Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-05, 12:30
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
Har jag förklarat tidigare i tråden.

Menar du det här inlägget?

Citat:
Ursprungligen postat av Greeder

Varför enskilda personer har blivit accepterade och andra inte det kan inte jag stå för då det inte är jag som avgör det. Men jag kan säga att med tanke på gruppens storlek så kommer det ju alltid finnas tveksamma medlemmar. Och jag kan knappast påstå att det här blivit så pass stort problem för gruppen så det skulle få mig att ifrågasätta deras val. Om du är medlem eller har ordentlig insyn i gruppen så vet du att dessa utgör en extremt liten del.

Eller det Nebeltag citerade ovan?
Citera
2017-01-05, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harebra
Det där är ju fel, rena fantasier. Kanske är det önsketänkande från din sida? Känns det bra att hitta fiender överallt?

Från beskrivningen på Facebook:

#jagärhär är inte en debattgrupp och vi är inte partipolitiska. Andra grupper delar artiklar och sprider information men vi fokuserar på kommentarsfälten och jobbar aktivt mot hat och hot där.

Gruppens aktioner går kort ut på att om du sitter ensam i en hatisk tråd så kan du posta ett inlägg i gruppen och meddela oss andra att du är där. Då kommer gruppen dit och hjälper till.

Det är för att vi ska orka kommentera oftare och få kraft av varann och även förbättra våra argument genom att lära av varandra.

Det handlar alltså om att vända en rasistisk, sexistisk eller på annat sätt hatisk tråd, trötta ut hatarna och ta tillbaka det offentliga rummet.
Nej det är inte rena fantasierna. Det jag har skrivit stämmer och finns dokumenterat i denna tråd!

- Mina Dennert har skrivit att JÄH skall användas vid "viktiga val vart fjärde år"
- JÄH aktivister har gått in och ifrågasatt artiklar som de uppenbart inte läst
- JÄH aktivister har uttalat sig fördomsfullt om hemlösa
- JÄH aktivister har tagit ställning emot kvinnor som varnar för smygislamisering
- JÄH aktivister har påpekat att raketbeskjutning inte måste vara fel utan är en del i förortens befrielsekamp.

Istället för att påstå att det är rena fantasierna så titta på de inlägg jag gjort i tråden, där ovanstående "bevisas".

Du säger att ni skall trötta ut meningsmotståndare och lära er av varandra... Detta handlar ju faktiskt om åsiktsförtryck och likriktning.

Ni är ganska många i er grupp, men ni representerar inte ett tvärsnitt av svenska folkets åsikter. Ni är helt enkelt en politisk propagandagrupp som vill tysta "felaktiga" åsikter. Vad ni inte förstår är att ni skadar en öppen demokratiskt debatt genom att tysta den enskilda rösten. Precis som du säger så kommer JÄH-kollektivet till hjälp om ni tycker ni misslyckas med att framföra era åsikter. Det handlar om i kraft av av mängden inlägg tysta meningsmotståndare, det är odemokratiskt.
Citera
2017-01-05, 12:35
Medlem
Morgonrodnads avatar
En medlem vill desperat tysta en journalist och får inte till svar att de inte gör sådant utan att medlemmarna inte har rätt att diskutera saken men att man är tacksam för att han tipsade om iden.

Citera
2017-01-05, 12:55
Avstängd
till alla "jagärhär"- två frågor:
1. Var fan är "här"? något gemytligt sagoparadis i er egen lilla bubbla? villaområden/ej ute efter 1900
förlåt om jag försöker hitta svar själv, tror inte att jag får nåt av er.
2. Hur ska vi hantera "de" (kulturer/apor/raketforskare/skäggbarn) som inte respekterar vare sig svenskar eller svensk lag.OCH VEM SKALL BETALA.

ni är så jävla blåögda att man skäms. När de "brushor" man häger med garvar och talar om för mig att
" ni svennar har blivit kastrerade era politiker knullar er och vi tycker synd om er" synd att de kommer drabba massor med bra invandrare också.
denna jävla politiker och media elit vi har i Sverige skulle fan dras inför krigsrätt för sabotage ÄR DET MÖJLIGT FÖRESTEN???
Citera
2017-01-05, 13:09
Medlem
En intressant inblick i #jagärhärs gruppmentalitet kan man få i denna tråd:

http://statuscope.co/se/Väldigt-intr...va?id=37ffd01e

Det börjar med ett inlägg om "näthatarna" av Malena Ernman. Sedan fylls det på med en massa inlägg där hjärtan och "empati" varvas med rätt elaka påhopp på oliktänkande.

Citat:
Ursprungligen postat av Mats Olsson
Stoppa hatarna. Hur kan de ha så mycket tid? Tänk om dessa hade bidragit till samhället istället gör att tära på det. Ynkliga förkrympta individer.

