2018-02-04, 22:23
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Du har en pong dr. Med trden tnkte jag mig mer "punktsubventioner" n sdant som generellt r skattefinansierat ssom skola, vgbyggen, kollektivtrafik, omsorg, pension, polisvsendet, osv. ven om man r verens om att vlfrdsstaten r vrd att bevara finns det mnga subventioner och bidrag som kan diskutera ifall de ska vara kvar eller inte.

Jod, det finns skert en hel massa staten inte ska subventionera (ex prisavdrag p elbilar) men skattelttnader fr vissa nringar (ex restauranger) borde inte rknas som "subventioner" fr det r inget staten direkt betalar fr d utan ngot staten vljer att ta mindre pengar ifrn.
Citera
2018-02-04, 22:27
Medlem
MrBulldoggs avatar
Faller subventioner fr vissa sorters elproduktion fr lngt frn konsumentfokuset i den ursprungliga frgestllningen?
Citera
2018-02-04, 22:28
Medlem
Jag tycker att sockerskatt r asbra d fetma hller p att spra ur i samtliga utvecklade lnder. Samtidigt tycker jag att det r helt orimligt att kebabpizza eller McDonaldsmeal r billigare n kyckling-bulgursallad p lunchrestauranger s mitt frslag r helt enkelt feta punktskatter p skrpmat och subvention till nyttiga livsmedel.
Citera
2018-02-05, 01:34
Medlem
Snk skatten istllet. Mjligen kan det finnas en samhllsvinst med partiellt friskvrdsbidrag fr anstllda. Man kan tycka att det borde ligga i den enskildes intresse att motionera, men finns det mtbara samhllsekonomiska frdelar med subvention, partiell rabatt, s kan det vara en bra sporre. Men motion kan ju vara gratis. Finns alltid en risk att folk kper gymkort eller annat som kostar, och sen inte anvnder det, och d har staten och/eller arbetsgivaren kastat pengarna i sjn. Principiellt r det bttre att frenkla skattesystemet, minska administrationsbrdan och verlta t individerna att sjlva begripa vad som r hlsosamt fr dem. Och minska skatten p arbete och sparande. Men d kan ju individerna bli starka, autonoma, ha egenmakt (fr inte s lnge sen en sosseparoll), och utveckla hgre grad av oberoende av offentligheten och staten. Och s kan vi ju inte ha det, eller hur? Vi r ju som sovjetmnniskor statens egendom, p nder.
Citera
2018-02-05, 02:02
Medlem
Pungsvings avatar
Allt r s fruktansvrt dyrt i Sverige att folk inte har rd att ta normal mat. D hjer sossarna skatten ytterligare p den billigare maten. Bra jobbat, arbetare. Som man rstar fr man leva.
Citera
2018-02-06, 03:51
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Vldigt imponerande sammanfattning. Har du gjort den sjlv? Om inte s tack fr att du tog upp det, och om det var du s r jag n mer imponerad.

Tack!

Citat:
Stdhjlp ska givetvis inte subventioneras. Har man ett s stort hus s br man ocks ha driftighet eller rd att ordna det enligt marknadens faktiska kostnader.

Restaurangbesk: Detta r jag s jvla pissbesviken p. Jag knner mig s jvla dum. Jag fresprkade detta. Jag frsvarade detta.
Det har inte gynnat oss vanliga ett piss. Resultatet blev dyrare mat, frre anstllda. Hur in i helvete det nu gtt till. (Allt r fr helvete dubbelt s dyrt som frr. Med inflation kanske endast 40% dyrare?). Endast garna kan ha tjnat p detta.

Varfr r det bara dessa subventioner du tycker r dliga? Var snkningen av restaurangmomsen dlig men snkningen av bokmomsen bra? Det jag efterlyser r ngon slags regel eller allmngiltig princip som kan anvndas fr om en subvention ska vara kvar eller tas bort. Ngon sdan regel verkar inte finnas i politiken. Sossarna tycker borgarnas subventioner r kassa och vice versa.
Citera
2018-02-06, 03:59
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Frgan lite komplicerad. Vad r en produkt? r en vg en produkt?

En produkt r en vara eller tjnst som kan sljas och kpas. Det r den definitionen som anvnds inom ekonomin. En vg r oftast inte en produkt eftersom ingen kan kpa den. Men ett samhlle kan lgga ut ett vgbygge p entreprenad och kpa in det frn privata entreprenrer. Tidigare var inte sjukvrd en produkt eftersom ingen kpte eller slde den. Men nu har vi mnga vrdbolag och saker som hftledsoperationer r produkter som kps av landsting.
Citera
2018-02-06, 12:35
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Frgestllningen kommer frn trden om elcykelpremien som regeringen infr och som ger upp till 25% av pengarna tillbaka p inkpet av en elcykel. Mnga flashbackare verkar tycka att det r orimligt att skattemedel subventionerar cykelkp, men har inga problem med att skattemedel subventionerar kp av stdning.

