Flashback bygger pepparkakshus!
2017-05-05, 12:30
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Att ifrgastta om lampskrmar gjordes av judars hud r inte att ifrgastta frintelsen.

Att diskutera antalet ddade judar r inte heller att ifrgastta frintelsen.

Vad jag undrar r uttrycket "ifrgastta/underska/granska bevisen fr frintelsen". Vad syftar det p? Vi som kan skilja fantasi frn verklighet frstr skillnaden.

Nr Carlqvist sger att "alla br underska bevisen fr frintelsen" (eller ngot liknande), vad r det fr bevis vi ska underska, och vilka kllor ska vi leta i? Problemet r att ska man brja "granska kritiskt" (eller enligt Carlqvist, "ppet") s kommer man snart in p att man mste betrakta alla etablerade historiker som lgnare och konspiratrer och man plockar bara ut det som bekrftar ens sikter. Ungefr som du gr nr du lnkar till en wikipediaartikel som ppekar att det troligen inte gjordes lampskrmar av judehudar. Nehej, men hur skulle det motbevisa frintelsen? Vart tog alla miljoner judar i Polen vgen? Eller fanns det inte miljoner judar i Polen, r det ocks bara ett phitt som det saknas bevis fr? Alla vars slktingar frsvann, flyttade de ner till Israel i smyg p ngot stt?

Allt som frnekare kan gra r att peka p att "siffran 6 miljoner r vanligt bland judar" eller andra icke-argument. Jag sg en kommentator p avpixlat skriva detta ocks. Ja kanske det, antalet dda kan ju diskuteras. Nr jag var liten sa man tta miljoner dda judar, numer sger man sex miljoner. Andra sger att det kan ha varit upp emot 11 miljoner. (https://en.wikipedia.org/wiki/The_Holocaust)

Har du ngra andra argument fr vad man ska granska kritiskt? Jag granskar grna kritiskt men jag tnker inte g in i de mrka grnder dr frintelsefrnekarna r, de som ifrgastter alla etablerade historiker, alla verlevare, historiska bevis, Auschwitz, osv. Det mste vara jobbigt att leva i en vrld dr man frnekar precis allt och alla, och det r inte en vrldsbild jag vill gna min tid t...
Problemet tycks vara att du startar med att utg frn att ngon r frintelsefrnekare.

Den direkta fljden av random pstende eller frga blir d "Nehej, men hur skulle det motbevisa frintelsen?"

Det gr alldeles utmrkt att granska eller ifrgastta precis vad som helst utan att vara frintelsefrnekare.

Sjunnesson och hans vnner tycks ocks starta frn slutsatsen att ngon r frintelsefrnekare, till den grad att man frsker f denna trd till att handla om att Rolf Malms krnika handlar om frintelsefrnekelse.
Citera
2017-05-05, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuntakinte55
Problemet tycks vara att du startar med att utg frn att ngon r frintelsefrnekare.

Den direkta fljden av random pstende eller frga blir d "Nehej, men hur skulle det motbevisa frintelsen?"

Det gr alldeles utmrkt att granska eller ifrgastta precis vad som helst utan att vara frintelsefrnekare.

Sjunnesson och hans vnner tycks ocks starta frn slutsatsen att ngon r frintelsefrnekare, till den grad att man frsker f denna trd till att handla om att Rolf Malms krnika handlar om frintelsefrnekelse.

Det har ju en tendens att vara s att de som "ifrgastter bevisen" fr frintelsen gr det fr att de anser att frintelsen inte gde rum.

Undersker man bevisen fr att frintelsen gde rum finner man rtt snabbt att bevisen r starka. Och s finns det inte mer diskutera. Eller har jag fel?

Jag ifrgastter inte heller bevisen fr att t.ex. medeltiden gde rum, vilket det faktiskt finns en grupp som gr. Men det r ju en alternativ konspiratorisk verklighet om man ska brja diskutera sanningen i all historia, och det r vl inte den riktningen en "sverigevnlig" rrelse br g mot.

