Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2018-02-11, 11:19
  #81553
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guaponi
Oerhört fegt att istället för att medge ditt fel och be om ursäkt (vilket du borde när du kallar andra för foliehattar samtidigt som du själv visas vara helt ute och cykla) skriver om något helt annat. Något helt orelaterat inlägget du svarade på. Oerhört ohyfsat och fegt.

Jag tolkade tiden fel i det jag svarade på då, så där hade jag fel. Jag kan be om ursäkt för detta, inga problem!

Då kanske du också är vuxen nog att be om ursäkt för alla halmgubbar och personangrepp i form av diverse lögnanklagelser etc. baserat på att vi har olika åsikter i sakfrågan? Efter ursäkten kan du även sluta med sådant och fokusera på ämnet och inte på att angripa debattörer då debatten går dig ur händerna. Tack!
Citera
2018-02-11, 11:49
  #81554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare

Absolut inte. Det är upp till dem att ge asyl, hur korkat det än kan tyckas. Dock skall asylen inte hindra rättsprocessen kring ett icke-politiskt och enligt uppgivna asylskäl helt orelaterat brott (sexualbrott, våldtäkt). Här bryter Ecuador mot mänskliga rättigheter.

Din argumentation har varit att Ecuador skulle släppa in MN och company på ambassaden och låta de förhöra JA utan att ha någon representant närvarande. Något som bryter mot Ecuatoriansk lag och internationella konventioner som Euador förbundit sig att fylla.


Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare

Jag har aldrig hävdat att UK ska bryta mot någon lag. Men om det är möjligt ska de givetvis hålla honom så länge att delgivning av misstanke/åtal för våldtäkt kan ske och därefter så att han inte kan komma på flykt igen innan rättegång i Sverige.

Återigen så påstår du att du aldrig hävdat att UK ska bryta någon lag men ändå anser du att det ska ske en särbehandling ( att man ska hålla honom tills Sverige utfärdat en EAW är vad su hävdat tidigare ). Det är mot lagen. Gör man det är det olagligt. Din argumentation är i stil med, jag ska med flyget, du måste köra mig dit på under 30 minuter , det är 7 mil till flygplatsen och hastighetsbegränsat till 90 km/h ). Dvs du kommer med påståenden som innebär att UK måste agera mot lagen för att genomföra det du säger att de ska göra.



Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare

Överprövning är enligt gällande lag och den överprövade åsikten har hållit i tingsrätt, hovrätt och HD, dvs det är den som har befunnit sig vara korrekt, medan Finnés var bevisat undermålig och felaktig.
Helt snurriga och helt felaktiga påståenden. Att häktningen har hållit i domstolsprövningar betyder inte på något sätt att EF skulle ha haft fel. Om MN skulle lyckas att få JA dömd för ett brott och att det fanns tillräckligt med information i det material som EF hade så kan man hävda att EF var fel ute. Ditt påstående om att eftersom häkningen har hållit ( det är inte överprövningen som prövats ) så visar det att MN haft rätt är helt skogstokig.


Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare

MN har inte vägrat förhöra. Hon ville förhöra i Sverige enligt EAW, vilket också hade skett 2012 senast om inte bananrepubliken Ecuador beviljat asyl. Sen gav tidsaspekten att förhör till slut behövde hållas på ambassaden men obstruerades länge av JA kopplat till ovilja och kravförhandlingar om olika favörer som asyl i Sverige, erkännande av Ecuadors asyl, garantier om icke utlämning till USA från Sverige och UK och kanske något mer.
1/ Enligt EAW ( godtycklighet, EAW används inte i det syfte MN använt den även om hon inte brutit mot lagen )
2/ Hon har haft en skyldighet att förhöra så fort som möjligt. Det inser även en blind höna att hon inte gjort.
3/ Oerhört fegt och fult att återgen påstå att JA obstruerat, kommit med krav, begärt asyl i Sverige för att gå med på förhör etc. Att Cecilia Ridiculus kommit med konstiga påståenden som alla kända fakta och indicier indikerar är helt felaktiga är inget du kan ha som intäkt för att JA obstruerat. Det finns inga belägg för det. Däremot en hel del råa oförvanskade data som pekar på motsatsen. Synd att du ignorerar fakta.


Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare

Att dina halmgubbar skulle passa i Nordkorea etc. är inget jag kan ta ansvar för.

Suck. DU ignorerar fakta helt. Du kräver att Ecuador och UK ska göra saker som betyder att de bryter mot lagen ( men utan att explicit säga att de ska begå lagbrott även om det är konsekvensen ) samtidigt som du hävdar att du inte tycker de ska bryta mot lagen. När MN agerar godtyckligt försvarar du hennes agerande med att hon inte bryter mot lagen. Du inser antagligen inte att åklagare och polis i de länder du räknade upp oftast inte heller bryter mot lagen, i sina länder.
Citera
2018-02-11, 11:58
  #81555
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Jag tolkade tiden fel i det jag svarade på då, så där hade jag fel. Jag kan be om ursäkt för detta, inga problem!

Då kanske du också är vuxen nog att be om ursäkt för alla halmgubbar och personangrepp i form av diverse lögnanklagelser etc. baserat på att vi har olika åsikter i sakfrågan? Efter ursäkten kan du även sluta med sådant och fokusera på ämnet och inte på att angripa debattörer då debatten går dig ur händerna. Tack!

Absolut, jag ber om ursäkt för alla felaktiga lögnanklagelser jag gjort (fast vet fortfarande inte vilka du avser, vad jag vet så har jag alltid haft bra på fötterna när jag anklagat dig för lögner.)

Att vi har olika åsikter är inget problem. Man kan dra olika slutsatser baserat på samma data. Problemet med dig är att du inte bemöter de invändingar som du får och du ignorerar helt kända fakta. Det enda du gör är att upprepa samma saker om och om igen.

Jag ska tänka på att inte angripa dig när (om) debatten går mig ur händerna. Hittils så tror jag aldrig det inträffat i diskussion med dig om vi pratar fakta och substans. Men visst, jag kan erkänna att det är enerverande att diskutera med någon som vräker ur sig felaktigheter och aldrig slutar utan upprepar samma felaktigheter om och om igen och som aldrig bemöter de invändingar och fakta den får serverat.
Citera
2018-02-11, 13:38
  #81556
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Jag tolkade tiden fel i det jag svarade på då, så där hade jag fel. Jag kan be om ursäkt för detta, inga problem!

Då kanske du också är vuxen nog att be om ursäkt för alla halmgubbar och personangrepp i form av diverse lögnanklagelser etc. baserat på att vi har olika åsikter i sakfrågan? Efter ursäkten kan du även sluta med sådant och fokusera på ämnet och inte på att angripa debattörer då debatten går dig ur händerna. Tack!

Du gnäller i dina inlägg över att jag och andra i tråden tycker att du är korkad och en lögnare. Tydligen har du en önskan om att bli respekterad !

Svara då på probe53s uprepade fråga :

"Har du kommit underfund med vad syftet och funktionen av delgivning av misstanke, resp. slutdelgivning, är ännu?"

Svara även på min fråga, om du inte vill betraktas som en korkad lögnare :

"Var i nedläggningsbeslutet står det att nedläggning sker som resultat av att det inte går att delge misstanke om våldtäkt? Jag bifogar nedläggningsbeslutet så det blir lite enklare för dig att visa för oss alla att du inte far med osanning."


