2017-11-17, 06:29
Medlem
Imponerande siffor lite bättre kör sträcka än tidigare siffror. Vill man verkligen se lastbil som beter sig som sportbil i trafiken?

Acceleration 0-60 mph med 30 ton last

Snabba upp en 5% -grad 105km

Körsträcka på en laddning 400-800 km

Drivlina 4 oberoende motorer på bakaxlarna

Energiförbrukning mindre än 2 kWh/km

Bränslebesparingar 1 650 00 SEK+
Citera
2017-11-17, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Säg att ICA eller Coop gör en satsning på att deras leveransbilar ska vara eldrivna och att de installerar snabbladdstationer i anslutning till sina lastbryggor.

Det skulle definitivt fungera, det tar säkerligen MINST en halvtimme att tömma ett släp, under den tiden hinner man sopa i ett 50-tal kWh om det är en ordentlig snabbladdare.

I södra Sverige och i hela Mellaneuropa är det sällan längre än ett tiotal mil mellan centrallager och matbutiker.
Men de kan inte skicka ut en 40 tons dragbil och trailer till EN butik, de måste kunna köras längre till flera mindre butiker som inte säljer samma mängder som ICA Maxi, som kan tömma en hel bil från Arla i sitt lager. Men det är framförallt en politisk fråga. De städer som använder miljözoner kan tvinga fram en lösning, områden vars omfattning kan baseras på faktiska omständigheter - efter tester. På nationell nivå skulle ett förbud mot dieselfordon inte fungera i ett land som Sverige. I Luxemburg skulle elfordon förmodligen fungera mycket bättre.

När det gäller matleveranser är infrastrukturen i dag uppbyggd kring lager utmed E18 och E20, Örebro, Västerås osv för att möta efterfrågan. En långtradare + chaufför hinner köra fram och tillbaka på körtiden ända från stora delar av Småland, och lika långt åt alla väderstreck. Området täcker stora delar av Sverige, som innefattar Sveriges största tätorter utom Malmö. Och Helsingborg kan jag tänka mig, för där har ICA ett stort lager.
Citera
2017-11-17, 10:43
Medlem
Ja det är ju bara att bli imponerad; https://www.expressen.se/motor/bilny...-och-sportbil/

Citat:
Teslas grundare Elon Musk berättade att Tesla Semi ska kunna köra så långt som 80 mil på en enda laddning! I landsvägsfart med full last – vilket innebär att ekipaget väger 36 ton.

Citat:
– 80 procent av transporterna är under 400 kilometer. Det innebär att du kan leverera något till mitt i ingenstans och köra tillbaka på en enda laddning, berättade Elon Musk för den ivrigt påhejande publiken.

Citat:
650 kilometers räckvidd ska nås efter 30 minuters laddning, med hjälp av Megachargers.

Citat:
Teslas designchef Franz von Holzhausen körde ut en sportbil, en ny version av Teslas Roadster, ur lastutrymmet!

Det handlar alltså om en uppgraderad variant på den allra första Tesla-bilen. Enligt biltillverkaren kommer den ha en toppfart över 400 km/h och klara 0-100 km/h på 1,9 sekunder.

– Det är den första produktionsbilen som klarar den accelerationen. Det blir den första bilen som klarar 1 000 km på en laddning. I motorvägshastighet.
Nu känns det som att vi börjar närma oss ett alternativ till fossila bränslen på allvar. Något årtionde till så kommer konsumentpriserna var på rätt nivå också. Fan så skönt att slippa oljebyten, kamremmar, motorvärmare, osv osv.
Citera
2017-11-17, 10:51
Medlem
EMMA1994s avatar
Framtid eller inte så var det den fulaste lastbil jag sett nog många truckers i staterna som kommer gråta
Citera
2017-11-17, 11:06
Medlem
Hur ska man tillverka denna lastbil? Tesla lyckas ju inte få model 3 i produktion, hur tusan ska man börja tillverka lastbilar? Att sno ihop en produktionslinje för lastbilar kommer dessutom att kosta flera miljarder dollar, Tesla har inte dessa pengar.

Detta är ett spel för galleriet, jag betvivlar att vi någonsin får se mer än en handfull av dessa lastbilar (prototyper). Konkurrenterna har dessutom redan börjat producera el-lastbilar, det kommer att bli tufft att försöka pressa sig in i denna marknad.
Citera
2017-11-17, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Framtid eller inte så var det den fulaste lastbil jag sett nog många truckers i staterna som kommer gråta

Anledningen till att de kommer gråta är snarare att dom inte har något jobb.
Citera
2017-11-17, 11:19
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petta7777
Anledningen till att de kommer gråta är snarare att dom inte har något jobb.

Så klart både och vilket ju inte är bra världen är på väg ut för finns ju inget vackrare än en riktig Peterbilt elbilar lastbilar ja visst men gör dem inte så sjukt fula
Citera
2017-11-17, 11:26
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asiktsbrottsling
Hur ska man tillverka denna lastbil? Tesla lyckas ju inte få model 3 i produktion, hur tusan ska man börja tillverka lastbilar? Att sno ihop en produktionslinje för lastbilar kommer dessutom att kosta flera miljarder dollar, Tesla har inte dessa pengar.

Detta är ett spel för galleriet, jag betvivlar att vi någonsin får se mer än en handfull av dessa lastbilar (prototyper). Konkurrenterna har dessutom redan börjat producera el-lastbilar, det kommer att bli tufft att försöka pressa sig in i denna marknad.

Ja, och en viktig del i försäljningen av tunga fordon är att det från dag ett måste finnas ett fungerande servicenärverk (det var detta Scania stupade på i Nordamerika).
Troligen vill Tesla sälja batteri- och motortekniken till befintliga lastbils- och busstillverkare.
Citera
2017-11-17, 11:52
Medlem
PeterNosters avatar
Är det bara örebroare i tråden idag.

-"Det går aldrig"

Teslas lastbilen har en luftmotståndskoficient på 0,36. Det slår t.ex en Bugatti Chiron som har 0,38.
En diesel ligger mellan 0,65 - 0.70.

Jag tror ingen åkare bryr sig om estetik utan om ekonomi.
Citera
2017-11-17, 11:56
Medlem
Den slicka designen skulle kunna transformeras till solpaner, såna kan dom ju göra hur som helst numer.
Citera
2017-11-17, 14:11
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Teslas lastbilen har en luftmotståndskoficient på 0,36. Det slår t.ex en Bugatti Chiron som har 0,38.
En diesel ligger mellan 0,65 - 0.70.

Jag tror ingen åkare bryr sig om estetik utan om ekonomi.

Synd bara att den tappar 1-2m i lastutrymme (blir många kubikmeter) med den nosen då det är totallängd-krav på lastbilar i många länder - inte minst i Sverige. Tror du Scania mfl bygger "plattnosade" dragbilar bara för att det är så djävla roligt?

Som du säger, bryr man sig i första hand om ekonomin. Och oj hoppsan - där blev ekonomin sämre eftersom det kommer behövas ett extra ekipage för var 10-20de el-ekipage som rullar. Där har en normal företagare inte direkt någon ekonomiskt vinst.

Problemet med drömmare är att de sällan är förankrade i den bistra verkligheten.
Senast redigerad av frange 2017-11-17 kl. 14:14.
Citera
2017-11-17, 14:17
Medlem
Nischprodukt, kan fungera på platser med speciell fil för el/hybrid-fordon, annars kuriosa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in