2017-01-05, 10:51
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harebra
Tror du på allvar att en respektfull debatt är skadlig?

Du avgör själv om du debatterar respektfullt eller inte. Du har inget att säga till om hur andra debatterar. Om man bara vill tala med trevliga människor som tycker som en själv får man prata med sig själv.
Citera
2017-01-05, 11:06
Medlem
Citat:
Jag bara älskar hur denna tråden bara stärker JÄH-rörelsen. Den liksom manifesterar hela syftet.

Tror du på allvar att en respektfull debatt är skadlig?
Tråden stärker knappast JÄH, tråden har däremot tydligt visat på uppenbara problem hos JÄH. Syftet med JÄH, att motverka hot, hat och rasism att organisationen skulle vara opolitisk har motbevisats.

- Organisationen är politisk och Mina utrycker planer på att använda den i valrörelser!
- JÄH-aktivister verkar för censur och massanmäler inlägg man inte gillar.
- JÄH-aktivister försvarar raketskjutande ungdomar med att det är förortens befrielselamp
- JÄH tar ställning mot kvinnor som varnar för religiöst förtryck i baddebatten.
- JÄH-aktivister utrycker sig fördomsfullt mot hemlösa.

Det finns en uppenbar vilja hos JÄH att tysta all kritik som rör invandringsrelaterad kriminalitet. JÄH är en uppenbart odemokratiskt organisation som lyckats samla ihop en stor mängd människor som lyder ledningen och ger sig i och spammar sönder Facebook kommentarer.

Många människor i Sverige känner sig tystade idag. De känner att samhället håller på att haverera, de är frustrerade och irriterade. Sveriges problem med invandring och integration blir inte mindre av att en organisation som JÄH försöker tysta kritik som de inte gillar.
Citera
2017-01-05, 11:15
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karagd
Jag är helt övertygad om att mängder av JÄH medlemmar aldrig skulle gått in och kommenterat i trådar om inte gruppen funnits. Dina bedömningar av min intelligens får stå för dig. Även alla "goda" "naiva" människor har yttrandefrihet oavsett hur du behagar klassa dem.
Men märk väl, det är ingen som försöker hindra dessa "goda" och "naiva" människor att uttrycka sig. Det är ingen här som massanmäler dem. Det är ingen här som försöker att begränsa deras yttrandefrihet.

Det du ser här är åsikter och argumentation om varför det är skadligt. Förhindrandet av yttrandefrihet, debattskadandet och tystandet av andra är det ju gruppen som står för. Man saboterar medvetet samtal om samhällsproblem och genom det så är man ju medskyldiga till vad som sker i samhället idag.

Det man kan fråga sig är ju varför så många förnekar och mer eller mindre ljuger om hur gruppen fungerar och vad den står för när motsatsen gång på gång bevisats i denna tråd.

Du kanske kan svara på varför ett flertal välkända näthatare är välkomna i gruppen och ickehatare inte är det när de har "fel" politisk åsikt?
Citera
2017-01-05, 11:29
Medlem
Med sådana sympatisörer som Abdal Kahir, behöver JÄH inga kritiker

Om integration i Mertro
Citat:
Abdal Kadir Jag har en flykting som bor hos mig, en underbar liten kille som jag tar hand om. I början var han lite motsträvig och jag fick vara väldigt bestämd med att dra ned honom under täcket men nu funkar allt jättebra och jag lär honom svenska genom att viska både ett och annat i hans öra. Integration är kärlek! <3 #jagärhär
Vad hittar egentligen Abdal Kadir på med "sin" flykting, när han drar ned honom under täcket och viskar ett och annat i örat på honom?

Om raketattacker i GP
Citat:
Abdal Kadir Den här debatten behöver mer sans och balans och fler nyanser. Det kan inte var så enkelt som att det är fel att skjuta nyårsraketer på blåljuspersonalen. #jagärhär

Christina Kohlen Du upprepar dig hela tiden, Abdal Kadir?
Det är så enkelt som att det är fel att skjuta på blåljus-personal!! Och det är så enkelt att man inte kan göra det här till en rasistisk hatfråga!

