2019-02-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Varför skulle Greta INTE kunna påverka klimatet?
Om människor börjar med att sluta flyga och köra bil i onödan, tex slutar med nöjesresor, biltävlingar etc., då skulle det garanterat minska utsläppen av skadliga gaser. Och all frakt av onödiga produkter kan man också sluta med, tex möbler, prydnadssaker, godis, läsk, kläder i överflöd, och annat skräp som människor egentligen klarar sig utan, och som de dessutom troligen skulle må mycket bättre utan.
Det handlar om att göra uppoffringar, och att INTE bara tänka på sin egen tillfredsställelse hela tiden. Och det verkar ju som att det är ungefär så Greta lever, med sitt "shop-stop" etc. Så det är ju bara bra om hon sprider den livsstilen.

Vi borde kunna producera allt vi behöver här i Sverige. Om arbetarna bara accepterar lägre löner så borde det gå. Och om människor börjar med "shop-stop", då borde det gå alldeles utmärkt att acceptera lägre löner. Jag behöver tex bara pengar till mat och sånt egentligen, och till internet förstås. Men internet är troligen väldigt billigt och miljövänligt, i jämförelse med många andra saker.

Jag förstår att det är många företagare som blir jätterädda, vid tanken på att fler människor minskar sin konsumtion så mycket som Greta har gjort. Men det är bara att acceptera, anpassa sig och förbereda sig för en djup och förhoppningsvis varaktig ekonomisk depression. Om människor anpassar sig redan nu, då minskar troligen chocken för dem när den ekonomiska depressionen kommer.

Internet har redan minskat resandet och transporterna i världen. Och internet har också gjort att människor får mer information, som gör det svårare att lura människor att köpa skräpprodukter. Och det dröjer nog INTE länge, innan människor tappar intresset för sådana meningslösa, och även farliga, "aktiviteter" som att titta på dokusåpor, titta på sport, lyssna på musik, etc. Men nu pratar jag om min egen livsstil. Jag vet INTE om Greta och hennes familj har slutat titta på dokusåpor och sport, och slutat lyssna på musik.

Att diskutera hur man bör leva är en sak.

Greta kan inte påverka det mer än obetydligt.
2019-02-04, 22:33
Medlem
Internet och nya telefoner påverkar absolut inte miljön näpp
2019-02-04, 22:45
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Positiv påverkan har ingen påstått att det har. Neutral påverkan är högst troligt. Det kommer en dag när även du mognat och förstår att allt inte är svart eller vitt.

Vart kommer den neutrala biten in då? Haha, alla forskningsrapporter man läst och studier inom området är alltså bortkastat med andra ord? Påstår mig inte veta bättre men det jag har lärt mig det är att miljöproblematiken inte är neutral.

Greta gör alltså samma misstag? Forskare och pristagare inom området också? Är miljöproblematiken helt enkelt bara en bluff och konspirationsteori? Alla studier som gjorts för att påvisa att djurarter hotas och naturområdet som trängs undan eller förgiftas. Allt detta är en bluff eftersom vi har en neutral påverkan. Vart finns detta att läsa om? Aralsjön har försvunnit på grund av naturliga skäl med andra ord? Tjernobylkatastrofen hade egentligen ingen inverkan utan det var ren inbillning? Bajkalsjön behövde egentligen inte saneras för den tunga industrin hade egentligen en neutral påverkan?
För mig är detta närmast revolutionerande uppgifter att vi människor har en neutral påverkan på miljön.
2019-02-04, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Tillbaka till 1600-talet och syndernas straff med andra ord. Världen går under pga vårt osedliga leverne.

Minskad konsumtion behöver INTE vara ett straff. Jag känner INGEN längtan efter sportbilar och annan lyxkonsumtion. Det finns så mycket annat som ger tillfredsställelse i livet, och som INTE är så skadligt som tex bilkörning. Tex ger det mig tillfredsställelse att äta, sova och vila. Och bara att veta att jag har mat, och att jag har någonstans där jag kan sova och vila, det ger mig tillfredsställelse.

