2018-07-11, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Gör du så. Och om du ursäktar så är det ömsesidigt.
Ty här har vi att göra med en aktör, fantasifull som få, som tror att bara för att polisen vid det
inledande söket i ladan inte hittade några fotspår efter Lisa så bevisar det att hon aldrig varit
därinne och därför inte kunnat bli mördad där heller. Du påstår att polisen påstår att Lisa
mördats någon annanstans och att åklagaren när han går till åtal bara hittar på själv att
Lisa berövades livet i det s.k. förrummet.

Vad är det sedan vi har? Jo, en osynlig gärningsman som stoppat Lisa under en mopedfärd i
bebyggda områden, dödat henne och sen fraktat tillbaka hennes moped till caféområdet.
GM, som visst ska vara ung till åldern, har lyckats få polisen och hela rättsväsendet att hålla
tyst om hans skuld - det krävdes väl en bra slant till det, men han var ju stadd vid
god kassa har du låtit förstå, så det gick för sig. Man bestämde sig för att utse stackars
gästarbetaren NB till syndabock och så har man därpå ringt in en grupp med erfarna
bevisplanterare som lika osynligt agerat inne i ladan, lagt ut en handske, placerat ett hårstrå
från offret uppe vid en vägg och kladdat ut stulet DNA från lille Nerijus och offret på balsnören
och mycket mer än så. De fick verkligen jobba i sitt anletes svett, dessa säkert mycket
välbetalda bevisplanterare, och tur hade man, ingen lade ju märke till dem där de höll på med
sitt smutsiga värv.
Säkert samma bevisplanterare som hyrdes in när Kristoffer från Boden skulle sättas dit för
styckmordet på Vatchareeya Bangsuan, eller vad tror du?

Allt det här vittnar om den mest intakta verklighetsförankring och kunnighet om fallet ifråga
eller vittnar det möjligen om något annat?
Frågan gällde, kan en person först dömas i Sverige och sedan i Litauen, för samma brott ?
Jag påstår att det är helt omöjligt, domen i Sverige gäller endat här, där brottet skall ha blivit utfört.
Det finns möjlighet att länder gör uppgörelse att den dömde skall kunna avtjäna straffet i sitt hemland och då gäller den svenska domen.
När det gäller Nerijus har ingen sådan uppgörelse gjorts, utan det påstås att han skulle dömas i Litauen, som är ingen dom som kan verkställas eller godkännas.
Det som händer för Nerijus är att han aldrig kan komma in i Sverige det är han bannlyst från.

Det Sverige kan göra med utländska personer som begår grova brott här är att låta dem sitta av straffet och sedan utvisa dem till sitt hemland.
Om de skall sitta av straffet i sitt hemland måste det finnas en uppgörelse och då är det de svenska straffet som gäller,men de kan inte dömas för något brott i sitt hemland som begåtts i Sverige.

Om en alternativ gärningsman skulle dyka upp, den kan inte åtalas och dömas därför Nerijus har blivit dömd.
2018-07-11, 07:02
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Frågan gällde, kan en person först dömas i Sverige och sedan i Litauen, för samma brott ?
Jag påstår att det är helt omöjligt, domen i Sverige gäller endat här, där brottet skall ha blivit utfört.
Det finns möjlighet att länder gör uppgörelse att den dömde skall kunna avtjäna straffet i sitt hemland och då gäller den svenska domen.
När det gäller Nerijus har ingen sådan uppgörelse gjorts, utan det påstås att han skulle dömas i Litauen, som är ingen dom som kan verkställas eller godkännas.

Det som händer för Nerijus är att han aldrig kan komma in i Sverige det är han bannlyst från.

Det Sverige kan göra med utländska personer som begår grova brott här är att låta dem sitta av straffet och sedan utvisa dem till sitt hemland.
Om de skall sitta av straffet i sitt hemland måste det finnas en uppgörelse och då är det de svenska straffet som gäller,men de kan inte dömas för något brott i sitt hemland som begåtts i Sverige.

Om en alternativ gärningsman skulle dyka upp, den kan inte åtalas och dömas därför Nerijus har blivit dömd.

