Flashback bygger pepparkakshus!
2018-10-05, 16:10
Avstngd
Hovslttsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Menar du att det r felaktigt?

https://www.svd.se/tre-av-fyra-har-hoppat-av
(FB) Afrosvenskarnas Riksfrbund

Nej, jag menar att det r helt riktigt. Och att det str wikipedia visar att obekvma sanningar inte alls sopas under mattan, som en del pstr. Som Afrosvenskarna gapar, s hade dom slckt ner bde sin wiki-sida och frmodligen wikipedia i stor, utan att blinka.
Citera
2018-10-11, 23:00
Medlem
Svensksprkiga wikipedia har ett vldigt vldigt litet antal anvndare som skriver i frgor som i ngon mn kan anses ha koppling till invandringsfrgan. Svenska wikipedia har en extrem slagsida t "vnster" men om det var tio anvndare som hade intresse av att neutralisera eller flytta slagsidan t "hger" i stllet s skulle de med enkelhet dominera.

Nr det gller "Nya Tider" och en vldig mngd liknande liknande artiklar s anvnds ord som "rasistisk" eller "hgerextrem" p ett icke objektivt stt men s vill de som redigerar och hller artiklarna under bevakning ha det. Notera att det d och d dyker upp tillflliga anvndare som vill ndra p "Nya Tider" och liknande, men d det r tre-fyra rutinerade anvndare som loggar in varje dag och hller dessa sidor under bevakning (Med bevakning menar jag att de anvnder en funktion som gr att de automatiskt fr besked om ngon varit inne och ndrat p de sidor de bevakar) s blir dessa tillflliga anvndare stndigt nerrstade. Det skulle behvas fler invandringskritiska som loggade in p wikipedia flera gnger i veckan och hll sidor av politiskt/propagandistiskt intresse under bevakning fr att uppslagsverket ska g att neutralisera. Ett stycke ur en av svenska wikipedias hgtravande huvudriktlinjer, som i praktiken inte fljs, lyder enligt fljande:

Citat:
"Ord att undvika och fredra
Antydningar
Anvnd inte generella begrepp som organisationen X har band till organisationen Y, i synnerhet inte om syftet r att frska verfra den ena organisationens dliga rykte p den andra. Skriv bara det som r konkret och otvetydigt, exempelvis X r den strsta finansiren av Y, X deltog i projektet Z tillsammans med Y etcetera. [frtydliga]

Politiska begrepp
Mnga begrepp inom politik, krig och religion r vrdeladdade, samtidigt som de saknar en skarp definition. Skribenter br vara frsiktiga med att anvnda sdana begrepp och ge en saklig beskrivning av vad som ligger bakom."
Citera
2018-11-16, 18:30
Medlem
Har svrt att frst hur Wikipedia kan PK-styras. Har sjlv anvnt Wikipedia tre ggr idag
1. Ville veta skillnaden p kummin och spiskummin.
2. Ville frska frst alla konstexperters favorituttryck Art Deco.
3. Ville veta lite fakta om en stad i England.
Det r ungefr till snt jag anvnder Wikipedia flera ggr per vecka eller nstan dagligen. Kan inte minnas att jag ngonsin sett ngot PK. Men s skulle jag i och fr sig aldrig f fr mig att g in dr och lsa om politiska prylar.

Edit/Tillgg: Fast vid nrmare eftertanke finns dr sklart skillnader som bygger p PK.
T ex beskriver den svenska Wikipediasidan om Gteborg inte statistik ver utrikes fdda eller etnicitet. Dremot rknar den engelska sidan om Gothenburg upp sdana siffror.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gothenburg
Men inget jag upplever blivit vrre p sista tiden.
Senast redigerad av Burkgurka 2018-11-16 kl. 19:07.
Citera
2018-11-19, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Har svrt att frst hur Wikipedia kan PK-styras. Har sjlv anvnt Wikipedia tre ggr idag
1. Ville veta skillnaden p kummin och spiskummin.
2. Ville frska frst alla konstexperters favorituttryck Art Deco.
3. Ville veta lite fakta om en stad i England.
Det r ungefr till snt jag anvnder Wikipedia flera ggr per vecka eller nstan dagligen. Kan inte minnas att jag ngonsin sett ngot PK. Men s skulle jag i och fr sig aldrig f fr mig att g in dr och lsa om politiska prylar.

