2019-02-04, 15:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Så är man klimatförnekare så har man enormt många andra områden som man måste förneka också eftersom allt hänger samman. Exempel att BT-kemi var en bluff, hormoslyret likaså, Rhoca Gil i Hallandsåsen även det en bluff. Då talar vi ett fåtal skandaler bara i Sverige. De flesta klimatförnekare är ju också miljömotståndare och miljöförnekare. Varför man är det begriper jag inte.
På vilket sätt hänger BT-Kemi ihop med klimathypotesen?
2019-02-04, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det kan man göra ändå och i det här fallet har hon ingen möjlighet att påverka ändå.

Varför skulle Greta INTE kunna påverka klimatet?
Om människor börjar med att sluta flyga och köra bil i onödan, tex slutar med nöjesresor, biltävlingar etc., då skulle det garanterat minska utsläppen av skadliga gaser. Och all frakt av onödiga produkter kan man också sluta med, tex möbler, prydnadssaker, godis, läsk, kläder i överflöd, och annat skräp som människor egentligen klarar sig utan, och som de dessutom troligen skulle må mycket bättre utan.
Det handlar om att göra uppoffringar, och att INTE bara tänka på sin egen tillfredsställelse hela tiden. Och det verkar ju som att det är ungefär så Greta lever, med sitt "shop-stop" etc. Så det är ju bara bra om hon sprider den livsstilen.

Vi borde kunna producera allt vi behöver här i Sverige. Om arbetarna bara accepterar lägre löner så borde det gå. Och om människor börjar med "shop-stop", då borde det gå alldeles utmärkt att acceptera lägre löner. Jag behöver tex bara pengar till mat och sånt egentligen, och till internet förstås. Men internet är troligen väldigt billigt och miljövänligt, i jämförelse med många andra saker.

Jag förstår att det är många företagare som blir jätterädda, vid tanken på att fler människor minskar sin konsumtion så mycket som Greta har gjort. Men det är bara att acceptera, anpassa sig och förbereda sig för en djup och förhoppningsvis varaktig ekonomisk depression. Om människor anpassar sig redan nu, då minskar troligen chocken för dem när den ekonomiska depressionen kommer.

Internet har redan minskat resandet och transporterna i världen. Och internet har också gjort att människor får mer information, som gör det svårare att lura människor att köpa skräpprodukter. Och det dröjer nog INTE länge, innan människor tappar intresset för sådana meningslösa, och även farliga, "aktiviteter" som att titta på dokusåpor, titta på sport, lyssna på musik, etc. Men nu pratar jag om min egen livsstil. Jag vet INTE om Greta och hennes familj har slutat titta på dokusåpor och sport, och slutat lyssna på musik.
Senast redigerad av a987 2019-02-04 kl. 16:19.
2019-02-04, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Varför skulle Greta INTE kunna påverka klimatet?
Om människor börjar med att sluta flyga och köra bil i onödan, tex slutar med nöjesresor, biltävlingar etc., då skulle det garanterat minska utsläppen av skadliga gaser. Och all frakt av onödiga produkter kan man också sluta med, tex möbler, prydnadssaker, godis, läsk, kläder i överflöd, och annat skräp som människor egentligen klarar sig utan, och som de dessutom troligen skulle må mycket bättre utan.
Det handlar om att göra uppoffringar, och att INTE bara tänka på sin egen tillfredsställelse hela tiden. Och det verkar ju som att det är ungefär så Greta lever, med sitt "shop-stop" etc. Så det är ju bara bra om hon sprider den livsstilen.

Vi borde kunna producera allt vi behöver här i Sverige. Om arbetarna bara accepterar lägre löner så borde det gå. Och om människor börjar med "shop-stop", då borde det gå alldeles utmärkt att acceptera lägre löner. Jag behöver tex bara pengar till mat och sånt egentligen, och till internet förstås. Men internet är troligen väldigt billigt och miljövänligt, i jämförelse med många andra saker.

Jag förstår att det är många företagare som blir jätterädda, vid tanken på att fler människor minskar sin konsumtion så mycket som Greta har gjort. Men det är bara att acceptera, anpassa sig och förbereda sig för en djup och förhoppningsvis varaktig ekonomisk depression. Om människor anpassar sig redan nu, då minskar troligen chocken för dem när den ekonomiska depressionen kommer.

