Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Kvartalsvinst r irrelevant, r det s svrt att begripa? Gr bokslutsret med frlust, ja d frlorar fretaget pengar. Tesla r ett frhoppningsbolag som hittills brnt pengar, inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
gunnargron
Fast Tesla gjorde en kvartalsvinst.
Enligt dig skulle ju fretaget redan ha krashat tio gnger om, och elbilar var helt dmt att misslyckas.
Gissar att du sitter och ruvar p en knippe frimrkesaktier som du kpte under IT-bubblan och tror att du r ngon big-shot aktiehandlare. "Nokia kommer tillbaka, dem mste komma tillbaka"..
Du r samma typ av investerare som blankade Apple 2008, eftersom smartphonen bara var en fluga..
Kul debatt ni har. Hoppas jag fr lgga mig i?
Ni bda har faktiskt riktigt rtt man ack s fel.
Sonnen ser Tesla som ett teknikfretag medan Gunnar pratar om biltillverkaren.
Att en biltillverkare uppvisar bra siffror samtidigt som hela vrlden r upp i den tiden p ret som biltillverkarna har hgtryck r sjlvklart.
Samtidigt har vi fretaget som gr i brschen fr ny teknik.
Som biltillverkare r snart Tesla upptna. Exempelvis s har Audi precis presenterat en Tesladdare att ta p allvar. O det r nu som biltillverkaren kommer utmanas.
Nissan o Toyotas bilar har aldrig utmanat p allvar.
Jag hller med Sonnen hr.
Den tekniken som Tesla arbetar med r framtiden. Att den nu rkar hamna i bilar beror p att det r i bilen som den stora massan kan identifiera tekniken.
Men i princip s r Tesla en utvecklare av energi.
Bde i hur man lagrar den men ven hur man effektiviserar uttaget av energin p bsta mjliga stt.
I princip kunde Tesla ha satsat p hemelektronik eller kanske till o med flygplan. Hade det varit flygplan s hade de haft en lng vg kvar att g medan hemelektroniken inte hade krvt ngra strre utmaningar.
S, som biltillverkare s r de ett luftslott medan teknikfretaget som borde g bttre r vl kamouflerat i ett fyrhjuligt paket.
Drfr har ni bda rtt. Biltillverkaren gr nu grna siffror som garanterat r rda ver hela ret. Men som teknikutvecklare r det fortfarande ett luftslott.
Oavsett mitt svammel.
Aktien r totalt verprisad bde fr biltillverkaren samt visionerna som fretaget har.
Framtiden dremot ska bli intressant beroende p vart fretaget landar.
Jag r vertygad om en stabil kurs p 150-200$ mot i dag. Jag vet bara inte t vilket hll, just pga att jag inte vet om de kommer vara en liten biltillverkare i Volvos storlek eller ett fretag som leder tekniken.