Citat:
Ursprungligen postat av
bosse95
Trevlig med en valp.
Valpen br ha en egen plats, mina senaste hundar skaffat har jag gjort s att jag har anvnt bil buren som plats. Det har funkat vldigt bra, d man alltid har hundens trygga plats med sig.
Kp en som passerar till den vuxna hunden.
Halsband och koppel kper det billigaste du hittar, eftersom valpen kommer vxa ur det.
En valp r som ett barn, behver passas p hela tiden.
Har aldrig valp skrat mitt hem, utan istllet passar man p valpen och lr den vad den ska gra och inte gra.
Lycka till
Jag kommer nog att vnta med att skaffa bur till bilen eftersom jag just nu bara har en bil att lna d och d. Tror du att denna kan funka
https://www.arkenzoo.se/plastsang-oval-svart?38560, om man lgger dit lite filtar och snt s att det blir mjukt? Tnker att den kanske hller ett tag iaf, s fr jag byta ut den senare.
Ja jag har googlat mycket ang att valpskra hemmet, och det verkar ju vara vldigt individuellt hur man gr! Jag bor i en etta s jag kommer att se hunden hela tiden, det kanske inte behvs s mycket d.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kyz
Stll undan rttgiftet
Stackars lilla anja

men nu r du p en lugnare plats
Tack och lov s har jag inget snt! Men jag beklagar verkligen.
Citat:
Ursprungligen postat av
vadsadusadu
Se ver hur mycket foder du fr med och se till s att samma mrke finns i butiken nr du behver fylla p, att gra ett tvrt foderbyte p valp r inte att rekommendera nr den r ny i sitt nya hem. Se ocks ver om det r det fodret du vill fortstta med sjlv.
Angende koppel och halsband/sele s kp det billigaste du hittar. Valpar har en tendens att tugga snder bde koppel och halsband, om det inte r s att de vxer ur dem fre de hinner tugga snder det. Ett tips r ven att kpa en lnglina/sprlina att ha i brjan. De flesta valpar r ovana och tycker det r konstigt att vara begrnsade av koppel och jag sjlv vill inte ha valp ls utan "ndstopp".
Du behver allt till en valp som du behver till en vuxen hund, plus grna tusen olika leksaker i olika utformningar, material osv. Leksaker tuggas och leks snder fort av valpar, och att alltid ha flertalet olika att vlja mellan brukar innebra att dr alltid finns ngon valpen r intresserad av.
Se till att valpen har en egen bdd eller hrna dr den lr sig ta det lugnt. Kp inte en dyr bdd direkt fr den kommer garanterat inte verleva valptiden, satsa hellre p att byta ut den med jmna mellanrum.
Jag tycker kompostgaller r oumbrligt nr jag har valp. P s vis kan man begrnsa ytor valpen kan vara p (vid behov, tex stdning av ett rum eller s), man kan trna ensamtrning osv.
Angende sladdar osv s r det vldigt individuellt. Nr jag hade valp var sladdarna inte ett dugg intressanta, medan min kompis var tvungen att gmma dem i kabelgmmor osv. S antingen vntar du och ser om valpen ens bryr sig om dem, eller s ser du till att f undan den redan innan och d kan du nog egentligen vlja vad som passar dig bst.
Yes precis min tanke! Uppfdaren hade provat flera olika och kommit fram till ett foder som fungerade jttebra, det kommer jag att fortstta med.
Sprlina har jag ocks funderat p! Jag bor i lgenhet s kommer att g ut till skogen vldigt mycket, d knns det mer skert med lnglina innan jag vgar slppa honom ls. Men bra att veta med kopplet/halsbandet, d r det kanske ingen id att kpa ett halsband som man kan ndra storlek p? Jag fr ta en svng till rusta eller liknande dr det verkar finnas billiga leksaker, kvalit kanske inte spelar sn stor roll just nu.
Kompostgaller har jag ocks tnkt p, dock inte inomhus (eftersom jag bor i en etta). Min mormor och morfar som bor i nrheten, har en ganska s stor tomt. Jag brukar vara dr ganska ofta, och det r ju perfekt fr hunden att f vara ute dr mycket. Jag tnker att antingen s kper jag kompostgaller och stter ihop s att det blir en stor inhgnad yta, eller s fr hunden (nr han blivit lite ldre) sitta fast i lnglina. Men jag vet inte om det r okej att gra s?