Flashback bygger pepparkakshus!
2017-12-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalex
Jo. Alla som har jobb kan ta det ansvaret, om vederbörande minskar sina utgifter.
Hur ska jag minska mina utgifter?

Ska jag minska kostnaderna för mat, eller för sjukvård eller tandvård? Ska jag sluta att "låna" ut pengar till bekanta, som har sämre ekonomi än jag?
Citera
2017-12-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Ett klokt val.
Guldmynt och tackor är förvånansvärt prisvärda försäkringar för den framtid vi går till mötes. I en värld där köpkraften försvinner drabbas också företagens vinster, utdelningar och aktievärde. Och just aktiemarknaden är grunden och bulken till pansionssystemet.

Guld ansågs som osexigt då den är relativt lågvolatil. Men i en framtid så kan just stabiliteten ses som oerhört sexigt. Guld är uppskjuten konsumtion i sin renaste form. Essansen av sparande.

Ja, det är riktiga pengar.
Dessutom håller jag hellre själv i den fysiska risken, dvs. JAG har mina pengar i mitt våld. Jag kan bli bestulen, rånad eller lurad på dem, men det sker i så fall direkt och under min nonchalans för mina pengars säkerhet.

I valuta och värdepapper kan ditt värde sjunka som vattnet genom sand, och allt du kan göra är att stå och se på.
Citera
2017-12-11, 21:50
Medlem
kordens avatar
Hur fan ska knegarn orka jobba?
Lätt att sitta på ett konto och bestämma 😂
Sitter själv på kontor men har jobbat som knegarn och slitet var det, lycka till att hålla kroppen hel till 69

Jobbar men till 69 så får inte många njuta av pensionen med resor mm
Citera
2017-12-11, 21:52
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vem/vilka är det som är tänkta att ANSTÄLLA och FÖRSÖRJA alla dessa 60-75 - åringar som jobbat hela livet?

På alla statliga institutioner är alla äldre utmanövrerade sen länge. På Regeringskansliet är medelåldern 30- 35 nånting.

Det är en cynisk lögn.
Men det skiter de folkvalda i.
Efter 8 år i rikdagen så är allt bara bonus.

De vet att en stor del av befolkningen födda på 60 o 70 talet kommer att bli arbetslösa vid 60. De av dessa som är tillgångslösa kommer att få tillbringa återstoden av livet på allt mindre bidrag. Dvs sitta hemma och titta på netflix och äta lågprismat från lågprisbutiken. En diet där potatis, ris och spagetti utgör basen.
Citera
2017-12-11, 21:59
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Varför inte sänka pensionsskatten så folk får det drägligare? Eller ska andra ha dessa pengar?
Precis. Det är andra som ska ha dessa pengar.
Citera
2017-12-11, 22:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Ja, det är riktiga pengar.
Dessutom håller jag hellre själv i den fysiska risken, dvs. JAG har mina pengar i mitt våld. Jag kan bli bestulen, rånad eller lurad på dem, men det sker i så fall direkt och under min nonchalans för mina pengars säkerhet.

I valuta och värdepapper kan ditt värde sjunka som vattnet genom sand, och allt du kan göra är att stå och se på.

Jag är ganska övertygad att många innom en snar framtid kommer att besöka Tavex eller andra aktörer för att regelbundet köpa guldmynt i de storlekar man annser sig ha råd.

Blir det en global trend så lär guldpriset skjuta i höjden av bara det. Samtidigt som sparandet som sådant kan kyla av en svag världsekonomi ytterligare.

Min Mormor som inte var från Sverige brukade berätta hur de i inflationstider köpte förlovningsringar i guld. Bara för att kunna behålla värdet i besparingarna.
Citera
2017-12-11, 22:00
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
DN skriver idag att det slutits en bred uppgörelse om att höja pensionsåldern.
Annat var det när de borgerliga föreslog samma sak för några år sedan. Då sade (s) följande:
Det största bekymret är det motsatta: att många inte kan jobba till 65 år, säger Tomas Eneroth (S) till DN.se.
Orsaken är naturligtvis det urholkade pensions-systemet som ger allt sämre avkastning på de miljoner du betalat in till din framtida pension.

Orkar du till 69?
Klarar du dig på de 5.000 - 10.000 efter skatt i statlig pension som väntar om du inte har en bra tjänstepension?
Bra att detta äntligen beslutas.

