2016-08-23, 07:53
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Åklagaren: "18-åringen figurerar i båda ärendena"
"Åklagare Thomas Bergström ville att 18-åringen även skulle förhöras
om den grova misshandeln i Eskilstuna då han satt frihetsberövad
misstänkt för Arbogamordet.
– Det hade väl varit ett bra tillfälle att kunna göra det, men så skedde inte."

http://bblat.se/nyheter/arboga/1.419...bada-arendena-

Så nu går även åklagaren/förundersökningsledaren ut i pressen och kritiserar polisen? Verkar som att IF har fog för sitt missnöje, då. Vi ska nog inte ha för stora förhoppningar att JM ska åka fast. Här verkar det finnas fog för öknamnet "Kling och Klang".
Citera
2016-08-23, 08:39
Medlem
Sörmlands polisen är inte riktigt alerta.
kan vara det som är orsak till att de inte vill utreda IF:s anmälan.
Titta på Polisens RSS tex.
"Mycket lugn natt i Södermanland"
Var och varannan dag.
Trots det så orkar de inte ta emot en anmälan.
Citera
2016-08-23, 08:53
Medlem
Någon som vet om misstänka JM uppdaterat Facebook ,Twitter m.m efter frisläppningen ?
Citera
2016-08-23, 09:05
Medlem
Citat:
IF hävdar att namnteckningen då försäkringen tecknats inte är
den dödes.
Det finns en person som kan tjäna på att förfalska namnteckningen
och det är förmånstagaren, dvs. Johanna.
Det är alltså fullt möjligt att den döde mannen aldrig visste om
att det tecknats en livförsäkring på honom som gjorde att 2,5
miljoner skulle betalas till Johanna om han dog. I så fall, om
han hade vetat, hade han kanske varit mer försiktig när hon
fanns i närheten...

IF kan tydligen inte bevisa det de påstår. Som det viktigaste för dem, att det inte är mannens namnteckning. Då är avtalet giltigt.

IF arbetar utifrån att de vore särskilt trovärdiga. Är de det? Räcker ord mot ord i brottmål?

Jag anser det är oskickligt av dem att ta ett civilmål till den nivån ett brottmål har i beviskrav.

Om man utgår från normalfallet så gifte sig mannen frivilligt och då fanns det en tid när han var kär och ville ta hand om fru och barn i det fall han skulle avlida. Jag utgår ifrån att det inte går att bevisa att Johanna förfalskat namnteckningen, och därför går IF vidare för att hitta andra skäl till att inte göra utbetalning.

Att se till att räkningar betalas, är inte förfalskning. Jag tror faktiskt att IF blir tvungna att betala ut pengar till Johanna med ränta. De skulle ha nöjt sig med att vägra betala ut, för då hade bollen legat hos motparten. Nu har IF visat att de bara ha förtal att komma med.
Citera
2016-08-23, 09:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det tror jag inte, han var väl 19 år när han åkte in 1994, tror inte att han hann avla fram något. Jag hade gemensamma vänner med honom på den tiden.

IOFS har väl J*hanna två barn som är födda före 1994?

Citera
2016-08-23, 09:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så nu går även åklagaren/förundersökningsledaren ut i pressen och kritiserar polisen? Verkar som att IF har fog för sitt missnöje, då. Vi ska nog inte ha för stora förhoppningar att JM ska åka fast. Här verkar det finnas fog för öknamnet "Kling och Klang".

Det var även min reflektion när jag läste detta.
Förundersökningssekretess har man hört talas om, men har någon
tidigare hört talas om en åklagare som går ut i pressen och beklagar
sig över att polisen inte genomfört förhör som han bett om?

Citera
2016-08-23, 09:21
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag skulle gissa att motsättningarna mellan IF:s och polisens utredare beror på den berömda kårandan. De "riktiga" poliserna tittar snett på sina f d kolleger som gått över och jobbar för IF.

Dessa ses som några slags överlöpare som har "svikit kåren". Då går det prestige mellan dessa
två grupper av utredare. Var och en bevakar sitt revir och aldrig mötas de två.

Och mitt i denna motsättning kommer JM undan med brott efter brott. Att hon klarade sig från övergreppen mot de båda flyktingpojkarna är skandal. Hade hon varit man så hade hon naglats fast vid skampålen.

Ni hörde väl vad hon sa till sitt försvar när det hela blev offentlig: "tycke uppstår mellan människor oavsett ålder". Vilken annan pedofil kommer undan sin våldtäkt mot barn genom att hänvisa till att "tycke" uppstått mellan barnet och honom? Det var så lagom mycket "tycke" när hon sedan lät misshandla de stackars barnen (den ena pojken fick benbrott).

Med en sannolikhet gränsande till visshet var misshandeln en hämnd från JM för att de stackars flyktingbarnen hade tjallat för polisen. Att hon kommit undan båda dessa brott visar på en oförsvarlig slapphet och slöhet från polis och åklagares sida. "Det är ju sommar. Orkar inte jobba".

