2017-01-25, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Vilken fars. Nu snackar vi salvor. Snacka om att flytta fokus från huvudfrågan. Anabola i kroppen. Minst 2 års avstängning. Norge har lyckats

Även min första reaktion när Johaug togs i höstas. Detta förfarande är ofta effektivt. Jämför med Mona Sahlins första skandal som de flesta tror handlar om att hon skulle ha köpt en toblerone på kreditkort när hon i själva verket förskingrat 10 000- tals kronor.
Citera
2017-01-25, 19:40
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Testresultatet säger ingenting. Man kan se rester av substanser 30 dagar tillbaka. Det troliga är mer att hon dopat sig mellan 15-25 augusti. Då hade Johaug missat att anmäla att hon befann sig i Seiser Alm. Detta är typiskt när man dopar sig.
Jag ser testresultatet som att substansen är på väg ur kroppen efter doping med Clostebol under träningslägret.
Fast detta handlar inte om att se substanser utan om att se påverkan på steroidprofilen.
Citera
2017-01-25, 19:41
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald99
Jag tänker som Wassberg sa direkt detta uppdagades: "en storm i ett vattenglas".
Hela den här farsen är ytterligare ett av många exempel på mänskligt förlöjligande, en parallell värld där småskit förstoras till världsproblem.

Det måste alltid vara en oerhörd skillnad på uppsåt och oaktsamhet - jämför mord med vållande till annans död t ex. Resultatet är en död människa men orsaksskillnaderna är avgrundsdjupa.
Det finns massor av av idrottare som medvetet fuskat och kommit tillbaka efter 24 mån.
Utifrån det blir det helt orimligt att Johaug skulle få samma straff för oaktsamhet eller klantighet.
Det grundar sig även i att jag anser det absurt att varje utövare har ett eget ansvar och alltså alltid kan falla på detta.
Det funkar inte så i en stor apparat som t ex norska längdlandslaget med läkare och annan expertis som hela tiden finns runtomkring. Vad fyller de då egentligen för funktion?

Om det till sist och syvende är utövarens ansvar så har jag väldigt svårt att se varför man kan utesluta hela landet Ryssland, som t ex nu senaste friidrottarna i OS i somras? Är det organisationen eller individen som bär det slutliga ansvaret? F
För vi kan vara säkra på att det var rena idrottare som även drabbades pga detta, även om de tagit sitt ansvar och var rena.

Med tanke på hur duktigt och präktigt hon bedyrade att hon kontrollerade både 2-3 gånger innan hon stoppade i sig nåt, så är det märkligt att hon hamnade där hon är nu.
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/...två-tre-ganger
Citera
2017-01-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Jag tar för givet att hon får 14 månader, eftersom det är vad de yrkar på. Förhoppningsvis överklagas det dock till CAS så att det blir en korrekt dom.

Jag säger inte nödvändigtvis att 14 månader behöver vara fel, men det känns ju verkligen som att man försöker hålla balansen och bestraffa henne så hårt som möjligt med ändå så att hon kan tävla i OS igen. Skillnaden på 14 och exempelvis 16 månader kan ju verkligen låta lite, men i längdskidor blir det i princip en halv tävlingssäsong och i detta fall ett OS (för med 16 missar hon väl?) som står på spel.

_____

Om jag minns rätt vad som skrivits här i tråden tidigare är det så att ouppsåtligt bruk av steroider i grunden ska dömas med 24 månaders avstängning. Antidoping Norge valde däremot att sänka tiden eftersom de inte ansåg att hon varit grovt oaktsam. (Tror jag läst det uttrycket någonstans.)

Jag måste säga att jag inte förstår hur man kan vara mycket mer oaktsam än hon varit utan att uppsåtligt ta preparatet.

Om man läser innantill i WADAs reglemente kan man förenklat tolka det som att uppsåt/grov oaktsamhet=4 år, oaktsam=2 år och utan signifikant skuld= 1 år.

Men det verkar som dessa begrepp innehåller massa ifs and buts som de olika ländernas dopingorganisationer väljer att tänja på. Det är trots allt inga lagtexter i strikt mening.

Frågar du mig tycker jag att det verkar som att många länder försöker ge så låga straff de bara kan utan att det blir överklagat till CAS där reglerna tillämpas hårdare(korrekt enligt WADAs reglemente).
Citera
2017-01-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Om man läser innantill i WADAs reglemente kan man förenklat tolka det som att uppsåt/grov oaktsamhet=4 år, oaktsam=2 år och utan signifikant skuld= 1 år.

Men det verkar som dessa begrepp innehåller massa ifs and buts som de olika ländernas dopingorganisationer väljer att tänja på. Det är trots allt inga lagtexter i strikt mening.

Frågar du mig tycker jag att det verkar som att många länder försöker ge så låga straff de bara kan utan att det blir överklagat till CAS där reglerna tillämpas hårdare(korrekt enligt WADAs reglemente).
Tack för det svaret!

