Flashback bygger pepparkakshus!
2018-10-18, 08:48
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej, 11.163 rubel vilket enligt forex.se är värt 1.290 kr. Men det är ingen som har den lönen utom möjligen gatsopare. Och den där slängen "om de öht jobb" är rätt malplacerad, eftersom Rysslands arbetslöshet på 4,5% är lägre än Sveriges.

Ännu en gång, måste man trots att du enligt egen utsago befinner dig i landet, rätta dig på grundläggande kunskaper. Ryssland har minimilön, folk får den, den jag pekade på.

Arbetslösheten är betydligt högre än den officiella statistiken och kan inte jämföras med den svenska .
2018-10-18, 14:21
Medlem
I Ukraina verkar enligt färskt statistik i alla fall arbetstillfällena bli allt fler och därmed sjunkande arbetslöshet. Kanske små variationer som verkar oviktiga men faktiskt ganska betydelsefulla eftersom det visar på ett samhälle med företag som nu tror på Ukrainas framtid, bankernas låneportföljer har ju faktiskt ökat, och därför satsar på expansion eller nyetableringar. En försiktigt ökande BNP och en sakta sjunkande inflation borde ju i slutändan resultera i realförbättringar för ukrainarna.
Tror 2019 blir året då dom senaste årens politik börjar synas allt tydligare genom välfärdsförbättringar och en än stabilare demokratiskt grund som landet aldrig tidigare haft.

En inte oviktig del i formandet av det demokratiska Ukraina är ju att majoriteten av befolkningen står bakom den utrikes och finanspolitik politik som nu förs. Det ger ju regimen större utrymme när man skall tackla landets problem, främst då korruptionen som trots minskning fortfarande är nära ryssnivåer samt givetvis också ryssen och det hot Ryssland och Putin utgör för landets utveckling. Enigheten i Ukraina som suverän väststat är A och O att behålla så varje försök att så split från rysk sida skall givetvis stoppas genom rätt politiska beslut.
2018-10-18, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Ännu en gång, måste man trots att du enligt egen utsago befinner dig i landet, rätta dig på grundläggande kunskaper. Ryssland har minimilön, folk får den, den jag pekade på.
Berätta för mig vem som har minimilön. Det är ditt påstående, då skall du komma med fakta som stödjer det du hävdar.

Jag kollade jobbannonser lokalt här. Bland några tusen annonser hittar jag inte en enda som ger minimilönen, alla ligger högre. Ett sånt skitjobb som telefonförsäljare betalar de 30.000 rubel för, dvs nästan 3 gånger minimilönen. Som taxichaufför får du 45.000, som programmerare från 100.000 och uppåt, svetsare också 100.000 eller mer. Då har du alltså motsvarande drygt 10.000 SEK och platt skatt på 17% och detta i en regional stad där det mesta är mycket billigare än i Sverige (jag betalar t.ex. mindre än 3 kr för en spårvagnsbiljett, 10-15 kr för en taxiresa inom stan, osv).

De lägsta lönerna hittar jag för expediter i affärer och på kaféer, men även de ligger klart över minimilönen. Typiska kvinnojobb och sådant folk jobbar med medan de studerar eller för att komplettera pensionen.

Citat:
Arbetslösheten är betydligt högre än den officiella statistiken och kan inte jämföras med den svenska .
Källa? Att du tycker det känns så?
2018-10-18, 20:08
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Berätta för mig vem som har minimilön. Det är ditt påstående, då skall du komma med fakta som stödjer det du hävdar.

Jag kollade jobbannonser lokalt här. Bland några tusen annonser hittar jag inte en enda som ger minimilönen, alla ligger högre. Ett sånt skitjobb som telefonförsäljare betalar de 30.000 rubel för, dvs nästan 3 gånger minimilönen. Som taxichaufför får du 45.000, som programmerare från 100.000 och uppåt, svetsare också 100.000 eller mer. Då har du alltså motsvarande drygt 10.000 SEK och platt skatt på 17% och detta i en regional stad där det mesta är mycket billigare än i Sverige (jag betalar t.ex. mindre än 3 kr för en spårvagnsbiljett, 10-15 kr för en taxiresa inom stan, osv).

De lägsta lönerna hittar jag för expediter i affärer och på kaféer, men även de ligger klart över minimilönen. Typiska kvinnojobb och sådant folk jobbar med medan de studerar eller för att komplettera pensionen.

Källa? Att du tycker det känns så?

Du debatterar inte, du bara tramsar,
varför ska jag berätta vem som har minimilön? DET FINNS minimilön i Ryssland och där det finns kan jag garantera dig att den används, varför var de annars nyligen tvungna att höja den.

Angående ditt svammel om löner i Ryssland finns det statistik, medellönen är typ 4-5000 sek, dina personliga fantasier om taxiförares löner är bara så skrattretande att man inte orkar med ditt pajaseri.
De flesta taxiförare är mer eller mindre livegna i Ryssland, de är ofta gästarbetare som får jobba som typ, slavar.

Så din matkasse är svindyr för medelryssen, för att inte tala om alla de miljoner pensionärer som är nära svältgränsen.
2018-10-18, 22:22
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Du debatterar inte, du bara tramsar,
varför ska jag berätta vem som har minimilön? DET FINNS minimilön i Ryssland och där det finns kan jag garantera dig att den används, varför var de annars nyligen tvungna att höja den.