Om hon inte knullat sej till åtalseftergiften, förstås.
låter troligt i detta fall att JM är picksnurra både till farbror blå och de små baaarnen
Skandal att inte polisen lägger ner mer krut på ärendet och nu när även åklagare klagar på dem så får man väl anta att polisen redan har lagt sig platt för JM
Citera
2016-08-23, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Jag tycker det är orättvist mot polisen, det är ju så enkelt att i efterhand lägga skulden på någon annan. Vi vet alla att det finns inte resurser i något samhälle att utreda bråk mellan asylsökanden och allt annat som pågår mellan arga unga män från Mena. Det är helt enkelt för många brott som har drabbat oss alla och rättsväsendet hänger inte med.

Detta verkar vara ett fall där alla känner sig dumma. Rätt åt dem!

Visst ska alla brott udersökas och utredas, särskilt när IF och grabbarna kräver det för att slippa göra rätt för sig. Men vad har sexuella eskapader med afghaner med saken att göra; IFs sakfråga som är försäkringen? Är det så att ett försäkringsbolag som IF vill ha styrkt att J är en skithög och därför ska slippa göra en utbetalning?

Skulle ett förhör med en påstådd 18 åring leda till ett till ett påstått åtal, om polisen jobbat lite bättre?

Det är så här det är i dagens Sverige. Brott av alla de slag utreds inte, och allt läggs ner. Ofta anmäls brott som inte ens blir en upprättad anmälan.

Vad är det nu som gör att alla bryr sig när bus spöar upp bus? När de inte bryr sig när bus spöar upp kvinnor och barn och random oskyldiga medborgare?
Citera
2016-08-23, 09:35
Medlem
Om det är som åklagaren säger att 18-åringen figurerar i båda utredningarna. Dels överfallet på afganerna, dels mord + mordförsöket i Arboga så ska man nog inte raljera över betydelsen att utredande polis inte tar upp frågan med afganerna. I båda fallen har kniv eller knivliknande föremål ha använts, bara den likheten i utförande borde vara intressant för polisen.

Som jag ser det, lyckas polisen styrka att 18-åringen hållit i kniven vid den grova misshandeln av afganerna så är hälften vunnet.

Förhör med afganerna samt med 18-åringen behöver genomföras på nytt.
Citera
2016-08-23, 09:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
låter troligt i detta fall att JM är picksnurra både till farbror blå och de små baaarnen
Skandal att inte polisen lägger ner mer krut på ärendet och nu när även åklagare klagar på dem så får man väl anta att polisen redan har lagt sig platt för JM

Man anar bakom kulisserna, när det gäller detta brott, en ineffektivitet
inom polisen som saknar motstycke. Det ligger kanske mer i det sönderfall
som ett antal avhoppade poliser skrivit om sedan Dan "knulla i Bangkock/
det är synd om mördaren" Eliasson tillträdde som rikspolischef än vad man
fruktat i sina värsta mardrömmar?

Till och med åklagaren går ut och beklagar att polisen inte genomför
förhör som han bett om.

http://bblat.se/nyheter/arboga/1.419...bada-arendena-

Citera
2016-08-23, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Om det är som åklagaren säger att 18-åringen figurerar i båda utredningarna. Dels överfallet på afganerna, dels mord + mordförsöket i Arboga så ska man nog inte raljera över betydelsen att utredande polis inte tar upp frågan med afganerna. I båda fallen har kniv eller knivliknande föremål ha använts, bara den likheten i utförande borde vara intressant för polisen.

Som jag ser det, lyckas polisen styrka att 18-åringen hållit i kniven vid den grova misshandeln av afganerna så är hälften vunnet.

Förhör med afganerna samt med 18-åringen behöver genomföras på nytt.

Kniv och knivliknande föremål är inget som binder en specifik gärningsman till ett brott om det inte finns teknisk bevisning, vittnesmål eller ett erkännande som styrker att man har rätt gärningsman.

Det är den specifika kniven eller det du kallar det knivliknande föremålet som måste hittas och bindas till specifik gärningsman.

I samband med ett mord är alla omskakade och även gärningsmannen. Nu har mördaren lugnat ner sig och jag tror inte att några förhör kommer ge något.

I slutändan handlar detta om asylindustrin och hur det kan gå. Med tanke på att ingen vet något om dessa afghaner och ens hur gamla de är, så kan man ju vända på argumentationen och säga att det är fantastiskt hur bra koll J. har på sitt rövarband. Det finns ju värre typer av denna sort som härjar runt i det svenska samhället och på festivaler.
Citera
2016-08-23, 09:52
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
IOFS har väl J*hanna två barn som är födda före 1994?

Vad jag har förstått så skall det finnas 2st 21-åringar som skall vara skrivna på adressen där JM befunnit sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in