https://www.aklagare.se/globalassets...ingsbeslut.pdf
Citera
2018-02-11, 14:51
  #81557
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Det blir lite märkligt när vissa hävdar att JA inte begått något brott, när allt tyder på detta. Häktningen passerade tingsrätt, hovrätt och HD, det är starkt. Givetvis krävs i laga kraft vunnen dom för att fälla någon för brott men att häktningen kunde försvaras under så lång tid tyder på ett starkt bevisläge.
Men du glömmer häktningens syfte, vilket var att förhöra, att bedriva en förundersökning. Det betyder att fallet inte alls var nära åtal, och att bevisläget inte alls var sådant att fallet var nära åtal (vilket de följande åren bekräftat). Häktningen var till för att saken skulle utredas, och en sådan utredning kunde lika gärna komma fram till att det saknades grund för misstankarna.
Häktningen motiverades av att utredningen befann sig på ett alltför tidigt stadium för att man skulle kunna prata om ett starkt bevisläge. De enda bevisen tycks ju ha varit ett irrelevant (SWs) och ett fejkat (AAs) kondombevis, det senare mest ett bevis på att åtminstone ena målsägaren inte var trovärdig, dvs ett bevis till den misstänktes fördel.

Mariannes förhalningsstrategi kan ha syftat till att slippa dra den för Marianne obekväma slutsaten att inget brott begåtts, vilket var vad Eva Finné insåg redan första veckan efter anmälan. Marianne drar sig för att bekräfta Finné.

Citat:
Trots detta avfärdas sexualbrottsmisstankarna helt.
Ett avfärdande som stöds av Finnés beslut.

Citat:
Samtidigt propagerar man för att åklagaren skulle ha begått brott, utan några bevis alls.
UNWGADs uttalande ger starkt stöd för att Marianne begått brott mot de mänskliga rättigheterna. Dessutom har Marianne avslöjats som lögnare, vilket ytterligare sänker hennes trovärdighet. Hon har dessutom upprepade gånger blivit anmäld, men i ett korrupt samhälle lägger man inga resurser på att städa upp bland de egna. Hon har dessutom slösat något alldeles vansinnigt med resurser som kunnat användas bättre, samt förstört dokument på eget bevåg. Och dessutom gömt undan dokument i en hemlig mapp, vilket försvårat en fortöpande granskning av vad sjutton hon håller på med. Hon har definitivt begått brott mot proportionalitetsprincipen. Samt förvägrat målsägarna en skyndsam utredning. Listan är lång.
Citera
2018-02-11, 17:00
  #81558
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
EMF är nu målsägarbiträde för anhöriga till mordoffren i Mantorp. I detta fall har hon enormt mycket bättre förutsättningar då man har en misstänkt person i häkte sedan länge.Det är synd att hon inte fått agera målsägarbiträde fullt ut för SW då JA undandragit sig rättvisan.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...es-i-sitt-hem/

Undrar vad som händer om JA grips innan preskription. Hon kanske får lämna över fallet JA till någon annan? Gissar att det nya fallet kommer att ta väldigt mycket tid i anspråk och vara utdraget i tiden med överklaganden etc.
Assangefallet borde ha varit klart för länge sedan när EMF tog över som SWs målsägandebiträde. Det tog väl ett par tre år innan SW lessnade på Borgström och ville ha något bitskare som kunde skapa mer hätsk mediauppmärksamhet kring offret Assange. EMF gjorde ingenting för att förespråka konstruktiva lösningar. Tvärtom hyllade hon Mariannes passivitet. Hon får väl skylla sig själv som inte utnyttjade de möjligheter hon hade att påverka Marianne att driva fallet framåt. Först när det var för sent och Marianne lagt ner insåg EMF vilken usel strategi hon valt för sin målsägare. Nu verkar hon helt ha gett upp.
Citera
2018-02-11, 17:07
  #81559
Medlem
Nickelodions avatar
Sid 193-197 (om jag fått ihop det rätt från första pdf'en hos CPS)

Baronessan HK skriver i juli 2011 till TH*mm*rberg att: hon söker en lösning i JA-fallet som skulle tillfredställa alla parter; SW, AA och JA.

TH vidarebeordrar då detta förslag till CBo som svarar 2011-07-25 med mail direkt(!) till baronessan, med kopia till TH och MN(!), att: SW och AA säger genom honom (CBo alltså) att detta är ett försök till påverkan på den juridiska processen som de själva inte har någon kontroll över och att de inte skulle ha kontaktas på detta sätt ... rykten om set up, honey-trap, CIA .. m.m. och (CBo skriver) att JA offentligt omedelbart ska gå ut med att de (SW, AA) inte är en del av en CIA-konspiration som JA tidigare påstått.

