2017-08-21, 20:42
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaelite
Du vet inte så mkt.
Så sant.

Citat:
Det är bra strafftider i Sverige. Fängelset är på köpet ett skämt
.
De enda strafftiderna i Sverige är bra för är brottslingarna.

Citat:
Jag fick 27 mndr för en riktigt skön våldtäkt. Givet vilket skämt kåken är och att jag har likvid skulle jag kunna göra det igen.
Tack för att du bevisar min tes.
Citera
2017-08-21, 20:44
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigl-rip
Har alla missat att arlanda rånet är preskriberat?

Det är väl just det som är en stor del av trådstarten, eller?
Citera
2017-08-21, 20:47
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Har alla missat att arlanda rånet är preskriberat?
Det tror jag inte någon här missat
Citera
2017-08-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
... Regeringen är ute och cyklar. Men det är kanske för mycket begärt att de ska ha förståelse för känslan att smutsas ner, där de sitter på sina höga hästar.
Nu blev detta också riksdagens beslut. Med acklamation. Källa. Så då är hela folket ute och cyklar i så fall (om man nu alls tror på den representativa demokratin). Eller så är det helt enkelt så att alla inser det rimliga i detta sammantagna resonemang. Men jag noterar din avvikande mening.

PS. Det förtjänar att påpekas att det finns en informell preskriptionstid på 70 år. När den tiden har förflutit ska alla utredningshandlingar (läs bevis) gallras ut. Då kan ingen fällas för brottet.
Senast redigerad av Redax 2017-08-21 kl. 20:54.
Citera
2017-08-21, 21:04
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Nu blev detta också riksdagens beslut. Med acklamation. Källa. Så då är hela folket ute och cyklar i så fall (om man nu alls tror på den representativa demokratin). Eller så är det helt enkelt så att alla inser det rimliga i detta sammantagna resonemang. Men jag noterar din avvikande mening.
Beslutet du refererar till är ju ett steg i rätt riktning, där preskriptionstiden för flera svåra brott avsevärt förlängts till vettiga nivåer. Regeringens och riksdagens misslyckande ligger i att förlängningen inte gjorts generell för alla brott utom de minsta. Ett bevis på detta är pedofiltränaren som gick under jorden.

EDIT: Vad gäller den representativa demokratin så vet du lika väl som jag att det är ett system för beslutsfattande och inte ett perfekt förkroppsligande av folkviljan. Att riksdagen genom val har ett mandat att rösta igenom beslut innebär inte att varje röst på t.ex. regeringspartiet är en medveten röst på varje enskild ståndpunkt bland hundratals som regeringspartiet driver.

Citat:
PS. Det förtjänar att påpekas att det finns en informell preskriptionstid på 70 år. När den tiden har förflutit ska alla utredningshandlingar (läs bevis) gallras ut. Då kan ingen fällas för brottet.
70 år kan sägas motsvara en (vuxen) livstid, så det är i mitt tycke en fullt acceptabel gräns för preskription. Även om den skulle kunna ifrågasättas i vissa fall.
Senast redigerad av Esteban-II 2017-08-21 kl. 21:09.
Citera
2017-08-21, 22:34
Medlem
Citat:
... Regeringens och riksdagens misslyckande ...
Hur kan de egentligen misslyckas? Ett grandiost uttalande i mina ögon.
Citat:
... Ett bevis på detta är pedofiltränaren som gick under jorden. ...
Nej, det är det inte. Det vittnar om att polis och rättsväsende inte kan utföra sitt arbete.
Citat:
... Vad gäller den representativa demokratin så vet du lika väl som jag att det är ett system för beslutsfattande och inte ett perfekt förkroppsligande av folkviljan. Att riksdagen genom val har ett mandat att rösta igenom beslut innebär inte att varje röst på t.ex. regeringspartiet är en medveten röst på varje enskild ståndpunkt bland hundratals som regeringspartiet driver. ...
En rätt meningslös invändning. Det finns inget system för att på ett perfekt sätt uttrycka varje enskild individs politiska ståndpunkter.
Citat:
... 70 år kan sägas motsvara en (vuxen) livstid, så det är i mitt tycke en fullt acceptabel gräns för preskription. ...
Det tycker inte jag. Har man ingen preskription för vissa grova brott ska man heller inte kunna komma undan genom denna teknikalitet. I Sverige hade Reinhold Hanning inte kunnat straffas med fem år i fängelse.
Citera
2017-08-21, 22:56
Medlem
UNPROFORs avatar
Han ljuger för att ta på sig äran, han är en liten nolla som förmodligen tröttnat på att ha blödande stjärt.

