2017-11-18, 11:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Detta är startskottet på automatiseringen av lastbilsarbetet. Ge det 5 år så använder vi inte förare till lastbilar längre utan bara för avlastning. Mina tankar om vad detta kommer bli? Jag förväntar mig inget annat än en extremt innovativ och smart lastbil av hög kvalité. Det här blir succé.

När pastor Musk talar så tror du!

Du tror säkert på Hyperloop också.

Återkom i tråden om fem år så får vi se. Men seriöst, tror du på det där?

------------------------------------------------------------------------
Jag är skeptisk till batteridrift för tunga vägtransporter. Det kan kanske funka om man lyckas uppfinna en slags extrem snabbladdning.

Jag tror den icke-fossila framtiden ligger i billig modern kärnkraft och vätgas eller annat medium som energibärare. Kemiska batterier är för tunga. Det finns en fysikalisk maxgräns för hur effektiva batterier nånsin kan bli.

Men det spelar ingen roll vilken lösning man är finner så kommer miljömupparna att gnälla. Och säljande pastorer med vitblänkande leenden kommer att sälja alternativa produkter på hallelujamöten.
Citera
2017-11-18, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
El funkar för lätta transporter, kommer aldrig att funka för tunga transporter. Det handlar om fysik! Rätt uppenbart att vi måste stärka fysik som ämne i skolorna. Folk förstår helt enkelt inte expotensiell tillväxt och andra fysiska problem.
Jag har läst lite fysik. Jag är nyfiken på vad du menar? Du berättar inte vad i fysiken som postulerar att det "kommer aldrig funka"?
Citera
2017-11-18, 12:13
Medlem
Nu har inte jag läst fysik sedan grundskolan och jag gick ut nian i början av 80-talet, dvs typ innan tyngdlagen var uppfunnen. Men om det handlar om fysik borde väl förbränningsmotorer bli avförda redan från start, elmotorer har väl betydligt bättre verkningsgrad, tillförlitlighet, ja allt och lite till.
Citera
2017-11-18, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
När pastor Musk talar så tror du!

Du tror säkert på Hyperloop också.

Återkom i tråden om fem år så får vi se. Men seriöst, tror du på det där?

------------------------------------------------------------------------
Jag är skeptisk till batteridrift för tunga vägtransporter. Det kan kanske funka om man lyckas uppfinna en slags extrem snabbladdning.

Jag tror den icke-fossila framtiden ligger i billig modern kärnkraft och vätgas eller annat medium som energibärare. Kemiska batterier är för tunga. Det finns en fysikalisk maxgräns för hur effektiva batterier nånsin kan bli.

Men det spelar ingen roll vilken lösning man är finner så kommer miljömupparna att gnälla. Och säljande pastorer med vitblänkande leenden kommer att sälja alternativa produkter på hallelujamöten.

Du har inte orkat läsa in dig vidare mycket alls på Tesla Semi verkar det som? Läs exempelvis nyteknik, speciellt kommentarerna, angående din "extrema snabbladdning"

Det är märkligt att så många som dig inte är fascinerade av att Musk faktiskt levererar till skillnad från väldigt många andra där man med rätta kan prata om "säljande pastorer".
Senast redigerad av Estramus 2017-11-18 kl. 12:20. Anledning: Typo
Citera
2017-11-18, 12:25
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det är märkligt att så många som dig inte är fascinerade av att Musk faktiskt levererar till skillnad från väldigt många andra där man med rätta kan prata om "säljande pastorer".

Musk är en lögnare av sällan skådat slag.

Batterilastbilarna kommer aldrig att slå.

Konkurs nästa.
Citera
2017-11-18, 12:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Du har inte orkat läsa in dig vidare mycket alls på Tesla Semi verkar det som? Läs exempelvis nyteknik, speciellt kommentarerna, angående din "extrema snabbladdning"

Tesla har inte uppfunnit något nytt, som du tycks tro. Det handlar bara om paketering och marknadsföring.

Och hur gick det nu med Hyperloop? (Till och med pastorn själv distanserar sig nu från det projektet...)
Citera
2017-11-18, 12:43
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Varför snabbladdstationer? Det bästa vore att ha löstagbara batterier på pall som ställs på flaket. Då bara lastar man av det tomma batteriet och lastar på ett fullt som har fått stå och ladda i terminalen. Ska man köra fjärr så lastar man två batteripack.

Det skulle innebära en väldigt enkel konstruktion av själva lastbilen, enkelhet att byta gamla dåliga batterier eller införa ny batteriteknik i framtiden och det skulle vara enkelt att elkonvertera nuvarande lastbilspark, bara att byta ut dieselmotorn och växellådan mot en elmotor och dra lite kablar. Skulle också vara bekvämare för chauffören att byta batteri i terminalen än att tanka illaluktande diesel ute i kylan.

Varför har Tesla satt förarsätet i mitten förresten? Det ger ju inga fördelar angående sikt åt höger och det ger nackdelar angående sikt åt vänster. Dessutom kan man inte luta armbågen ut genom rutan och då finns det ju liksom ingen mening med något längre.

