period. Hjulspåren kan väl inte tidsbestämmas för tiden för mordet? Eller kan dom det?

Så kan det vara, dock besvärande för de misstänkta om de båda nekar till att fordonet någonsin har varit på brottsplatsen, och att bilen omöjligtvis kan ha varit på platsen genom en annan förare.
Citera
2016-08-30, 19:56
Medlem
Tycker det lutar åt att psykopatkvinnan och 18-åringen kommit överens om att hon sticker till Thailand och han flyr rättvisan och landet så gott det går. Eftersom 18-åringen förmodligen är GM och det är på väg att hetta till, så är det nog då ur psykopatkvinnans perspektiv det bästa att GM flyr landet då hon nog är rätt rädd för att allt ska uppdagas att hon är anstiftare till mord, om polisen lyckas binda 18-åringen till brottet och gripa honom.

Man får verkligen hoppas de får tag i 18-åringen annars kanske psykopatkvinnan kommer gå fri med sina manipulerande charmerande lögner tills begäret av pengar blir för stort nästa gång och någon annan oskyldig drabbas.
Citera
2016-08-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Ja. Jag hoppas på både hjulspår och fynd inuti. Jag visste inte, bara, att man kunde åldersbestämma ett hjulspår. Det måste vara knöligt, som att ta reda på vädret över tid, nederbörden, markens vattenmättnad, markens beskaffenhet o s v. Bilen kan ju ha varit där i legala ärenden när som helst över en längre period. Hjulspåren kan väl inte tidsbestämmas med tiden för mordet? Eller kan dom det?
Ser ju ut som att det är en skogsväg. Om polisen spärrat av i tid så är det ju de översta/senaste spåren som jämförs med VW, eller?
Citera
2016-08-30, 20:07
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så kan det vara, dock besvärande för de misstänkta om de båda nekar till att fordonet någonsin har varit på brottsplatsen, och att bilen omöjligtvis kan ha varit på platsen genom en annan förare.

Dom var ju hennes föräldrar. Pappan har uppgivits varit generös med pengar till sina döttrar. Visst har hon varit där flera gånger. Och vad säger att hon inte nån gång har åkt direkt från jobbet och då av praktiska skäl tagit firmabilen. Men det är återigen bara spekulationer. Kanske måste vi nöja oss med att spekulera tills åtal väcks om det nånsin blir av efter allt slarv i polisarbetet.

Om hon -som du antyder - har nekat till att nånsin haft med sig denna bil till sommarstället så har hon gjort åtminstone ett misstag. Satt sin sista potatis. Det är uppenbart om hjulspår har säkrats.
Senast redigerad av Starback 2016-08-30 kl. 20:09.
Citera
2016-08-30, 20:08
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Borde rimligtvis vara från ett offer om spåret binder fordonet till brottet, eller tänker jag fel?

Inte alls, men det hade ju varit perfekt om ett spår, t.ex.
med blod från offer och gärningsman tillsammans, hade
kunnat binda en gärningsman till brottet.

Om det är från ett offer, så är ju frågan vem eller vilka
som kan ha haft tillgång till bilen vid det tillfälle då Göran
mördades. Grundtips är väl att det är JM, men eventuellt
också 18-åringen. Eftersom det är en företagsbil så är
det ju någon som har ansvaret för bilen och dess kör-
journal.
Jag tror IOFS inte att "mordresan" finns inskriven i
körjounalen…

Citera
2016-08-30, 20:08
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Ser ju ut som att det är en skogsväg. Om polisen spärrat av i tid så är det ju de översta/senaste spåren som jämförs med VW, eller?
Antagligen är det så. Dom har väl sina knep att fastställa. En del tekniker är mycket hängivna och skickliga.
Citera
2016-08-30, 20:14
Medlem
Hade bilen GPS tro. Eller hur kan den annars kopplas till brottsplatsen?
Citera
2016-08-30, 20:15
Medlem
Citat:
Kan kanske ha tecknat dem för längesedan, när föräldrarna var yngre?

På något vis så har mordet antagligen med ett begär efter pengar att göra tror jag. JM fick inget efter sin man, återstod att snabba på arvet.

Låter helt troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in