Det förstärker ju bara känslan av att de yrkar på ett så högt straff som möjligt, men utan att hon missar OS. De har ju uttryckt det som att hon har minimal skuld, vilket då borde vara 12 månader?
Citera
2017-01-25, 19:53
Medlem
Holden.M.Caulfields avatar
Jouhag verkar så oskyldig...
Citera
2017-01-25, 19:54
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Testresultatet säger ingenting. Man kan se rester av substanser 30 dagar tillbaka. Det troliga är mer att hon dopat sig mellan 15-25 augusti. Då hade Johaug missat att anmäla att hon befann sig i Seiser Alm. Detta är typiskt när man dopar sig.
Jag ser testresultatet som att substansen är på väg ur kroppen efter doping med Clostebol under träningslägret.

Vidare. Först säger du att testresultatet inte säger nåt. Sen gör du en tolkning av testresultatet.
Citera
2017-01-25, 19:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Legkov och Belov frias från dopinganklagelserna utifrån McLaren-rapporten. Dock var FIS dopingspanel inte eniga i detta.

Tydlig felaktiga uppgifter som Expressen kom med tidigare idag. Legkov och Blev är fria att träna men inte att tävla. Majoriteten i FIS dopingspanel röstade för att inte upphäva avstängningen.
Citera
2017-01-25, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Tack för det svaret!

Det förstärker ju bara känslan av att de yrkar på ett så högt straff som möjligt, men utan att hon missar OS. De har ju uttryckt det som att hon har minimal skuld, vilket då borde vara 12 månader?

Fast WADA kan aldrig tillåta att man ger 14 månader om hon varit oaktsam. Att ADN tycker inte hon varit oaktsam betyder inget om man ser att ADN ger ett straff som passar den skyldige.
Om det står klart och tydligt " DOPING" på förpackningen samt Clostebol på den så kan MSN aldrig skylla på en läkare. Den som har det yttersta ansvaret är den som intar salvan.
Detta är ett oaktsamt beteende och det ger 2-4 år. Ger inte ADN det straffet så måste WADA gå in och överklaga.
Citera
2017-01-25, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Vidare. Först säger du att testresultatet inte säger nåt. Sen gör du en tolkning av testresultatet.

Testresultatet säger inget om vad sim hänt.. och är ur ett juridiskt perspektiv är det totalt ointressant. Johaug har anabola steroider i kroppen och det är det enda viktiga.
Citera
2017-01-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Misstankarna mot Norge blir inte mindre då man väljer att anställa en läkare som arbetat på Pfizer och naturligtvis vet precis allt om hur ämnen i deras steroider ger för effekt och hur de kan spåras. En läkare som dessutom varit inblandad i dopingfall tidigare med anabola i ett fotbollslag. I Sundby fallet skylldes allt direkt på läkaren som omedelbart avgick, nu gör man likadant. Läkaren hävdar alltså att han inte visste att Clostebol står på Wadas lista trots att det är en steroid som används redan av DDR och ett flertal fall uppdagats de dista åren med minst 15 månaders avstängning?! Att det klart och tydligt står Doping på förpackningen tas heller ingen notis om. Ingen kan ta detta på allvar, större stjärnor än Johaug har suttit och gråtit ut sin oskuld.

Bumpar detta inlägget om läkarens bakgrund. Vad talar mot att Johaug dopat sig sofistikerat och systematiskt med fåniga salvan som livlina? Någon nämnde dessutom uppbyggnadsperiod med träningsläger dit hon inte var anmäld (men var), vilket förklaras som en dopingklassiker. Är det något i provtagning som säger att det inte skulle kunna vara rester från medvetet intag i uppbyggnadssyfte? Kan man inte på allvar lysa igenom det här? Kommer hon framledes ha nytta prestationsmässigt av ett ev tidigare intag av steroider?
Citera
2017-01-25, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108

Det som var intressant idag äe att hon glömt att informera att hon var i Seiser Alm mellan 15-25 augusti. Hon hade uppgett att hon var i Oslo. Detta är inte alls bra för de flesta som dopar sig uppger inte var de är någonstans. Cyklisten Rasmussen åkte dit flera ggr pga att han i te uppgav var han var någonstans.

Då den norske journalisten Leersven tagit reda på att det köptes en Trofoderminsalva i Seiser Alm.. samtidigt som Johaug uppgett fel adress under vistelsen i Seiser Alm är det troligt att Johaug dopade sig i Seiser Alm. När sedan norska TV2 kommer ner till Livigno ( efter lägret i Seiser Alm) så ser man såren kring munnen.. som är biverkan på Clostebol.
När sedan Bendiksen får reda på att Antidoping Norge skall testa åkarna vid hemgång åker läkaren ner och löper en tub Trofodermin i Livigno.. och tar på sig allt ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in