• 1
  • 2
2018-07-11, 10:22
Medlem
cybergrodans avatar
Om cirka 3 veckor fr jag hem min finska lapphundshane p 8 veckor, och jag tnkte lite smtt brja frbereda. Jag har aldrig haft valp frut, s jag vet inte allt som behvs fixas/kpas.
Foder kommer jag f lite av uppfdaren, s det kper jag lite senare. Vad fr koppel br man kpa? Sng, godis, leksaker, matsklar, borste, klotng, schampoo osv... Ge mig grna tips!

Sedan tnkte jag p det hr med att valpskra hemmet, det r inte mycket som jag r srskilt rdd om, men kablar och sdant - hur gr man p bsta stt dr? Rcker det med att tejpa p t.ex. eltejp eller ska man kpa plastskenor och gmma sladdarna?
Senast redigerad av cybergrodan 2018-07-11 kl. 10:25.
Citera
2018-07-11, 10:34
Medlem
Trevlig med en valp.
Valpen br ha en egen plats, mina senaste hundar skaffat har jag gjort s att jag har anvnt bil buren som plats. Det har funkat vldigt bra, d man alltid har hundens trygga plats med sig.
Kp en som passerar till den vuxna hunden.
Halsband och koppel kper det billigaste du hittar, eftersom valpen kommer vxa ur det.
En valp r som ett barn, behver passas p hela tiden.
Har aldrig valp skrat mitt hem, utan istllet passar man p valpen och lr den vad den ska gra och inte gra.
Lycka till
Senast redigerad av bosse95 2018-07-11 kl. 10:37. Anledning: Fel stavat
Citera
2018-07-11, 10:49
Medlem
vadsadusadus avatar
Se ver hur mycket foder du fr med och se till s att samma mrke finns i butiken nr du behver fylla p, att gra ett tvrt foderbyte p valp r inte att rekommendera nr den r ny i sitt nya hem. Se ocks ver om det r det fodret du vill fortstta med sjlv.

Angende koppel och halsband/sele s kp det billigaste du hittar. Valpar har en tendens att tugga snder bde koppel och halsband, om det inte r s att de vxer ur dem fre de hinner tugga snder det. Ett tips r ven att kpa en lnglina/sprlina att ha i brjan. De flesta valpar r ovana och tycker det r konstigt att vara begrnsade av koppel och jag sjlv vill inte ha valp ls utan "ndstopp".

Du behver allt till en valp som du behver till en vuxen hund, plus grna tusen olika leksaker i olika utformningar, material osv. Leksaker tuggas och leks snder fort av valpar, och att alltid ha flertalet olika att vlja mellan brukar innebra att dr alltid finns ngon valpen r intresserad av.

Se till att valpen har en egen bdd eller hrna dr den lr sig ta det lugnt. Kp inte en dyr bdd direkt fr den kommer garanterat inte verleva valptiden, satsa hellre p att byta ut den med jmna mellanrum.

Jag tycker kompostgaller r oumbrligt nr jag har valp. P s vis kan man begrnsa ytor valpen kan vara p (vid behov, tex stdning av ett rum eller s), man kan trna ensamtrning osv.

Angende sladdar osv s r det vldigt individuellt. Nr jag hade valp var sladdarna inte ett dugg intressanta, medan min kompis var tvungen att gmma dem i kabelgmmor osv. S antingen vntar du och ser om valpen ens bryr sig om dem, eller s ser du till att f undan den redan innan och d kan du nog egentligen vlja vad som passar dig bst.
Citera
2018-07-11, 11:06
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosse95
Trevlig med en valp.
Valpen br ha en egen plats, mina senaste hundar skaffat har jag gjort s att jag har anvnt bil buren som plats. Det har funkat vldigt bra, d man alltid har hundens trygga plats med sig.
Kp en som passerar till den vuxna hunden.
Halsband och koppel kper det billigaste du hittar, eftersom valpen kommer vxa ur det.
En valp r som ett barn, behver passas p hela tiden.
Har aldrig valp skrat mitt hem, utan istllet passar man p valpen och lr den vad den ska gra och inte gra.
Lycka till
Jag kommer nog att vnta med att skaffa bur till bilen eftersom jag just nu bara har en bil att lna d och d. Tror du att denna kan funka https://www.arkenzoo.se/plastsang-oval-svart?38560, om man lgger dit lite filtar och snt s att det blir mjukt? Tnker att den kanske hller ett tag iaf, s fr jag byta ut den senare.
Ja jag har googlat mycket ang att valpskra hemmet, och det verkar ju vara vldigt individuellt hur man gr! Jag bor i en etta s jag kommer att se hunden hela tiden, det kanske inte behvs s mycket d.

Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Stll undan rttgiftet

Stackars lilla anja men nu r du p en lugnare plats
Tack och lov s har jag inget snt! Men jag beklagar verkligen.

Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Se ver hur mycket foder du fr med och se till s att samma mrke finns i butiken nr du behver fylla p, att gra ett tvrt foderbyte p valp r inte att rekommendera nr den r ny i sitt nya hem. Se ocks ver om det r det fodret du vill fortstta med sjlv.

Angende koppel och halsband/sele s kp det billigaste du hittar. Valpar har en tendens att tugga snder bde koppel och halsband, om det inte r s att de vxer ur dem fre de hinner tugga snder det. Ett tips r ven att kpa en lnglina/sprlina att ha i brjan. De flesta valpar r ovana och tycker det r konstigt att vara begrnsade av koppel och jag sjlv vill inte ha valp ls utan "ndstopp".

Du behver allt till en valp som du behver till en vuxen hund, plus grna tusen olika leksaker i olika utformningar, material osv. Leksaker tuggas och leks snder fort av valpar, och att alltid ha flertalet olika att vlja mellan brukar innebra att dr alltid finns ngon valpen r intresserad av.

Se till att valpen har en egen bdd eller hrna dr den lr sig ta det lugnt. Kp inte en dyr bdd direkt fr den kommer garanterat inte verleva valptiden, satsa hellre p att byta ut den med jmna mellanrum.

Jag tycker kompostgaller r oumbrligt nr jag har valp. P s vis kan man begrnsa ytor valpen kan vara p (vid behov, tex stdning av ett rum eller s), man kan trna ensamtrning osv.

Angende sladdar osv s r det vldigt individuellt. Nr jag hade valp var sladdarna inte ett dugg intressanta, medan min kompis var tvungen att gmma dem i kabelgmmor osv. S antingen vntar du och ser om valpen ens bryr sig om dem, eller s ser du till att f undan den redan innan och d kan du nog egentligen vlja vad som passar dig bst.
Yes precis min tanke! Uppfdaren hade provat flera olika och kommit fram till ett foder som fungerade jttebra, det kommer jag att fortstta med.
Sprlina har jag ocks funderat p! Jag bor i lgenhet s kommer att g ut till skogen vldigt mycket, d knns det mer skert med lnglina innan jag vgar slppa honom ls. Men bra att veta med kopplet/halsbandet, d r det kanske ingen id att kpa ett halsband som man kan ndra storlek p? Jag fr ta en svng till rusta eller liknande dr det verkar finnas billiga leksaker, kvalit kanske inte spelar sn stor roll just nu.

Kompostgaller har jag ocks tnkt p, dock inte inomhus (eftersom jag bor i en etta). Min mormor och morfar som bor i nrheten, har en ganska s stor tomt. Jag brukar vara dr ganska ofta, och det r ju perfekt fr hunden att f vara ute dr mycket. Jag tnker att antingen s kper jag kompostgaller och stter ihop s att det blir en stor inhgnad yta, eller s fr hunden (nr han blivit lite ldre) sitta fast i lnglina. Men jag vet inte om det r okej att gra s?
Citera
2018-07-11, 11:13
Medlem
Drama-Llamas avatar
D det handlar om en vallhund r det allra viktigaste att du lgger mycket tid p att stimulera den s att den inte blir frustrerad och lter sin energi f utlopp p bekostnad av egendomen i ditt hem. Valpar vill tugga p allt, jmt, s skaffa ett bra tuggben till den det frsta du gr.

Skaffa en bra sele till den fr att undvika framtida ryggproblem. Jag rekommenderar den hr, fr vad det nu r vrt, men undersk grna marknaden efter alternativ. G inte med hunden kopplad i halsband d det kan ge honom skador i ryggen.

Om du har ngot emot att f bajs och kiss p eventuella mattor i ditt hem freslr jag att du stuvar undan dessa tills hunden r garanterat rumsren, vilket kan ta ett halvr eller ibland nnu mer.

Borste r viktigare n schampo. Hundar klarar sig i regel ett helt liv utan att ngonsin bli schamponerade. Dremot kan du behva borste och kam fr att frebygga och reda ut tovor i plsen.

