2018-10-13, 13:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
De här uppgifterna lämnades till PU av en journalist ett år efter mordet. Här framgår att MPs fästmös far var inblandad i Bofors vapensmuggling, vilket även stämmer överens med uppgifter från hans bekanta. Faderns kompanjon, som också var inblandad i smugglingen var dessutom bekant med Barbro Sagnell som alla utom boboslacke förstår var ledare för Babrogrupperna.

Informationen i spaningstipsen ovan kan jämföras med Cats Falcks anteckningar:

https://2.bp.blogspot.com/-S0WjHdOtm...1-768x1024.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-Qhe5ZhVcG...2-768x1024.jpg

I den här miljön fanns anstiftarna till MOP. Men de behövde förstås husses tillstånd.

Du får förstora upp anteckning lite-
Citera
2018-10-13, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nu var Åke Rimborn på plats långt före Lars Christiansson och därmed blir det naturligt att han tog ledningen i ärendet.
"Vafan gör du här?" var LCs inledningsfråga till ÅR som svarade "Vafan gör du här själv?
LC ska då ha vänt på klacken när de träffades i en korridor på Sabb. Det är Rimborn som Lisbeth Palme refererar till under natten och det är hans uppgifter som ligger till grund för rikslarmet. Vad LC sysslat med är till stor del höljt i dunkel.

Via en intervju i Falukuriren med LCs förare Hans-Erik Rehnstam vet vi att de båda diskuterade en eventuell förestående statskupp när de åkte mot Sabb från mordplatsen. HER gick aldrig med LC in på sabb vid ankomsten utan åkte på SBC för att hämta nya batterier till sin bärbara radio. Väl där ser han bl a Anna Hage som kommit in för förhör vilket säger att att LC näppeligen anlänt till Sabb före midnatt, i vilket fall som helst långt efter Rimborn.

Har du någon bra teori till varför Lars Christiansson skrev sitt pm så sent som 24 mars och då efter påtryckningar att han skulle skriva ett pm.
Citera
2018-10-13, 13:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Har du någon bra teori till varför Lars Christiansson skrev sitt pm så sent som 24 mars och då efter påtryckningar att han skulle skriva ett pm.

Han ville nog låta sin insats på Sabbatsberg försvinna in i tystnaden. Att en en kommissarie i ett mord inte skriver rapport omgående är minst sagt ovanligt.
Citera
2018-10-13, 14:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag tycker att det är dags att flera, inte minst boboslacke, börjar redovisa sina källor och bevisa åt vilket håll de drar.

Jag går före med gott exempel:

https://3.bp.blogspot.com/-Aj_bCjRb9...0/DSC01193.JPG
https://4.bp.blogspot.com/-AFJ2HIwk4...0/DSC01192.JPG

Det blev fel, så här ska det vara:

https://3.bp.blogspot.com/-Aj_bCjRb9...0/DSC01193.JPG
https://4.bp.blogspot.com/-AFJ2HIwk4...0/DSC01192.JPG
De här uppgifterna lämnades till PU av en journalist ett år efter mordet. Här framgår att MPs fästmös far var inblandad i Bofors vapensmuggling, vilket även stämmer överens med uppgifter från hans bekanta. Faderns kompanjon, som också var inblandad i smugglingen var dessutom bekant med Barbro Sagnell som alla utom boboslacke förstår var ledare för Babrogrupperna.

Informationen i spaningstipsen ovan kan jämföras med Cats Falcks anteckningar:

https://2.bp.blogspot.com/-S0WjHdOtm...1-768x1024.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-Qhe5ZhVcG...2-768x1024.jpg

I den här miljön fanns anstiftarna till MOP. Men de behövde förstås husses tillstånd.
Citera
2018-10-13, 16:06
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nu var Åke Rimborn på plats långt före Lars Christiansson och därmed blir det naturligt att han tog ledningen i ärendet.
"Vafan gör du här?" var LCs inledningsfråga till ÅR som svarade "Vafan gör du här själv?
LC ska då ha vänt på klacken när de träffades i en korridor på Sabb. Det är Rimborn som Lisbeth Palme refererar till under natten och det är hans uppgifter som ligger till grund för rikslarmet. Vad LC sysslat med är till stor del höljt i dunkel.

