Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-01-16, 21:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtPatton
"Ras" är dessvärre högre predictor än socioekonomiska faktorer. Givetvis spelar absolut fattigdom in, dock får ju alla invandrare allt de vill ha, faktiskt mer än vad svenskar får då de är mer "krävande".

Du sätter själv r-ordet inom citat och då är det faktiskt bättre att använda ett annat ord, nämligen kultur. Det är ju oomtvistligt så att svensk mentalitet över tiden varit att göra rätt för sig, nästan över hövan. Ibland så till den milda grad att man misstänkliggör andra även inom de egna leden. Det är den svenska kulturen på gott och ont.

Andra kulturer bär med sig sina referensramar och de sitter rätt djupt. De lär sannerligen inte ändra sig i brådrasket. Sedan att invandrare får »allt de vill ha« är ju en tendentiös generalisering.

Frågan i sig summerar upp i följande alternativ att tro på beroende på hur man ser på livet och människorna:

- Utlandsfödda av viss »ras« är mer brottsbenägna rent genetiskt.

- I länder med diktaturliknande förhållanden är fattigdomen mer utbredd och där fattigdom råder tenderar brottsstatistiken att vara högre.
Citera
2017-01-16, 21:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-E-B-U-S
Varför anlitar inte SD ett oberoende forskningsinstutut, som helt klanderfritt, kan bedriva den nödvändiga forskningen? Allt forskningsunderlag är väl information som lyder under offentlighetsprincipen?

Det verkar vara svårt att få ut denna information. Det finns lite detaljer på Tinos Facebook. Se bl.a kommentarerna.

Citat:
Verksjurist på Brå svarar på min begäran:

"I sammanhanget är det kanske värt att nämna att uppgifterna i våra register är sekretessbelagda enligt 24 kap. 8 § offentlighets- och sekretesslagen. Denna sekretess innebär (något förenklat) att s.k. mikrodata endast kan lämnas ut till forskning eller statistik." ... "Utlämnande för statistikändamål sker i princip endast till andra statistikansvariga myndigheter." ...

"Jag ska här passa på att nämna att arbetet med att ta fram mikrodata till forskningsprojekt ligger utanför våra skyldigheter enligt offentlighets- och sekretesslagen och att vi därför tar betalt för det arbetet. För närvarande ligger timtaxan på 928 kr i timmen."

- - -

"För att utlämnande ska kunna ske till forskning krävs bl.a. att det fråga om ett forskningsprojekt som godkänts av en regional etikprövningsnämnd (se mer om etikprövning av förskningsprojekt här http://www.epn.se/start/. Utlämnande för statistikändamål sker i princip endast till andra statistikansvariga myndigheter."

https://www.facebook.com/tino.sanand...53734697363231
Citera
2017-01-16, 21:05
Medlem
Guitarsmokes avatar
Tror det är så enkelt som att Janne Josefssons, Nike Nylanders (mfl) kupp mot Helin gav Aktuellt & Agenda möjligheten att konsekvensneutralt ta upp känsliga ämnen. En konsekvens av detta har blivit att vi på kort tid fått se hur intet ont anande PK-champions som Wolodarski, Voronov, Arnstad och Sarnecki förlora sina respektive debatter när det förväntade "2 mot 1"-läget (åsiktskorridoren) inte aktiverats av programledaren.

DN:s ledare kan rent av bli startskottet för en rusning mot rationella resonemang på de övriga ledarsidorna. Nu är det nämligen slut på "fåniga resonemang".
Citera
2017-01-16, 21:10
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtPatton
Det handlar inte om empati över pengar, det handlar om att hålla ihop ett samhälle istället för att det leder till inbördeskrig. Med den etniska underklass vi skapar i Sverige kommer vi att få ett väldigt starkt vi och dem, där även dem är grovt överrepresenterade i brott.
I så fall hade ju den svenska överklassen och den svenska underklassen också krigat.
Citera
2017-01-16, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Man har ju ett val, antingen litar man på folk eller så gör man det inte. Empati är viktigare än pengar. Därmed inte sagt att Sverige ska ta emot hela världen.

För mig låter du väldigt naiv och verklighetsfrånvänd.

Så här tänker jag, naturen är rasistisk det är inte en slump att alla världsrekord i löpning från 1500 m och uppåt ärs satta av människor från Östafrika under de senaste 40 åren. Jag tror att de har dna talang för långdistanslöpning. Om vi skulle ta in 2 miljoner Östafrikaner skulle de resultera i att Sverige blev bättre på långdistans, om vi istället tog in 2miljoner indier skulle vi inte vara lika framgångsrika på långdistans. Vad tror du?