Men jag oroar mig också för att jag kanske INTE kommer ha varken mat eller sovplats i framtiden. Och jag tror att det kan vara den oron som gör, att jag INTE känner någon längtan efter tex sportbilar. Sådan längtan kommer troligen först när alla ens primära behov är tillfredsställda, som tex om man är ekonomiskt oberoende. Men även om jag var ekonomiskt oberoende, så skulle jag INTE känna någon längtan efter sportbilar. Detta eftersom jag INTE kan känna att mina primära behov är helt tillfredsställda, när jag upplever att andra människor förstör både sig själva, andra människor och Jorden.
För mig räcker det INTE att mitt hem är städat och fint, för att jag ska känna tillfredsställelse. Det räcker heller INTE att min stad eller mitt land är städat och fint. Det måste ha blivit så städat och fint på ett bra sätt också. Dvs utan att andra delar av Jorden har smutsats ner pga det. Annars känner jag INGEN riktig tillfredsställelse av det.

Men vi behöver INTE gå tillbaka till 1600-talet bara för att rädda miljön. Vissa saker bör vi sluta med helt, som tex bilkörning för nöjes skull. Och flygning skulle jag helt och hållet förbjuda om jag var tvungen att bestämma. Att tex äta kött däremot, det räcker troligen att vi gör mindre, men vi behöver INTE sluta helt med det.
Och varför skulle vi tex återgå till vanlig post som på 1600-talet, när det är mycket mer miljövänligt att skicka post via internet?

Sen är överbefolkningen förstås ett stort problem för miljön. Men överbefolkningen är ett stort problem för miljön, mycket pga att det finns en strävan hos de flesta länder i världen, att vara industriländer och ha högt BNP. Så där måste världen tänka om, tror jag, och acceptera och tom omfamna ett lågt BNP.

Jag tror att det bästa för Sverige, det vore att bli så självförsörjande och oberoende av omvärlden som möjligt. Problemet är att Sverige just nu är ett globalistiskt land, utan några ambitioner att bli självförsörjande. Har Sverige ens ett jordbruk längre? Fiske? Kläder tillverkar vi väl iallafall INTE längre, eller?

Hur som helst, att lösa miljöproblemen handlar om att göra uppoffringar, att stå ut med att vara otillfredsställd ibland eller tom mestadels. Klarar människor det?

Greta verkar ju klara det iallafall. Och jag klarar det. Och många andra människor i Sverige och i världen klarar det. Och det finns mycket mycket större otillfredsställelse, än att tex INTE kunna åka till Thailand på semester, eller att INTE kunna köra sportbil. Och om man INTE klarar av att stå emot behovet av sådan lyxkonsumtion, då har man ett allvarligt missbruksproblem.

Greta verkar ha en stark vilja att leva rätt. Och hon verkar vara bra på att stå ut med att vara otillfredsställd, som tex när hon slutade äta pga miljöproblemen. Och om hon kan få andra att vilja leva rätt, och att bli bättre på att stå ut med att vara otillfredsställda, då är det väl jättebra?

Citat:
Ursprungligen postat av avec
Att diskutera hur man bör leva är en sak.

Greta kan inte påverka det mer än obetydligt.