Man får hoppas att han halkar i duschen.
Citera
2017-08-21, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaelite
Du vet inte så mkt.

Det är bra strafftider i Sverige. Fängelset är på köpet ett skämt.

Jag fick 27 mndr för en riktigt skön våldtäkt. Givet vilket skämt kåken är och att jag har likvid skulle jag kunna göra det igen.

Tror inte ett smack på Leo.
Haha, självklart skulle du kunna göra det igen. Sådana som dig skyddas av staten genom att hamna på avdelningar med likadana kräk. Hade du suttit på en vanlig avdelning med "vanliga" brottslingar modell tyngre så hade de där månaderna varit de värsta i ditt liv

Citat:
Ursprungligen postat av UNPROFOR
Han ljuger för att ta på sig äran, han är en liten nolla som förmodligen tröttnat på att ha blödande stjärt.

Man får hoppas att han halkar i duschen.
Nej, han ljuger inte.

Lite roligt att så många som kommenterar utan att ha en aning om vad som hänt. Mycket av det går att läsa sig till och resten är långt ifrån hemlig om man tittar i rätt kretsar. Det han säger stämmer. Och nej, Sebbe stax var inte med på detta, dom två hade aldrig träffats innan Leo åkte in. När det gäller rånbytet så verkar det vara ovanligt många som verkligen tror att killen tog pengarna och grävde ner dom eller nått? Det var som sagt fler inblandade och inte tror ni väl att dom låtit pengarna ligga och bli ogiltiga?
Citera
2017-08-22, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Hakan
Och hur menar du att preskriptionsavbrott skett här?

Det är jobbigt att behöva bemöta saker pga att andra inte kan läsa. Jag klargjorde att en fordran inte nödvändigtvis preskriberas efter tio år eftersom den preskriptionstiden kan avbrytas och jag skrev att jag inte vet hur det är i det här fallet.

En bank eller ett försäkringsbolag kan ha en uppfattning om att nån är skyldig och därför se till att ett krav mot en sån person inte preskriberas. Sånt sker ofta. Det har inte nåt med brottet att göra.
Citera
2017-08-22, 00:10
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Hur kan de egentligen misslyckas? Ett grandiost uttalande i mina ögon.
Misslyckas enligt min egen ödmjuka men bestämda åsikt, naturligtvis. Grundproblemet, att brottslingar skänks en undanflykt från rättvisan, består trots det steg i rätt riktning som riksdagen tagit med avseende på grova brott.

Citat:
Nej, det är det inte. Det vittnar om att polis och rättsväsende inte kan utföra sitt arbete.
Varför göra arbetet svårare för dom med onödiga tidsbegränsningar? Rättsskipning är ingen sport. Eller ska vi ta ifrån polisen alla vapen också? "En kompetent polis ska kunna utföra sitt arbete ändå". Trams. Preskriptionstiden för brott är den enskilt viktigaste faktorn till att pedofiltränaren kom undan rättvisan, därför bör den ändras.

Citat:
En rätt meningslös invändning. Det finns inget system för att på ett perfekt sätt uttrycka varje enskild individs politiska ståndpunkter
Så varför argumenterar du då för att riksdagsbeslutet är ett förkroppsligande av folkviljan i frågan om preskriptionstider?

Citat:
Det tycker inte jag. Har man ingen preskription för vissa grova brott ska man heller inte kunna komma undan genom denna teknikalitet. I Sverige hade Reinhold Hanning inte kunnat straffas med fem år i fängelse.
I så fall är vi överens på den punkten.
Citera
2017-08-22, 00:29
Medlem
Bigl-rips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisFan
Det är väl just det som är en stor del av trådstarten, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Det tror jag inte någon här missat

Varför snackar folk om att det skulle vara någon form av gol då? Haha

Sen är det ju knappast någon slump att boken släpps lagom till att preskriptions tiden på rånet gått ut.
Senast redigerad av Bigl-rip 2017-08-22 kl. 00:33.
Citera
2017-08-22, 00:47
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Varför snackar folk om att det skulle vara någon form av gol då? Haha

Sen är det ju knappast någon slump att boken släpps lagom till att preskriptions tiden på rånet gått ut.

Givetvis är det ett PR-trick, det förstår väl alla? Jag tänker nog ge boken en kik iallafall. Fast jag har så ofantligt mycket att läsa, så vi får se när det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in