Visst, jag kan fr o m nu anvnda ordet frintelseifrgasttare, om ni tycker bttre om det begreppet. r det ett acceptabelt ord fr att beskriva Carlqvist?
Citera
2017-05-05, 17:15
Medlem
Citat:
Hmm ja jag kommer ju rsta SD detta valet, men jag hoppas det blir enda gngen jag behver rsta samma sak som anti-semiter...
Jag hller helt med Gustavsson om att ifrgastta bevisen fr frintelsen r att jmfra med frintelsefrnekelse. Men det verkar som att mnga SD-supporters inte gr det, och det r ingen grupp jag vill ha samrre med. Jag tycker att vi som upplysta mnniskor borde kommit ifrn tnket att "allt r en judisk konspiration". Om Avpixlat tar stllning mot detta tar de stllning fr ngot vettigt. Som Gustavsson sger s kommer inte partiet bli lidande av att man distanserar sig frn frintelse-"ifrgasttare".
"Jag frnekar inte frintelsen, jag bara ifrgastter bevisen fr den".

Visst kan man diskutera frgan men det r ju rtt ltt att hitta "bevisen". S den som sger att de ifrgastter bevisen r anti-semiter eftersom bevisen r rtt uppenbara. Det r inte som med mngkultur, dr man kan ha olika sikter, eller invandringens kostnader, dr etablissemanget stndigt ignorerar experter.

Att "ifrgastta bevisen" r samma som de gr som frnekar evolutionen... "show me the evidence" ... https://www.youtube.com/watch?v=14jEhdqa5Z4. Oavsett vad som visas fr dem s njer de sig inte med det.

Att "ifrgastta frintelsen" r en skiljelinje som skiljer vettiga mnniskor frn hatare, p samma stt som de som frnekar klimathotet visar att de inte r kapabla till rationellt tnkande, de som frnekar evolutionen frstr sig inte p vetenskap, och de som tror att 9/11 r ett bestllningsjobb visar att de inte frstr sig p samhllet.

S du anser att man r en frintelsefrnekare om man ifrgastter antalet judar som sgs ha blivit mrdade under ww2? Det rknas inte som en frintelse om det "endast" gasades 1 miljon judar till dds?
Citera
2017-05-05, 17:37
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vvdjs
S du anser att man r en frintelsefrnekare om man ifrgastter antalet judar som sgs ha blivit mrdade under ww2? Det rknas inte som en frintelse om det "endast" gasades 1 miljon judar till dds?

Varfr hr vi aldrig om zigenare eller homosexuella som gasades ihjl? Varfr har inte den resursstarka homolobbyorganisationen RFSL plockat upp frintelsen som slagtr i debatten nu nr den s effektivt kan anvndas mot rasisterfascisternazister?

Vet du hur lng tid det tar att kremera en mnniskokropp idag? Flera timmar i moderna krematorieugnar. Hur gjorde tyskarna p 1940-talet mitt under brinnande krig?

Det frsvann massor med judar under perioden 1930-talet till efterkrigstiden. Mnga frsvann till Israel och andra till Kanada, USA och Australien. Har bland andra Wiesenthalcentret som rknat antalet saknade judar tagit detta i beaktning?

Varfr rknas polackernas avrttningar av tusentals judiska partisaner in i Frintelseberttelsen?

Som sagt det finns massor med frgetecken som behver rtas ut till utropstecken. Varfr inte lta forskare gna sig t fri och ppen forskning kring tyskarnas repressalier mot homosexuella, zigenare, politiska dissidenter, funktionshindrade och judar? Det luktar s jvla illa nr judiska intresseorganisationer och staten Israel vill ha ensamrtt p Frintelseberttelsen - hur jkla egocentrisk kan dessa representanter fr en privilegierad folkgrupp vara nr de inte vill lta andra f en bit av Frintelseberttelsen?

Alla som kan nt om judisk kultur vet att berttelsen r viktigare n detaljerna. S r det bara. Det innebr inte att vi andra ska lta bli att grva fram alla fakta fr att komma s nra sanningen som mjligt. n finns tid.
Citera
2017-05-05, 17:50
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Det har ju en tendens att vara s att de som "ifrgastter bevisen" fr frintelsen gr det fr att de anser att frintelsen inte gde rum.
Ja det var uppenbart att du klumpar ihop mnniskor utgende frn tendenser och spekulerar i vad andra tror.
Citat:
Undersker man bevisen fr att frintelsen gde rum finner man rtt snabbt att bevisen r starka. Och s finns det inte mer diskutera. Eller har jag fel?
Diskussionen handlar varken om huruvida frintelsen gde rum eller inte eller hur starka bevisen r s din frga r till att brja med irrelevant, men om man hller sig isolerat till ditt vilseledande sidospr har du sannolikt rtt i att bevisen r starka.
Citat:
Jag ifrgastter inte heller bevisen fr att t.ex. medeltiden gde rum, vilket det faktiskt finns en grupp som gr. Men det r ju en alternativ konspiratorisk verklighet om man ska brja diskutera sanningen i all historia, och det r vl inte den riktningen en "sverigevnlig" rrelse br g mot.
Bra exempel.