Med tanke p att du inte verkar ha erfarenhet av hundvrd sedan frut freslr jag att du hoppar ver klosaxen i nulget och lter ngon som kan klippa klorna. De kan ven lra dig hur man gr. Det r INTE ngot man ska experimentera med p egen hand utan frkunskaper.
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-07-11 kl. 11:46.
Citera
2018-07-11, 11:46
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
D det handlar om en vallhund r det allra viktigaste att du lgger mycket tid p att stimulera den s att den inte blir frustrerad och lter sin energi f utlopp p bekostnad av egendomen i ditt hem. Valpar vill tugga p allt, jmt, s skaffa ett bra tuggben till den det frsta du gr.

Skaffa en bra sele till den fr att undvika framtida ryggproblem. Jag rekommenderar den hr, fr vad det nu r vrt, men undersk grna marknaden efter alternativ. G inte med hunden kopplad i halsband d det kan ge honom skador i ryggen.

Om du har ngot emot att f bajs och kiss p eventuella mattor i ditt hem freslr jag att du stuvar undan dessa tills hunden r garanterat rumsren, vilket kan ta ett halvr eller ibland nnu mer.

Borste r viktigare n schampo. Hundar klarar sig i regel ett helt liv utan att ngonsin bli schamponerade. Dremot kan du behva borste och kam fr att frebygga och reda ut tovor i plsen.

Med tanke p att du inte verkar ha erfarenhet av hundvrd sedan frut freslr jag att du hoppar ver klosaxen i nulget och lter ngon som kan klippa klorna. De kan ven lra dig hur man gr. Det r INTE ngot man ska experimentera med p egen hand utan frkunskaper.
Det dr selet verkar vara slut i lager, men ska kika om jag hittar det ngon annanstans! ven uppfdaren tipsade om att sele var bttre. Men hennes 6 mnaders tik fungerade inte alls i koppel eftersom att hon hade vant sig vid selet, s jag kommer nog anvnda bda s smningom.
Borste lr jag kpa, eftersom att dessa hundar har rtt mycket pls. Men schampoo kan jag vnta med d allts?
Hm, klotng har jag frsttt att man br brja med sjlv direkt fr att det ska g s bra som mjligt. Att man ska ta det i sm steg, lta valpen bekanta sig med tngen ett tag frst. Leka och ge godis emellan och kanske ta lite av en klo i taget i brjan. Jag vill helst prova p det sjlv, men om jag mrker att det inte fungerar fr jag sklart leta p ngon annan som kan gra det.
Citera
2018-07-11, 11:49
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Det dr selet verkar vara slut i lager, men ska kika om jag hittar det ngon annanstans! ven uppfdaren tipsade om att sele var bttre. Men hennes 6 mnaders tik fungerade inte alls i koppel eftersom att hon hade vant sig vid selet, s jag kommer nog anvnda bda s smningom.
Borste lr jag kpa, eftersom att dessa hundar har rtt mycket pls. Men schampoo kan jag vnta med d allts?
Hm, klotng har jag frsttt att man br brja med sjlv direkt fr att det ska g s bra som mjligt. Att man ska ta det i sm steg, lta valpen bekanta sig med tngen ett tag frst. Leka och ge godis emellan och kanske ta lite av en klo i taget i brjan. Jag vill helst prova p det sjlv, men om jag mrker att det inte fungerar fr jag sklart leta p ngon annan som kan gra det.
Jag sg att selen var slut p lagret och uppdaterade just lnken i mitt inlgg till att peka mot tillverkarens egen shop.

Frgar du mig r schampo en ondig utgift. Hundars hud och pls r inte gjorda fr att hantera de avfettningsmedel det innehller, s om man kan undvika det r det bra att gra det.

Du har rtt i att man br brja tidigt med kloklippning fr tillvnjningens skull, men det dr med att prova sig fram tills man mrker att det inte fungerar skulle jag lta bli med om jag var du. Det du riskerar r att klippa fr mycket s att du kapar av pulpan, med bldning och infektionsrisk som fljd. Fr att inte tala om smrtan, vilken kommer att gra hunden vldigt obengen att medverka i framtida kloklippning.
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-07-11 kl. 11:59.
Citera
2018-07-11, 12:54
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jag sg att selen var slut p lagret och uppdaterade just lnken i mitt inlgg till att peka mot tillverkarens egen shop.

Frgar du mig r schampo en ondig utgift. Hundars hud och pls r inte gjorda fr att hantera de avfettningsmedel det innehller, s om man kan undvika det r det bra att gra det.