Tja, varför inte? Nån får väl räkna på vad som är mest rationellt.
Citera
2017-11-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Tesla har inte uppfunnit något nytt, som du tycks tro. Det handlar bara om paketering och marknadsföring.

Och hur gick det nu med Hyperloop? (Till och med pastorn själv distanserar sig nu från det projektet...)

Så bilarna som rullar runt lite här och där är hallucinationer? Jag är inte inläst på hyperloop.
SpaceX är väl nån sorts konspiration?

Jag känner igen den här argumentationen "inte uppfunnit något nytt" från tiden när iPhone och android dök upp. Dom lurarna kanske inte var så innovativa, vad vet jag, men det känns som dom har förvandlat världen en hel del.

"något nytt" är en definitionsfråga och jävligt irrelevant. Har musk fått ut elbilar i händerna på folk? Svar ja! Har han byggt ett distributionsnät för el för dessa? Svar ja! Är han upphovsmannen till återanvändbara raketsteg? Svar ja?
Trovärdighetsmässigt ligger han ljusår före exempelvis nån vd för bmw eller nån sån skit (hello nya Nokia)
Citera
2017-11-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Musk är en lögnare av sällan skådat slag.

Batterilastbilarna kommer aldrig att slå.

Konkurs nästa.
Att bemöta dig är ju verkligen waste of time men jag tänkte vara snäll och upplysa dig om att du troligtvis framstår som sanslöst pinsam. Så vill du väl inte framstå?
Citera
2017-11-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Varför snabbladdstationer? Det bästa vore att ha löstagbara batterier på pall som ställs på flaket. Då bara lastar man av det tomma batteriet och lastar på ett fullt som har fått stå och ladda i terminalen. Ska man köra fjärr så lastar man två batteripack.

Det skulle innebära en väldigt enkel konstruktion av själva lastbilen, enkelhet att byta gamla dåliga batterier eller införa ny batteriteknik i framtiden och det skulle vara enkelt att elkonvertera nuvarande lastbilspark, bara att byta ut dieselmotorn och växellådan mot en elmotor och dra lite kablar. Skulle också vara bekvämare för chauffören att byta batteri i terminalen än att tanka illaluktande diesel ute i kylan.

Varför har Tesla satt förarsätet i mitten förresten? Det ger ju inga fördelar angående sikt åt höger och det ger nackdelar angående sikt åt vänster. Dessutom kan man inte luta armbågen ut genom rutan och då finns det ju liksom ingen mening med något längre.

I presentationen berättade Musk några intressanta saker angående just laddningen och räckvidden. Räckvidden motsvarar 6-7 timmars körning. Tydligen är det lagkrav på en paus på 30 minuter efter 6 timmar bakom ratten. Rätt smart , 30 minuters laddning, 30 minuters lagstadgad paus. Det laddningsnät som dom tänker bygga i USA ska tydligen kopplas direkt till solcellsfarmer på plats. Inte så jäkla dumt heller
Citera
2017-11-18, 14:07
Medlem
Den kan absolut ge något, i USA.

Lastbilarna i USA håller samma standard vi såg här i Sverige på 90-talet.
Låt kvalitet, dåliga toleranser och analoga mätare för allt.

Freightliner (Daimler), Mack/Volvo samt Paccar-företagen har ett stort kliv upp till standarden på Volvo-Scania-Daimler i Europa.

Detta kommer sätta viss press på de amerikanska lastbilstillverkarna, som kanske speglar av sig mot europa då de tre största även verkar i europa. Tidigast vi kan se en funktionsduglig massproducerad Tesla/Nikola i Europa, lär dröja till efter 2022. Då är jag övertygad om att det redan finns bättre alternativ tillgängliga.

Tänk på att detta är "En svarv på hjul", inte en modeprodukt. Den ska generera pengar, inte impa på polare. Eller ja, dom som har en Volvo FH-16 750 eller Scania R730 kanske suktar efter dessa modeprodukter.

Fjädringsvägen ser för övrigt ut att vara obefintlig på denna nya dammsugare? En europeisk lastbil har så vitt jag vet fjädring vid axeln, vid hytten och vid stolen. Har tesla flyttat all fjädring till stolen?
Citera
2017-11-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
Framtiden ägs av de som tillför förändring, inte de som motsätter sig den.
[/url]
Just det. Just därför bör denna eldrivna tesla-lastbil betraktas som skräp tillsvidare. Av två anledningar:

1. Eldrift var vanligt förr i tiden i bilens tidiga expansionsfas. Men modernare teknik i form av förbränningsmotordrivlina konkurrerade ut elbilen i början av 1900-talet. Dieseldrift är således modernt (=förändring) och eldrift är en återgång till gammal teknik.

2. Lastbilar såsom Tesla som är beroende av den gamla asfalts-infrastruktuen (vägar) kommer kanske ej att efterfrågas på marknaden i framtiden. Marknaden vill istället ha flygande lastbilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in