Om ngon exempelvis stller frga: "gde medeltiden rum?"
och reaktionen blir:
"Hatar du alla historiker och vill du gasa ihjl dom, vet du inte att den som stllde frgan senast r en pedofil psykopat? Jag tar avstnd frn dig och tycker att du aldrig ska f komma till tals i ngon massmedia s att du inte fr uppmuntra ihjlgasning av historiker och marknadsfra pedofili"

D sger det mer om den som reagerar s n den som stller frgan, och det indikerar starkt att den som reagerar sannolikt r starkt pverkad av ngon form av manipulation och hetskampanj. Precis detta r vad jag anser r fallet med Rolf Malms krnika och tillhrande reaktioner. Ingen har tagit upp ngot specifikt i Malms krnika som skulle vara antisemitism, istllet frsker exemepelvis sjunne och flera andra att leda in diskussionen p Carlqvist och frintelsefrnekelse vilket jag tycker sger en hel del.
Citat:
Visst, jag kan fr o m nu anvnda ordet frintelseifrgasttare, om ni tycker bttre om det begreppet. r det ett acceptabelt ord fr att beskriva Carlqvist?
Begreppet frintelseifrgasttare r tminstone mindre sakfel och mindre missvisande, men inte ens det ordet stmmer p Carlqvist frrn du svarat p min frsta frga som du ignorerade: "Vem hr har frnekat vad av frintelsen?"
Citera
2017-05-05, 18:01
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Varfr hr vi aldrig om zigenare eller homosexuella som gasades ihjl?
Du kan ju lsa Rolf Malms krnika.

Zigenare har ett mycket begrnsat (ngot alls?) gande och inflytande ver massmedia eller i den politiska debatten de senaste 40 ren i sverige.

Homosexuella r sannolikt inte heller extremt verrepresenterade i gande av massmedia eller haft en lika religist stark samhrighetsknsla som judarna de senaste 40 ren.

Om de hade haft det hade det ocks varit intressant att diskutera, helt utan att man fr den skull behver hata varken zigenare eller homosexuella, eller har ngon maniskt behov att gasa ihjl allihopa eller frneka att de ibland historiskt sett blivit orttvist behandlade.
Citera
2017-05-05, 18:35
Medlem
Diskussionen fortstter p avpixlat, Carlqvist har sjlv gett sig in i den.
(Jag vill inte diskutera p avpixlat, r osker p om man kan hlla sig anonym dr)

Citat:
Carlqvist:

Vad r det du inte frstr, OldCon? Det r ju just fr att kunna svara p den frgan en gng fr alla som jag vill ha en sanningskommission, en hel hord av historiker (ven revisionister) som vnder upp och ner p allt vi "vet" och delar upp det i olika hgar: sant, osant och tveksamt.

I dagslget kan jag bara sga att jag sttt p ett antal saker som presenterats som sanningen men som inte lngre r det, exvis tvl, lampskrmar och frkrympta huvuden. Jag har ocks stllt frgor kring siffran 6 miljoner, som anvndes redan p 1800-talet, och alltid frblir densamma hur mycket man n skriver ner ddstalen p Auschwitz. Jag har ocks pekat p att flera som kallar sig verlevare har visat sig ljuga.

r du emot en granskning som skulle bringa klarhet i det hela? Varfr?

---

Jag frstr inte varfr du har ngot emot en ny genomlysning. Med tanke p hur mnga som ifrgastter den officiella versionen s r en sdan vl raka motsatsen till verfldig. Vore det inte underbart att kunna bevisa att allt r sant och en gng fr alla tppa till truten p revisionisterna ...?

http://avpixlat.info/2017/05/03/lang...-splittringen/

Mnga kritiker p avpixlat:

Citat:
Detta r onekligen brjan p slutet fr Avpixlat. Ni har gjort mycket gott och varit ett viktigt kugghjul i den sverigevnliga rrelsen. Dock har ni frlorat er trovrdighet i och med det att Ingrid Carlqvist inte ges chansen att frsvara sig. Att fra en ppen och rlig dialog tycks inte ligga i ert intresse och frn det betackar tminstone jag mig efter r av trogna besk p denna sida. Tror fler med mig knt att tiden p mnga stt stannat p denna sida och att det r dags att g vidare.

