Flashback bygger pepparkakshus!
2017-10-28, 11:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
Hej!!

Jag behöver synpunkter på vad ni med mer erfarenhet än mig har hur jag ska göra med nedanstående "problem".

Jag bor i en bostadsrätt där jag har flyttat på ett par eluttag pga att de satt dumt till. Det jag har gjort är att jag från ett infällt uttag dragit en utanpåliggande kabel (EKK) till ett utanpåliggande uttag. Täcklock över den infällda dosan. Jag vill påstå att det är fackmannamässigt utfört.

Jag är utbildad elinstallatör från gymnasiet, men har dock ingen behörighet då jag inte gick klart praktiken av olika anledningar. Med andra ord, jag har kunskapen men ingen behörighet.

Men nu är det dags att sälja lägenheten, och jag funderar på om jag ska återställa de uttag jag gjort om.
Jag som utan behörighet gjort fast installation är ju ajja bajja, men nu sitter det där..

Känslan jag har är att jag vill återställa för att eventuellt slippa kommande följder, inte för att jag tror att det skulle kunna bli några.

Men vad säger ni?
Köparen har en långtgående undersökningsplikt och det inkluderar även elinstallationen, ska väldigt mycket till för det ska gå som ett dolt fel.
Citera
2017-10-28, 12:15
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej!!

Jag behöver synpunkter på vad ni med mer erfarenhet än mig har hur jag ska göra med nedanstående "problem".

Jag bor i en bostadsrätt där jag har flyttat på ett par eluttag pga att de satt dumt till. Det jag har gjort är att jag från ett infällt uttag dragit en utanpåliggande kabel (EKK) till ett utanpåliggande uttag. Täcklock över den infällda dosan. Jag vill påstå att det är fackmannamässigt utfört.

Jag är utbildad elinstallatör från gymnasiet, men har dock ingen behörighet då jag inte gick klart praktiken av olika anledningar. Med andra ord, jag har kunskapen men ingen behörighet.

Men nu är det dags att sälja lägenheten, och jag funderar på om jag ska återställa de uttag jag gjort om.
Jag som utan behörighet gjort fast installation är ju ajja bajja, men nu sitter det där..

Känslan jag har är att jag vill återställa för att eventuellt slippa kommande följder, inte för att jag tror att det skulle kunna bli några.

Men vad säger ni?

Låt du det vara som det är.
Citera
2017-10-28, 12:27
Medlem
Citat:
Hej!!

om täcklocket sitter nere vid golvnivå så bör det vara skruvat fast med tanke på barnsäkerheten

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-10-28, 12:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
om täcklocket sitter nere vid golvnivå så bör det vara skruvat fast med tanke på barnsäkerheten

Med vänlig hälsning
t

Inte bör, skall.
Citera
2017-10-28, 13:25
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo

Med vänlig hälsning
t

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte bör, skall.

Det har ni rätt i... Var kanske inte så fackmannamässigt utfört ändå då.....
Nu sitter det ett sånt här lock på: https://www.bauhaus.se/tacklock-med-...nappfaste.html

Kan inte minnas att jag sett eller arbetat med något liknande tidigare som går att skruva fast. Har ni tips på vad jag bör skaffa, vill inte lämna ett "farligt" arbete efter mig!

Edit: Det är relativt gamla dosor i väggarna, så den idag vanliga dosan där man skruvar fast doslock eller elutag finns inte.. De strömbrytare jag bytt ut använder sig utav "krokar" som spänner fast i kanten/insidan av dosan..
Senast redigerad av DoDaDa 2017-10-28 kl. 13:28.
Citera
2017-10-28, 13:37
Medlem
Faugelfans avatar
Citat:
Nu sitter det ett sånt här lock på: https://www.bauhaus.se/tacklock-med-...nappfaste.html

Kan inte minnas att jag sett eller arbetat med något liknande tidigare som går att skruva fast. Har ni tips på vad jag bör skaffa, vill inte lämna ett "farligt" arbete efter mig!

Edit: Det är relativt gamla dosor i väggarna, så den idag vanliga dosan där man skruvar fast doslock eller elutag finns inte.. De strömbrytare jag bytt ut använder sig utav "krokar" som spänner fast i kanten/insidan av dosan..