Har du otur när du formulerar dig, eller är du medvetet obegriplig? Vad menar du med det fetade? Att ingen uppgörelse gjorts?
2018-07-11, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Har du otur när du formulerar dig, eller är du medvetet obegriplig? Vad menar du med det fetade? Att ingen uppgörelse gjorts?
En mycket enkel förklaring på det här spörsmålet, men som inte kan accepteras därför det finns ett önsketänkande inblandad.
Saken är den att Nerijus blev åtalad och dömd i Sverige, han befinner sig nu i Litauen, och där kan han inte åtalas och dömas för någonting som det påstås ha skett i Sverige.
Därför är Nerijus en fri man i Litauen, någon annan förklaring finns inte.
Litauen kan endast åtala och döma Nerijus för brott som är begångna i Litauen.
2018-07-11, 08:16
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
En mycket enkel förklaring på det här spörsmålet, men som inte kan accepteras därför det finns ett önsketänkande inblandad.
Saken är den att Nerijus blev åtalad och dömd i Sverige, han befinner sig nu i Litauen, och där kan han inte åtalas och dömas för någonting som det påstås ha skett i Sverige.

Haha...Du förnekar dig inte. Visste väl att det var i foliehattsfåran du skulle hamna.

Så ok. Du har liksom helt missat det här med procedurerna kring avtjänande av straff i hemlandet. Därför blev NB helt enkelt överlämnad till Litauen och frisläppt, i ditt huvud.

Du ä r verkligen obegripligt korkad och faktaresistent.
2018-07-11, 08:39
Medlem
Citat:
Haha...Du förnekar dig inte. Visste väl att det var i foliehattsfåran du skulle hamna.
Så ok. Du har liksom helt missat det här med procedurerna kring avtjänande av straff i hemlandet. Därför blev NB helt enkelt överlämnad till Litauen och frisläppt, i ditt huvud.
Du ä r verkligen obegripligt korkad och faktaresistent.
Det är fakta som jag lägger fram att Nerijus kan inte åtalas och dömas för brott i Litauen som det påstås är utfört i Sverige.
Nu finns Nerijus i Litauen, han kan inte sitta i fängelse i Litauen, som varken har blivit åtalad eller dömd för något brott i Litauen.
Du och andra har skrivit hur Nerijus har blivit dömd i Litauen för det påstådda mordet på Lisa i Sverige, förstår du inte att det är omöjligt att åtala och döma honom i Litauen för något sådant brott.
Det är Sverige som måste begära honom utlämnad och åtala och döma honom i Sverige, men han är redan åtalad och dömd i Sverige, och nu är han väl också utvisad från Sverige.
När han åkte från Sverige var det med två poliser och handfängelse på honom, därför lär han inte komma tillbaka, sannolikt inte välkommen heller.
2018-07-11, 08:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Självklart är det lögn när du påstår något och inte kan bevisa det du påstår.
Att du inte kan bevisa något som du påstår är bevis på att du ljuger.
Bevisa att det är lögn om jag påstår något och inte kan bevisa det jag påstår. Om du inte kan det ljuger du alltså.
Citat:
Adriana behöver inte bevisa ett skit för dig.
Det har jag inte begärt.
Citat:
Jag har inte påstått att Adriana eller pappa ljuger, det är du som påstår det och då är det du som ska bevisa det vilket du inte kan därmed ljuger du och förtalar båda.
Jag har inte påstått att du har påstått att Adriana eller pappan ljuger. Men om man ljuger om man inte kan bevisa det man påstår ska du bevisa att de båda talar sanning.
Citat:
Det var ingen hittepåhistoria eftersom inte mindre än 5 juridiska instanser skickade den sadistiska mördaren raka vägen till fängelset.
Det är en hittepåhistoria eftersom det inte finns några fakta eller vittnesmål som stöder den. Dessutom är det bara två instanser som har tagit ställning i skuldfrågan. Två instanser har tagit fel förr.
Citat:
Nu är du helt desperat när du inte kan bevisa att åklagaren hittar på. Det är inte bara snudd på förtal utan direkt förtal.
Jag är inte desperat och det är inte förtal. Åklagaren har bedömt den bevisning som finns och sett att det räcker för åtal. Han gjorde sitt jobb. Men det är fortfarande hittepå, eftersom det inte finns något faktum eller vittnesmål som bevisar det.
Citat:
Det är det enda du förmår att förtala andra i tron att du kan fria Nerijus från mordet vilket du inte har kommit i närheten av det ens.
Du kan inte ljuga han fri oavsett hur mycket du försöker vilket du nu har gjort i några års tid nu..
Jag försöker inte få NB fri, vilket jag har skrivit flera gånger. Detta är ingen rättegång, vilket du tycks tro.
Citat:
Självklart var det ställningstagande, det var både Litauisk åklagare och Litauisk försvarare även där och dom gick på den Litauiska åklagarens linje. Dom slog ju in den absolut sista spiken i kistan som gör att han inte ens får överklaga domen.
Lögnerna står den för.
Du skrev "Denna tragiska fall har gått igenom inte mindre än 5 juridiska instanser där det är fastställt att Nerijus brutalt mördade Lisa". Fortfarande är det bara två instanser som tog ställning i skuldfrågan. HD tog ställning till en ansökan om prövningstillstånd och de litauiska domstolarna översatte påföljden till litauisk lag.
Citat:
Har inget som helst betydelse att jag missade på exakt antal år. Nerijus har bränt alla sina chanser att ansöka om tidsbestämt i och med att den sista instansen i Litauen har sagt sitt och ger inte Nerijus möjlighet att överklaga den domen.
Oavsett om det har någon betydelse slirade du på sanningen.
Citat:
Hur ska dom kunna veta om alternativversionen när du inte har presenterat den för dom?
Precis vad jag skriver. Alternativversionen var okänd för dem. Ingen, varken jag eller någon annan presenterade den.
Citat:
.......