Så om ett lands nationella målsättning är att vinna medaljer i mästerskap i långdistanslöpning bör man främja invandring från Östafrika.

Men om ett land har en annan målsättning, tex att vara ett fungerande jämlikt samhälle med hög utbildningsnivå så tror jag inte att stor invandring av pojkar och män från MENA inte är en framgångsväg.
Dels för att det finns statistik på att det främst pojkar från MENA som drar ner Pisaresultatet och om man läser UDs männskliga rättighetsrapporter så ser man att traditionen där är inte visar på goda förutsättningar.

Därför vore det väl utmärkt om Brå tog fram statistik på etnisititet, vem vet det kanske skulle gynna landet att främja invandring av kvinnor från buddistiska länder. Det är i alla fall vad min magkänsla säger men det skulle vara bra med statistik på det. Kanske kvinnor från Thailand och Japan är brottsliga och arbetslösa i större utsträckning än MENA män.

http://fof.se/tidning/2014/7/artikel...unskapsklyftor
http://www.manskligarattigheter.se/s...?c=Afghanistan
Citera
2017-01-16, 21:16
Medlem
Glutamines avatar
Jerzy är ett jävla skämt. En jude med en tydlig agenda han följer. Yes att han just är jude är faktiskt väldigt avgörande här. Han vill se att den vita europeiska befolkningen går under och därför lyfter han fram den judiska agenda. Allt han säger bör betraktas som rappakalja och det finns absolut inget denna kroknäsa säger som är sant. Helt otroligt att folk tar han på allvar. Han är jude medias lilla gullegris som säger det folket behöver höra enligt dem. Att invandringen och brottslighet inte kan länkas samman är förstås rent bs. Detta kan vilken 10 åring som helst räkna ut.
Citera
2017-01-16, 21:24
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
För mig låter du väldigt naiv och verklighetsfrånvänd.

Så här tänker jag, naturen är rasistisk det är inte en slump att alla världsrekord i löpning från 1500 m och uppåt ärs satta av människor från Östafrika under de senaste 40 åren. Jag tror att de har dna talang för långdistanslöpning. Om vi skulle ta in 2 miljoner Östafrikaner skulle de resultera i att Sverige blev bättre på långdistans, om vi istället tog in 2miljoner indier skulle vi inte vara lika framgångsrika på långdistans. Vad tror du?

Så om ett lands nationella målsättning är att vinna medaljer i mästerskap i långdistanslöpning bör man främja invandring från Östafrika.

Men om ett land har en annan målsättning, tex att vara ett fungerande jämlikt samhälle med hög utbildningsnivå så tror jag inte att stor invandring av pojkar och män från MENA inte är en framgångsväg.
Dels för att det finns statistik på att det främst pojkar från MENA som drar ner Pisaresultatet och om man läser UDs männskliga rättighetsrapporter så ser man att traditionen där är inte visar på goda förutsättningar.

Därför vore det väl utmärkt om Brå tog fram statistik på etnisititet, vem vet det kanske skulle gynna landet att främja invandring av kvinnor från buddistiska länder. Det är i alla fall vad min magkänsla säger men det skulle vara bra med statistik på det. Kanske kvinnor från Thailand och Japan är brottsliga och arbetslösa i större utsträckning än MENA män.

http://fof.se/tidning/2014/7/artikel...unskapsklyftor
Jag har som sagt inget emot statistik och forskning, vi kan hålla på med rasforskning om det är så. Men jag kan lova dig att man kommer fram till att människor är individer i alla fall. Jag säger inte att det finns kulturskillnader eller skillnader mellan olika människor men i slutändan är det inte det som styr i alla fall. Jag menar vad ska du göra om du vet att somalier t.ex. är dom som våldtar mest i hela världen, ska alla somalier som inte våldtar bli nekade att komma hit då. Berätta exakt konkret vad ni ska göra med eran statistik...
Citera
2017-01-16, 21:26
Medlem
karlejdemyrs avatar
Ingen sanning är värre än misstanken. Vi gör opinionsundersökningar titt som tätt trots att de brukar ha kapitalt fel. Varför skulle vi inte kunna omfördela lite ansträngningar, dvs en opinionsundersökning mindre och en mer om utlandsföddas brottslighet?
Citera
2017-01-16, 21:31
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Bankernas övervinster är möjliga p.g.a. en ofri ekonomi där, precis som du påpekar, statliga fonder m.fl. korporativa inslag styr ekonomin. Detta var ett exempel av många som visar att resurser finns för våra muskevänner.
För att upprätthålla den ofria ekonomin krävs social stratifiering, med den följer ett klassamhälle där individen har olika möjligheter beroende vart hon befinner sig socio-ekonomiskt. Längst ner i klasshierarkin finns flyktingar och nyanlända.

