2016-05-24, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantBaboon
Vem fan vill bli frimurare? Dom är besatta av sina ljud, nej tack. Jag klarar mig.

Besatta av vilka ljud?
Citera
2016-05-24, 17:11
Medlem
Kennethkuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Besatta av vilka ljud?

Det är en intern hemlighet, så skit i det.
Citera
2016-05-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Besatta av vilka ljud?

Men vad tror du? Tror du jag missade stegen? Jag har inte missat nåt och det trots att jag hade musik på. Nästa gång ni redogör steg, var vänlig och bomba inte någon därefter. För jag mådde bra tills ni började bomba.
Citera
2016-06-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sedelpressaren
Vet ni frimurare vad ni har gett er in på och förstår ni innebörden av de långsiktiga konsekvenserna?
Ni kallar er för kristna men det finns inget kristet alls i era ritualer. Det är ett rent hån mot både bibeln och Jesus.

Om ni gått med i frimureriet för att klättra i samhällstegen är väl en sak, men då är ni ju fortfarande märkta av frimureriet oavsett då ni har svurit trohet vid inriten.

Nu ska väl inte jag sitta här och döma egentligen för det är inte min uppgift, den uppgiften ligger i en högre hand. Jag tänkte bara fråga om ni verkligen vet vad frimureriet innebär egentligen?

Men har ni någorlunda aning om den innersta läran alls? eller tror ni bara det är en jordlig klubb för män att fortsätta sin samhällstege på?

Tror ni ritualerna bara är lekar?

- Vet du vad det innebär att vara en frimurare? Vilka konsekvenser det får?Kan du berätta det så vi andra får veta?
- Enligt det jag har hört så bygger Svenska frimureriet på kristen grund, är det osunt? svenska lagar bygger initialt också på kristna värderingar.
- På vilket sätt kan man klättra på samhällsstegen?

Snälla berätta, väldigt få som VET hur det är att vara en frimurare, så nu blir jag nyfiken.
Citera
2016-06-24, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantBaboon
Men vad tror du? Tror du jag missade stegen? Jag har inte missat nåt och det trots att jag hade musik på. Nästa gång ni redogör steg, var vänlig och bomba inte någon därefter. För jag mådde bra tills ni började bomba.

Bomba?
Citera
2017-03-14, 15:41
Medlem
NoHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkuk
Det är en intern hemlighet, så skit i det.

Som frimurare sedan flera år blir jag väldigt nyfiken på vad det är för ljud du syftar till?
Citera
2017-03-14, 20:22
Medlem
Fittheligeandes avatar
Frimureri handlar om esoteriska läror, även Bibeln går att tolka på ett esoteriskt och symboliskt sätt.
Citera
2017-08-14, 14:36
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHero
Som frimurare sedan flera år blir jag väldigt nyfiken på vad det är för ljud du syftar till?

Kanske menade avsaknad av ljud snarare, dvs. tystnad

Sedan var det något svammel från TS om kristendom och frimureri. Jag ser inte varför det skulle finnas några skyldigheter mellan kristna och frimurare på det sätt du vill få det att framstå som. Kristna är kristna, frimurare är frimurare och bussförare är bussförare. Måhända finns personer som är alla tre saker samtidigt och i sånt fall är det helt okey.
Citera
2017-08-14, 15:13
Medlem
NoHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Kanske menade avsaknad av ljud snarare, dvs. tystnad

Sedan var det något svammel från TS om kristendom och frimureri. Jag ser inte varför det skulle finnas några skyldigheter mellan kristna och frimurare på det sätt du vill få det att framstå som. Kristna är kristna, frimurare är frimurare och bussförare är bussförare. Måhända finns personer som är alla tre saker samtidigt och i sånt fall är det helt okey.

Precis. Jag tycker att det är lite fånigt som folk utan insyn försöker få allt att verka. Men väldigt underhållande för oss på insidan.
Citera
2017-08-14, 15:23
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Precis. Jag tycker att det är lite fånigt som folk utan insyn försöker få allt att verka. Men väldigt underhållande för oss på insidan.

