Citat:
Ursprungligen postat av
AX64
Nu vet jag inte om det är rätt fråga att få besvarad här och nu, men genomgick inte även Frimurarordnen en reformation för inte alltför många (~18) år sedan som innebar att man vågade sig på lite större öppenhet mot allmänheten? Jag får erkänna mig dåligt uppdaterad.
Jag tänker att det i sådant fall borde ha skingrat både den mystik som folk tycker finns kring ämnet, samt eventuella foliehattar som principiellt samlar på allt som låter spännande och gör det till bevismaterial. Det verkar dock inte som att så är fallet, vilket man kan tycka är synd på ett sätt.
Ca: 18 år sedan kan stämma. Frimurarna gör "ständigt" förändringar (dock små) i sina ritualer men i det stora hela är allt sig likt. Men man har t.ex. öppnat upp och delvis visat upp sina lokaler, haft guidade rundturer och lite mer beskrivit sin verksamhet på sin hemsida.
Jag är medlem i ett par ordernssällskap och det som skiljer frimurarna från andra, av min erfarenhet och mening, är att frimurarna har haft så mycket mer pengar (pga sin storlek samt att man funnits länge och kunnat investera och låtit pengar förräntats under lång tid) så har man haft råd att införskaffa/bygga stora hus för sin verksamhet centralt i många städer. Det är klart att folk blir nyfikna. De andra ordernssällskapen har sällan stora skyltar/flaggor osv som stoltserar på centralt belägna platser och många finns bara i Sverige och blir därmed inte lika omtalat.
På ett sätt är väl öppenheten bra, på andra dåligt. Dock är inte nyfikenhet anledningen till varför man ska söka till frimurarna så på så vis antar jag att öppenheten är bra.
Jag vet inte vad mer frimurarna skulle kunna avslöja eller öppna upp för utan att förstöra för framtida medlemmar. En stor del av frimureriet är funderingarna över vandringen framöver.