Så här svarar baronessan när TH [också?] meddelar henne att hennes förslag till lösning i JA-fallet nog inte kommer fungera: Synd, eftersom jag tror möjligheten finns att domstolen inte kommer utlämna JA till Sverige och då kommer fallet fortsätta leva och aldrig få någon lösning ... vilket skulle vara otillfredställande både för kvinnorna och JA.

Sen vidarebefordrar TH det mailet/svaret till CBo som vidarebefordrar också det till MN.

MN vidarebefordrar det sen uppenbarligen till PC som då svarar MN att: baronessan har fungerat som rådgivare till JA, är advokat vid Doughty Street Chambers och är väl insatt i JA-fallet och svensk lag. PC säger också att han inte riktigt förstår vad hon (HK) vill uppnå med förslaget och varför hon gör detta.


Iofs egendomligt initiativ fr baronessan men jag tycker svaret (genom CBo) visar att SW och AA, som båda gick till polisen i Klara för att få JA att göra en HIV-test och sen istället fann sig som målsägande i ett våldtäktsfall, nu (i juli 2011) inte verkar drivas av något rättspatos visavi MNs juridiska process utan snarare, om man läser mellan raderna, av något hämndbegär mot JA; de tycks ge honom skulden för hur deras liv förändrats *efter* polisbesöket i Klara och det är JAs fel, verkar de anse, iom att han enligt dem spridit rykten om "set up... honey-trap... CIA" osv. Låter lite som PCD, som vanligen är snabbt övergående, men här talar vi om typ ett år.
Citera
2018-02-11, 19:11
  #81560
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Då får du först anmäla henne för brott. Hör av dig sen angående det går med anmälan. LOL.

Ärligt talat är det förtal att hävda att hon har begått brott motsvarande 6 års fängelse. Mig veterligen är hon inte brottsmisstänkte överhuvudtaget och inget alls tyder på att hon begått något brott. Det är illa dolt hat från din sida, liknande det hat JA visat mot åklagaren. Patetiskt när hon bara gör sitt jobb.

När man läser din text så undrar man var din drivkraft kommer ifrån. Jag är nog mer nyfiken på "varför" du skriver så mycket kring JA än "vad" du skriver om JA.

För inga människor lägger ner mycket tid utan att man har ett bra motiv, så det skulle vara intressant att veta vad som driver dig så maniskt att skriva om JA.

Du undviker bestämt att gå in på det faktum att JA särbehandlades groteskt av regeringar. Detta påstående är ett fait accompli.
Citera
2018-02-11, 19:44
  #81561
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickelodion
Sid 193-197 (om jag fått ihop det rätt från första pdf'en hos CPS)

Baronessan HK skriver i juli 2011 till TH*mm*rberg att: hon söker en lösning i JA-fallet som skulle tillfredställa alla parter; SW, AA och JA.

TH vidarebeordrar då detta förslag till CBo som svarar 2011-07-25 med mail direkt(!) till baronessan, med kopia till TH och MN(!), att: SW och AA säger genom honom (CBo alltså)
att detta är ett försök till påverkan på den juridiska processen som de själva inte har någon kontroll över och att de inte skulle ha kontaktas på detta sätt ... rykten om set up, honey-trap, CIA .. m.m. och (CBo skriver) att JA offentligt omedelbart ska gå ut med att de (SW, AA) inte är en del av en CIA-konspiration som JA tidigare påstått.

Iofs egendomligt initiativ fr baronessan men jag tycker svaret (genom CBo) visar att SW och AA, som båda gick till polisen i Klara för att få JA att göra en HIV-test och sen istället fann sig som målsägande i ett våldtäktsfall, nu (i juli 2011) inte verkar drivas av något rättspatos visavi MNs juridiska process utan snarare, om man läser mellan raderna, av något hämndbegär mot JA; de tycks ge honom skulden för hur deras liv förändrats *efter* polisbesöket i Klara och det är JAs fel, verkar de anse, iom att han enligt dem spridit rykten om "set up... honey-trap... CIA" osv. Låter lite som PCD, som vanligen är snabbt övergående, men här talar vi om typ ett år.

