Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-28, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
För din egen skull så hoppas jag att du endast raljerar friskt...

Tierp anses vara en av Sveriges fulaste tätorter. Ni har väl hört sägnen om att kråkorna flyger upp och ned över hålan för att slippa se eländet? Här följer lite "sköna" bilder från samhället i fråga:

http://bilder.detsannasverige.com/#!album-208

Tierp ligger därvidlag utslängt på en gigantisk och deprimerande slätt som medför att det sällan är riktigt vindstilla. Och efter att det enda tätortsnära skogsområdet till större delen jämnades med marken för några år sedan så finns det inte längre några naturoaser när ångesten kryper inpå, vilket den allt som oftast gör på denna gudsförgätna plats.

Det är även ett WT-näste av rang. Ställ er i centrum och försök därefter finna en person som saknar mjukisbyxor, tatueringar, ansiktspiercingar, absurda hårfärger, tobaksberoende, asocialt beteende och så vidare. Ni får vänta länge... och under tiden så är det inte omöjligt att någon lokal förmåga frågar om du är droglangare alternativt om du vill "köpa lite schyssta piller och röka?"

En jävligt mångkulturell håla är det dessutom. Somalier, ensamkommande "barn", zigenare och annat patrask som ställer till med mycket elände. Men de halvmongolida sossarna med svårartad och bisarr hybris som styr och ställer i Tierp fick en genial idé förra året för att främja integrationen: Låt nyanlända muslimska män umgås med hästtjejer på ridskolan! (FB) Tierp har hittat nytt recept för lyckad integration, nyanlända med hästtjejer!

Jag är gravallvarlig. Är givetvis emot massinvandringen. Det är det enda jag har emot Tierp. Det där du skriver om förlusten av det tätortsnära skogsområdet kan jag också beklaga. De där fotografierna uppskattar jag dock. Sån är jag

Tackar för den målande beskrivningen av Tierp. Jag återvänder gärna snart ånyo.

Jag gillar att Tierp är platt och lågt. Det kan ju inte vara dåligt att denna ort har en god vän i Mertillen
Senast redigerad av Mertillen 2018-01-28 kl. 20:08.
Citera
2018-02-21, 18:08
Medlem
sebastian_s avatar
http://www.ystadsallehanda.se/ystad/...ydost-utom-en/

Sveriges värsta skithåla Simrishamn sticker ut ännu en gång. Dock kommunen och inte staden den här gången som endast en av två kommuner i hela Skåne så minskar befolkningen.
Citera
2018-02-21, 18:51
Medlem
Simrishamn lär vara Skånes mest välmående kommun efter Vellinge, Lomma, Staffanstorp, Svedala, Kävlinge, Höganäs, Båstad samt Ängelholm. Möjligen på par med Ystad. Att befolkningen minskar säger egentligen ingenting i dagens Sverige. Under normala år brukade Danderyd exempelvis vara den enda kommunen i Stockholms län där befolkningen stod still, alternativt ökade högst marginellt. Somliga år minskade den till och med något.

Även i Schweiz "värsta skithåla" Luzern minskar befolkningen stadigt. De verkar klara sig "hyfsat" ändå...

"Folkökningen" är någonting som kommunalråd i skitkommuner brukar glädja sig mest åt. Eller låtsas glädja sig åt. För det intressanta är vilka det är som flyttar in.
Citera
2018-02-22, 00:10
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Simrishamn lär vara Skånes mest välmående kommun efter Vellinge, Lomma, Staffanstorp, Svedala, Kävlinge, Höganäs, Båstad samt Ängelholm. Möjligen på par med Ystad. Att befolkningen minskar säger egentligen ingenting i dagens Sverige. Under normala år brukade Danderyd exempelvis vara den enda kommunen i Stockholms län där befolkningen stod still, alternativt ökade högst marginellt. Somliga år minskade den till och med något.

