Citat:
Ursprungligen postat av
spunkankan
Och som vanligt kommer en motfråga, förstår du inte själv vad hat är? Ja då är det illa.
Jo givetvis vet jag vad hat är, men då det i det här fallet verkar som att du syftar på känslan hat som något negativt som på något vis skulle behövas "fås ner" så måste jag ju för diskussionens skull ställa frågan om vad du menar med hat.
Citat:
Ursprungligen postat av
spunkankan
Hat som övergår till att skada andra är hat för mig.
Fast nu pratar du ju om två olika saker samtidigt. Hat å ena sidan och att skada andra å andra sidan. Det är ju "att skada andra" som är det som i så fall bör motarbetas och incitamentet till att skada andra är på intet vis öronmärkt till känslan "hat". Om en galen älskare/älskarinna mördar sin älskares partner gör den det kanske driven av en känsla av stark kärlek, betyder det att känslan "kärlek" är något dumt och farligt som bör motarbetas och förbjudas? Nej givetvis inte, och inte heller skulle det vara möjligt att göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av
spunkankan
När någon eller några ska se till att skada en grupp människor eller en människa, med både psykisk och fysisk misshandel, alltså med våld.
Hatarna är lätta och se och höra. De är destruktiva och älskar att hata för dem vet inte vad villkorslös kärlek är. Hatarna har ingen empati eller ödmjukhet heller, det bara hatar för dem kan inget annat. Tragiskt är det och dem behöver professionell vård.
Och här beskriver du... ja vadå? Människor som bara är kapabla till att känna EN enda känsla, och som kompulsivt agerar på den känslan genom att utöva våld mot andra och därav är i behov av professionell vård (jag antar att du syftar på vård via psykiatrin här)? Ja, existerar den diagnosen så låter det som att en sådan människa verkligen skulle vara i behov av vård.
Då har vi rett ut det, så då kan jag försöka svara på din fråga. Vad gör vi här på Flashback för att stävja (hjälpa?) de forumanvändare som lider av en odiagnostiserad sjukdom som gör dem inkapabla till att känna fler känslor än en, som har fastnat i just känslan "hat" och vars hat får dem att vara kompulsivt utåtagerande och vars utåtagerande visar sig i ett våldsamt beteende mot andra människor?
Om en sådan användare söker hjälp här på Flashback så gör de nog bäst i att vända sig till psykologidelen av forumet och då sektionen "psykisk hälsa". Där kan personen nog få goda råd om vart den bör vända sig för att få den absolut bästa professionella hjälpen.
Men så kommer vi till något som bekymrar mig mer när jag läser din text. Du använder ord som "hatarna" i plural och att de är "lätta att se". Personligen tycker jag att det ovan beskrivna verkar vara en extremt komplicerad diagnos (för att inte tala om ovanlig) att sätta på någon, men du säger dig ha lätt för att peka ut dem? Och du uttrycker dig som att de även skulle vara vanligt förekommande? Är vi i starten av en epidemi av extremt allvarlig psykisk ohälsa eller är det du som projicerar attribut och diagnoser som inte stämmer på människor?