Internet har redan minskat resandet och transporterna i världen. Och internet har också gjort att människor får mer information, som gör det svårare att lura människor att köpa skräpprodukter. Och det dröjer nog INTE länge, innan människor tappar intresset för sådana meningslösa, och även farliga, "aktiviteter" som att titta på dokusåpor, titta på sport, lyssna på musik, etc. Men nu pratar jag om min egen livsstil. Jag vet INTE om Greta och hennes familj har slutat titta på dokusåpor och sport, och slutat lyssna på musik.

Tillbaka till 1600-talet och syndernas straff med andra ord. Världen går under pga vårt osedliga leverne.
2019-02-04, 17:07
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
Jag fattar inte varför man hela tiden ska hoppa på västländerna som gör något åt gretas upplevda problem. Det finns liksom länder som är 10000 ggr värre

Pollution is killing more people in Afghanistan than armed violence. https://ceobs.org/the-slow-violence-...n-afghanistan/

Precis. Det är en sak att Greta läxar upp gäspande tanter och farbröder i Polen. Ska miljöförstöringsarmen knäckas måste den av vid axeln. Det betyder Kina, Indien och Brasilien med flera. Jag undrar hur Gretas aktivism skulle ses där. Kineser brukar ju bli provocerade som fan om rundögon yppar minsta lilla om deras livsstil. Men deras industri är en del av vår konsumtion.
2019-02-04, 17:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Den samlade forskningen säger att förklaringen till den stora temperaturförändringen sen 80-talet inte kan bero på nått annat än mänsklig aktivitet. Man har även simulerat temperaturutvecklingen och den stämmer väl överens med vad forskningen säger och bekräftar även det som skett sen 80-talet. Bevis pratar vi inte om men den samlade forskningen pekar mycket starkt mot det. I min värld väger det tyngre än massa tyckande.

Men tråden handlar om Greta och hennes engagemang, inte klimatforskningen. Hon har i varje fall mycket data och forskning bakom sig som är svår att sticka hål på. Dessutom är miljöproblematiken ett gigantiskt område. Så är man klimatförnekare så har man enormt många andra områden som man måste förneka också eftersom allt hänger samman. Exempel att BT-kemi var en bluff, hormoslyret likaså, Rhoca Gil i Hallandsåsen även det en bluff. Då talar vi ett fåtal skandaler bara i Sverige. De flesta klimatförnekare är ju också miljömotståndare och miljöförnekare. Varför man är det begriper jag inte.
Varför försöker du med dina lågbegåvade halmgubbar när du inte kan argumentera.
Det finns inget bevisat samband mellan CO2 och stigande temperaturer på jorden. Det kan vara en av orsakerna, att det är den stora orsaken är inte bevisat.
CO2 halten har varierat och varit väsentligt högre vid olika tidpunkter under jordens historia.

Så det Greta fås att göra av Ingemar Rentzhog och sin mor är att runt och sprida propaganda.
2019-02-04, 17:42
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför försöker du med dina lågbegåvade halmgubbar när du inte kan argumentera.
Det finns inget bevisat samband mellan CO2 och stigande temperaturer på jorden. Det kan vara en av orsakerna, att det är den stora orsaken är inte bevisat.
CO2 halten har varierat och varit väsentligt högre vid olika tidpunkter under jordens historia.

Så det Greta fås att göra av Ingemar Rentzhog och sin mor är att runt och sprida propaganda.

Vad menar du med att det inte finns nått bevisat samband mellan CO2 och stigande temperaturer på jorden. Det är väl ett grundläggande fysikaliskt fenomen att koldioxid absorberar strålningen och återför värmeenergi? Den värme som vattenånga och koldioxiden i atmosfären absorberat återförs till jorden och bidrar med uppvärmningen.

Halten har varierat men från 80-talet och framåt kan man inte förklara uppvärmningen med annat än mänsklig aktivitet. Bevvis finns inte, det skrev jag men den sammantagna forskningen pekar mycket starkt mot det.