Edit/Tillgg: Fast vid nrmare eftertanke finns dr sklart skillnader som bygger p PK.
T ex beskriver den svenska Wikipediasidan om Gteborg inte statistik ver utrikes fdda eller etnicitet. Dremot rknar den engelska sidan om Gothenburg upp sdana siffror.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gothenburg
Men inget jag upplever blivit vrre p sista tiden.
Nu r det ikring samhlleliga och kulturella frgor som PK-aktivister gr svenska wikipedia omjligt att anvnda och dessutom skadligt att anvnda till exempel i skolor.
Den trotskistiska organisationen EXPO startad av den trotskistiske nu avlidna aktivisten och frfattaren Stieg Larsson anvnds som rttesnre av svl journalisterna p SVT och de som ser som sin uppgift att styra upp svanska wikipedia i en politiskt mycket extrem riktning.
Jag tog ett exempel tidigare i trden. En hypotes blir sanning om den kan verifieras. Frsk ndra svenska wikipedias skrivning om tidskriften Nya Tider ssom varande 1. Konspiratorisk 2. Hgerextrem.
Citera
2018-11-25, 19:35
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Wikipedia r bde PK-styrt och vnstervridet. Ett enkelt stt att kolla upp detta p, r att lsa artiklarna om politiska partier och organisationer, dr partier som str till hger och/eller r konservativa/traditionalistiska/nationalistiska eller exempelvis invandringskritiska, ofta benmns med frstrkningsord som ultra, extrem, nynazistisk, rasistisk, "frmlingsfientlig" etc.

Samtidigt r artiklar om vnsterextrema partier och organisationer, kraftigt nedtonade vad gller den sortens stmplar. Oftast beskrivs de bara som "ytterkantsvnster" eller engelskans far left men inga kraftigare frstrkningsord n s frekommer. Ej heller ngon utfrligare beskrivning av de brott, som begs av dessa organisationer och partier.

S det kan drfr inte rda ngra tvivel om den politiska vinklingen p Wikipedia.
Citera
2018-11-27, 01:06
Medlem
Att svensksprkiga Wikipedia r s vnstervridet beror delvis p aktivism frn SVT. Vill minnas att man kunde spra IP-nummer frn artikeln om kulturmarxism till SVT's lokaler. De ville ha det till att kulturmaxism r en 'hgerextrem och antisemitisk konspirationsteori'.
Knns inte ngot vidare att man ska finansiera detta via skattsedeln efter nyr..
Citera
2018-11-27, 19:04
Medlem
Cyprezs avatar
Fr det frsta r Wikipedia en ppen klla. Det innebr att vem som helst kan lgga in vad som helst givet att det finns en klla. Oberoende av om denna klla strider mot alla annan forskning, innehller statistiska fel, etc. Cherry-picking fasoner allts.

Fr det andra, blir inte en sida mer objektiv enbart fr att den presenterar olika hypoteser och teorier. Inom vetenskapliga sammanhang presenteras inte alla hypoteser och teorier som likvrdiga. Enbart de som bedms tillrckligt underbygda presenteras.

Slutligen, om du anvnder kllor som wikipedia, conservpedia, rationalwiki etc. som klla till fakta frstr du enbart mnen p ytan och du kommer med absolut ndvndighet att matas med inkorrekt information. S ta det med en nypa salt precis som med alla sidor som inte r fackgranskade.
Citera
2018-12-27, 01:21
Medlem
Skattebrotts avatar
Hur vnstern tog ver Wikipedia