Fegar du ur när du inte vågar svara på frågorna?
Jag tar dom igen:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Varför undviker du att svara på dem?

Jag ställer ett av frågorna igen:
Det är väl mordet du diskuterar nu här och inte din alternativa trams?
Frågan och svaret är off topic. Ämnet är inte Vad diskuterar #XeniaOnatopp?.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
HAHAHAHAHAHA - man inser snabbt två saker via ditt infantila resonemang: hur du får fyr i brasan gällande ditt evighetsmalande (att jaga väderkvarnar) samt att du inte begriper vidden av sannolikhetsbedömningar.
Dina fixa idéer inte har minsta trovärdighet. Adriana har hög trovärdighet relaterat till sammanhang och kringomständigheter.
HAHAHAHAHAHA - inte ett enda argument i sikte, bara raljerande.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lisas far har absolut ingen anledning att ljuga och det är ett bekräftat mord via rättsmedicin.
Du vet inte om pappan har anledning att ljuga och rättsmedicin har dragit en slutsats genom fynd och andra omständigheter. Slutsatsen är inget faktum och Rönnbäck borde ha ifrågasatt den.

Förklara varför du klippte så fult i citatet av vad jag skrev, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad. Har argumenten sinat helt?
Citat:
Du menar den version som du, egenhändigt, hittat på? Hur skulle domstolen kunnat ta ställning till den? NB påstår ju att han är oskyldig till allt och inte ens sett Lisa någon gång. Han säger inte att han hittade Lisa, passade på att klämma och pilla lite, stuva in kroppen i bilen och sedan dumpa den i byssjan. Den historien har du kokat ihop helt själv.
Självklart kunde domstolarna inte ta ställning till alternativversionen, men det hindrar inte att den kan vara sann.
Citat:
Vad gäller sanning/lögner och bevisning resonerar du nästan lika fascinerande korkat som när det gäller sannolikhet. Du påstår att pappan ljuger om samtalet. Ingen inom polis/rättsväsendet betvivlar hans uppgifter. Ändå kan du, helt utan stödbevisning, påstå att du vet att han ljuger (sett det i kaffesump? 'Magkänsla'?) och kräva att vi bevisar att han talar sanning...haha. Fantastisk logik.
Jag påstår inte att pappan ljuger, jag skriver bara att det är troligt. Det finns mer som talar mot hans version av samtalet än talar för. De som påstår att han talar sanning ska bevisa det.
Citat:
Åklagaren lyckades, m h a solid bevisning, presentera ett scenario som i ett antal domstolar ansetts sannolikt bortom rimligt tvivel. Du kontrar med att hitta på saker som NB gjort (men absolut inte berättat själv), och du bestämmer vilka som ljugit eftersom det krävs för att din egenkomponerade historia ska funka.
Det är inte solid bevisning eftersom inget fakta eller vittnesmål bevisar den. Det finns bara indicier. Rönnbäck kunde inte presentera alternativversionen eftersom hennes klient sa emot den.
Citat:
Skulle gett ganska mycket för att ha sett domstolens reaktion och bedömning om denna teori lagts fram jämte åklagarens...
Jag med.
Citat:
Ursprungligen postat av verbitum
Åklagarens starka bevisning (som du så grundlöst kallar för hittepåhistoria) är granskade av flera instanser.
Din grundlösa hittepå historia som inte innehåller några bevis alls har inte nåt längre än till Alternativtråden här och kommer inte längre heller, den platsar inte någon annanstans. Tyvärr, det är bara att inse fakta att den är totalt värdelös.

https://www.expressen.se/gt/nerijus-...fran-litauen-/

Vad du ser det som har inte det minsta betydelse. Huvudsaken är att Nerijus fick den straff han förtjänade för mordet på Lisa. Ditt svammel är totalt ointressant i detta fall, den har ju inte friat Nerijus från mordet. Bara att bita ihop och inse fakta.

