2019-02-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Att engagera sig i klimatfrågan.

Hur definierar du "engagemang"? Vad gör dessa tusentals ungdomar? Jag hakade också på en massa verkningslösa demonstrationer när jag var tonåring, och jag kan lova att 95% av alla tonåringar inte har koll på vad det är de "engagerar" sig i.
2019-02-06, 22:56
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Hur definierar du "engagemang"? Vad gör dessa tusentals ungdomar? Jag hakade också på en massa verkningslösa demonstrationer när jag var tonåring, och jag kan lova att 95% av alla tonåringar inte har koll på vad det är de "engagerar" sig i.

Att demonstrera är ett sätt att engagera sig. Ska inga unga göra det om de nu vill det, för att DU har dåliga erfarenheter av detta?

I Belgien har ungdomar demonstrerat flera gånger de senaste veckorna.

https://www.youtube.com/watch?v=jPHZk4snPMM

Och de har stöd av andra:

https://www.euractiv.com/section/cli...e-youre-right/

För några veckor sedan var de över 20.000 i Schweiz, för att ta ett exempel (fast alla var inte ungdomar, en nobelpristagare fanns också med i ett tåg.)

https://www.rts.ch/info/suisse/10148...limatique.html

Du kanske också anser att detta klimatengagemang i själva verket är ett iscensättning av främmande makter? En minister i Belgien som påstår detta fick avgå igår.

https://www.theguardian.com/world/20...tests-a-set-up
2019-02-06, 23:01
Medlem
Citat:
Att demonstrera är ett sätt att engagera sig. Ska inga unga göra det om de nu vill det, för att DU har dåliga erfarenheter av detta?

I Belgien har ungdomar demonstrerat flera gånger de senaste veckorna.

https://www.youtube.com/watch?v=jPHZk4snPMM

Och de har stöd av andra:

https://www.euractiv.com/section/cli...e-youre-right/

För några veckor sedan var de över 20.000 i Schweiz, för att ta ett exempel (fast alla var inte ungdomar, en nobelpristagare fanns också med i ett tåg.)

https://www.rts.ch/info/suisse/10148...limatique.html

Du kanske också anser att detta klimatengagemang i själva verket är ett iscensättning av främmande makter? En minister i Belgien som påstår detta fick avgå igår.

https://www.theguardian.com/world/20...tests-a-set-up

Du menar alltså att ungdomar inte demonstrerade eller utnyttjade yttrandefriheten innan Greta dök upp? Mig veterligen så började västvärldens ungdomskulturer på 1950-talet när ungdomar började göra revolt mot sina äldre, och sedan dess har vi haft hippies, punkare, och parlamentariska och utomparlamentariska vänsterungdomar i överflöd som gör sig hörda och sedda överallt.

Jag förstår inte varför du tror att Greta har fått ungdomar att gå med i politiska aktiviteter. Hur vet du att dessa ungdomar inte redan sysslade med politik?
2019-02-06, 23:05
Medlem
Tack vare Greta så inser bara fler och fler svenskar hur infantil och hjärndöd den svenska klimatdebatten är.

Ingen med vett i skallen vill förknippas med Greta.
2019-02-06, 23:18
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Du menar alltså att ungdomar inte demonstrerade eller utnyttjade yttrandefriheten innan Greta dök upp? Mig veterligen så började västvärldens ungdomskulturer på 1950-talet när ungdomar började göra revolt mot sina äldre, och sedan dess har vi haft hippies, punkare, och parlamentariska och utomparlamentariska vänsterungdomar i överflöd som gör sig hörda och sedda överallt.

Jag förstår inte varför du tror att Greta har fått ungdomar att gå med i politiska aktiviteter. Hur vet du att dessa ungdomar inte redan sysslade med politik?

Nej, vad får du det ifrån???

Jag har bara tagit Greta i försvar från drevet i denna tråd, där påhoppen, jante och allmän missunnsamhet är motbjudande.

Nej, jag tror inte att allt står och faller med Greta när det gäller ungdomars politiska aktiviteter. Det är fullt möjligt att flera redan var engagerade före Greta.

Vad är det som driver dig att misstänkliggöra henne och de som nu engagerar sig?
2019-02-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Tack vare Greta så inser bara fler och fler svenskar hur infantil och hjärndöd den svenska klimatdebatten är.

Ingen med vett i skallen vill förknippas med Greta.

Precis. Att alla som kritiserar Gretas "engagemang" kollektivt anklagas för att tro att klimatpåverkan och smältande glaciärer är båg visar hur ointresserade Gretas fans är av att faktiskt diskutera klimatfrågan. En liten jänta som inte ens anskaffar sig den mest grundläggande utbildning som krävs för att överhuvudtaget förstå sig på kemiska reaktioner - det är den intellektuella nivå som hennes supportrar orkar med.
2019-02-06, 23:23
Medlem
Citat:
Nej, vad får du det ifrån???