Via en intervju i Falukuriren med LCs förare Hans-Erik Rehnstam vet vi att de båda diskuterade en eventuell förestående statskupp när de åkte mot Sabb från mordplatsen. HER gick aldrig med LC in på sabb vid ankomsten utan åkte på SBC för att hämta nya batterier till sin bärbara radio. Väl där ser han bl a Anna Hage som kommit in för förhör vilket säger att att LC näppeligen anlänt till Sabb före midnatt, i vilket fall som helst långt efter Rimborn.

Helt korrekt.

Det var också den undermening jag uppfattade av Rimborn.
Att han inte behövde gå ut till 1210 då han träffade Christiansson inne på sjukhuset.

Är det inte också nämnt att de ringer till polishuset. Christiansson talar och Rimborn befinner sig i samma rum?
Citera
2018-10-13, 16:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Jag visade honom bilder på bland andra Stig Engström, Anders Björkman och Lars Jeppsson. Han hade inget minne av att set någon av dom tre personerna på plats

Du menar att du har pratat med Ekman?
Citera
2018-10-13, 16:44
Medlem
Citat:
Jag tror att anledningen till att PU inte ville ge dig förhören, är följande.

Detta mycket intressanta året (en vändpunkt) började med Anna Hages bok där hon skriver om dom mystisk förhören SÄPO höll med henne, att SÄPO och den öppna polisen inte samverkade, att SÄPO övervakde henne.

AE och hans kompis såg att en bil från SÄPO hämtade Anna Hage och Karin Johansson.

Min fetning.

Så här skriver Anna Hage i sin bok "30 år av tystnad":

1986, fredag den 28 februari kl. 23:50
Karin och jag åker till polishuset i en taxibil, chauffören är också ett vittne och ska förhöras av polis
.

Senare skriver hon att chauffören var Anders Delsborn.
Citera
2018-10-13, 16:49
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Du menar att du har pratat med Ekman?
Information er från Ekman, ja. Inte från kompisen. Möjligt kompisen minns Stig Engström, Anders Björkman och Lars Jeppsson?
Citera
2018-10-13, 17:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag tror att anledningen till att PU inte ville ge dig förhören, är följande.

Detta mycket intressanta året (en vändpunkt) började med Anna Hages bok där hon skriver om dom mystisk förhören SÄPO höll med henne, att SÄPO och den öppna polisen inte samverkade, att SÄPO övervakde henne.

AE och hans kompis såg att en bil från SÄPO hämtade Anna Hage och Karin Johansson.
Jag tror att det är enklare än så. Dessa förhör ingick inte i åtalet mot CP och tillhörde inte förundersökningsprotokollet. Därför kunde de jävlas med privatspanarna och låtsas som att protokollen innehöll något som de ville undanhålla, genom att formellt hänvisa till förundersökningssekretess.
Citera
2018-10-13, 17:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Information er från Ekman, ja. Inte från kompisen. Möjligt kompisen minns Stig Engström, Anders Björkman och Lars Jeppsson?

Kan du belägga det hade det varit mycket värdefullt.
Citera
2018-10-13, 17:12
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Jag tror att det är enklare än så. Dessa förhör ingick inte i åtalet mot CP och tillhörde inte förundersökningsprotokollet. Därför kunde de jävlas med privatspanarna och låtsas som att protokollen innehöll något som de ville undanhålla, genom att formellt hänvisa till förundersökningssekretess.
Jag vil inte säga dom jävlas med oss. De lämnade ut förhören med Niklas Fröling, Klas Nyberg och Åsa Gustavssson, som för mig var mycket värdefulla.
Senast redigerad av 299792458 2018-10-13 kl. 17:24.
Citera
2018-10-13, 17:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag vil inte säga dom jävlas med oss. De lämnade ut förhören med Niklas Fröling, Klas Nyberg och Åsa Gustavssson, som för mig var mycket viktigt.
Nej, de verkar faktiskt inte vilja jävlas med dig. Du har kunnat bidra med en del på så vis. Även dina teorier är intressanta för dem uppskattar stringent fantasi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in