Hon kan kanske öka i popularitet. Och då kan hon påverka betydligt.
Senast redigerad av a987 2019-02-04 kl. 23:21.
2019-02-04, 23:35
Medlem
Fånigt att använda sig av ett barn i miljöfrågorna. Ett barn vars föräldrar nog flygit och skitat ner mycket mer än vad en normal lågavlönad arbetstagare gjort under ett helt liv. Dags att man börjar lyssna på oss vanliga människor. Sedan förslag ifrån mej är att ingen får prata om miljön om man inte inkluderar sig själv. Som sagt sluta flyg alla ni politiker, kungahuset, journalister, reportrar, kändisar med flera. Sedan kan ni börja ta bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen, cykla, gå eller springa dit ni ska. Sedan köp ingen mat som kommer från utlandet, gäller både kött , grönsaker, bönor, frukt mm. Sedan måste vi kräva att ingen svenska ska få ha medborgarskap i flera länder. Alltså bara ett medborgarskap om man vill vara svensk, på så vis kommer färre människor flyga då vi kommer få mindre invandring. Alltså nej till flera medborgarskap i flera länder. Sedan ska svenskens betala dyrt för varor som kommer från utlandet , så de vuxna som arbetar i de länderna får bra löner. På så vis återanvänds saker och lagas och då slutar man producera/tillverka skräp produkter.
2019-02-05, 00:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vart kommer den neutrala biten in då? Haha, alla forskningsrapporter man läst och studier inom området är alltså bortkastat med andra ord? Påstår mig inte veta bättre men det jag har lärt mig det är att miljöproblematiken inte är neutral.

Greta gör alltså samma misstag? Forskare och pristagare inom området också? Är miljöproblematiken helt enkelt bara en bluff och konspirationsteori? Alla studier som gjorts för att påvisa att djurarter hotas och naturområdet som trängs undan eller förgiftas. Allt detta är en bluff eftersom vi har en neutral påverkan. Vart finns detta att läsa om? Aralsjön har försvunnit på grund av naturliga skäl med andra ord? Tjernobylkatastrofen hade egentligen ingen inverkan utan det var ren inbillning? Bajkalsjön behövde egentligen inte saneras för den tunga industrin hade egentligen en neutral påverkan?
För mig är detta närmast revolutionerande uppgifter att vi människor har en neutral påverkan på miljön.

All forskning säger något helt annat än vad Greta och etablissemanget gör. Får dom komma till tals? Nej för publiken har valt vad dom vill lyssna på.

Jag länker återigen den informativa filmen
https://www.flashback.org/leave.php?...%2FeiPIvH49X-E

Ska du fortsätta förneka den vetenskapliga faktan?
2019-02-05, 00:18
Medlem
Nä nä..vadå man kan skolka på fredag och bli hyllad ????
2019-02-05, 00:36
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnuskigNisse
Ahaa så det okey att skolka varje fredag ??

Så länge du klarar dig senare i livet med den kunskap du fått med dig. Greta har valt ett annat sätt att utbilda sig på och jag tror de utmaningar hon ställts inför genom att hålla tal inför "världen" och stora ledare, konferenser, intervjuats av internationell press och så vidare har utvecklat och lärt henne mer än någon lärt sig under hela sin studietid på samtliga utbildningsnivåer.
2019-02-05, 00:45
Medlem
Snubchurps avatar
Hela frågan bygger mycket på att det är vi i västvärlden som måste förändra oss, inte omvärlden som ska utvecklas till det vi har. Vi är inte en förebild i vår livsstil, tvärtom.

På så vis vilar ett ansvar att vända om och visa en bild som blir en fungerande förebild. Det är den filosofin jag tror Greta och många fler vill bidra med. Föregångarna blir alltid motarbetade, det är mer regel än undantag.

Tänk på att det är inte de riktiga miljökämparna som vill motverka utveckling och montera ned landet, det är globalisterna Löfven och Lööv som vill det.
Senast redigerad av Snubchurp 2019-02-05 kl. 00:48.
2019-02-05, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Minskad konsumtion behöver INTE vara ett straff. Jag känner INGEN längtan efter sportbilar och annan lyxkonsumtion. Det finns så mycket annat som ger tillfredsställelse i livet, och som INTE är så skadligt som tex bilkörning. Tex ger det mig tillfredsställelse att äta, sova och vila. Och bara att veta att jag har mat, och att jag har någonstans där jag kan sova och vila, det ger mig tillfredsställelse.