Jag upplever att många av mina anställda i byggbranschen kan arbeta till 69 med lätthet och till 75 om dom lägger manken till. Min gissning är att vi lyckas höja medelåldern till 100-115 år så då har en 75-åring ytterligare 25-35 år att roa sig. 75 är det nya 30 som jag försöker förklara för dom.

En annan sak är att jag tycker att dom som redan i unga år känner lättja bör spara undan så att dom har råd att gå i pension vid 65. Själv har jag varit förutseende och kan gå när jag vill med egna besparingar som inte drabbar mina medskattebetalare.
Citera
2017-12-11, 22:01
Medlem
GobbeMobilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
1. Maxlivslängden är samma som den alltid varit. En större andel lever dock en längre tid, ofta som multisjuka och mycket dyra för samhället de sista åren. Så ja, medellivslängden ökar. Det betyder dock inte att livsspannet ökat, enbart att färre dör för tidigt.

2. Självklart påverkar (1) pensionsåldern och resurser som kan avsättas till den, men den egentliga orsaken är invandringen. Gruppen med avsevärt högre arbetslöshet har alltså tillåtits växa i 20 år, snabbare och snabbare nu mot slutet. Denna grupp är det som med mest påverkan resurserna som finns tillgängliga för pensionärerna. En liten mängd extra pengar ska fördelas på en större mängd extra folk. Rent matematiskt så blir det mindre till samtliga än vad det hade varit annars.
1, vad dillar du om maxlivslängd? VI lever längre kort och gott.

Sen tjatas det om att invandrarna inte jobbar och har bidrag. Gör dom inte det får dom ingen pension utan endast garantipension och bostadstillägg och på sin höjd äldreförsörjningstöd också.

Den kostanden minskar inte för att du och jag jobbat längre. Genom att garantipension, bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd finansieras av statsbudgeten inte pensionssystemet. Så att skylla på invandringen kan du försöka göra, men snälla läs på om pensionssystemet först din odugling.
Citera
2017-12-11, 22:04
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
Hur ska jag minska mina utgifter?

Ska jag minska kostnaderna för mat, eller för sjukvård eller tandvård? Ska jag sluta att "låna" ut pengar till bekanta, som har sämre ekonomi än jag?

Planen är att du ska oroa dig. Äta billig skräpmat och titta på TV. Samt undvika att uppsöka läkare.

Då dör du troligtvis 8-15 år tidigare och orsakar minst kostnader för samhället som sådant.
Citera
2017-12-11, 22:06
Medlem
InflatableBoppos avatar
Någon ska försörja alla ensamkommande som kommit i princip alla får stanna då ska vi räkna in anhöriginvandring för ensamkommande och övriga migranter Blir ännu en spännande utmaning när ensamkommande som ljugit om åldern närmar sig biologisk pension och kräver att få rätta till åldern C är redan inne på att ensamkommande bedragare ska få ändra sin ålder när det blir tal om pension.
Citera
2017-12-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPMorgandonator
Bra att detta äntligen beslutas.

Jag upplever att många av mina anställda i byggbranschen kan arbeta till 69 med lätthet och till 75 om dom lägger manken till. Min gissning är att vi lyckas höja medelåldern till 100-115 år så då har en 75-åring ytterligare 25-35 år att roa sig. 75 är det nya 30 som jag försöker förklara för dom.

En annan sak är att jag tycker att dom som redan i unga år känner lättja bör spara undan så att dom har råd att gå i pension vid 65. Själv har jag varit förutseende och kan gå när jag vill med egna besparingar som inte drabbar mina medskattebetalare.

hoppas inte du har dina besparingar i någon bank som har lånat ut dina pengar till någon spekulant i bostadsbubblan

men du har kanske guld i madrassen

eller bitcoins...
Citera
2017-12-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Har sagt det förr och säger det igen. Jag bryr mig inte för när jag blir 60 finns inte pension längre, så när jag blir 65 ska jag mörda en politiker så jag hamnar i fängelse alt hävda sinnessjukdom

Har liknande plan, men tänker vänta tills sjukdom uppstått. Hoppas vara typ 80 då. Räknar kallt med att bästa vården då kommer finnas i finkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in