Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-15, 15:05
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det har du rtt i
det hade jag totalt glmt bort.
Dock inte enbart utan det r ju skurkaktigt folk s dr i strsta allmnhet ocks. Men jag minns till exempel ett ventyr dr han rddade ngot trdfolk frn att f deras del av djungeln skvlade av dom onda, vita kolonisatrerna. Vilket jag visserligen tycker r ganska rtt, fr det r ju s klart inte kul nr det kommer folk och brjar fucka upp ens kvarter.

Jag vill ven minnas att det r lngt ifrn bara vita mn som r onda i Fantomen utan det r helt enkelt mnniskor s dr i allmnhet.
Citera
2019-01-15, 15:31
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag vill ven minnas att det r lngt ifrn bara vita mn som r onda i Fantomen utan det r helt enkelt mnniskor s dr i allmnhet.

Fantomen r hrd mot de hrda som vi alla vet
Citera
2019-01-15, 15:36
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Fantomenkrnikan som tidning frsvann 2010. Man han med upp till #100 jmt nr den lades ned.

Du fr dem fr en vldigt billig peng p loppisar och liknande och det drller av dem p Tradera. Har aldrig haft ngot samlarvrde.

Idag fungerar frg.

Nr man bytte hade man tv problem. Dels var det ett uselt tryck-jobb s serierna blev frstrda av dligt tryckta frger. Dels var serier d ritade fr svart-vitt och sedan bara frglagda. Man ritar svart-vita och frgade serier p helt olika stt med mycket mer skuggning i de svart-vita osv. Det blev inte bra. Mnga Jaime Vallv-serier blev helt olsliga i frg.

Det tog nog en 5 r ungefr innan man brjade lra sig att gra(och lsa) Fantomen i frg.

Det var inte dligt vilka problem det blev bara fr att gra om det till frg.
Men om man gillar resultatet eller inte det r en smaksak som vi alla vet.
Citera
2019-01-15, 15:52
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Idag fungerar frg.

Nr man bytte hade man tv problem. Dels var det ett uselt tryck-jobb s serierna blev frstrda av dligt tryckta frger. Dels var serier d ritade fr svart-vitt och sedan bara frglagda. Man ritar svart-vita och frgade serier p helt olika stt med mycket mer skuggning i de svart-vita osv. Det blev inte bra. Mnga Jaime Vallv-serier blev helt olsliga i frg.

Det tog nog en 5 r ungefr innan man brjade lra sig att gra(och lsa) Fantomen i frg.
Det hller jag inte alls med om. Tycker som sagt att det fungerade bra frn brjan. Ja, givet att man inte bara frglade gamla serier utan faktiskt tecknade nya. Leppnens serier gjorde sig till exempel sjukt bra i frg.

Citat:
Fantomen r hrd mot de hrda som vi alla vet
S r det.
Citera
2019-01-15, 15:58
Medlem
Citat:
Det hller jag inte alls med om. Tycker som sagt att det fungerade bra frn brjan. Ja, givet att man inte bara frglade gamla serier utan faktiskt tecknade nya. Leppnens serier gjorde sig till exempel sjukt bra i frg.
Det var sjukt mycket klagoml p frglggningen (dess kvalitet allts) de frsta ren. Redaktionen har senare skrivit om att det var svrt fr alla inblandade i brjan att f till det.

Om du har dem kvar s blddra genom ngra gamla nummer p 91-92 nr Fantomen just gtt ver i frg coh jmfr med frglggningen idag.

Allt eftersom man brjade rita ventyren direkt fr frg och fick ordning p tryckeriet s blev det bttre.
Citera
2019-01-15, 16:02
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det var sjukt mycket klagoml p frglggningen (dess kvalitet allts) de frsta ren. Redaktionen har senare skrivit om att det var svrt fr alla inblandade i brjan att f till det.

Om du har dem kvar s blddra genom ngra gamla nummer p 91-92 nr Fantomen just gtt ver i frg coh jmfr med frglggningen idag.

Allt eftersom man brjade rita ventyren direkt fr frg och fick ordning p tryckeriet s blev det bttre.
Fast allts. Allt som har med teknik att gra r bttre idag.
Citera
2019-01-15, 16:07
Medlem
Citat:
Fast allts. Allt som har med teknik att gra r bttre idag.
Alldeles skert, men man gick frn "tvfrgstryck" (svartvitt) med skarpa linjer till flerfrgstryck dr frgerna rann ut ver linjerna och blandade ihop med varandra och det blev suddigt och blurrigt. Det var klart att folk upplevde en kvalitetsfrsmring i trycket.
Citera
2019-01-15, 16:24
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Sedan s skulle Jag vilja frga er Fantomen diggare en sak.
Kan man diskutera bi serierna i Fantomen tidningarna eller blir det att kolla / Skapa forumtrdar fr dem.
Menar d James Hund , Rick OShay & ven det oknda och del Sfi - serie avsnitt.

Eller kommer vi glida ifrn mnet tro??
Mod fr ta beslut om det

Det gr fint att diskutera hr, s lnge det har anknytning till den svenska tidningen. Blir det alltfr utsvvande diskussioner om biserierna r det vl inte vrre n att vi bryter ut dem till en ny trd.

/Moderator

Har vi noterat att den frre Fantomentecknaren zcan Eralp tydligen avled i helgen?
Citera
2019-01-15, 16:32
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Nr vi nd r inne p Sighpirater och pirater ver lag.
Vad hnde med Kaite Sommershet som blev "piratdrottning" eftersom fantomen fick en son med henne utan att han visste om det. Dock har jag inte tidningen med slutet p historien s jag hoppas f reda p hur det gick till slut
baserat p vad jag kan utlsa frn sidan Rasmus Fantomenindex (utmrkt sida i fantomen-forskning), s verkar det som om en "piratdrottning" vid namn Kate Somerset blev hustru t den 17 Fantomen, och mor till den 18.
Citera
2019-01-15, 16:34
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
baserat p vad jag kan utlsa frn sidan Rasmus Fantomenindex (utmrkt sida i fantomen-forskning), s verkar det som om en "piratdrottning" vid namn Kate Somerset blev hustru t den 17 Fantomen, och mor till den 18.

Blev de verkligen tillsammans p slutet. Vet att de "Omframnade" varandra lnge och vl p flotten som de klmarade sig fast efter verfallet. S de kanske fick varandra till slut
Citera
2019-01-15, 16:36
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
[b]Har vi noterat att den frre Fantomentecknaren zcan Eralp tydligen avled i helgen?
Det har vi nog missat.

Det var mycket skuggor i hans teckningar om jag minns rtt. Och ansiktena var vldigt detaljrika p ngot stt. Speciellt nr han mlade svarta mnniskor, vill jag minnas.
Citera
2019-01-15, 16:36
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Det gr fint att diskutera hr, s lnge det har anknytning till den svenska tidningen. Blir det alltfr utsvvande diskussioner om biserierna r det vl inte vrre n att vi bryter ut dem till en ny trd.

/Moderator

Har vi noterat att den frre Fantomentecknaren zcan Eralp tydligen avled i helgen?

Tack fr hjlpen Mod & zcan Eralp tydligen avled i helgen har jag missat
var finns det klla p det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in