Citat:
Ursprungligen postat av
Vintergrisen
Med anledning av tråden
(FB) Journalisterna ogillar vanligt folks åsikter i Facebook-gruppen: Journalistbubblan blev jag aningen nyfiken på Åsa Romsons syskon Lukas Romson och tog därför en sväng förbi svenska Wikipedia för att luska lite mer i vad det är för en figur.
För de som inte visste det så är alltså denna Lukas född som en syster till Åsa men ser sig själv som en man och det är aningen humoristiskt att se hur de på Wikipedia nästan viker sig dubbla för att inte på något sätt avslöja för mycket om Lukas historik. För ett smakprov se denna diskussionssida avseende Lukas Romson:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion:Lukas_Romson
Frågan är väl om samma hänsyn tas till andra personer. Har alla rätt att definiera sig själva, få historiska redigeringar om sig själva raderade, etc? Jag har lite svårt att tro det och vad säger egentligen det om Wikipedias trovärdighet som någon form av encyklopedi?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ankdammsman
Haha, knappast! Det är skrattretande hur de viker sig dubbla för att gå honom till mötes. Och väldigt avslöjande.
Det där var riktigt illa, stora delar av historiken har censurerats och arkiveringen av diskussionssidan har inte skötts korrekt. Jag har inte alls något intresse av att redigera den där wikipediaartikeln, men det här är ändå värt att fundera kring.
På diskussionssidan skrev "Lukas" Romson detta:
Citat:
Jag skulle fö också verkligen uppskatta om källorna Sveriges befolkning 1970, CD-ROM, Version 1.04, Sveriges Släktforskarförbund (2002) och Sveriges befolkning 1980, CD-ROM, Version 1.02, Sveriges Släktforskarförbund (2004) raderas, permanent. De är för det första inte användbara som källor, eftersom det namn och personnummer som står i dem inte kan kopplas till det namn och personnummer jag har idag.
Jag blir faktiskt lite fundersam här, kan "han" faktiskt ha rätt om detta? Källorna kanske inte håller och påståendet om namnet kan möjligen anses vara egen forskning?
Det verkar inte gå att hitta någon bra källa vad gäller hans riktiga namn. Jag googlade och fick en träff på NMR:s hemsida med uppgift om namnet. Den sidan tycker jag inte håller som källa.
Det verkar också som att "Lukas" ser till att få en massa googleresultat raderade, så därför skriver jag "hans" riktiga namn på följande sätt:
Pi* M*rgareta Romson (*=a)