Citat:
Ursprungligen postat av
studentroland
Jag tror du därmed tillskriver muslimerna alltför långtgående intellektuella ambitioner visavis sina oljeaffärspartners...
Du kan räkna på det
Världens största statsfond är Norges (tror vi). Kostnaderna för Norge att ta upp ett fat olja ligger på mellan 30 - 40 dollar. När Saudiarabien tar upp ett fat olja ligger kostnaden för ett fat på en siffriga tal. De tjänar mycket mer per fat olja jämfört med Norge
Sedan har vi nästa faktabit, hur mycket olja säljer de? Tittar man på statistik vad olika länder exporterar oljemässigt brukar inte Norge vara med ens, de är för små. Saudiarabien däremot, de är störst eller så låter de något annat land gå om temporärt. Deras intäkter är gigantiska, när jag grävt i det här blir man förbluffad över hur extremt mycket pengar de tjänat.
Saudiarabien har kunnat styra världskonjunkturen under drygt 20 års tid genom att reglera oljepriset.
Då kommer vi till sista pusselbiten, vad gör man med alla pengarna? Det vanliga konspirationsteorin är att det finns något illuminati eller andra äldre oljefamiljer som styr. Det är enligt mig fel, det hade räckt att Saudiarabien stängt kranarna till USA för att försätta landet i ekonomiska problem. Dollarn är helt beroende av gulfstaternas olja, inte tvärtom.
Tror man att gulfstaterna är så snälla att de skänker inflytande till USA, inte en chans. Vad man gjort med alla pengar är att man köpt inflytande. Politiker världen över har på ett eller annat sätt blivit beroende av "intäkter" som ursprungligen kommer från gulfstaterna.
USA tjänar inte på att kriga i Mellanöstern, det är gulfstaterna och framförallt saudiarabien som gör det. De bestämmer vad USA skall göra med sin krigsmakt. Det troliga är att gulfstaterna tog över någon gång på 1990 talet. Gissningsvis hade man Bill Clinton i sin ficka, tror inte George H.W. Bush var lika "köpt" även om de då hade tätt samarbete.
Skall man förstå 911 måste man tänka affärslogik. Krigen i mellanöstern är ett krig mellan saudiarabien och ryssland för kan de plocka ryssarna så kan man förlänga intäkterna från oljan