Citat:
Ursprungligen postat av
soliditet
Dom två senaste undersökningarna från BRÅ om invandrare och brottslighet visar att skillnaderna mellan dom båda forskningsperioderna är nästintill obefintliga. Man har dessutom gjort ca 24 undersökningar sedan 1974 och samtliga har visat att invandrare är överrepresenterade, men att andelen brottsmisstänkta bland invandrare inte har ändrat sig nämnvärt.
Citat från BRÅ-s rapport:
'I von Hofers, Sarneckis och Thams
studie från
1997 visas således att invandrares överrisk för lagföring hade
varit relativt konstant sedan 1970-talet.'
Du åberopar 20 år gammal forskning
samtidigt som populationen ändrat sig betänkligt?
Snyggt försök.
Har du något övrigt att anföra som stödjer din slutsats ovan bör det naturligtvis styrkas med konkreta (och relevanta) referenser.
That being said, mitt räkneexempel från igår över våldtäktstalens utveckling sedan 2000 ger vid handen att siffrorna från -96 stämmer sannolikt stämmer hyffast fortfarande - överrepresentationen för MENA vid våldtäkt är, närmast, astronomisk. Så långt är vi överens...
Citat:
Man bör fråga sig, nyttan av en ytterligare undersökning då den med allra största sannolikhet kommer visa exakt samma sak. Jag håller med Sarnecki att det vore betydligt mer intressant att fråga sig VARFÖR en viss andel av invandrare är överrepresenterade, snarare än att bara konstatera ATT dom är överrepresenterade. Det blir ju ett ganska trubbigt verktyg att förhålla sig till, eller hur?
Ytterligare undersökning skulle ju kunna visa på just dessa skillnader mellan olika etniciteter som du och Sarnecki efterfrågar.
Den senaste var från?
Ja, just det. 90-talet...
Citat:
Senaste rapporten från BRÅ visar att mellan 88-93% av SAMTLIGA invandrare inte är misstänkta för brott överhuvudtaget. Går vi in och tittar på specifika brott som tex sexualbrotten totalt sett inom en viss population, så ser vi (Tabell 11, sid 41) att 0,23% av dom barn som är födda i Sverige med en eller båda föräldrarna födda utomlands är misstänkta för sexualbrott och bland helt utrikes födda med utrikes födda föräldrar så är andelen 0,49%. Sexualbrott innefattar alltså all form av sexuella trakasserier. Tittar vi specifikt på våldtäkt så är andelen nere på 0,08% respektive 0,22%. Tittar man på tillgreppsbrott och våldsbrott så är 95% respektive 97% inom dom två populationerna inte misstänkta alls. När det kommer till misshandel så är andelen 2,4% av dom inrikes födda med en eller två utrikes födda föräldrar och 4,1% av utrikes födda med utrikes födda föräldrar.
När det kommer till dödligt våld där din tabell visade att antalet fall varierat kraftigt mellan åren trots en stadigt ökande invandring så ser BRÅs sammanställning ut såhär:
Dödligt våld i faktiska antal:
380 totalt under perioden (1997-2001)
Sverige 257st = 68%
Övriga norden 32st = 9%
Övriga europa 34st = 8%
Mellanöstern/Asien 36st = 9%
Afrika 11st - 3%
Mellan-/Sydamerika 10st - 3%
I tillägg till detta så konstaterar man att utlandsfödda nästan alltid har ihjäl andra utlänningar. Det är väl detta som GW brukar referera till som "saneringsmord". Du tycker inte detta är så viktigt att prata om, men det är det ju eftersom vi diskuterar kopplingen mellan invandring och brottslighet.
Kritikerna till en sån här undersökning har varnat för att vissa personer kommer plocka russinen ur kakan och det är just det som du ägnar dig åt. Du gör ett stort nummer av att en viss grupp invandrare har 5ggr högre risk att begå ett sexualbrott, men "glömmer" samtidigt att redovisa att andelen inom just den populationen som någonsin riskerar att begå ett sexualbrott är mindre än en halv procent. Varför tycker du om att skrämma upp dig själv och andra på detta sätt, när du istället bör fråga dig varför en halv procent av dom utrikes födda begår ett sexualbrott? Om du kan få svar på den frågan, då har du också bättre möjlighet att veta vilka specifika åtgärder som man bör vidta.
Jag har 10ggr mer förtroende för Sarnecki som ägnat merparten av sitt liv till forska om kriminaliteten i Sverige än alarmister från SD. (Varför SD och Karlsson vill göra en ny undersökning när dom redan anser sig veta svaret är ju också en fråga att fundera över. KAN det bero på att dom vill sätta fokus på och på alla sätt och vis försöka koppla ihop invandrare och brott???? ) Att Mattias Karlsson också försöker misstroendeförklara Sarnecki beror helt och hållet på att han inte levererar dom resultat som SD och MK vill ha. Det är djupt oseriöst av MK att spy så mycket galla över Sarnecki som han gör och det är strongt av Sarnecki att inte tappa fattningen totalt i studion. Jag hoppas att vanligt folk inser vilken idiot MK och är och att dom inte lyssnar till hans gastande och hans försök att göra en jävligt stor höna av en pytteliten fjäder. Jag antar att det här är viktigt för mig att poängtera att jag INTE PÅ NÅGOT vis negligerar brotten som invandrare och svenskar begår, men det finns ett allvarligt jävla problem när man generaliserar på detta sätt. Det är djupt ohederligt och jävligt osvenskt.
Hur tycker du för övrigt att Sverige ska fortsätta sin långa tradition av att motverka fördomar och jobba för alla människors lika värde? Genom att till varje pris försöka peka ut en viss grupp av människor som allmänna brottslingar, eller att föra en sansad debatt om hur det faktiskt förhåller sig?
TL;DR - din poäng var vad? Att du ogillar SD och argumenterar om människors lika värde?
Meiji handskades med resten.
Ytterst handlar det om följande:
Har någon frågat den infödda befolkningen om 'allas lika värde' motiverar en kraftigt ökad brottslighet i Sverige?
~25% bara de senaste 17 åren... 80% fler våldtäkter...
Är det värt det? 'Allas lika värde', menar jag.
--
Edit:
http://www.bra.se/bra/brott-och-stat...brott/ntu.html
anger att antalet sexualbrott (som helhet) ökat med 70% under
tioårsperioden 2005-2015 (jag fattar inte riktigt hur de räknar - brås rådata indikerar en lägre ökning, diskrepanser kan även märkas mellan NTU och Brås rådata för misshandel, NTU har en mycket lägre siffra 2015 än Brå).
Intressant. NTU menar att bostadsinbrott minskat 2006-2015. Brå rå anger att 2015/2006 är 231/165. Alltså en ökning om 40%...