Även i Schweiz "värsta skithåla" Luzern minskar befolkningen stadigt. De verkar klara sig "hyfsat" ändå...

"Folkökningen" är någonting som kommunalråd i skitkommuner brukar glädja sig mest åt. Eller låtsas glädja sig åt. För det intressanta är vilka det är som flyttar in.
Välmående på vilket sätt?

Säger det verkligen ingenting när man vet att kommunen tar emot fullt av invandrare? Det innebär att unga svenskar inte föds/flyttar. Extra illa för en kommun som inte är grannkommun till någon stor dynamisk kommun likt Danderyd är. Danderyd är ändå Stockholm precis som Vellingen är Malmö. Simrishamns kommun är Simirshamn...
Citera
2018-02-22, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Välmående på vilket sätt?

Säger det verkligen ingenting när man vet att kommunen tar emot fullt av invandrare? Det innebär att unga svenskar inte föds/flyttar. Extra illa för en kommun som inte är grannkommun till någon stor dynamisk kommun likt Danderyd är. Danderyd är ändå Stockholm precis som Vellingen är Malmö. Simrishamns kommun är Simirshamn...

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6891223

Kommunens kommunalråd själv säger i ovan länkade intervju att folkminskningen till stor del beror på att flyktingförläggningar i kommunen har stängt, samtidigt som det inte har funnits lägenheter för invandrarna att flytta till inom själva kommunen.
Det är klart att Simrishamn inte är någon "dynamisk storstadskommun". Om det är vad man söker ska man nog söka sig någon annanstans. De som flyttar till Simrishamn förefaller i stor utsträckning vara välmående pensionärer från andra delar av Skåne och landet (främst Stockholm).
Simrishamn är ingen jätterik kommun som Danderyd eller Vellinge, men det saknas inte folk med pengar där. En liten del av befolkningen är fattig, men den övervägande delen klarar sig själva vilket är huvudsaken. De som inte hittar någon sysselsättning eller kan leva på kapital flyttar någon annanstans, vad det verkar.
Citera
2018-02-24, 20:34
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6891223

Kommunens kommunalråd själv säger i ovan länkade intervju att folkminskningen till stor del beror på att flyktingförläggningar i kommunen har stängt, samtidigt som det inte har funnits lägenheter för invandrarna att flytta till inom själva kommunen.
Det är klart att Simrishamn inte är någon "dynamisk storstadskommun". Om det är vad man söker ska man nog söka sig någon annanstans. De som flyttar till Simrishamn förefaller i stor utsträckning vara välmående pensionärer från andra delar av Skåne och landet (främst Stockholm).
Simrishamn är ingen jätterik kommun som Danderyd eller Vellinge, men det saknas inte folk med pengar där. En liten del av befolkningen är fattig, men den övervägande delen klarar sig själva vilket är huvudsaken. De som inte hittar någon sysselsättning eller kan leva på kapital flyttar någon annanstans, vad det verkar.
Det är inte det jag syftar på. Det gör inget för personerna i Danderyd (förutom att skatteintäkterna minskar 1 öre) om 3000 ungdomar bosätter sig på Östermalm istället, eller om Vellinge har svårt att locka personer mellan 18-30 år för att man har villor med färre invånare än höghus. Danderyd är Stockholm och Vellinge är Malmö i praktisk bemärkelse. Men för varje person som Simrishamn minskar så försvinner den personen så långt ifrån Simrishamn att den är frånkopplad. Gatubilden blir ännu tommare och ännu en affär måste stänga ner.