Enda källan till att SW och AA har haft en åsikt om detta utspel är ju CBo. Hur kan vi veta om SW och AA haft någon åsikt? Att inte svaret till baronessan ( vem det nu är ) enbart är CBo:s egen åsikt.

Jag tolkar att om SW och AA har haft någon åsikt så har CBo upplyst dem om att ingen var intresserad att höra deras åsikter eftersom de inte hade något att säga till om i fråga om fortsatt handläggning av ärendet.
__________________
Senast redigerad av Goulburn 2018-02-11 kl. 20:06.
Citera
2018-02-11, 19:50
  #81562
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
....det fanns stående inbjudan från Ecuador sedan den 25 juli 2012, i form av en diplomatisk not. Den gick ut på att Ecuador skulle göra allt man kunde för att en svensk åklagare skulle kunna förhöra Assange på ambassaden. Sverige nobbade, påhejade av britterna.

Om Sverige velat, och vågat, så kunde man mycket väl ha genomfört förhöret redan i juli/augusti 2012.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Vilket visade sig vara ren teater givet hur Ecuador sen agerade när åklagaren begärde tillstånd att hålla förhör på ambassaden. Då synades Ecuadors kort (stående inbjudan) och det var ett rent falsarium.

Att syna Ecuadors kort genom att faktiskt begära ett förhör på ambassaden var en bra ide. Men Marianne Ny avstod från chansen att syna Ecuadors kort från 25 juli 2012 till mars 2015, under nära 3 år. Så svagt.
Citera
2018-02-11, 19:54
  #81563
Medlem
trenterxs avatar
Åklagarmyndigheten fråntogs makten över beslutet att förhöra Assange i London i juli 2012. ”Det är justitiedepartementet som ansvarar för frågan” , skrev regeringskansliet efter det man erhållit Ecuadors not med erbjudan om samarbete. Förhandlingarna med Ecuadors ambassadör i London, Alba, sköttes över huvudet på Marianne Ny.

När Marianne Ny ett år senare kom på att det var oproportionellt att hålla Assange häktad i år efter år skrev hon till Paul Close, CPS, och frågade efter råd. Britterna ville uppenbarligen inte ha något förhör.

Beslutet att begära ett förhör i London kom först 13 mars 2015. Tre dagar tidigare hade Högsta Domstolen begärt en förklaring till den långa häktningen från Riksåklagaren. ÅM sattes under press.

Jag tror att det var två saker som tvingade fram ny attityd hos regeringen och ett nytt beslut i mars 2015 att förhöra i London:
1) HD.s implicita kritik mot Riksåklagaren av hur rättsprocessen hade skötts.
2) Ny regering (Löfven) sedan ett halvår, med ny justitieminister, ny utrikesminister och nya statssekreterare, som inte var lika uppbundna i frågan som den tidigare regeringen.

Mariannes frihetsgrader var aldrig särskilt stora. Om hon varit modig hade hon skaffat sig störrre utrymme och drivit fram ett förhör år 2010, senast år 2011. Men hon saknade tydligen både mod och motiv.
__________________
Senast redigerad av trenterx 2018-02-11 kl. 20:12.
Citera
2018-02-11, 20:00
  #81564
Medlem
longbow4ys avatar
Hoppsan
Citat:
"Swedish prosecutors attempted to drop extradition proceedings against Julian Assange as early as 2013, according to a confidential exchange of emails with the Crown Prosecution Service seen by the Guardian."
...
The newly-released emails show that the Swedish authorities were eager to give up the case four years before they formally abandoned proceedings in 2017 and that the CPS dissuaded them from doing so.
https://www.theguardian.com/media/20...mpression=true

Vem kunde övertala MN?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in