BRÅ:s gamla rapport visar med all önskvärd tydlighet att sociala faktorer är avgörande för kriminalitet, risken för kriminalitet är extra stor för socialbidragstagare vilket bara understryker kopplingen mellan social rättvisa och kriminalitet.

Vi får inte glömma bort den strukturella diskrimineringen som en bidragande orsak.

Reyes och Kamali, Bortom vi och dom – Teoretiska reflektioner om makt, integration och strukturell diskriminering, 2005

Det blågula Glashuset – Strukturell diskriminering i Sverige, SOU 2005:56

Chauvinister, oavsett vart de kommer från är ett problem, vare sig det rör sig om en mussla eller en fetlagd kränkt svenne.
Sortera människor efter etnicitet sysslade tredje riket med, vi vet hur det slutade, vi vill inte uppleva det igen.

Också upprepar vi samma sak igen med studien från 1996:

(Samtliga brott)

Arbetare svenskar: 5,8

Tjänstemän svenskar: 1,9

En kvot om ca 3,1 ggr överrepresentation för svenska arbetare relativt tjänstemän

(Överrepresentation samtliga brott)

Samtliga invandrare: 2,1

Källa

Vi ser att risken enligt studien från 1996 ger samma svar som för den från 2005, risken för kriminalitet är större för en svensk arbetare relativt tjänstemän än för invandrare.
Men det räcker inte, vi slänger in lite felkällor, har du grundläggande utbildning känner du till detta.

Källa

I studien från 1996 är risken för kriminalitet högre för arbetare relativt tjänstemän än för invandrare, precis som i studien från 2005. Således är socioekonomiska faktorer en mycket viktig faktor.

Socioekonomiska faktorer är en viktig faktor, svar ja.

Men. Det som vi alla pratar om vid middagar och i affären och ute på byn nu är följande:

Hur stor överrepresentation har afrikaner och araber när det gäller sexualbrott. De brott som ökat otryggheten något enormt bland kvinnor enligt färsk rapport.

Det är enligt mig MYCKET viktigt att reda ut detta. Till och med fritidspersonal på min egen sons fritidsgård säger tydligt och klart att, och jag citerar, "de afghanistanska pojkarna ser flickor som smuts, och det jobbar vi hårt med att motverka". Samma personal har varit funktionärer på We Are Stockholm och säger att de aldrig skulle låta sina egna döttrar gå själva på festivalen just på grund av ensamkommandes usla sexuella radar.

Tycker inte du att det kan vara viktigt att kartlägga detta för allas vår trygghet i samhället?

Om nej, varför?
Senast redigerad av RingRing2014 2017-01-16 kl. 21:36.
Citera
2017-01-16, 21:34
Medlem
Citat:
De flesta svenskar gör inte skillnad på folk utifrån ursprung, högerextremister och SD gör det, därför är det ingen stor sak. Lägg till en mörk historia vi inte glömmer, en historia med anklagelser mot hela folkgrupper, förtryck och massmord, vi minns, det skall inte hända fler gånger.

Som sagt, friska människor gör inte skillnad på folk. Med tanke på ensamheten i frågan på den extrema högerkanten, inga andra partier delar SD:s smutsiga människosyn, får partiet själva bekosta forskning. Det kan inte vara en stor sak, pengar har partiet, en massa virrpannor också, det kan bli roande rapporter. Varför inte göra djupdykningar i specifika brott? Jag ser framför mig kopplingar mellan etnicitet och ockultism inte helt olikt nazisternas mytbildning om judar.

Se så, knyt nu inte näven i fickan kära vän, gör något med era vapenbröder innan ni också blir PK.

Men regeringen gör det i sina männskliga rättighetsrapporter. ex Afghanistan där afghanerna bor.

Afghanistan är ett av världens mest korrupta länder och placerar sig på delad
sistaplats (tillsammans med Nordkorea och Somalia

Det är inte tillåtet för muslimer att konvertera till andra religioner. Att
konvertera kan tolkas som ett brott enligt sharialagstiftning och bestraffas i
sådana fall med döden.