Angående ditt svammel om löner i Ryssland finns det statistik, medellönen är typ 4-5000 sek, dina personliga fantasier om taxiförares löner är bara så skrattretande att man inte orkar med ditt pajaseri.
De flesta taxiförare är mer eller mindre livegna i Ryssland, de är ofta gästarbetare som får jobba som typ, slavar.

Så din matkasse är svindyr för medelryssen, för att inte tala om alla de miljoner pensionärer som är nära svältgränsen.

Några dagsfärska data från St-Petersburg om löner inom industri och transport:

Svarvare av hög klass ca 70-80000rb.
Svetsare beroende på erfarenhet ca 70000rb.
Lastbilsförare utan kvalifikationer från 30000rb.
Dito med mer erfarenhet och högre behörighet ca 50000 och uppåt, ibland tom. 80000rb.
Taxiförare 30000rb eller mera, lite beroende på var de arbetar.

Lönebilden är annorlunda och då skall poängteras att det allmänna
kostnadsläget, priset för varor och tjänster skiljer sig väsentligt från länderna i västra Europa.

Merparten av medborgarna äger sina bostäder.
Många med en låg belåningsgrad eller inga lån alls.
Andra lever i bostäder som de fått på en sk. "Order" på den
gamla tiden vilken omvandlats från besittningsrätt till äganderätt vid privatiseringen av
bostadsbeståndet.

https://www.forex.se/Reseekonomen/Va...ropa/Ryssland/
Senast redigerad av RobbanUC 2018-10-18 kl. 22:49.
2018-10-19, 07:23
Medlem
Citat:
dina personliga fantasier om taxiförares löner
Platsannons för taxichaufförer i Abakan, Tjerkessien (det ligger i Sibirien):

https://abakan.rabota.ru/vacancy/41256300/

80.000 rubel, det får man 9.400 kr för på Forex.

Här är ett sökresultat från Ekaterinburg, så du får fler annonser. Som du ser ligger lönerna i de flesta fall från 40.000 till 80.000, med enstaka undantag både nedåt och uppåt.

https://eburg.rabota.ru/vacancy/%D0%...A%D1%81%D0%B8/
2018-10-19, 14:21
Medlem
För att återföra diskussionen till trådens ämne, "Situationen i Ukraina", gissa vilket land som har den lägsta minimilönen i Europa?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...y_minimum_wage

Och, för att göra en global jämförelse, såvitt jag kan se har Ukraina lägre minimilön än Pakistan, Kongo-Brazzaville och Papua Nya Guinea:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ges_by_country
Senast redigerad av VarmaDrycker 2018-10-19 kl. 14:23.
2018-10-19, 14:33
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
För att återföra diskussionen till trådens ämne, "Situationen i Ukraina", gissa vilket land som har den lägsta minimilönen i Europa?

Och, för att göra en global jämförelse, såvitt jag kan se har Ukraina lägre minimilön än Pakistan, Kongo-Brazzaville och Papua Nya Guinea:

Och en stor del av ansvaret för det har Kreml som startat krig mot Ukraina.
Är ni nöjda nu era diktatorkramare? när grannlandet lider på grund av era fascistiska kolonialkrig.

Det enda goda det fört med sig är att alla som fantiserade om Rysslands normaliserande och att det gick att lita på dem har fattat vad det handlar om. Ukraina betalar ett högt pris för omvärldens uppvaknande, därför ska de ha vårt fulla och kraftiga stöd och de får de också till er Putinisters förtret.
Ha!
2018-10-19, 17:13
Medlem
Citat:
Och en stor del av ansvaret för det har Kreml som startat krig mot Ukraina.
Är ni nöjda nu era diktatorkramare? när grannlandet lider på grund av era fascistiska kolonialkrig.
"Allting går kanonbra för Ukraina nu och det är Rysslands fel att det går så uselt för Ukraina nu".

Inte första gången man hör den refrängen.
2018-10-19, 17:48
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
"Allting går kanonbra för Ukraina nu och det är Rysslands fel att det går så uselt för Ukraina nu".

Inte första gången man hör den refrängen.

Jag har aldrig påstått det går kanonbra för Ukraina, ska du nånsin sluta fantisera?

Den som inte har förstånd nog att begripa att ett angreppskrig från en mäktig granne påverkar Ukraina ekonomiskt och socialt måste vara mer än lovligt korkad.
2018-10-20, 12:35
Medlem
Citat:

Källa på det?

Rysslands arbetslöshet minskade mer än väntat till 4,7 procent i maj. Analytikerkonsensus låg på 4,9 procent. Under april var arbetslösheten 4,9 procent.[Tabell 1]Konsensusdata från Bloomberg
Publicerad 2018-06-20
https://www.vafinans.se/aktier/nyhet...maj-1027254056
2018-10-20, 12:56
Medlem
TRUMPxPUTINs avatar
Citat:

Känns det verkligen hälsosamt att sitta och maniskt dissa Ukraina dag och natt? Speciellt när du alltsom oftast har alldeles fel?

Och från din egen information ovan syns tydligt att Ukraina har en högre minimilön per arbetad timme än Ryssland när lönens verkliga köpkraft mäts.

https://upload.wikimedia.org/wikiped...g_Power%29.png

Men sen spelar det liksom ingen roll. Det är skitlöner i båda länderna. Konstigt dock, att Ryssland som gjort en sån stark och fantastiskt resa inte verkar bry sig om sina medborgare mer?

Fast det är ju klart, viktiga statsbärare som Peskov måste ju få sina Richard Mille klockar för omkring 6 miljoner styck...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in