Det tycker jag r hyckleri. Det kan inte vara rimligare fr staten att finansiera stdning till rikare personer n cykelkp. Drfr tnkte jag att vi i den hr trden kan diskutera vilka subventioner som r bra och vilka som r dliga. Vad skiljer en bra skattesubvention frn en dlig?

Nedan fljer en lista p subventionerade produkter. I listan framgr det vad produkten r, vem som sljer och kper den samt ungefr hur stor andel av priset som subventioneras. Form anger hur subventionen betalas ut. Avdrag betyder att den r i formen av en skattereduktion, premie en insttning och momssnkning att momssatsen r reducerad fr varan.

Produkt: Bolnerntor
Sljare: Banker
Kpare: Bolnetagare
Subventionsgrad: 30%
Form: Avdrag

Produkt: Elcyklar
Sljare: Cykelhandlare
Kpare: Cyklister
Subventionsgrad: 25%
Form: Premie

Produkt: Ombyggnationer
Sljare: Hantvekare
Kpare: Bostadsgare
Subventionsgrad: 50%

Produkt: Stdhjlp
Sljare: Stdare
Kpare: Stdhjlpsbehvande
Subventionsgrad: 50%

Produkt: Restaurangbesk
Sljare: Krgare
Kpare: Restaurangbeskare
Subventionsgrad: 13%
Form: Momssnkning (12%)

Produkt: Bcker
Sljare: Bokhandlar
Kpare: Lsare
Subventionsgrad: 19%
Form: Momssnknng (6%)

Produkt: Friskvrdsbidrag
Sljare: Gymanlggningar o.dyl.
Kpare: Motionrer
Subventionsgrad: 100%?
Form: Frmn

Produkt: Jordbruksprodukter
Sljare: Bnder
Kpare: Konsumenter
Subventionsgrad: 70%+?
Form: EU-bidrag m.m.

Jag tror man kan hlla p hur lnge som helst fr det finns en jvla massa bidrag och avdrag. Frgestllningen fr trden r allts vilka av dessa r bra och ska vara kvar? Vilka r dliga och ska bort och varfr?
Allt handlar om att stimulera. RUT o ROT r en skitbra tanke d det motverkar svartarbete.
Rnteavdrag som frr var 100% stimulerar ekonomin.
Restaurangmomsen vet vi har gett effekt bde genom kat antal anstllda samt kade inkomster till staten.
Bokmoms r tveksam men har garanterat gynnat det fria ordet.
Friskvrdsbidrag. Behvs det ens motiveras i McDonaldsland? Vad kostar en hjrtinfarkt?
Jordbruksstd r ett mste d vi har skitbra mark fr jordbruk i Sverige. Utan detta fr du kpa Dansk antibiotika.

S till elcykelbidraget😂
Detta r patetiskt. Fr MILJNS skull ska vi nu kpa elcyklar o ladda med tillverkad energi s feta mnniskor slipper trampa.
Ok, till viss del r detta bra. Men d borde jag f 100% i bidrag om jag kper en konventionell cykel som driv med den renaste energi man kan hitta d den bara luktar svett samt div fisar jag inte vill dra av i bussen. Den motverkar ven hjrtinfarkten bra mycket mer n en elcykel.
Citera
2018-02-06, 17:16
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Restaurangmomsen vet vi har gett effekt bde genom kat antal anstllda samt kade inkomster till staten.
Bokmoms r tveksam men har garanterat gynnat det fria ordet.
Friskvrdsbidrag. Behvs det ens motiveras i McDonaldsland? Vad kostar en hjrtinfarkt?

h, du r ju inte konsekvent fr fem re. Om nu snkningen av restaurangmomsen var bra, varfr inte ocks snka momsen p kulturevenemang, elektronik, klder, mbler och mycket mer? Varfr r det just restaurangbranschen som ska ha lg moms?
Citera
2018-02-06, 18:09
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
h, du r ju inte konsekvent fr fem re. Om nu snkningen av restaurangmomsen var bra, varfr inte ocks snka momsen p kulturevenemang, elektronik, klder, mbler och mycket mer? Varfr r det just restaurangbranschen som ska ha lg moms?
Frga din lokale politiker. Jag komenterade bara de saker som TS tog upp utan att fresl fler.
Korkad mnniska som tror att jag sitter i riksdagen.
Citera
2018-02-06, 18:10
Medlem
I Shweich r ammunition subventionerad s att folket kan trna skytte och skydda landet om det bli krig.
Citera
2018-02-06, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag tycker att sockerskatt r asbra d fetma hller p att spra ur i samtliga utvecklade lnder. Samtidigt tycker jag att det r helt orimligt att kebabpizza eller McDonaldsmeal r billigare n kyckling-bulgursallad p lunchrestauranger s mitt frslag r helt enkelt feta punktskatter p skrpmat och subvention till nyttiga livsmedel.

De testade det i ngra r i Danmark. Det funkade inte. Dessutom fuskade tex lskfirmor och sockerfria lsk blev lika dyr som de med socker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in