Spnnande.

Har de "sverigevnliga" missat att avpixlat aldrig handlat om att klandra judar?

Avpixlats kommentatorsflt har lnge varit ett trsk av hat och idioti, kanske blir det lite rent och fint nu om de anti-judiska lmnar?

Carlqvist vgrar svara p vad hennes sikt om frintelsen r.
Som jag skrev innan, vi som r lite frnuftiga vet ju vad det innebr. Det hller inte att sga som hon gr "jag har ingen sikt, jag vill bara att saken ska granskas oberoende".
hm... jaha.

Andra som kommentarer plottrar in konspiratoriska och anekdotiska lnkar som de hittar p ngon webbsida ngonstans och som r enkla att vederlgga genom en googleskning.

Finns ven ett par intelligenta kommentatorer som stller Carlqvist mot vggen.

Citera
2017-05-05, 18:41
Medlem
Citat:
Ja det var uppenbart att du klumpar ihop mnniskor utgende frn tendenser och spekulerar i vad andra tror.

Diskussionen handlar varken om huruvida frintelsen gde rum eller inte eller hur starka bevisen r s din frga r till att brja med irrelevant, men om man hller sig isolerat till ditt vilseledande sidospr har du sannolikt rtt i att bevisen r starka.

Bra exempel.

Om ngon exempelvis stller frga: "gde medeltiden rum?"
och reaktionen blir:
"Hatar du alla historiker och vill du gasa ihjl dom, vet du inte att den som stllde frgan senast r en pedofil psykopat? Jag tar avstnd frn dig och tycker att du aldrig ska f komma till tals i ngon massmedia s att du inte fr uppmuntra ihjlgasning av historiker och marknadsfra pedofili"

D sger det mer om den som reagerar s n den som stller frgan, och det indikerar starkt att den som reagerar sannolikt r starkt pverkad av ngon form av manipulation och hetskampanj. Precis detta r vad jag anser r fallet med Rolf Malms krnika och tillhrande reaktioner. Ingen har tagit upp ngot specifikt i Malms krnika som skulle vara antisemitism, istllet frsker exemepelvis sjunne och flera andra att leda in diskussionen p Carlqvist och frintelsefrnekelse vilket jag tycker sger en hel del.

Begreppet frintelseifrgasttare r tminstone mindre sakfel och mindre missvisande, men inte ens det ordet stmmer p Carlqvist frrn du svarat p min frsta frga som du ignorerade: "Vem hr har frnekat vad av frintelsen?"

Ingen har iofs direkt rakt ut frnekat frintelsen. Bara ifrgasatt den. Eller har hon inte det?
S visst. Jag tnker inte anvnda ordet frintelsefrnekare. Dock har hon inte heller sagt att hon tror att frintelsen gde rum, s det r i s fall korrekt att kalla henne potentiell frnekare. Hon avvaktar ytterligare bevis. Vad gller konspirationsteoretiker vet man ju att inga bevis rcker fr dem.

Vi kan diskutera Carlqvist uttalande och diskussionen p Avpixlat i ngon annan trd om du vet ngon.
Citera
2017-05-05, 18:44
Medlem
rough-justices avatar
Jag tycker att frgan "varfr" r allra viktigast att f svar p. Inte detaljerna.
Citera
2017-05-05, 19:22
Medlem
Citat:
Carlqvist vgrar svara p vad hennes sikt om frintelsen r.
Som jag skrev innan, vi som r lite frnuftiga vet ju vad det innebr. Det hller inte att sga som hon gr "jag har ingen sikt, jag vill bara att saken ska granskas oberoende".
hm... jaha.

Personligen tycker jag att det r fullstndigt irrelevant att f reda p ngons sikt om frintelsen. Det handlar ju endast om att betygstta eller klassa en individ: Du r frnekare, du r okunnig, du r naiv, du r plst etcetera. Fixeringen vid att ska faststlla individers sikter om saker och ting r inhumant och mnsklighetsdestruktivt.