Jag har bara tagit Greta i försvar från drevet i denna tråd, där påhoppen, jante och allmän missunnsamhet är motbjudande.

Nej, jag tror inte att allt står och faller med Greta när det gäller ungdomars politiska aktiviteter. Det är fullt möjligt att flera redan var engagerade före Greta.

Vad är det som driver dig att misstänkliggöra henne och de som nu engagerar sig?

Du skrev ju att du tror att Greta har fått tusentals ungdomar att engagera sig i klimatfrågan, så det är helt i sin ordning att fråga dig varför du tror att dessa ungdomar inte redan var engagerade.

Att du - likt så många andra av Gretas försvarare - känner dig nödgad att ta till tomma ord som "jante" för att försöka skämma dina motståndare till tystnad bevisar bara att du inte har några riktiga argument att komma med.

Vad är det du menar att jag misstänker Greta för?
2019-02-06, 23:31
Medlem
På 70-talet varnade FN för att en ny istid stod för dörren inom de närmsta 10 åren.
Ingenting hände. Även då skickade man ut barn som apostlar.

På 80-talet varnade FN för att en ny istid skulle komma inom 10 år.
Ingenting hände. Även då skickade man ut barn som apostlar.

På 90-talet varnade FN för att Maldiverna skulle vara helt under vatten år 2000.
Maldiverna finns kvar, i bättre skick än någonsin.

År 2000 varnade FN för att en tredjedel av Nederländerna skulle ligga under vatten inom 20 år.
Facit = det hände inte.

FN har NOLL trovärdighet när det gäller klimatpropagandan!

Greta Thunberg har många föregångare. Både FN, och olika religiösa grupper, har i alla tider sänt ut barn som profeter och apostlar. Greta är en i raden.
2019-02-06, 23:33
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Du skrev ju att du tror att Greta har fått tusentals ungdomar att engagera sig i klimatfrågan, så det är helt i sin ordning att fråga dig varför du tror att dessa ungdomar inte redan var engagerade.

Att du - likt så många andra av Gretas försvarare - känner dig nödgad att ta till tomma ord som "jante" för att försöka skämma dina motståndare till tystnad bevisar bara att du inte har några riktiga argument att komma med.

Vad är det du menar att jag misstänker Greta för?

Jag skrev jante om drevet i denna tråd. Jag ser inte Greta som en frälsare eller vad man ska ta till för överord, men jag tycker att mycket är ren missunnsamhet. Därför tar jag henne i försvar. Hade jag specifikt syftat på dig hade jag skrivit det.

Vad är det som får dig att ifrågasätta Gretas och andra ungdomars engagemang?
2019-02-06, 23:36
Medlem
Citat:
Jag skrev jante om drevet i denna tråd. Jag ser inte Greta som en frälsare eller vad man ska ta till för överord, men jag tycker att mycket är ren missunnsamhet. Därför tar jag henne i försvar. Hade jag specifikt syftat på dig hade jag skrivit det.

Vad är det som får dig att ifrågasätta Gretas och andra ungdomars engagemang?

Jag skrev inte att du riktade jante-ursäkten mot mig specifikt. Jag skrev att du använder tomma ord som "jante" för att försöka skämma dina motståndare till tystnad. Hade du haft riktiga argument så hade du kommit med dessa argument istället. Så gör jag i alla fall.

Först får du svara på vad det är som du menar att jag misstänker Greta för. Har du väl kommit med en anklagelse så får du allt förklara vad du grundar den på.
2019-02-07, 00:06
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jag skrev inte att du riktade jante-ursäkten mot mig specifikt. Jag skrev att du använder tomma ord som "jante" för att försöka skämma dina motståndare till tystnad. Hade du haft riktiga argument så hade du kommit med dessa argument istället. Så gör jag i alla fall.

Först får du svara på vad det är som du menar att jag misstänker Greta för. Har du väl kommit med en anklagelse så får du allt förklara vad du grundar den på.

Jag skrev misstänkliggöra- för det är mitt intryck när du ifrågasätter hennes engagemang. Det är ingen anklagelse.
2019-02-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Om du jämför bilder på hennes pappa, Svante Thunberg, så ser du att hon är väldigt lik honom. Och om det stämmer att hennes anfader är Svante Arrhenius, som fick Nobelpriset i kemi 1903, så kan ju hennes eventuellt höga IQ, förklaras av hennes gener.

Svante Arrhenius är inte någon anfader i deras släkt. Enda kopplingen är att hans mor var född Thunberg. Möjligen kan Arrhenius har ärvt några gener från den Thunbergska släkten som
skulle peka på att det kan komma goda utförsgåvor därifrån. Någon som är aktiv inom genealogi borde kunna rita upp släkt-trädet. https://www.geni.com/people/Carolina...00007472648218
Senast redigerad av alcantario 2019-02-07 kl. 00:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in