Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-11, 02:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Nej, C och L kommer acceptera en budget som accepteras av SD. Tror t.ex L skiter i invandringspolitiken så länge man får igenom sina skattesänkningar.

Tror? Det gör man i kyrkan!!!

Lööf skita i invandringspolitik?

Det va roligt att höra. Men det vet du själv inte gäller.
Citera
2018-09-11, 02:52
Medlem
Hur styrs Sverige under tiden detta pågår?
Citera
2018-09-11, 02:54
Medlem
Subodiosuss avatar
Sett historiskt borde ju SD stödja en S-regering. De är ju de enda som nånsin gjort ordentliga åstramningar i invandringspolitiken. Tänker på Persson regering under 90-talet och nu Löfven under föregående mandatperiod. Vad gäller L och gamla fp har de ju signalerat lite ibland om språktester etc. men aldrig genomfört några verkliga förändringar. Folkhemmet för fan ...

SD kan inte på egen hand tvinga fram ett nyval. S har redan signalerat att de vill samarbeta med alliansen. Därmed är det bara alliansen som kan göra det. Håller resultate i sig som det står nu med ett par mandats övervikt för de rödgröna tippar jag på en S-ledd minoritetsregering med Mp,L och C.
Citera
2018-09-11, 03:08
Medlem
Det är ett jäkla skitläge förstås.

SD borde få inflytande, och M+KD borde vara bästa valet för ordna det (med stöd av C+L och "diskret" stöd från SD så att C+L kan hävda att de är "oskulder").

Men vete sjutton om jag kan stödja Kristersson som statsminister.

Det här ynkliga beteendet när han fick frågor om sina fastighetsaffärer för ett antal år sedan får mig att tveka... han är en patetisk feg liten räka och halvfigur som aldrig borde bli statsminister.

"Ulf Kristersson flyr mitt under en intervju"
https://www.youtube.com/watch?v=4EQ0EVlH1u4

Jag ogillar Löfvén starkt på alla sätt, men han är åtminstone inte ynklig på det viset.

Så jag vete sjutton vad jag föredrar i dagsläget...
Senast redigerad av Noone1 2018-09-11 kl. 03:28.
Citera
2018-09-11, 03:10
Medlem
Esteban-IIs avatar
Mer slugt av SD vore kanske att rösta för Löfvén, alternativt att lägga ner sina röster om vänsterblocket har fler mandat än Alliansen.

Egentligen har riksdagen en majoritet för Allianspolitik. Just därför vore det en delikat elakhet om SD straffar Alliansen för sin envisa vägran att samtala genom att låta vänstern regera. Man kan även låta påskina att man tar ansvar för landet genom att inte skapa kaos i regeringsbildningen, även om ett stöd för S säkerligen kommer kosta partiet kortsiktigt.
Citera
2018-09-11, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Det är ett jäkla skitläge förstås.

SD borde få inflytande, och M+KD borde vara bästa valet för ordna det (med stöd av C+L och "diskret" stöd från SD så att C+L kan hävda att de är "oskulder").

Men vete sjutton om jag kan stödja Kristersson som statsminister.

Det här ynkliga beteendet när han fick frågor om sina fastighetsaffärer för ett antal år sedan får mig att tveka... han är en patetisk liten räka helt enkelt som aldrig borde bli statsminister.

"Ulf Kristersson flyr mitt under en intervju"
https://www.youtube.com/watch?v=4EQ0EVlH1u4

Jag ogillar Löfvén starkt på alla sätt, men han är åtminstone inte ynklig på det viset.

Så jag vete sjutton vad jag föredrar i dagsläget...

Göran Persson sa det du skrev med M+KD i regeringen med stöd av L+C+SD faktiskt.
Citera
2018-09-11, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Mer slugt av SD vore kanske att rösta för Löfvén, alternativt att lägga ner sina röster om vänsterblocket har fler mandat än Alliansen.

Egentligen har riksdagen en majoritet för Allianspolitik. Just därför vore det en delikat elakhet om SD straffar Alliansen för sin envisa vägran att samtala genom att låta vänstern regera. Man kan även låta påskina att man tar ansvar för landet genom att inte skapa kaos i regeringsbildningen, även om ett stöd för S säkerligen kommer kosta partiet kortsiktigt.

I särklass det dummaste jag någonsin har hört. Hoppas du trollar.
Citera
2018-09-11, 05:47
Medlem
Jefferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför inte S + MP + V eller M + KD + C + L som det brukar vara?

För att ingen av ovan konstellationer ger en majoritet. Det krävs 175 mandat för majoritet. Du borde läsa på innan du tycker.
Citera
2018-09-11, 06:12
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Sant. Det är detta faktum som gör ett extra val så lockande, då finns ju chansen att MP trillar ut vilket skulle öppna upp läget. Tycker att alliansen ska vara modiga här och tvinga fram extravalet denna gång.

2014 var man livrädda för ett extra val då både L och KD kunde ha åkt ur samt att SD garanterat hade stärkts. Den här gången är utsikterna bättre, MP kan åka ut och SD kan försvagas.

Nu tog SD ett mandat av C, så nu kan inte C få egen majoritet med de rödgröna längre.
Citera
2018-09-11, 06:30
Medlem
TeamJesuss avatar
“The people who cast the votes don’t decide an election, the people who count the votes do.”

Joseph Stalin

och här får man inte spilla bönerna att SD är kontrollerad opposition, se vad det gjorde med sd ungdomsparti.
Citera
2018-09-11, 06:33
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Finns inget som kräver att allianspartierna ska behöva ge ett aktivt stöd, de kan fortsätta i samma stil de kört med de senaste fyra åren.

Ja eftergifter krävs inte för S men möjligen kan de ge massinvandring som eftergift då Mp+V ändå kräver det, det blir alltså inget extra.

Givetvis finns också en minimal risk att M+KD bildar regering med stöd av SD så än så länge vill S mota Olle i grinden så att det inte blir realitet.
De kan naturligtvis sitta passiva men det kommer de inte göra. Någon typ av aktiv hållning kommer de inta. Endera skjuta ner Löfven och aktivt rösta emot vad han än gör, eller samarbeta. Det är det senare som kommer gälla.
Citera
2018-09-11, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Det blir S+C+L med stöd av S+MP i vissa frågor och KD+M i vissa frågor.

Något annat skulle göra mig väldigt förvånad.

Alla partier som sätter sig i en regering med S blir uppätna. MP är enbart det senaste exemplet.

Detta vet både Lööf och majoren.

Dessutom är det en gåta hur S och C skulle kunna komma överens om en budget. Det enda som förenar dessa partier är hatet mot SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in