Har tidigare hrt (frn nt program p SVT) hur feminister fr pengar av staten fr att redigera artiklar p Wikipedia. Officiellt skulle syftet vara att rtta till "patriarkatets osynliggrandet av kvinnor". Och idag hittade jag ngot som kallas WikiProject Sweden, nr jag skte efter ursprunget hos candy cane. Jag hittade d att den uppfanns 1670 i Tyskland. Undrade d varfr man i Sverige alltid fr hra att polkagris r en svensk uppfinning, och skte p detta. Dr lanseras en "Amalia Eriksson" som "uppfinnare" med motiveringen att hon var den som brjade rulla godiskppar p samma stt som man redan gjort i nrbelgna Tyskland i ver 150 r, fast gra dem raka istllet fr J-formade. Hennes artikel str ven med under lnksidan "svenska uppfinnare". Krvs det inte mer n att vara kvinna fr att vara "uppfinnare" enligt Wikipedia?
Hursomhelst; eftersom artikeln var en del av "WikiProject Sweden" s kunde man inte redigera artikeln eller ens diskutera via en talk-sida.

Hur kan man vara s vinklad att man till och med lyckas vinkla storyn om polkagrisar till att f "vrdegrund"? Hade denna stora uppfinnare inte varit kvinna hade han garanterat framstllts som bg eller transa, eller muslim kanske?

Sl upp vilken politisk artikel som helst p svenska Wikipedia och den kommer vara lika vinklad som den om polkagrisar. Frslag: "politiskt korrekt", "no-go-zon", "lilla Saltsjbadsavtalet", "ras (mnsklig klassificering)".

Nn som kan bertta mer om dessa "WikiProjekt", om de brukar finansieras av staten eller andra intressen, och vilka som brukar jobba i dem?

Jag bojkottar svenska Wikipedia men hur r det med engelska Wikipedia, kan man fortfarande lita p deras neutralitet eller r de ocks vertagna av politiska agendor?
Citera
2018-12-27, 01:31
Medlem
gregersnegrers avatar
Skulle inte frvna mig om dom fr pengar av Soros.

Det finns s sjukt mnga ckel i Sverige vars huvuden kommer att rulla nr den nationella resningens tid r inne. Kan drja nnu 20 r, och d r svenskarna i minoritet, men den kommer. Invandrarna blir vi kanske aldrig av helt och hllet, men frrdar-svenskarna mste f sina huvuden avhuggna.
Citera
2018-12-27, 01:37
Skummade igenom No-go-zon och tyckte att den var rtt s opartisk, vad menar du med vinklad i detta fallet?

Citat:
Hursomhelst; eftersom artikeln var en del av "WikiProject Sweden" s kunde man inte redigera artikeln eller ens diskutera via en talk-sida.
Jag kan redigera/diskutera den utan problem?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskus...malia_Eriksson
https://sv.wikipedia.org/w/index.php...on&action=edit
Citera
2018-12-27, 03:10
Medlem
whadeewhoos avatar
Engelska sidan om kvinna r inte korrekt skriven (enligt mig) d den drar upp transor och hermafroditer och den gr inte heller att ndra. Det var d ett sattyg att man inte kunde korrigera, inte ens som inloggad men Wikipedia r ju inte knd fr att vara en bra och sker klla direkt.
Citera
2018-12-27, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyprez
Fr det andra, blir inte en sida mer objektiv enbart fr att den presenterar olika hypoteser och teorier. Inom vetenskapliga sammanhang presenteras inte alla hypoteser och teorier som likvrdiga. Enbart de som bedms tillrckligt underbygda presenteras.

Du snackar skit. ven om fakta finns, s blir den raderad p Svenska Wikipedia. Ett tydligt exempel r det jag tog upp tidigare angende Jacques Wallner. Han blev dmd fr knivmordet och domen finns som PDF, likt frbannat s fr sanningen inte komma fram.

pdf-archive.com: Dom Stockholms Tingsrtt mord Jacques Wallner.pdf

Citat:
Jag beklagar, men jag har letat flera gnger utan att hitta ngon frklaring p detta. Vad r allts den kortfattade frklaringen till att domen fr drpet inte fr nmnas i artikeln med kllstd? Vad finns det fr anledning att mrka denna information? Det finns vl andra artiklar dr man med kllstd skriver om personer som dmts fr olika brott, gr det inte?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Diskus...acques_Wallner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in