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Randevik
Man kan ju bara hoppas att dom får magsår och hjärtinfarkt av allt hatandet. Det kan ju inte vara nyttigt i alla fall.

Nu vet jag inte om just dessa farbröder är #jagärhärare, men de skriver i en tråd där trådstartaren (Malena Ernman) och väldigt många andra är det.

Lars Randervik får försynta invändningar av en meningsmotståndare ...

Citat:
Ursprungligen postat av Hans Sergo
Jag hatar ingen men vill gärna lyfta fram sakfrågor ! Utomlands skrattar man åt Sverige , men dom är väl hatare hela bunten. Och Sverige (tror) ni alltid har rätt !! Tyvärr så stämmer det inte . Man kväver folk till tystnad . Ingen vågar snart utrycka sig . Argumentera istället ! Känns lite som gamla Sovjetunionen !!

... men meningsmotståndaren får bara hån till svar:

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Randevik
Man skrattar inte alls åt Sverige, vad är det för trams? Och i Danmark säger danska losers "man griner på Danmark i udlandet". Visst sörru.
Citera
2017-01-05, 13:11
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
till alla "jagärhär"- två frågor:
1. Var fan är "här"? något gemytligt sagoparadis i er egen lilla bubbla? villaområden/ej ute efter 1900
förlåt om jag försöker hitta svar själv, tror inte att jag får nåt av er.
2. Hur ska vi hantera "de" (kulturer/apor/raketforskare/skäggbarn) som inte respekterar vare sig svenskar eller svensk lag.OCH VEM SKALL BETALA.

ni är så jävla blåögda att man skäms. När de "brushor" man häger med garvar och talar om för mig att
" ni svennar har blivit kastrerade era politiker knullar er och vi tycker synd om er" synd att de kommer drabba massor med bra invandrare också.
denna jävla politiker och media elit vi har i Sverige skulle fan dras inför krigsrätt för sabotage ÄR DET MÖJLIGT FÖRESTEN???

Det är bara att titta på vad som har hänt etablissemang/elit som har fallit genom historien! Efter det kan du försöka hitta ett exempel där eliten har kört både landet och folket i botten, i en tid då det borde ha blomstrat, då vi har haft fred!

Fredstid är en lyx för människor, land och folk att blomstra. Mot bakgrund av det så går det inte att hitta allvarligare exempel historiskt, så jag tror att Lena Melin på aftonbladet har helt rätt när hon pratar om stundande blodbad! Tyvärr..

Och då menar jag inte blodbad i metaforisk bemärkelse, utan bokstavlig! Ledsamt får man säga, det kommer bli en obehaglig process som jag inte vill vara med om. Samtidigt rättmätig någonstans! Usch, vilken soppa.
Senast redigerad av Belavia 2017-01-05 kl. 13:25.
Citera
2017-01-05, 13:47
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harebra
Det där är ju fel, rena fantasier. Kanske är det önsketänkande från din sida? Känns det bra att hitta fiender överallt?

Från beskrivningen på Facebook:

#jagärhär är inte en debattgrupp och vi är inte partipolitiska. Andra grupper delar artiklar och sprider information men vi fokuserar på kommentarsfälten och jobbar aktivt mot hat och hot där.

Gruppens aktioner går kort ut på att om du sitter ensam i en hatisk tråd så kan du posta ett inlägg i gruppen och meddela oss andra att du är där. Då kommer gruppen dit och hjälper till.

Det är för att vi ska orka kommentera oftare och få kraft av varann och även förbättra våra argument genom att lära av varandra.

Det handlar alltså om att vända en rasistisk, sexistisk eller på annat sätt hatisk tråd, trötta ut hatarna och ta tillbaka det offentliga rummet.
Fast vad som står i beskrivningen på Facebook är väl rätt irrelevant? Det intressanta är ju vad som sker i verkligheten, och det har vi ju tydligt visat ett flertal gånger i denna tråd:

* Man sorterar människor efter politisk åsikt om de ska få vara med eller inte.
* Man agerar endast i vissa politiska frågor, dvs "vänsterfrågor".
* Näthatare är välkomna om de är vänster och/eller "mot SD.
* Man saboterar diskussioner på facebook för att de står för en viss politisk åsikt, utan att näthat förekommer
* Man massanmäler på Facebook för att få bort den man inte sympatiserar med.

Det är vad man gör.
Citera
2017-01-05, 13:59
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Jag är med i denna grupp som en slags spion eller vad man ska kalla det och har noga studerat gruppens mönster.

1.) Gruppens ansats är korrekt på ytan. Man tydliggör ganska ofta att det är politiskt obundet, att man ska foka på att nyansera kommentarsfält fyllda av "hat" etc.

