2019-07-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Är hon bättre än dig?
På alla sätt och vis. förmodar jag. Desutom har jag bara intresserat mig för klimatet i två månader, medan hon med sin intelligens och inlärningsförmåga har studerat i 4-5 år eller mer.
Senast redigerad av lehs 2019-07-06 kl. 16:31.
2019-07-06, 16:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Spännande, hur kommer det sig att just tobaksindustrin siktat in sig på att desinformera Gretas anhängare menar du ?

Det är snarare tobakslobbyisterna som har breddat sig. Kampen om cigaretterna går mot sitt slut, medan kampen om klimatet befinner sig i en upptrappningsfas. Då finns det mycket pengar att hämta.

Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Schweiziska vetenskapsmän föreslår att vi skall plantera fler träd istället för att slakta mänsklighetens utveckling. Dom är inne på Freeman Dysons teori, där man helt enkelt skruvar upp CO2 absorberingen, genom fler träd eller effektivare träd. Om det finns ett behov. https://www.google.com/amp/s/amp.the...nopy-emissions

Helt ok för mig. Och helt klart är kraftigt ökad växtlighet en del av lösningen.

Jag tror Greta skulle gilla idén också. Att plantera träd låter väldigt "grönt" och miljövänligt.
2019-07-06, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så är CO2 ’s påverkan egentligen linjär menar du? Eller vad försöker du krysta fram?
Varför argumenterar du inte i sak istället för köra red herrings?

Vet Greta om att CO2’s påverkan minskar med stigande koncentration?
Du förstår inte vad logaritm är, eller hur? En grads höjning per fördubblad halt koldioxid är logaritmiskt inte linjärt.

Självklart känner Greta till vad hennes släkting, nobelpristagaren Svante Arrhenius, upptäckte på 1800-talet: att det hela tiden krävs dubbelt så mycket CO2 för att öka termperaturen ytterligare en grad.
Senast redigerad av lehs 2019-07-06 kl. 16:37.
2019-07-06, 16:36
Medlem
Grillalites avatar
Fryser Mongo-Greta nu? Ingen vidare sommar just nu, men det är väl också vårt fel.
2019-07-06, 16:51
Medlem
IPCC och -info- har säkert rätt, att den totala höjningen blir mer än en grad. Och det är inte Greta som hävdar en grad utan det är min tolkning av Arrhenius utredning.

Detta gäller bara strålningseffekten, och för koldioxid. Sedan spelar också konvektion in, och andra växthusgaser som frigörs av den ökade värme som kommer av co2.
2019-07-06, 16:59
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
IPCC och -info- har säkert rätt, att den totala höjningen blir mer än en grad. Och det är inte Greta som hävdar en grad utan det är min tolkning av Arrhenius utredning.

Detta gäller bara strålningseffekten, och för koldioxid. Sedan spelar också konvektion in, och andra växthusgaser som frigörs av den ökade värme som kommer av co2.
Din tolkning? Har du koll på detta? Du sa förut att Greta kan mer än dig
2019-07-06, 17:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu kör du en klassisk red herring för att försöka blanda bort korten.
Berätta för oss om CO2’s effekt istället? Var är fel i kritiken av Al Gores och i förlängningen Gretas påstående om klimatet och CO2 ‘s effekt på jordens temperatur?

Påståendet att temperaturen inte längre kommer att stiga så mycket trots fortsatt höga CO2-utsläpp tycker jag bemöts bra på de här sidorna:

https://skepticalscience.com/saturated-co2-effect.htm
https://skepticalscience.com/C02-emi...re-growth.html
https://skepticalscience.com/exponen...O2-warming.htm

Sedan angående påståendet "Människan släpper endast ut 3% av all CO2. Det är ju ingenting!"

Ja. Siffran stämmer. Men utan människan så skulle systemet vara i balans. Ungefär lika mycket in som ut. De 3% som människan släpper ut är det som får bägaren att rinna över. Därför ökar CO2-halten i atmosfären.

Förklaras i detalj här:

Citat:
"The natural cycle adds and removes CO2 to keep a balance; humans add extra CO2 without removing any."

https://skepticalscience.com/human-c...-emissions.htm

Citat:
Ursprungligen postat av Grillalite
Fryser Mongo-Greta nu? Ingen vidare sommar just nu, men det är väl också vårt fel.

Jag tror Greta vet hur man klär på sig om det är en kall dag ute. Eller vad tror du?

Jag tror även att Greta känner till att förra månaden var den varmaste juni som någonsin uppmätts i Europa. Även om det är väldigt svalt nu i Sverige pga kalla vindar norrifrån.
2019-07-06, 17:18
Medlem
Grillalites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Jag tror Greta vet hur man klär på sig om det är en kall dag ute. Eller vad tror du?

Nej, jag tror inte att Mongo-Greta fattar det, herr fetstil. Så jävla tragiskt att ni har gått på den här bluffen. Pinsamt.
2019-07-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Alla skall bara köpa begagnade kläder. Till slut slits dom ut, vad gör man då?

Går runt naken och blir arresterad för förargelseväckande utseende.
2019-07-06, 19:03
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Kan hon uppmuntra miljoner människor världen över att agera mer klimatsmart så vinner klimatet väldigt mycket på henne.

Det lilla klimatavtryck hon gör (personligen) är ganska försumbart i jämförelse.
Klimatet kan vi inte göra så mycket åt, däremot kan vi ge ett sinnesrubbat bokstavsbarn som Greta adekvat stöd, så hon kanske kan bli någon sorts normal person i vuxen ålder.
Senast redigerad av Rimbert 2019-07-06 kl. 19:08.
2019-07-06, 19:11
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Kan hon uppmuntra miljoner människor världen över att agera mer klimatsmart så vinner klimatet väldigt mycket på henne.

Det lilla klimatavtryck hon gör (personligen) är ganska försumbart i jämförelse.
Det verkar vara mest unga som hyllar henne. Dom tröttnar nog att agera klimatsmart när det innebär att det inte blir några nya mobiler, ingen importerad mat, inga nya kläder, dusch en gång i veckan, inget internetnöje, inga nöjesresor, ingen solsemester på Gran Canaria etc.
2019-07-06, 20:47
Medlem
Greta Thunberg kan bli en riktig guldgruva för internettroll nu när OPEC har börjat fokusera på klimatprotesterna. Att motverka klarhet om de fossila bränslenas farlighet kan bli ett framtidsyrke för hågade i den osäkra eventuella framtiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in