Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-05, 22:46
Medlem
BlackBookss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddity
Och Mina lade till maken i form av admin, vilket troligtvis gör dem 2/5 admins.

Edit: Vilket de inte är nu längre.

Jag kollade det med, 5 tyskar i toppen, men The Dennerts kan vara moderatorer. Dessa syns enbart för medlemmar när man kollar medlemslistorna.
Citera
2017-11-05, 23:42
Medlem
Jag tog en kik på #ichbinhier men dennerts är bara medlemmar, under listan för moderatorer fanns dom inte med, inga heller kända namn från den svenska sidan av jäh kunde hittas där...
Citera
2017-11-06, 01:25
Medlem
Jagehär är med i "Spanarna" och kritiken mot gruppen diskuteras:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...=516&start=600
Citera
2017-11-06, 05:29
Medlem
odditys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
Jag kollade det med, 5 tyskar i toppen, men The Dennerts kan vara moderatorer. Dessa syns enbart för medlemmar när man kollar medlemslistorna.

Okej .
Jag är själv inte med i några mörkergrupper på Facebook, så jag vet inte hur det är uppbyggt.

Förresten så kollade jag upp deras sekt på Wikipedia Diskussion och fann det lite intressant att de var över 70k medlemmar i maj när de firade ett år. Sedan dess har de enbart ökat med 4500 (på 8 månader) jämfört med en lika lång period förra året då de fick 46k nya medlemmar.

Har de ändrat sina anslutningsregler? Blivit hårdare? Var det en öppen grupp från början? Hade de bara en ny-grej-period som avtog? Släppte de in en drös människor i början för att ge sekten en massa, en grund, en legitimitet, bara för att sen stänga kranen och toppstyrt driva organisationen vidare?

74,5k medlemmar är helt ärligt inte speciellt imponerade för en grupp som fått och får så mycket positiv uppmärksamhet och pondus i media (en random skräpgrupp som "Ullared Snackis" har 80k.) De har blivit prisade och söker bidrag. De har ju dessutom inga positiva resultat av sitt arbete att visa upp. Toppens kopplingar inom media?
Senast redigerad av oddity 2017-11-06 kl. 05:40.
Citera
2017-11-06, 10:28
Medlem
Katerina Janouch fortsätter sin granskning av den falska gräsrotsrörelsen #jagärhär och tar bland annat upp fallen Anette Novak (statens medieutredare), Brit Stakton (mediestrateg) och Oscar Westlund (docent vid journalisthögskolan). Dessutom avslöjar hon att Gustav Fridolin och Rossana Dinamarca ingår i nätverket.

http://katerinamagasin.se/en-grasrot...tatens-tjanst/
Citera
2017-11-06, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddity
74,5k medlemmar är helt ärligt inte speciellt imponerade för en grupp som fått och får så mycket positiv uppmärksamhet och pondus i media (en random skräpgrupp som "Ullared Snackis" har 80k.) De har blivit prisade och söker bidrag. De har ju dessutom inga positiva resultat av sitt arbete att visa upp. Toppens kopplingar inom media?

Jag minns att Mats Leijon skröt om medlemsantalet när sekten hade passerat 60k samtidigt som gruppen "Stå upp för Peter Springare" samlade ihop 130 000 under en väldigt kort tid, utan medias stöd, snarare tvärtom. Den beskrevs väl t.o.m. som en "hatgrupp" men lyckades ändå springa i kapp (och förbi) nätmobbs-sekten på nolltid. Vilken grupp påminner om en sekt? Och vilken är mest lik en folkrörelse liksom?

Med understöd från både media och regering slipper man undan kritiska frågor. Och ändå lyckas man inte attrahera fler - det är så löjligt att det förslår. Och det mest provocerande av allt är att de tror att de representerar folket.
Senast redigerad av hicku 2017-11-06 kl. 11:47.
Citera
2017-11-06, 12:06
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Dennerts prinsessan Leia-avatar är också väldigt talande, ja. Tyder på ungefär samma barnsliga mentalitet och svartvita världsbild som hos Henrik Arnstad, en annan Star Warsfanatiker. Deras mål är att krossa Ondskan i form av dem som trotsar Värdegrunden.

