2016-08-30, 20:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Ouch

Femte dagen var här nu och "källorna" är till din fördel i vår nedräkning.

Det är fan underligt att dom inte lär sig. På något vis har det mediala drevet eggat
de osignerade källorna att framträda mer än lovligt, fynden här verkar röra sig om hjulspår
kopplade till volkswagen kan jag se. Hade förstås varit bättre om det varit fynd på insidan
av bilen så att säga. Genombrott ? Nja inte direkt men visserligen bättre än inget.

Jag ser att grodorna hoppar ur munnen på Hedström i länken du gav men vetefan
om det påverkar, är nog ganska givet att JM har fullständig koll på vem som misstänks.
Tillika vet hon att bilen är beslagtagen så låt grodorna hoppa ur Hedström mun bara,
men visst han skall tänka sig för han med. Men viktigast av allt vore faktiskt att
utredande poliser skulle ha vett att tiga men serru inte, jargongen fortsätter. Synd men sant.

Det enda jag hoppas, är att "källorna" är till rättvisans fördel.
Ärligt menat.
Det är dagar kvar. Avsätts lämpligast till NFC+pedagogik. (INTE MEDIA)

Ditt förra inlägg ändrades lämpligt till en tickande klocka, men läste ju såklart innan jag ändrade!
På tal om snabbt....
Anders Ekengren-delen (även Marianne Ny) är lite intressant.
Utvecklingscentrum överprövar saken, och bortser såklart från vem/vilka personer som dyker upp. Det är bara personer.

Enligt Aftonbladet bestämde överåklagare M.Ny förundersökning i Måndags.
Det var i slutet av förra veckan som Polisen fick ta del av If´s utredning, då överlämnad av åklagarmyndigheten förmodar jag?
If har alltså kompletterat sin utredning ända fram till ungefär förra veckan?
= kort beslutsfattningstid oavsett av Utvecklingscentrum Gbg, i synnerhet eftersom det är ett "civilt" material som är bärande för initiativet.
Nu blev jag alltså lite nyfiken på hur If grävt, och hur långt man har grävt?

Polisen bjuder If in i farstun & kanske på kaffe. Tillbaka får man feta utredningsresurser av åklagarmyndigheten. Ingen dålig deal haah?

Eftersom detta sparkas igång; Snabbt, Under två rubriceringar, och allra mest signifikant - på bord hos två samarbetande åklagare (där den andra åklagaren håller i mord/mordförsökmålet) vågar jag lite på förhand gissa att If´s material håller high definition.
Oavsett utgång med bägge dessa förundersökningar, är detta ett rättsligt förfarande som rakt igenom är ganska ovanligt förekommande.

Så.
Gällande läckor & grodor är det nog inte så farligt ur MGM-perspektiv, där går väl ofta gången på en slags primitiv autopilot när (nfc)material blivit insamlat och allt fortskrider.
Men det kan vara lurigt ur vittnesperspektiv. Det sista man vill ha är domstolsstory´s på vad som skrivits i media. Det kan rucka en hel kedja, & med bra advokatarbete - även destabilisera och göra teknisk bevisning skev.
Grovt uttryckt är det aldrig rättssäkert med en läckande utredning.
Vad enstaka poliser glömmer ibland, är att JO inte direkt gillar när man bryter mot lagd förundersökningssekretess...
Utan att veta, vet jag att kårandan ibland stort skiljer sig åt mellan radiobilar till utredningsbord. I vissa fall prydligt i bilen, i vissa fall prydligt på bordet.
I bästa fall prydligt i både och.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Bilen också
Djävlar, den också
Citera
2016-08-30, 20:28
Medlem
Troligen har de frågat AM när JM var där senast och på så sätt kunnat binda bilen till mordet på GM
Citera
2016-08-30, 20:32
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Dom var ju hennes föräldrar. Pappan har uppgivits varit generös med pengar till sina döttrar. Visst har hon varit där flera gånger. Och vad säger att hon inte nån gång har åkt direkt från jobbet och då av praktiska skäl tagit firmabilen. Men det är återigen bara spekulationer. Kanske måste vi nöja oss med att spekulera tills åtal väcks om det nånsin blir av efter allt slarv i polisarbetet.

Om hon -som du antyder - har nekat till att nånsin haft med sig denna bil till sommarstället så har hon gjort åtminstone ett misstag. Satt sin sista potatis. Det är uppenbart om hjulspår har säkrats.
Nej då säger hon att hon mindes fel.
Citera
2016-08-30, 20:32
Medlem
Som sagt, inga Hårda bevis verkar presenteras. I praktiken inte närmare en fällande dom.
Citera
2016-08-30, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Inte alls, men det hade ju varit perfekt om ett spår, t.ex.
med blod från offer och gärningsman tillsammans, hade
kunnat binda en gärningsman till brottet.