Har inte set någonstans att du presenterade din hittepå alternativ för någon domstol.
Hur ska dom då kunna ta ställning till den?
Man tror inte på någon hittepå version i en domstol utan dömer efter bevisning som åklagaren kunde visa upp, bevis som du helt saknar i din hittepåversion.

Du påstår fortfarande att pappan inte talar sanning utan att han samtalade med Lisa.
Eftersom du vet att det var sanning så får du komma fram med vad samtalet handlade om och inte med svar som "Jag får inte skriva om det i denna tråd"
Kan du inte det så är det solklar lögn från din sida.
Allt detta har andra skrivit före dig och jag har svarat ovan.
2018-07-11, 08:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag syftar givetvis på alla parametrar som stod rätt just den 7 juni 2015. Hur övertydlig ska jag behöva vara? Du skrev "Det fanns ingen anledning att ge sig på Adriana, han kunde ha väntat tills en flicka var ensam kvar efter stängning. Jaha, så det var bara att ge sig på första bästa flicka som var ensam kvar, vilken kväll som helst? Eller vad menar du människa? Har du statistik på hur ofta det förekom ensamma flickor kvar också, världsallvetare nummer ett?
Så här skrev vi:
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är i alla fall ytterst osannolikt att han skulle ha stannat på måfå och inväntat första bästa offer, särskilt som han hade ett helt hus fullt av tänkbara offer bredvid arbetsplatsen.
Citat:
Ett helt hus? Välj dina ord, människa. Det är allvar detta. Det behöver inte varit på måfå. AB kan han ha sett på färd mot affären med sin världsberömda bil. Att han var svag för blondiner kanske vi kan vara överens om åtminstone.
Man behöver inte statistik för att inse att chansen att någon tjej skulle bli ensam kvar vid kaféet efter stängning var stor.
Citat:
Äktenskapet verkade långt från lyckligt. Man kan ha böjelser och frestelser för andra kvinnor även om man råkar vara gift.
Han har en gång varit kär i en mörkhårig kvinna. Att han skulle ändra uppfattning om hårfärg pga ett dataspel och därför ha fallenhet för blonda kvinnor är ett ovanligt dumt påhitt. Har du statistik över hur ofta det händer?
Citat:
Varför kan du inte låta bli att kränka personer som inte kan försvara dig? Så länge du gör det får mästerdetektiven finna sig i sin uppblåsta lättkränkhet.
Så du går till personangrepp för att vi är oense om vem som dödade Lisa och du saknar sakliga argument. Jag trodde the bottom was nådd i denna tråd, men hade fel.
Citat:
Det hade inte bevisat någonting. Men det hade varit synnerligen intressant med tanke på att det låg i närheten av Lisas saker intill en mindre väg som knappt lokalbefolkningen känner till.
En analys hade alltså inte bevisat något och saknade intresse i målet.
Citat:
Att du inte håller med bryr mig inte i så undvik att svara om du inte är intresserad. Du undviker ju gladeligen andra frågeställningar.
Jag undviker frågeställningar som syftar till tjafs och stängning av tråden, vilket är din uppenbara avsikt.
2018-07-11, 09:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag påstår inte att pappan ljuger, jag skriver bara att det är troligt. Det finns mer som talar mot hans version av samtalet än talar för. De som påstår att han talar sanning ska bevisa det.
Du gör inte annat än påstår att han ljuger.
Du har till och med bakat ihop en version om vad samtalet rörde sig om.
Du ljuger om att han mörklägger en mordutredning.
Att insinuera så tydligt och så ofta gör att det inte råder nån minsta tvekan om dina förehavanden, allt för att stärka dina sjuka idéer som inte en enda person anser rimliga (sannolikhetsbedömning).

Ska du älta detta mer så finns den andra tråden där du startade lögnerna.

Fortsättningsvis är det bevisat av rättsmedicin att hon har mördats.
Det kallas dödsorsak.
Är du av annan åsikt - du anser dig veta mer än överläkare och krimtekniker utan att ens varit på orten, än mindre på brottsplatsen och obduktionslokalen - så är den diskussionen likaväl inte lämplig här:
Mordet på Lisa Holm handlar tråden om.
Citat:
Förklara varför du klippte så fult i citatet av vad jag skrev, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad. Har argumenten sinat helt?
Klippte ut fult? Tycker du att saken förändras markant via din nya citerade version? Fetat är ett direkt påstående från dig att han mörkar.
För övrigt är du gravt ironisk över att han vill framstå som den gode pappan. Du ger dig på en sörjande far vilket visar att det saknas en hel del hos dig.