Nu vet jag inte om det är rätt fråga att få besvarad här och nu, men genomgick inte även Frimurarordnen en reformation för inte alltför många (~18) år sedan som innebar att man vågade sig på lite större öppenhet mot allmänheten? Jag får erkänna mig dåligt uppdaterad.

Jag tänker att det i sådant fall borde ha skingrat både den mystik som folk tycker finns kring ämnet, samt eventuella foliehattar som principiellt samlar på allt som låter spännande och gör det till bevismaterial. Det verkar dock inte som att så är fallet, vilket man kan tycka är synd på ett sätt.
Citera
2017-08-14, 15:33
Medlem
NoHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Nu vet jag inte om det är rätt fråga att få besvarad här och nu, men genomgick inte även Frimurarordnen en reformation för inte alltför många (~18) år sedan som innebar att man vågade sig på lite större öppenhet mot allmänheten? Jag får erkänna mig dåligt uppdaterad.

Jag tänker att det i sådant fall borde ha skingrat både den mystik som folk tycker finns kring ämnet, samt eventuella foliehattar som principiellt samlar på allt som låter spännande och gör det till bevismaterial. Det verkar dock inte som att så är fallet, vilket man kan tycka är synd på ett sätt.

Ca: 18 år sedan kan stämma. Frimurarna gör "ständigt" förändringar (dock små) i sina ritualer men i det stora hela är allt sig likt. Men man har t.ex. öppnat upp och delvis visat upp sina lokaler, haft guidade rundturer och lite mer beskrivit sin verksamhet på sin hemsida.

Jag är medlem i ett par ordernssällskap och det som skiljer frimurarna från andra, av min erfarenhet och mening, är att frimurarna har haft så mycket mer pengar (pga sin storlek samt att man funnits länge och kunnat investera och låtit pengar förräntats under lång tid) så har man haft råd att införskaffa/bygga stora hus för sin verksamhet centralt i många städer. Det är klart att folk blir nyfikna. De andra ordernssällskapen har sällan stora skyltar/flaggor osv som stoltserar på centralt belägna platser och många finns bara i Sverige och blir därmed inte lika omtalat.
På ett sätt är väl öppenheten bra, på andra dåligt. Dock är inte nyfikenhet anledningen till varför man ska söka till frimurarna så på så vis antar jag att öppenheten är bra.
Jag vet inte vad mer frimurarna skulle kunna avslöja eller öppna upp för utan att förstöra för framtida medlemmar. En stor del av frimureriet är funderingarna över vandringen framöver.
Citera
2017-08-14, 15:40
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ca: 18 år sedan kan stämma. Frimurarna gör "ständigt" förändringar (dock små) i sina ritualer men i det stora hela är allt sig likt. Men man har t.ex. öppnat upp och delvis visat upp sina lokaler, haft guidade rundturer och lite mer beskrivit sin verksamhet på sin hemsida.

Jag är medlem i ett par ordernssällskap och det som skiljer frimurarna från andra, av min erfarenhet och mening, är att frimurarna har haft så mycket mer pengar (pga sin storlek samt att man funnits länge och kunnat investera och låtit pengar förräntats under lång tid) så har man haft råd att införskaffa/bygga stora hus för sin verksamhet centralt i många städer. Det är klart att folk blir nyfikna. De andra ordernssällskapen har sällan stora skyltar/flaggor osv som stoltserar på centralt belägna platser och många finns bara i Sverige och blir därmed inte lika omtalat.
På ett sätt är väl öppenheten bra, på andra dåligt. Dock är inte nyfikenhet anledningen till varför man ska söka till frimurarna så på så vis antar jag att öppenheten är bra.
Jag vet inte vad mer frimurarna skulle kunna avslöja eller öppna upp för utan att förstöra för framtida medlemmar. En stor del av frimureriet är funderingarna över vandringen framöver.

Jo, jag tyckte också det var rätt drag att öppna upp mer när det begav sig just av de skäl du nämner. Det är därför jag är lite besviken över att inte se någon vidare allmän effekt av det. Det har ändå gått ett litet tag nu. Men det kanske är Aftonbladets sensationslystnad som driver den uppfattade mystiken framåt istället nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in