Om det är från ett offer, så är ju frågan vem eller vilka
som kan ha haft tillgång till bilen vid det tillfälle då Göran
mördades. Grundtips är väl att det är JM, men eventuellt
också 18-åringen. Eftersom det är en företagsbil så är
det ju någon som har ansvaret för bilen och dess kör-
journal.
Jag tror IOFS inte att "mordresan" finns inskriven i,
körjounalen…

Om JM har den som förmånsbil, och betalar för drivmedlet privat, så behöver hon inte journalföra privatresor. Då brukar man i stället fakturera företaget/skriva reseräkning på tänsteresorna 9 kr/mil för diesel och 1,85 för bensin. Allt skattefritt. Vid högre priser blir det överskjutande skattepliktigt. Så är det.
Citera
2016-08-30, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlattaPelle
Lotta Isberg vet allt möjligt men ingenting om anmälan mot hennes eget företag Pangelius AB. Detta finner jag föga troligt. För mig är hon i samma bedragarklass som JM.
http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.35...ngsstangningen

Är det någon som har ett foto på rätt Lotta Isberg?

Jag går genom byns centrum nästan dagligen och nästan alla i våran ålder som man stannar och talar med tar upp Johanna. Inte direkt konstigt med rådande situation.
Det är ingen fin bild folk har av henne sedan tidigare.
Enda positiva man hör är att hon såg bra ut för länge sedan. Frågar man mig så var det verkligen länge sedan.
Det jag inte riktigt förstår är hur hon har kunnat ha fosterbarn i herrans massa år för att sedan få driva familjehem som faktiskt används? Någon på flera kommuner borde bli degraderad!!

https://postimg.org/image/8yk1k34sx/
Den här bilden postades för ett tag sen i den andra tråden. Fyra år gammal och hon är långt ifrån så snygg idag, jag har sett andra bilder innan JM stängde sin FB.

https://www.instagram.com/westernprinsesan/
Nyare bild med låg upplösning.
Senast redigerad av forum202 2016-08-30 kl. 20:43.
Citera
2016-08-30, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Vad jag vet så finns det inget utlämningsavtal mellan länderna, trots att det lösts tidigare. Har jag fel där? Hon kanske kan befinna sig i Thailand länge, utan att bli gripen där eller för den delen bli utlämnad.

Blir nog svårt att uppehålla sig en längre tid i Thailand för Johanna även om det inte finns utlämningsavtal med Sverige.
I hennes ålder kan du få max 60 dagars visum som du måste ha ordnat från Sverige innan avresan.
Har du för avsikt att stanna längre,så måste du bege dig på plats, till ett immigrationskontor och söka nytt,för ytterligare tid.
Om man inte gör det så befinner man sig illegalt i landet,och man får betala höga straffavgifter per dag som man stannat över visumets giltighet.
Blir hon påkommen av polis/myndighet att vara illegalt i landet riskerar hon att föras till fängelse några veckor medan utredningen pågår,och därefter bli utvisad.

Blir hon internationellt efterlyst,och som någon skrev,får sitt pass indraget,så får hon svårt med thailändska polisen.Kanske kan klara sig undan ett litet tag om hon stöter på mutbara poliser,men i längden blir det nog svårt.
Citera
2016-08-30, 20:41
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang

Har då börjat ned punkt 1
Vi är ett företag som utreder och rekryterar familjehem i Sverige.
Här ställer jag mig frågan. Ett privat företag som utreder familjehem kan väl inte godkänna ett familjehem. Det är väl myndighetsutövning som krävs? Dvs Att endast socialtjänsten själv har mandat att godkänna/icke godkänna ett familjehem.
Särskilt inte ett företag utan tillstånd.
Företaget gör utredningen och levererar den sen till soc som beslutar i ärendet.
Citera
2016-08-30, 20:42
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsstig
Om JM har den som förmånsbil, och betalar för drivmedlet privat, så behöver hon inte journalföra privatresor. Då brukar man i stället fakturera företaget/skriva reseräkning på tänsteresorna 9 kr/mil för diesel och 1,85 för bensin. Allt skattefritt. Vid högre priser blir det överskjutande skattepliktigt. Så är det.

Fel. Diesel 6,50 kr/mil, 9,50 kr/mil för övriga bränslen. Gäller om du kör förmånsbil i tjänsten och betalar drivmedlet själv.

Slut på OffT. Men rätt ska vara rätt.
Citera
2016-08-30, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Blir nog svårt att uppehålla sig en längre tid i Thailand för Johanna även om det inte finns utlämningsavtal med Sverige.
I hennes ålder kan du få max 60 dagars visum som du måste ha ordnat från Sverige innan avresan.
.

Nej, du har två månader utan visum som svensk.
Citera
2016-08-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Fel. Diesel 6,50 kr/mil, 9,50 kr/mil för övriga bränslen. Gäller om du kör förmånsbil i tjänsten och betalar drivmedlet själv.

Slut på OffT. Men rätt ska vara rätt.
Mittåt, jag tänkte på ersättningar för privatbil i tjänsten. Men tillvägagångssättet är rätt.
Citera
2016-08-30, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantasyStar
Tycker det lutar åt att psykopatkvinnan och 18-åringen kommit överens om att hon sticker till Thailand och han flyr rättvisan och landet så gott det går. Eftersom 18-åringen förmodligen är GM och det är på väg att hetta till, så är det nog då ur psykopatkvinnans perspektiv det bästa att GM flyr landet då hon nog är rätt rädd för att allt ska uppdagas att hon är anstiftare till mord, om polisen lyckas binda 18-åringen till brottet och gripa honom.

Man får verkligen hoppas de får tag i 18-åringen annars kanske psykopatkvinnan kommer gå fri med sina manipulerande charmerande lögner tills begäret av pengar blir för stort nästa gång och någon annan oskyldig drabbas.

Varför tror ni 18-åringen är försvunnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in