Jag tror inte man ska haka upp sig på detta. Sammantaget så har Greta de flesta argument med sig. Även fast klimatforskningen skulle vara delvis felaktig så finns det otroligt många andra orsaker till varför Greta kan argumentera för minskade koldioxidutsläpp. Utsläppen från flygplan och bilar bidrar med kraftig påverkan i form av luftföroreningar som i sin tur utlöser flera effekter som är skadliga.
2019-02-04, 17:50
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det är ju märkligt att du och alla andra klimataktivister inte tycks vara eniga om vad den samlade forskningen faktiskt har kommit fram till. Jag vill gärna upplysa dig om vad över 31 000 forskare har kommit fram till så länkar en informativ film nedan som du kan ta del utav.

https://youtu.be/eiPIvH49X-E

Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
95% av klimatforskarna säger sig behöva mer bidrag för vidare forskning. De får stöd och vinklar sina resultat efter önskemål från donatorerna, annars blir de arbestslösa. Follow the Money.

Greta behöver inte det här. Hon verkar ju leva i skräck. Skicka henne på en av de där klimatångestkurserna.

Hur mycket av forskningen tror du oljebolag och biljättarna köper då 😆 En hel del. Det lär vara åt båda håll. Men du tror att flygplan och bilar har positiv påverkan på miljö och hälsa?
2019-02-04, 17:54
Medlem
Citat:
De flesta klimatförnekare är ju också miljömotståndare och miljöförnekare. Varför man är det begriper jag inte.
Det är väldigt många på högersidan som är emot allting som vänstersidan säger och vice versa. Det är kampen och kriget mot varandra som är det viktiga inte sakfrågan. Därför blir de så korkade.
2019-02-04, 18:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Vad menar du med att det inte finns nått bevisat samband mellan CO2 och stigande temperaturer på jorden. Det är väl ett grundläggande fysikaliskt fenomen att koldioxid absorberar strålningen och återför värmeenergi? Den värme som vattenånga och koldioxiden i atmosfären absorberat återförs till jorden och bidrar med uppvärmningen.

Halten har varierat men från 80-talet och framåt kan man inte förklara uppvärmningen med annat än mänsklig aktivitet. Bevvis finns inte, det skrev jag men den sammantagna forskningen pekar mycket starkt mot det.

Jag tror inte man ska haka upp sig på detta. Sammantaget så har Greta de flesta argument med sig. Även fast klimatforskningen skulle vara delvis felaktig så finns det otroligt många andra orsaker till varför Greta kan argumentera för minskade koldioxidutsläpp. Utsläppen från flygplan och bilar bidrar med kraftig påverkan i form av luftföroreningar som i sin tur utlöser flera effekter som är skadliga.
En av orsakerna, det finns flera och solaktiviteten är antagligen den viktigaste. Dock vet man inte utan gissar. Problemet med gissningar av den magnituden är att kostnaden blir extremt hög för en nytta som ingen vet existerar.
Jorden har haft högre CO2 halter tidigare men utan en snabb uppvärmning. Vi har haft varmare klimat så sent som för några tusen år sedan.
Hela klimathysterin bygger på tro, inte vetenskap.
2019-02-04, 18:06
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OkandMe
Det är väldigt många på högersidan som är emot allting som vänstersidan säger och vice versa. Det är kampen och kriget mot varandra som är det viktiga inte sakfrågan. Därför blir de så korkade.

Exakt så! Jag ligger en bra bit höger på den politiska skalan. Ändå är jag väldigt intresserad av miljöfrågor, är emot kärnkraft, hade inget emot #metoo. Fattar inte varför man ska behöva fastna i färger i frågorna. Det blir bara löjligt då.

Dessutom tycker jag miljöfrågan är en sån fråga som inte borde företrädas av ett särskilt parti, det är en fråga som är angelägen för alla partier oavsett färg. Att förneka miljöproblematiken är som att förneka att mat är viktig för vår överlevnad.
2019-02-04, 20:47
Avstängd
Citat:
Hur mycket av forskningen tror du oljebolag och biljättarna köper då 😆 En hel del. Det lär vara åt båda håll. Men du tror att flygplan och bilar har positiv påverkan på miljö och hälsa?

Positiv påverkan har ingen påstått att det har. Neutral påverkan är högst troligt. Det kommer en dag när även du mognat och förstår att allt inte är svart eller vitt.
2019-02-04, 20:51
Medlem
Ahaa så det okey att skolka varje fredag ??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in