Men jag oroar mig också för att jag kanske INTE kommer ha varken mat eller sovplats i framtiden. Och jag tror att det kan vara den oron som gör, att jag INTE känner någon längtan efter tex sportbilar. Sådan längtan kommer troligen först när alla ens primära behov är tillfredsställda, som tex om man är ekonomiskt oberoende. Men även om jag var ekonomiskt oberoende, så skulle jag INTE känna någon längtan efter sportbilar. Detta eftersom jag INTE kan känna att mina primära behov är helt tillfredsställda, när jag upplever att andra människor förstör både sig själva, andra människor och Jorden.
För mig räcker det INTE att mitt hem är städat och fint, för att jag ska känna tillfredsställelse. Det räcker heller INTE att min stad eller mitt land är städat och fint. Det måste ha blivit så städat och fint på ett bra sätt också. Dvs utan att andra delar av Jorden har smutsats ner pga det. Annars känner jag INGEN riktig tillfredsställelse av det.

Men vi behöver INTE gå tillbaka till 1600-talet bara för att rädda miljön. Vissa saker bör vi sluta med helt, som tex bilkörning för nöjes skull. Och flygning skulle jag helt och hållet förbjuda om jag var tvungen att bestämma. Att tex äta kött däremot, det räcker troligen att vi gör mindre, men vi behöver INTE sluta helt med det.
Och varför skulle vi tex återgå till vanlig post som på 1600-talet, när det är mycket mer miljövänligt att skicka post via internet?

Sen är överbefolkningen förstås ett stort problem för miljön. Men överbefolkningen är ett stort problem för miljön, mycket pga att det finns en strävan hos de flesta länder i världen, att vara industriländer och ha högt BNP. Så där måste världen tänka om, tror jag, och acceptera och tom omfamna ett lågt BNP.

Jag tror att det bästa för Sverige, det vore att bli så självförsörjande och oberoende av omvärlden som möjligt. Problemet är att Sverige just nu är ett globalistiskt land, utan några ambitioner att bli självförsörjande. Har Sverige ens ett jordbruk längre? Fiske? Kläder tillverkar vi väl iallafall INTE längre, eller?

Hur som helst, att lösa miljöproblemen handlar om att göra uppoffringar, att stå ut med att vara otillfredsställd ibland eller tom mestadels. Klarar människor det?

Greta verkar ju klara det iallafall. Och jag klarar det. Och många andra människor i Sverige och i världen klarar det. Och det finns mycket mycket större otillfredsställelse, än att tex INTE kunna åka till Thailand på semester, eller att INTE kunna köra sportbil. Och om man INTE klarar av att stå emot behovet av sådan lyxkonsumtion, då har man ett allvarligt missbruksproblem.

Greta verkar ha en stark vilja att leva rätt. Och hon verkar vara bra på att stå ut med att vara otillfredsställd, som tex när hon slutade äta pga miljöproblemen. Och om hon kan få andra att vilja leva rätt, och att bli bättre på att stå ut med att vara otillfredsställda, då är det väl jättebra?

Hon kan kanske öka i popularitet. Och då kan hon påverka betydligt.

Hon kan inte påverka klimatet mer än obetydligt. Om man inbillar sig något annat är man dåligt insatt i vilka enorma mängder växthusgaser det här handlar om.
2019-02-05, 04:57
Medlem
Det hade varit kul med en debatt mellan Greta och tidigare godhetshebefilobjektet Malala Yousafzai: https://www.bbc.com/news/av/world-as...or-every-child

Citat:
Pakistani schoolgirl Malala Yousafzai has addressed the United Nations as part of her campaign to ensure free compulsory education for every child.

Det är ju lite syntax error i hebefilhjärnorna. Först skulle barnen gå i skolan, och sedan skulle barnen slippa gå i skolan.

Frågan är om det var den sovjetiske KGB-chefen Jurij Andropov som drog igång hebefiltrenden inom politiken: https://en.wikipedia.org/wiki/Samantha_Smith

Det kanske är därför som Greta undviker att ta flyget.
2019-02-05, 05:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Hela frågan bygger mycket på att det är vi i västvärlden som måste förändra oss, inte omvärlden som ska utvecklas till det vi har. Vi är inte en förebild i vår livsstil, tvärtom.

