Citat:
Ursprungligen postat av
Redax
Hur kan de egentligen misslyckas? Ett grandiost uttalande i mina ögon.
Misslyckas enligt min egen ödmjuka men bestämda åsikt, naturligtvis. Grundproblemet, att brottslingar skänks en undanflykt från rättvisan, består trots det steg i rätt riktning som riksdagen tagit med avseende på grova brott.
Citat:
Nej, det är det inte. Det vittnar om att polis och rättsväsende inte kan utföra sitt arbete.
Varför göra arbetet svårare för dom med onödiga tidsbegränsningar? Rättsskipning är ingen sport. Eller ska vi ta ifrån polisen alla vapen också? "En kompetent polis ska kunna utföra sitt arbete ändå". Trams. Preskriptionstiden för brott är den enskilt viktigaste faktorn till att pedofiltränaren kom undan rättvisan, därför bör den ändras.
Citat:
En rätt meningslös invändning. Det finns inget system för att på ett perfekt sätt uttrycka varje enskild individs politiska ståndpunkter
Så varför argumenterar du då för att riksdagsbeslutet är ett förkroppsligande av folkviljan i frågan om preskriptionstider?
Citat:
Det tycker inte jag. Har man ingen preskription för vissa grova brott ska man heller inte kunna komma undan genom denna teknikalitet. I Sverige hade
Reinhold Hanning inte kunnat straffas med fem år i fängelse.
I så fall är vi överens på den punkten.