2.) Gruppens grundare och de flesta moderatorer är uppenbara vänsteraktivister.

3.) Gruppens medlemsunderlag är precis vad ni väntar er, mycket starkt dominerat av PK-vänster, batikhäxor och vänstervarianten på andra generationens invandrare.

4.) Aktionerna är väldigt enkelspåriga rent tematiskt. Man letar upp kommentarsfält på facebook där det är mycket "hat" och slänger in "sakliga" kommentarer som till 99% följer samma tema.
De vanligaste kategorierna är:

a) Rapportering av begångna brott med uppenbara mångkulturinslag. Här handlar kommentarerna oftast om att oj det var ett hemskt brott och hoppas de skyldiga straffas men vi ska inte "spekulera" om etnicitet, det kunde lika gärna varit en svensk, så här har det alltid varit i Sverige etc etc

b) Rapportering om asylinvandring, utvisningsärenden, feelgoodhistorier om invandring etc etc vad som helst egentligen som berör dagens asylinvandring. Här är den vanliga blödande hjärta retoriken flytt från krig, vi har råd med detta osv osv

c) Inlägg på "högerextrema" sidor i still med Avpixlat etc. Här handlar det ofta om att man går på om "faktakoll"

Finns fler kategorier som feminism etc men det är detta jag stöter på mest. Valet av ämnen, de inlägg som görs och tonen internt i gruppen är EXTREMT likriktad. På experiment postade jag ett par sakliga men tydligt högervinklade inlägg som samtidigt i gruppens påstådda anda tydligt tog avstånd från rasism och hat. Tänk något i still med "Väldigt trist att se alla rasistiska inlägg här men samtidigt tycker jag den och den har rätt här angående invandringens kostnader för att bla bla bla (sakligt inlägg)" typ något i den stilen avslutat med ännu ett slag för saklig debatt utan rasism och hat. Inom loppet av samma dag fick jag ett antal PM där man försökte korrigera mig, ifrågasatte om jag hade förstått syftet med gruppen och liknande. Det finns alltså en ganska smal åsiktskorridor man inte får kliva utanför. Glöm att du sakligt och utan hat kan uttrycka exempelvis högeranstrukna eller invandringskritiska åsikter inom ramen för JÄH. Korridoren är smal. Mycket smal. Likaså variationen på medlemsunderlaget.
Intressant inblick. Tack. Att åsiktskorridoren är smal förvånar mig föga. Är fråga som åter bör ställas är hur #jagärhär definierar hat?

Jag tror många i gruppen anser att ett kritiskt inlägg mot invandringen utgör hat oavsett hur det formuleras. Ett sådant inlägg "ställer grupper mot varandra" och ifrågasätter "allas lika värde". De som inte definierar det som hat kan ändå komma att argumentera för att sådana inlägg inte ska skrivas då det kan leda till att andra reagerar fel eller svarar med hat.

Morgonrodnad illustrerar detta några inlägg upp. En medlem i gruppen klagar på TV4:s Marcus Oscarsson för att denne inlägg "trissar igång andra".

Det kokar ned till att många #jagärhär inte tolererar inlägg som avviker alls.
Citera
2017-01-05, 14:31
Medlem
Att medlemmar i JÄH avfärdar kritiken som uppkommit i denna tråd med en hänvisning till gruppens beskrivning på facebook är löjeväckande och är något som skett mer än en gång här.
Med samma logik bör dessa personer hjärtligt välkomna SD in i stugan med tanke vad partiet har för åsikter vad gäller brott och straff. SD är ju knappast rasister, nazister eller fascister eftersom man inte hittar någonting av detta i partiprogrammet, lika lite som JÄH agerar åsiktspolis - beskrivningen på facebook säger ju annat.

Att bjuda in företrädare för SD i gruppen torde vara helt naturligt om man läser kommentarerna medlemmarna från JÄH lämnar. Ivriga förespråkare för ett effektivt och fungerande rättssamhälle med stark tilltro till att polisen och andra myndigheter kan utföra sina uppgifter med bravur.

Off topic:
Senast redigerad av thepirate 2017-01-05 kl. 14:34.
Citera
2017-01-05, 15:05
Medlem
I Sverige finns idag två världar en som ser ett land som ser ut så här. Så här vill JÄH anhängarna beskriva integration. Fantastiska ungar som man kan mysa och pyssla med, ambitiösa killar.
Citat:
Lotta Sundell Vi har bildat en "familjgrupp", som under ganska oordnade former hänger på det lokala asylboendet varje söndag. Vi pysslar, ritar, spelar spel och pratar. Fantastiskt att få lära känna alla dessa ungar...