Även sättet som Dennert uttrycker sig på är avslöjande. Det är ständiga referenser till "så kallade journalister" och liknande. Till och med Janouch blev kallad det trots att hon skrivit i etablerade medier i årtionden.

Dennert ser sig uppenbarligen som någon sorts beväpnad grindvakt i Det Rättas tjänst. Det är mycket oklart vad som utgör hennes meriter eller mandat.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
"Hydra" är ett jäkligt träffande ord! #jagärhär försöker att framstå (tänker här på Dennerts skrattframkallande profilbild) som rebellerna i Star Wars men är i själva verket snarare skurkorganisationen Hydra i Marvels universum.

En annan tragikomisk detalj är hur medierna älskar att frossa i liknande nätverk när de har "fel" profil. "Högt uppsatta politiker, journalister och akademiker i hemlig nätterrorgrupp" hade varit den givna rubriken om #jagärhär hade haft åsikter åt andra hållet.
Citera
2017-11-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Katerina Janouch fortsätter sin granskning av den falska gräsrotsrörelsen #jagärhär och tar bland annat upp fallen Anette Novak (statens medieutredare), Brit Stakton (mediestrateg) och Oscar Westlund (docent vid journalisthögskolan). Dessutom avslöjar hon att Gustav Fridolin och Rossana Dinamarca ingår i nätverket.

http://katerinamagasin.se/en-grasrot...tatens-tjanst/

Bra artikel!

KJ har nu även skrivit en kortare text med hur en JÄH-aktivist inte räknar rätt och därmed sprider falska "fakta":

"Så ljuger #Jagärhär med hjälp av felaktig statistik"

http://katerinamagasin.se/sa-ljuger-...tig-statistik/
Citera
2017-11-06, 15:10
Medlem
@HerrSiegfrid har hittat en mycket avslöjande konversation, där #jagärhär-medlemmen Anna Holmberger förklarar att Nya Wermlands-Tidningen är listad som "högerextrem" och "oseriös".

https://twitter.com/HerrSiegfrid/sta...33930647117826

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Holmberger
Er tidning är ju på flera håll listad som högerextrem och oseriös. Det hänger som ni säkert känner till ihop med vad ni har publicerat på er insändarsida och hur "förlåtande" ni har varit mot hatiska och rasistiska kommentarer i era kommentarsfält här på FB. Det kan vara orsaken till att FB:s algoritmer är känsliga för anmälningar mot er.

Konversationen återfinns på NWT:s Facebooksida bland kommentarerna till följande artikel:

http://nwt.se/karlstad/2017/11/05/tw...ter-censurerad
https://sv-se.facebook.com/nyawermlandstidningen/
Senast redigerad av Nebeltag 2017-11-06 kl. 15:32.
Citera
2017-11-06, 17:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kri100
KJ har nu även skrivit en kortare text med hur en JÄH-aktivist inte räknar rätt och därmed sprider falska "fakta":

"Så ljuger #Jagärhär med hjälp av felaktig statistik"

http://katerinamagasin.se/sa-ljuger-...tig-statistik/
Det Katerina Janouch visar är ju synnerligen anmärkningsvärt:
Igår noterade jag att jag nämndes i ett Facebookinlägg som skrivits av en av de mer aggressiva #Jagärhär-aktivisterna, nämligen krönikören och musikern Andreas Magnusson. Magnusson berättade att det skett 44 nazistiska mord i Sverige sedan 1983. Han uppgav ingen källa, men raljerade om flera skribenter, bland annat mig. [...]
Jag har konverterat skärmdumpen som visar Andreas Magnussons inlägg till text:
Andreas Magnusson
Igår kl. 12:38

44 nazistiska och rasistiska mord i Sverige
sedan 1983. Vid en razzia igår i Göteborg
hittade polisen 10 kilo sprängmedel,
nazistsymboler och vapen.

Samtidigt i Sverige sitter Ann Heberlein, Hanif
Bali, Alice Teodorescu, Tino Sanandaji, Ivar Arpi,
Per Gudmundsson, Joakim Lamotte, Widar
Andersson och Katerina Janouch och gång efter
annan känner sig stolta över att de vågar tala
om problemen med invandring.