Flickor på ungdomsvårdsanstalter är ofta placerade där för så
kallade moralbrott, som att ha rymt hemifrån efter ett tvångsäktenskap, eller
som en följd av anklagelser om sex utanför äktenskapet, även om det skett
genom våldtäkt.
Den lagstadgade åldern för giftermål för kvinnor i Afghanistan är 16 år.
Barnäktenskap är trots det ett stort problem, och UNICEF uppskattar att 15
procent av alla flickor ingått äktenskap före 15 års ålder och 40 procent före 18
års ålder. Kvinnor och flickor används som bytesvara, så kallad ba’ad, mellan
stammar och familjer för att lösa en konflikt eller skipa rättvisa efter ett brott.

Så männskliga rättighetsrapporten för Norge där majoriteten är norrmän

Norge är ett land med en lång demokratisk tradition. Respekten för mänskliga
rättigheter är djupt rotad i det norska samhället och de grundläggande fri- och
rättigheterna garanteras i grundlagen.
Norge är ett av de minst korrumperade länderna i världen. På Transparency
Internationals rangordning över korruption i världen hamnar Norge på 10:e
plats (2010). Enligt grundlagen råder religionsfrihet.

http://www.manskligarattigheter.se/s...lasien?c=Norge
Senast redigerad av rusellpeters 2017-01-16 kl. 22:09.
Citera
2017-01-16, 21:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
De flesta svenskar gör inte skillnad på folk utifrån ursprung, högerextremister och SD gör det, därför är det ingen stor sak. Lägg till en mörk historia vi inte glömmer, en historia med anklagelser mot hela folkgrupper, förtryck och massmord, vi minns, det skall inte hända fler gånger.

Som sagt, friska människor gör inte skillnad på folk. Med tanke på ensamheten i frågan på den extrema högerkanten, inga andra partier delar SD:s smutsiga människosyn, får partiet själva bekosta forskning. Det kan inte vara en stor sak, pengar har partiet, en massa virrpannor också, det kan bli roande rapporter. Varför inte göra djupdykningar i specifika brott? Jag ser framför mig kopplingar mellan etnicitet och ockultism inte helt olikt nazisternas mytbildning om judar.

Se så, knyt nu inte näven i fickan kära vän, gör något med era vapenbröder innan ni också blir PK.
Nej det är ju endast de så kallade etablerade som gör skillnad på folk och folk.
När till exempel Isahängare kommer tillbaka till Sverige så sjunger man we shall over come och hata SD ännu mer.
Men så lider ju hela etablissemanget av färdighetsbrister.
Kanske är kvarlevor sedan skallmätartiden. Vad vet jag. De mätte antagligen skallen för mycket och satte in fel skallar i etablissemanget. Du vet S mörka historia!!!!

I det här fallet är det bevisligen skillnad på folk och folk. Finns statistik på det också.
Det behövs ny statistik.
Var BRÅ rasister då de genomförde den här brottsstatistiken med utlandsfödda = Invandrare ? Varför gjordes den här undersökningen? Vilken anledning?
Har du inte funderat på det?
Varför var det inte fel då men idag helt fel ?
Vad tror du?
Senast redigerad av goran744 2017-01-16 kl. 21:44.
Citera
2017-01-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag har som sagt inget emot statistik och forskning, vi kan hålla på med rasforskning om det är så. Men jag kan lova dig att man kommer fram till att människor är individer i alla fall. Jag säger inte att det finns kulturskillnader eller skillnader mellan olika människor men i slutändan är det inte det som styr i alla fall. Jag menar vad ska du göra om du vet att somalier t.ex. är dom som våldtar mest i hela världen, ska alla somalier som inte våldtar bli nekade att komma hit då. Berätta exakt konkret vad ni ska göra med eran statistik...
Kunskap och fakta är alltid bra ingredienser för debatt och demokratisk insyn i sakförhållandena. Man kan knappast tala om en demokrati om folket hålls ovetande eller inte får sina misstankar och frågor bekräftade.

Allt som tiden går blir fler och fler varse om sakförhållandena ändå, även om reda siffror saknas. Skillnaden är att i hemlighetsmakeriets och vilseledningens lögnaktiga kultur demokratin och förtroendet för medierna försvagas; statsmakternas legitimitet upplöses till intet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in