Jag kan vara intresserad av the big bang; orsaken till den, hur den skedde, hndelsefrloppet och nrda ner mig i detaljer: vad r sant, osant och vad r antaganden - utan - att behva ha en sikt om jag tror att the big bang har intrffat eller inte. Hur irrelevant r inte min sikt i sammanhanget? Min sikt tillfr vl inte ngot? Det r inte ens skert att jag har en sikt. Mitt brinnande intresse kanske formar en sikt, till slut, men vem - frutom jag - har intresse av min sikt om saken?

Det r ju detaljerna, sakfrgorna, som r de intressanta. Det r diskussion, kllor och kritiskt tnkande kring alla omstndigheter som r intressanta, det r det som var individ sedan kan bilda sin egna unika sikt p. Ens sikt r inte en sakfrga, det hr inte till saken; sikter r irrelevanta. Det r bara ckligt obehagliga STASI-wannabes som efterfrgar individers sikter.

En sikt r frutom irrelevant dessutom frnderlig, den gr inte att faststlla ver tid.
Senast redigerad av LinusSarud 2017-05-05 kl. 19:53.
Citera
2017-05-05, 19:40
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Det r inte min uppfattning, snarare diametralt motsatt. Ju mer jag lser desto mer talar fr att det inte intrffat.

Citat:
Du kan ju lsa Rolf Malms krnika.

Zigenare har ett mycket begrnsat (ngot alls?) gande och inflytande ver massmedia eller i den politiska debatten de senaste 40 ren i sverige.

Homosexuella r sannolikt inte heller extremt verrepresenterade i gande av massmedia eller haft en lika religist stark samhrighetsknsla som judarna de senaste 40 ren.

Om de hade haft det hade det ocks varit intressant att diskutera, helt utan att man fr den skull behver hata varken zigenare eller homosexuella, eller har ngon maniskt behov att gasa ihjl allihopa eller frneka att de ibland historiskt sett blivit orttvist behandlade.

Tack fr lnken till originalartikeln.

Jag har inte beskt avpixlat sedan de redigerade i Malms text. Fr mig r avpixlat numera pass. De r MSM men med falsk flagg. Israeliska flaggan p deras hemsidan med budskapet Kp israeliska produkter bekrftar nu att de r globalisternas projekt. Med tanke p att SD viftade med samma flagga p valvakan kan man misstnka att ven SD seglar under falsk flagg. Stmmer det s kommer Sveriges problem inte lsas med parlamentariska metoder.
Citera
2017-05-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Personligen tycker jag att det r fullstndigt irrelevant att f reda p ngons sikt om frintelsen. Det handlar ju endast om att betygstta eller klassa en individ: Du r frnekare, du r okunnig, du r naiv, du r plst etcetera. Fixeringen vid att ska faststlla individers sikter om saker och ting r inhumant och mnsklighetsdestruktivt.

Jag kan vara intresserad av the big bang; orsaken till den, hur den skedde, hndelsefrloppet och nrda ner mig i detaljer: vad r sant, osant och vad r antaganden - utan - att behva ha en sikt om jag tror att the big bang har intrffat eller inte. Hur irrelevant r inte min sikt i sammanhanget? Min sikt tillfr vl inte ngot? Det r inte ens skert att jag har en sikt. Mitt brinnande intresse kanske formar en sikt, till slut, men vem - frutom jag - har intresse av min sikt om saken?

Det r ju detaljerna, sakfrgorna, som r de intressanta. Det r diskussion, kllor och kritiskt tnkande kring alla omstndigheter som r intressanta, det r det som var individ sedan kan bilda sin egna unika sikt p. Ens sikt r inte en sakfrga, det hr inte till saken; sikter r irrelevanta. Det r bara ckligt obehagliga STASI-wannabes som efterfrgar individers sikter.

En sikt r frutom irrelevant dessutom frnderlig, den gr inte att faststlla ver tid.

Problemet r att om man frnekar frintelsen s mste man nstan ocks anse att vrlden styrs av en pro-judisk konspiration som har hittat p att miljontals mnniskor har mrdats , och denna lgn r utfrd fr judars rkning.

Att ifrgastta t.ex. big bang leder inte till samma sak. Big Bang frnekelse har inga politiska implikationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in