Citat:
Eller så ljög pappan och då faller hela din teori. Han kan ha haft anledning att ljuga. Samtalet kan haft ett helt annat innehåll än han påstår och han, som den gode pappa han vill framstå som, borde ha satt sig på motorcykeln och halverat världsrekordtiden Stöpen-Blomberg. Men nu gjorde han inte det, han satt och väntade i 1,5 timmar innan han gjorde något. Det vill han inte ska komma ut.
Senast redigerad av develi 2018-07-11 kl. 09:21.
2018-07-11, 09:27
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Då väntar vi på att du lägger fram bevis i form av handlingar från Litauen där
man klart och tydligt talar om att man ljugit om att Onanerijus har dömts av
en domstol till livstids fängelse för mordet på Lisa där .
Foton på en fri Onanerijus i Mercan tillsammans med pinglor ska också finnas med .
Samt ett kontoutdrag som visar att han har fått 10 millar i handen .
Då har du lite att göra .
2018-07-11, 09:35
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Bevisa att det är lögn om jag påstår något och inte kan bevisa det jag påstår. Om du inte kan det ljuger du alltså.

Det har jag inte begärt.

Jag har inte påstått att du har påstått att Adriana eller pappan ljuger. Men om man ljuger om man inte kan bevisa det man påstår ska du bevisa att de båda talar sanning.
Det är en hittepåhistoria eftersom det inte finns några fakta eller vittnesmål som stöder den. Dessutom är det bara två instanser som har tagit ställning i skuldfrågan. Två instanser har tagit fel förr.
Jag är inte desperat och det är inte förtal. Åklagaren har bedömt den bevisning som finns och sett att det räcker för åtal. Han gjorde sitt jobb. Men det är fortfarande hittepå, eftersom det inte finns något faktum eller vittnesmål som bevisar det.

Jag försöker inte få NB fri, vilket jag har skrivit flera gånger. Detta är ingen rättegång, vilket du tycks tro.

Du skrev "Denna tragiska fall har gått igenom inte mindre än 5 juridiska instanser där det är fastställt att Nerijus brutalt mördade Lisa". Fortfarande är det bara två instanser som tog ställning i skuldfrågan. HD tog ställning till en ansökan om prövningstillstånd och de litauiska domstolarna översatte påföljden till litauisk lag.

Precis vad jag skriver. Alternativversionen var okänd för dem. Ingen, varken jag eller någon annan presenterade den.

Du vet inte om pappan har anledning att ljuga och rättsmedicin har dragit en slutsats genom fynd och andra omständigheter. Slutsatsen är inget faktum och Rönnbäck borde ha ifrågasatt den.

Självklart kunde domstolarna inte ta ställning till alternativversionen, men det hindrar inte att den kan vara sann.

Det är inte solid bevisning eftersom inget fakta eller vittnesmål bevisar den. Det finns bara indicier. Rönnbäck kunde inte presentera alternativversionen eftersom hennes klient sa emot den.
Jag med.

Du påstår att pappan ljuger när han säger att det var fickringning.
Du påstår att dom, Lisa och Stefan, pratade med varandra. När du påstår det så ska du bevisa det du påstår annars är det solklar lögn.
Eftersom du påstår att dom pratade med varandra så ska du även kunna vet om vad samtalet handlade om.
Vad handlade samtalet om?
Skriv det rent ut här och mumla inte ur skägget.

Resten av dit långa svammel är bemött tidigare och är ren trams från din sida som du har upprepat i flera månader nu.
2018-07-11, 09:46
Medlem
verbitums avatar
Citat:

Det har jag inte begärt.

Jag med.

Så du fegar alltså och vågar inte skriva vad samtalet handlade om för det var ingen konversation mellan Lisa och Stefan som du vill göra gällande utan en vanlig fickringning.

pappan har ingen anledning att ljuga eftersom det är bekräftat att Lisa mördades av annan person.
Du har däremot anledning att ljuga vilket du också gör för annars rasar hela din hittepåteori.
2018-07-11, 10:09
Medlem
PantherEs avatar
Citat:

Svaret är enkelt, det blir ett solklart JA.
Han sitter i Fängelset efter den Litauiska domen.

DU fick ju svar på det här:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in