Problemet i Sverige är inte invandringen utan de
människor som med våld vägrar acceptera den.
Hur många mord till ska det krävas innan
nämnda modiga skribenter vågar inse det?
Andreas Magnussons inlägg är synnerligen osakligt och kränkande mot de personer som nämns.

Om detta inlägg stöds av gruppen #jagärhär har både Mina Dennert och Alice Bah Kuhnke mycket att förklara. Annars bör Andreas Magnusson skyndsamt stängas av från gruppen tycker jag.

Tillägg:
Källan till de 44 morden tycks vara denna sida:
https://anarchyisorder.wordpress.com...olitiskt-vald/
http://archive.is/aXQDr
Senast redigerad av Totius 2017-11-06 kl. 17:24. Anledning: Tillägg
Citera
2017-11-06, 21:01
Medlem
Det finns en sak jag funderat på sedan den här tråden skapades och de första #jagärhär-förespråkarna hittade till diskussionen (i den här tråden såväl som i vissa andra trådar). Och det är, vad tycker egentligen nyckelfigurerna om sina gruppmedlemmars insatser här på Flashback?

Med tanke på deras extremt klena insats här gick mina tankegångar till en början i stil med "uj uj uj, vad skulle tex Dennerts eller de andra generalerna tänka om de såg den där eller den där personens nivå och debatteknik. De framställer ju inte direkt #jagärhär i någon särskilt bra dager här på Flashback".

Så insåg jag att människorna i toppen av #JÄH-hierarkin nog med allra största säkerhet faktiskt HAR full koll på sina medlemmars framfart här. Och att de kanske till och med är direkt utskickade med uppdrag att ta debatten här.
Det är några konkreta saker som tyder på det. Dels är det den här "stafettmetoden" som används där ett par (oftast) nyskapade användare kommer in och håller låda. Ofta inte fler än två åt gången. De använder sig av samma typ av cirkelresonemang och spegelargumentation, försöker rikta bort fokus från sakfrågan, blundar för fakta och klarar inte att bemöta saklig kritik. Efter ett tag försvinner de från tråden och ersätts med ett par nya som harvar på på samma sätt under en tid för att sedan ersättas av ett par nya. Oftare än inte är det som sagt väldigt färskt skapade användare. Då och då blir de tysta en period för att sedan dyka tillbaks in och i ett enda sjok svara på en hel radda kommentarer som om de först skickat in frågorna till sina anförare för att få facit på vad de ska svara skickade tillbaks till sig innan de svarar här i tråden. Och är det på det viset så är det ju än mer tragiskt att nivån på diskussionen från deras sida hålls där den gör.

Oavsett om det är så som jag spekulerar i eller inte så är det en sak som slår mig. Är detta alltså höjden av debattförmåga man kan förvänta sig av #jagärhär? Om man skalade bort alla enradsfloskler, hejarop och dravel de använder när de gruppfloodar kommentarsfält på Facebook, och som de ju inte kan använda sig av här - är detta vad som återstår?

Skulle #jagärhär-medlemmar som diskuterade och debatterade på sin absoluta förmågas höjd på Facebook ge oss likadana debattmotståndare som vi stött på här på Flashback? I så fall är ju de fula metoder de idag kör med där deras enda vapen för att inte förlora precis varenda debatt.
Senast redigerad av Kallfusion 2017-11-06 kl. 21:06.
Citera
2017-11-06, 21:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Skulle #jagärhär-medlemmar som diskuterade och debatterade på sin absoluta förmågas höjd på Facebook ge oss likadana debattmotståndare som vi stött på här på Flashback? I så fall är ju de fula metoder de idag kör med där deras enda vapen för att inte förlora precis varenda debatt.
Exakt. De har INGEN substans. Fakta och analys är bortkastade på dem. De har bara sina egna känslor. Och de kan bara använda personangrepp, härskartekniker och argumentationsfel. Och hysteri och ilska. Det är både fascinerande och skrämmande att uppleva. Det förefaller helt omöjligt att resonera med dessa människor.

(Det är intressant att Grotesco har lyckats att fånga detta så bra i den nya musikalen om flyktingkrisen, (FB) Grotesco sjunger om flyktingkrisen, konsekvenser?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in