Du har rtt i att man br brja tidigt med kloklippning fr tillvnjningens skull, men det dr med att prova sig fram tills man mrker att det inte fungerar skulle jag lta bli med om jag var du. Det du riskerar r att klippa fr mycket s att du kapar av pulpan, med bldning och infektionsrisk som fljd. Fr att inte tala om smrtan, vilken kommer att gra hunden vldigt obengen att medverka i framtida kloklippning.
Ja jag ska inte argumentera om ngot som jag sjlv inte vet, men jag har hrt helt annat om det. Fredrik Steen brukar jag kolla mycket p och han menar att det inte gr ont fr hunden om man klipper i pulpan. Sjlvklart ska man undvika det, och jag kommer inte prova tills det gr helt t skogen. Det jag menar r att om jag inte klarar av att f hunden stilla, d fr ngon annan klippa. Nr jag provar s kommer jag naturligtvis klippa ytterst sm bitar i taget, utan risk att klippa fr lngt.

Men tack fr lnken till selet! Det verkar bra, och dessutom till rimligt pris.
Citera
2018-07-11, 13:38
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ja jag ska inte argumentera om ngot som jag sjlv inte vet, men jag har hrt helt annat om det. Fredrik Steen brukar jag kolla mycket p och han menar att det inte gr ont fr hunden om man klipper i pulpan. Sjlvklart ska man undvika det, och jag kommer inte prova tills det gr helt t skogen. Det jag menar r att om jag inte klarar av att f hunden stilla, d fr ngon annan klippa. Nr jag provar s kommer jag naturligtvis klippa ytterst sm bitar i taget, utan risk att klippa fr lngt.

Men tack fr lnken till selet! Det verkar bra, och dessutom till rimligt pris.
Mycket av det du undrar ver ingr i kpet frn en uppfdare.
Men fundera p fodret. Uppfdaren kommer hvda valfoder som gr att den vxer fort. Det testade jag p en som skulle sparas i avel o efter en operation s placerades hon om. Hon vxte fortare n hon han bilda ben. Jag sjlv gr direkt ver till juniorfoder nr jag kper valp. Tar lngre tid fr den att vxa bara men nd har min princip gett utstllningschampions o frdigvxta i tre rs lder.

Ang hundbdd s gillar valpar att tugga. Den frsta hundbdden r fr mig en ombyggd banankartong med ngot mjukt i.
Ett tips som inte r tilltet r kompostgaller runt bdden nattetid.
Stll inte bdden jmter din sng med galler runt. Fr gr du det s kommer valpen vcka dig om den behver gra ifrn sig d den inte vill gra det i sin sovplats. Detta r inte ett effektivt stt att f den rumsren p o ska drfr inte anvndas😉
Ps. Mitt avrdande ska bara anvndas nr valpen sover om ntterna.

Ska valpen vara ensammen? Om inte s har jag aldrig hundskrat. Kommer tyvrr p stta nya golvlister nr vi flyttar😄
Citera
2018-07-11, 13:44
Medlem
ProcioneLavatores avatar
Dom flesta har redan rabblat upp det mesta. Men midjeblte och midjevska r vldigt smidigt
Vet ej vad du ska ge fr foder men jag ger frskfoder s jag har flera matsklar fr enkelhetens skull.
En maaassa tuggben ocks

Vet inte hur du bor men jag bor i en etta och har bara ett rum s jag fick hjlp att montera en barngrind till hallen. Det kpet var nstan bttre n sjlva valpen, haha

Jag var nra, men hann tnka innan jag gick till kassan, att kpa matchande halsband till vartenda koppel men kom p att halsbandet inte ens syns Har en sheltie.

Och gm alla skor!

Lycka till med fluffen
Citera
2018-07-11, 14:20
Medlem
SkepticalHippos avatar
Jag tnkte bara tipsa om att INTE kpa en sele det frsta du gr. Sg att du ftt det rdet men det r ett klockrent stt att se till s att valpen inte lr sig att g i koppel eftersom den d kan dra mycket mer utan att knna det p samma stt. Alla hundtrnare jag knner rekommenderar halsband fram till tminstone ett rs lder.

Jag skulle ven tipsa om att verg inte frn fodret som du ftt frn uppfdaren p en gng, jag gjorde det och trots frsiktig och stegvis vergng mellan 10-13 veckors lder s rasade min valps mage totalt och det var ett himla sj med det i flera mnader sedan.

Lycka till med valpen Du kommer knappt ha en lugn stund p lnge nu!
Citera
2018-07-11, 16:39
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Jag tnker att antingen s kper jag kompostgaller och stter ihop s att det blir en stor inhgnad yta, eller s fr hunden (nr han blivit lite ldre) sitta fast i lnglina. Men jag vet inte om det r okej att gra s?

Av skerhetsskl rekommenderas inte att hunden sitter fast i lnglina om man inte r konstant uppmrksam p den, mycket saker kan hnda snabbt. Bttre med inhgnad, eller att man har linan ls men under uppsikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in