"De som inte hittar någon sysselsättning" låter det som en välmående kommun? Den meningen kan omöjligt användas om Danderyd eller Vellinge. Eller någon annan stad/kommun som ligger på pendlingsavstånd till en hyfsat stor stad. Vilket samtliga andra Skånska kommuner gör förutom typ osby.
Citera
2018-02-25, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det är inte det jag syftar på. Det gör inget för personerna i Danderyd (förutom att skatteintäkterna minskar 1 öre) om 3000 ungdomar bosätter sig på Östermalm istället, eller om Vellinge har svårt att locka personer mellan 18-30 år för att man har villor med färre invånare än höghus. Danderyd är Stockholm och Vellinge är Malmö i praktisk bemärkelse. Men för varje person som Simrishamn minskar så försvinner den personen så långt ifrån Simrishamn att den är frånkopplad. Gatubilden blir ännu tommare och ännu en affär måste stänga ner.

"De som inte hittar någon sysselsättning" låter det som en välmående kommun? Den meningen kan omöjligt användas om Danderyd eller Vellinge. Eller någon annan stad/kommun som ligger på pendlingsavstånd till en hyfsat stor stad. Vilket samtliga andra Skånska kommuner gör förutom typ osby.

Ja, men det är den oundvikliga karaktären på Simrishamn. Man kommer aldrig att bli Vellinge men heller aldrig Lesjöfors. Ungdomarna kommer att gå ut gymnasiet för att därefter antingen börja arbeta i vården och bli kvar i Simrishamn, alternativt bege sig ut i världen. 70-åringar från Lund eller Danderyd med gott om pengar kommer fortsätta att permanentbosätta sig i sina tidigare sommarhus. Ulf Lundell bor kvar, Klas Östergren bor kvar, Rebecca Ferguson bor kvar och några ytterligare från främst huvudstaden som tjänar pengar i kultursektorn är säkert på väg inom sinom tid. Sammanfattningsvis: Simrishamn må vara slumrande, men att det ens nämns i en tråd med namnet "Sveriges värsta skithåla" är ju helt befängt.
Citera
2018-02-25, 00:34
Medlem
GalenSkånings avatar
Teckomatorp. Har inte träffat en enda person från den hålan som beter sig som en normalt fungerande människa. Det värsta är att många jag träffar därifrån verkar leva i en värld där dom tror att det är något speciellt med den hålan och där har dom i och för sig rätt, dock så är det inte i positiv bemärkelse
Citera
2018-02-25, 04:02
Medlem
Old-Crows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygglo.von.Drakula
Det verkar som att Värmlands-orter återkommer ofta i denna tråd. Det måste vara något fel på Värmland? Kan vi ge bort det till Norge?
Värmland är inte ett landskap. Värmland är ett sinnestillstånd. 😊
Citera
2018-02-25, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Värmland är inte ett landskap. Värmland är ett sinnestillstånd. 😊

Jag blev nu så j-a sugen på att bara sätta mig på E 18 och trycka på gasen för att se var jag hamnar. Till och med på välmående Hammarö eller mitt i centrala Karlstad kan man få till det där enastående hål-tillståndet. Jag vill bara sätta mig på något generiskt Waynes Coffee och snacka skit om någon Färjestad-spelares privatliv. Eller varför inte gå på rally? Värmlänningarna är också till skillnad mot Dalmasarna(invånarna i ett annat landskap som fått sin beskärda del av hålor) så j-a roliga att ha att göra med! På sätt och vis är det bedrövligt att folk flyttar därifrån, för det innebär i slutändan att det blir färre människor med värmländska karakteristika.
Senast redigerad av heavenorlasvegas 2018-02-25 kl. 10:25.
Citera
2018-02-27, 11:53
Medlem
ceciliastenbocks avatar
Har ni några kommentarer till denna artikel? Stämmer det verkligen eller är det återigen en hittepå grej?

https://www.etc.se/inrikes/sveriges-...d-flyktingar-0
Citera
2018-02-27, 12:00
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceciliastenbock
Har ni några kommentarer till denna artikel? Stämmer det verkligen eller är det återigen en hittepå grej?

https://www.etc.se/inrikes/sveriges-...d-flyktingar-0
Klart det stämmer! Ju större del av befolkningen som är utlänningar gör bara det hela mycket bättre och trevligare.
Kolla på Malmö tex!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in