Abdal Kadir Christina Kohlen du försöker osynliggöra förortens befrielsekamp. När du sitter där och badar i vita privilegier och aldrig någonsin känt hur det känns att rasifieras för din hudfärgs skull är det lätt att döma förortsgrabbar och påstå att allt de gör som inte passar dig är fel.
Citera
2017-01-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Med sådana sympatisörer som Abdal Kahir, behöver JÄH inga kritiker

Om integration i Mertro

Vad hittar egentligen Abdal Kadir på med "sin" flykting, när han drar ned honom under täcket och viskar ett och annat i örat på honom?

Om raketattacker i GP
Men han borde väl ändå vara ett infiltratörstroll? Om inte är detta mycket besvärande för JÄH. Säger de andra #jagärhärarna ifrån när han beter sig så här?
Senast redigerad av Nebeltag 2017-01-05 kl. 11:42.
Citera
2017-01-05, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
Tråden stärker knappast JÄH, tråden har däremot tydligt visat på uppenbara problem hos JÄH. Syftet med JÄH, att motverka hot, hat och rasism att organisationen skulle vara opolitisk har motbevisats.

- Organisationen är politisk och Mina utrycker planer på att använda den i valrörelser!
- JÄH-aktivister verkar för censur och massanmäler inlägg man inte gillar.
- JÄH-aktivister försvarar raketskjutande ungdomar med att det är förortens befrielselamp
- JÄH tar ställning mot kvinnor som varnar för religiöst förtryck i baddebatten.
- JÄH-aktivister utrycker sig fördomsfullt mot hemlösa.

Det finns en uppenbar vilja hos JÄH att tysta all kritik som rör invandringsrelaterad kriminalitet. JÄH är en uppenbart odemokratiskt organisation som lyckats samla ihop en stor mängd människor som lyder ledningen och ger sig i och spammar sönder Facebook kommentarer.

Många människor i Sverige känner sig tystade idag. De känner att samhället håller på att haverera, de är frustrerade och irriterade. Sveriges problem med invandring och integration blir inte mindre av att en organisation som JÄH försöker tysta kritik som de inte gillar.

Det där är ju fel, rena fantasier. Kanske är det önsketänkande från din sida? Känns det bra att hitta fiender överallt?

Från beskrivningen på Facebook:

#jagärhär är inte en debattgrupp och vi är inte partipolitiska. Andra grupper delar artiklar och sprider information men vi fokuserar på kommentarsfälten och jobbar aktivt mot hat och hot där.

Gruppens aktioner går kort ut på att om du sitter ensam i en hatisk tråd så kan du posta ett inlägg i gruppen och meddela oss andra att du är där. Då kommer gruppen dit och hjälper till.

Det är för att vi ska orka kommentera oftare och få kraft av varann och även förbättra våra argument genom att lära av varandra.

Det handlar alltså om att vända en rasistisk, sexistisk eller på annat sätt hatisk tråd, trötta ut hatarna och ta tillbaka det offentliga rummet.
Citera
2017-01-05, 11:47
Medlem
Citat:
Det där är ju fel, rena fantasier. Kanske är det önsketänkande från din sida? Känns det bra att hitta fiender överallt?

#jagärhär är inte en debattgrupp och vi är inte partipolitiska. Andra grupper delar artiklar och sprider information men vi fokuserar på kommentarsfälten och jobbar aktivt mot hat och hot där.

Gruppens aktioner går kort ut på att om du sitter ensam i en hatisk tråd så kan du posta ett inlägg i gruppen och meddela oss andra att du är där. Då kommer gruppen dit och hjälper till.

Det är för att vi ska orka kommentera oftare och få kraft av varann och även förbättra våra argument genom att lära av varandra.

Det handlar alltså om att vända en rasistisk, sexistisk eller på annat sätt hatisk tråd, trötta ut hatarna och ta tillbaka det offentliga rummet.
Gruppmentalitet, najs...
Citera
2017-01-05, 12:09
Medlem
Citat:
Läs tråden så ser du att det inte är några fantasier. Massor av sådana exempel har presenterats. Om du inte orkar titta i Trotteris posthistorik - h*n har lyft fram ett flertal fall - så kan du kanske kommentera aktionerna mot Elisabet Höglund och moderaten Petter Månsby (gå vidare till länkarna i posten):

(FB) Facebook-grupp mot näthat - #jagärhär

Edit: Lite service till dig (länkar till några av Trotteris inlägg). Resten får du leta upp själv. Använd gärna sökfunktionen.