På så vis vilar ett ansvar att vända om och visa en bild som blir en fungerande förebild. Det är den filosofin jag tror Greta och många fler vill bidra med. Föregångarna blir alltid motarbetade, det är mer regel än undantag.

Tänk på att det är inte de riktiga miljökämparna som vill motverka utveckling och montera ned landet, det är globalisterna Löfven och Lööv som vill det.

De riktiga miljökämparna vill förhoppningsvis montera ned alla nöjesparker, djurparker, simhallar, idrottsarenor, teatrar, konserthallar etc. Och när allt sådant är nedmonterat, först då är Sverige en förebild för andra länder i världen.
Men det har INGET att göra med globalism eller att "motverka utveckling". Det beror helt enkelt på att sådana saker är onödiga och slösar energi och resurser, och därför behöver de monteras ned.

De flesta barn och ungdomar i Sverige kanske INTE håller med mig om detta, eftersom de kanske gillar nöjesparker och simhallar etc. Men Greta verkar iallafall vara beredd att offra sådana saker, för miljöns skull. Och det är ovanligt i hennes ålder, när det mesta brukar handla om att ha roligt hela tiden på olika sätt.

Men det räcker INTE att bara vuxna gör dessa uppoffringar. Alla barn och ungdomar måste också göra dessa uppoffringar. Och vi vuxna måste börja avsky och straffa alla barn och ungdomar, som tjatar om att få göra roliga saker som förstör miljön. Men vi måste förstås också få dem att förstå varför det är dumt att förstöra miljön.
Greta förstod tydligen detta tidigt. Men tänk på hur många bortskämda, krävande och ansvarslösa barn det finns i Sverige. Vad saknar dessa barn, som Greta har?

Bland annat två saker tror jag: Oro/rädsla, och förmåga att hantera otillfredsställelse.
Ett barn som är oroligt, kommer troligen INTE att kräva massa pengar och presenter av sina föräldrar, eftersom det barnet kommer istället oroa sig för sina föräldrars ekonomi.
Och ett barn som har förmåga att hantera otillfredsställelse, kommer kunna stå ut med att INTE ha massa dyra prylar som andra barn kanske har. Och barnet kommer också vara bättre på att göra "tråkiga" och jobbiga saker som att hjälpa till hemma, städa sitt rum etc.

Och ett sätt att få ett barn att bli bättre på att hantera otillfredsställelse, det är att lära barnet att det kan få uppleva ännu mer otillfredsställelse, om det INTE står ut med att göra saker som att tex städa sitt rum. Och den ännu värre otillfredsställelsen är då oftast något slags straff.

Men en del barn, de har pga sin starka oro, förstått att även utan hot om straff från föräldrarna, så kan det bli hemskt för dem. Tex om de kräver för mycket av föräldrarna, eller hjälper dem för lite. Och ett exempel på hur hemskt det då kan bli för barnet, det är att föräldrarna bokstavligen talat arbetar ihjäl sig för barnens skull.
Och en del barn förstår att denna risk är verklig, men en del barn förstår det INTE. Och ett sätt att få barnen att förstå sådana saker, det är att föräldrarna förklarar för barnen att risken finns att föräldrarna dör av utmattning/stress, och att det då delvis är barnens fel.
Att låta bli att förklara sådant för barnen, för att man vill skona barnen och "låta barnen vara barn", det är helt idiotiskt, enligt mig. Man bör så tidigt som möjligt prata med sina barn om döden, och om att barnen faktiskt kan bidra till föräldrarnas död, genom att vara jobbiga mot föräldrarna.

Jag vet INTE hur Gretas uppväxt och uppfostran var. Men jag kan tänka mig att hon väldigt tidigt, antingen på egen hand eller av andra, fick lära sig hur hemsk och farlig världen är. Och det är troligen det bästa, att barnen så tidigt som möjligt får lära sig hur hemsk och farlig världen är. Det bidrar troligen till att barnen blir bra barn, och senare blir bra vuxna människor.
Senast redigerad av a987 2019-02-05 kl. 05:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in