Citat:
Ursprungligen postat av
soliditet
Alltså..
1. Vem påstår att rapporten från BRÅ 2005 inte längre är trovärdig? Kan du nämna någon/några seriösa forskare som säger det? Sarnezki och forskarna på BRÅ anser att den duger gott och väl. Lotta duger inte som svar
Arnstberg, professior i socionomi. Sanadaji, dsiputerad ekonom forskare på HHS.
För att nämna två.
Citat:
2. Vad ska du göra med eventuellt nya siffror? Om man återigen kommer fram till att en viss grupp invandrare är överrepresenterade i statistiken, exakt vad ska du göra med dessa siffror? Vi vet ju redan idag hur överrepresentationen ser ut, så vad ska du använda den nya undersökningen till? Bortkastad tid och resurser som jag ser det.
Strikt vetenskapligt skulle en studie 15 år senare skulle visa på hur mycket, eller hur lite, det hade ändrats sedan dess. Det räcker för mig.
Du förstår. För mig handlar det inte om invandringen, per se. Det handlar om akademisk heder. Samt då att mitigera konsekvenserna av de senaste 30 årens migrationpolitik. Att vi inom kort kommer att stå inför valet mellan fullständigt kriminalitet eller, i princip, en polisstat.
Inget av dessa alternativ är särskilt aptitligt för en liberalkonservativ demokrat, oaktat hur gärna du vill projicera ett 'rasistspöke' på mig. Hade vi, som samhälle, tjänat på migrationen hade jag faktiskt inte brytt mig särskilt mycket.
Citat:
3. Det låter på vissa av er här som att man inte kan lita på en 10år gammal studie eftersom att demografin har förändrats. Innebär det att ni inte anser att demografin förändrades under de tidigare 30 åren då man gjorde dom 24 andra undersökningarna? Och då man fick så vitt jag förstått i princip samma resultat nu som då.
Den demografiska förändringen från 2001 fram till 2016 är, mycket riktigt, avsevärt mycket mer dramatik än någonsin tidigare. Vare sig perioden 90-95 eller 97-01 var i närheten av att vara lika dramatiska. Detta då enligt SCB. Dessutom finns det ju en aggregerande samverkan med tidigare förändringar...
Jag tänker inte återigen ge mig in i att förklara varför, vilket jag gjort upprepade gånger i tråden; utan nöjer mig med att peka på att du menar att en tio år gammal väderobservation säger något om dagens väder... och rundar av med att åter konstatera att invandrare, invandrares barn och utrikes medborgare ej folkbokförda i landet står för en majoritet av den totala brottsmängden i Sverige idag.
Detta är då en faktisk slutsats som kan dras, givet fördelningen av brotten ur Brå05 och SCB befolkningsdata.
Strikt vetenskapligt, då alltså.
Samma slutsats skulle kunna dras ur motsvarande räkneexempel med Brå96, men då är den temporala distansen större och därmed mindre valid. Det samma gäller då slutsatser från ännu äldre studier. Detta då, åter igen, populationens förändring till idag är ökar ju längre tillbaks vi går i tiden. Att kontexten inom vilken forskningens data upphämtades förändrats. Ju större förändring, desto större invalidering av slutsatserna.
-
ed. Helvete. Jag förklarade det igen...
F.ö.:
om du ska fortsätta åberopa 20+ undersökningar som källor bör du naturligtvis specificera vilka de är. Detta då för att andra ska kunna bedöma deras validitet. Det är så man gör när man leker vetenskap.
Citat:
4. Om du nu är så kunnig på detta område, varför tar du inte fram en egen rapport om invandrares eventuella brottslighet?
Jag, tillsammans med resten av Sveriges befolkning äger inte tillgång till data.
Du kan ge dig fan på att någon hade gjort det om man hade access till data.
Det är dock en intressant fråga hur länge det dröjer innan någon inom akademin faktiskt tar upp de foskningsetiskt tveksamma aspekterna av BRås verksamhet. Hade gjort sig som ett ypperligt papper inom forskningsetik. Hade varit kul att skriva som övning i kritisk analys (vilket man ju sällan får tillfälle till).
Citat:
Och fortfarande så litar jag mer på Sarnezki och BRÅ. Om du ursäktar..
Väl bekomme.
Jag beklagar din bristande bildning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Blundetto
Informationsinsamlingen som du nämner är steg ett. Den insamlingen skedde för 10 år sedan. Har kriminologerna börjat med steg 2 ännu?
Rent tekniskt avslutades datainsamlingen för 15 år sedan. Brå2005 betraktade aggregerad data fram till 2001.
Som en passus kan nämnas att Läckberg anklagar M för att använda 'Tinos siffror'. Vilka då kommer från SCB...
http://nyheteridag.se/lackberg-rasar...n-moderaterna/