Alternativt får du sätta en utanpåliggande dosa som täcker hålet för dosan, finns ju samma sorts lock med skruv på sidorna men den passar ju dem nya dosorna. Den bygger ju typ 2-3 CM men det blir iallafall korrekt installation.

denna finns ju att använda men den är för koppliningsdosor:
https://www.eldirekt.se/elmaterial/e...sa-mutl-skruv1
Citera
2017-10-28, 13:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

https://www.eldirekt.se/elmaterial/s.../elko-dosclips

https://www.eldirekt.se/elmaterial/e...-dosa-mutlopp1
Citera
2017-10-28, 13:42
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faugelfan
Alternativt får du sätta en utanpåliggande dosa som täcker hålet för dosan, finns ju samma sorts lock med skruv på sidorna men den passar ju dem nya dosorna. Den bygger ju typ 2-3 CM men det blir iallafall korrekt installation.

denna finns ju att använda men den är för koppliningsdosor:
https://www.eldirekt.se/elmaterial/e...sa-mutl-skruv1

Din lösning blir inte särskilt mer korrekt. Bara fulare.

Det finns skruvlock för a-dosa. Bara att gå in till närmsta grossist. Att man sedan inte får handla där är en annan sak.

http://www.elko.se/produkter/dosor-t...klock-doslock/
Citera
2017-10-28, 14:20
Medlem
Faugelfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Din lösning blir inte särskilt mer korrekt. Bara fulare.

Det finns skruvlock för a-dosa. Bara att gå in till närmsta grossist. Att man sedan inte får handla där är en annan sak.

http://www.elko.se/produkter/dosor-t...klock-doslock/

Hålen på äldre dosor och nya dosor stämmer ej, därav kan du ej bara ta ett nytt lock utan att justera hålen. tempeZZt hittade en metod att justera hålen så att ett lock fungerar, utanpåliggande dosa var snarare sista utvägen. Visste inte det fanns clips till äldre dosor så man kan montera nya lock, men nu vet jag!

edit:

samt den blir korrekt för att där just är skruv, det är det som är huvudsaken. Under 2~m så krävs skruv på doslock(har ej den specifika höjden i huvudet, tempeZZt kan säkerligen den ifall någon behöver veta det för framtida bruk)
Senast redigerad av Faugelfan 2017-10-28 kl. 14:22.
Citera
2017-10-28, 14:48
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faugelfan
Hålen på äldre dosor och nya dosor stämmer ej, därav kan du ej bara ta ett nytt lock utan att justera hålen. tempeZZt hittade en metod att justera hålen så att ett lock fungerar, utanpåliggande dosa var snarare sista utvägen. Visste inte det fanns clips till äldre dosor så man kan montera nya lock, men nu vet jag!

edit:

samt den blir korrekt för att där just är skruv, det är det som är huvudsaken. Under 2~m så krävs skruv på doslock(har ej den specifika höjden i huvudet, tempeZZt kan säkerligen den ifall någon behöver veta det för framtida bruk)

1700.

Det är samma som det gamla måttet för icke blockerbart uttag utomhus förr.
Citera
2017-10-28, 14:54
Medlem
DoDaDas avatar
Kanon! Tackar för hjälpen!!

Essensen är iaf att jag fixar till doslocken med ordentlig fastsättning och sen bryr jag mig om om att göra så mycket mer
Citera
2017-10-28, 15:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Kanon! Tackar för hjälpen!!

Essensen är iaf att jag fixar till doslocken med ordentlig fastsättning och sen bryr jag mig om om att göra så mycket mer

Låter OK i mina öron trots den paragrafryttare jag är.

Grejen är ju den att om en presumtiv köpare tar dit en elbesiktningsman för att se över anläggningen och installationen i övrigt är korrekt utförd (går ju inte att avgöra här av naturliga skäl), så finns det ju inget att anmärka på. Det blir ju aldrig tal om uppvisande av kvitton från elfirma eller dylikt om det är så. Klämdoslock på fel nivå uptäcks dock enkelt enbart vid en visuell besiktning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in