#jagärhärare vurmar för könssegregering:

#jagärhärare spammar sönder kommentarsfält om hemlösa:
Senast redigerad av Nebeltag 2017-01-05 kl. 12:19.
Citera
2017-01-05, 12:15
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:

Ja, det är ju naturligtvis upp till dig att blunda för alla konkreta exempel i den här tråden som visar att #jagärhär inte bara är partipolitiska utan dessutom välkomnar riktigt grova näthatare så länge de riktar sitt hat mot rätt offer.

Att copy/pasta gruppens beskrivning av sig själv är väl knappast ett motargument eller stärker ditt påstående om fel, fantasier och önsketänkande?

Varför hataren Henrik Schyffert är välkommen i #jagärhär är en fråga SAMTLIGA #jagärhärare har duckat för.
Senast redigerad av TransitGloria 2017-01-05 kl. 12:20. Anledning: Stavfel.
Citera
2017-01-05, 12:21
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Så varför är då näthatataren Henrik Schyffert välkommen i #jagärhär?

Har jag förklarat tidigare i tråden.
Citera
2017-01-05, 12:24
Medlem
Danielxbf32s avatar
Jag är med i denna grupp som en slags spion eller vad man ska kalla det och har noga studerat gruppens mönster.

1.) Gruppens ansats är korrekt på ytan. Man tydliggör ganska ofta att det är politiskt obundet, att man ska foka på att nyansera kommentarsfält fyllda av "hat" etc.

2.) Gruppens grundare och de flesta moderatorer är uppenbara vänsteraktivister.

3.) Gruppens medlemsunderlag är precis vad ni väntar er, mycket starkt dominerat av PK-vänster, batikhäxor och vänstervarianten på andra generationens invandrare.

4.) Aktionerna är väldigt enkelspåriga rent tematiskt. Man letar upp kommentarsfält på facebook där det är mycket "hat" och slänger in "sakliga" kommentarer som till 99% följer samma tema.
De vanligaste kategorierna är:

a) Rapportering av begångna brott med uppenbara mångkulturinslag. Här handlar kommentarerna oftast om att oj det var ett hemskt brott och hoppas de skyldiga straffas men vi ska inte "spekulera" om etnicitet, det kunde lika gärna varit en svensk, så här har det alltid varit i Sverige etc etc

b) Rapportering om asylinvandring, utvisningsärenden, feelgoodhistorier om invandring etc etc vad som helst egentligen som berör dagens asylinvandring. Här är den vanliga blödande hjärta retoriken flytt från krig, vi har råd med detta osv osv

c) Inlägg på "högerextrema" sidor i still med Avpixlat etc. Här handlar det ofta om att man går på om "faktakoll"

Finns fler kategorier som feminism etc men det är detta jag stöter på mest. Valet av ämnen, de inlägg som görs och tonen internt i gruppen är EXTREMT likriktad. På experiment postade jag ett par sakliga men tydligt högervinklade inlägg som samtidigt i gruppens påstådda anda tydligt tog avstånd från rasism och hat. Tänk något i still med "Väldigt trist att se alla rasistiska inlägg här men samtidigt tycker jag den och den har rätt här angående invandringens kostnader för att bla bla bla (sakligt inlägg)" typ något i den stilen avslutat med ännu ett slag för saklig debatt utan rasism och hat. Inom loppet av samma dag fick jag ett antal PM där man försökte korrigera mig, ifrågasatte om jag hade förstått syftet med gruppen och liknande. Det finns alltså en ganska smal åsiktskorridor man inte får kliva utanför. Glöm att du sakligt och utan hat kan uttrycka exempelvis högeranstrukna eller invandringskritiska åsikter inom ramen för JÄH. Korridoren är smal. Mycket smal. Likaså variationen på medlemsunderlaget.
Citera
2017-01-05, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
Har jag förklarat tidigare i tråden.
Påminn oss gärna om varför. Han står för det goda hatet™?

Edit: Japp, så var det. Dessutom är det förstås en fjäder i hatten för #jagärhär att ha med kändisar.

Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
Om man t.ex. tar Henrik Schyffert, som jag sett att någon tog som exempel på det. Så vet ju alla som har någon som helst koll på honom att han är en uttalad antirasist och SD-motståndare. Sedan så kan man väl inte bortse från att kända personer ger ju en del pluspoäng till en grupp, i detta fall hos den grupp som vi gärna tar emot (antirasister/SD-motståndare).
Senast redigerad av Nebeltag 2017-01-05 kl. 12:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in