Cathrin Bengtsson Jag har varit kompis till tre syskon från Syrien. Otroligt givande både för mig, mina barn, och våra kompisar....

Robert Bergkvist Har varit läxhjälp under hösten, och är verkligen imponerad av hur ambitiösa och vetgiriga "mina" killar är...

Och en annan värld ser ut så här. Här handlar det om beväpnade gangsters som sätter skräck i hela kvarter med knarkhandel, skjutningar och mord.
Citat:
Det har börjat skymma när Mirjana Tarbuk kommer ut från Icabutiken på Hermodsdal med lotter i handen. – Jag fick hämta dem till min granne. Hon vågar inte gå ut längre. Vad är det för liv? Ska vi ha det så här?

– Folk är rädda. Det känns som om någon skjuter någonstans varje natt. Man vet bara inte var. Det är 2017 nu. Hur länge ska vi ha det så här? Ska vi ha det fortfarande 2025?

Louise Aamodt kliver ur sin bil på väg in för att köpa kvällsmat. Hon bor bara på andra sidan gatan, men tar ändå alltid bilen till affären. – Här är läskigt. Vi hade ett mord på vår gata för några månader sedan. Min sambo var hemma. Vi har faktiskt bestämt oss för att flytta. Vart vet hon inte. Men lägenheten är uppsagd till februari. – Man vill inte bo här. Och det känns inte som vi kan förändra något.
JÄH-aktivister står för den första bilden av Sverige och Malmöbor står för den andra bilden av Sverige. Den första bilden handlar om ganska nyanlända människor och den andra handlar om resultatet av den segregation som sedan 1980-talet alltid blivit resultatet är det man kallar integration.

På Metros Facebook https://www.facebook.com/MetroSverig...11865528836160 breder JÄH-aktivisterna ut sig och talar sig varma för integration. Det är ett stort hån mot de som är tvungna att leva i de no-go zoner som är resultatet av 40 års experiment med integration och mångkultur.

Om 10-20 år kommer vi att få se resultatet av de senaste årens massinvandring. JÄH har bestämt att det är de som har rätt och alla som varnar för ett sönderfallande samhälle som har fel. JÄH vill tvinga alla andra att acceptera sin syn på integration, då tillåts inga avvikande åsikter. För JÄH handlar det om att tysta en opinion som med all rätt ifrågasätter vad som gått snett med integration.

JÄH stämmer upp i en klämkäck kör som hyllar och lovordar integration och invandring, medan de som tvingas och bo i områden som blivit utsatta för integration inte vågar gå ut. Med sina aktioner vill JÄH-skapa en ensidig bild och kritiken måste tystas, för kritiker är rasister.

Min poäng med detta inlägg är att JÄH lever i en egen bubbla, det bryr sig inte om de problem som andra upplever. Det viktiga är hur de själva upplever integrationen och att kommentarsfälten stärker deras bild. Alla åsikter är välkomna förutom de som går emot den av JÄH påbjudna åsikten.
Citera
2017-01-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thepirate
Att medlemmar i JÄH avfärdar kritiken som uppkommit i denna tråd med en hänvisning till gruppens beskrivning på facebook är löjeväckande och är något som skett mer än en gång här.
Med samma logik bör dessa personer hjärtligt välkomna SD in i stugan med tanke vad partiet har för åsikter vad gäller brott och straff. SD är ju knappast rasister, nazister eller fascister eftersom man inte hittar någonting av detta i partiprogrammet, lika lite som JÄH agerar åsiktspolis - beskrivningen på facebook säger ju annat.

Att bjuda in företrädare för SD i gruppen torde vara helt naturligt om man läser kommentarerna medlemmarna från JÄH lämnar. Ivriga förespråkare för ett effektivt och fungerande rättssamhälle med stark tilltro till att polisen och andra myndigheter kan utföra sina uppgifter med bravur.

Off topic:

Alla som vill kan ansöka om medlemskap men sen ska ju reglerna följas. Då lär det bli svårt för vissa här.
Citera
2017-01-05, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
En intressant inblick i #jagärhärs gruppmentalitet kan man få i denna tråd:

http://statuscope.co/se/Väldigt-intr...va?id=37ffd01e

Det börjar med ett inlägg om "näthatarna" av Malena Ernman. Sedan fylls det på med en massa inlägg där hjärtan och "empati" varvas med rätt elaka påhopp på oliktänkande.

Nu vet jag inte om just dessa farbröder är #jagärhärare, men de skriver i en tråd där trådstartaren (Malena Ernman) och väldigt många andra är det.

Lars Randervik får försynta invändningar av en meningsmotståndare ...

... men meningsmotståndaren får bara hån till svar:

Är inte det väntat och symptomatiskt för en filterbubbla och ett tryggt rum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in