Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-05, 19:52
Medlem
Jag ska sälja min drönare för 25 k på tradera.

Kommer jag måsta skicka in bilder på den med dagstidning och skit för att verifiera jag äger den? Orkar inte med sånt
Citera
2019-01-09, 12:34
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Varför lägger du inte ett högre maxbud redan innan slutsekunderna?
Skulle givetvis ha gjort det insåg jag i efterhand. Var som en grönsak i skallen på nyårsdagen. Man blir ju less, om inte på tradera så på sig själv.
Citera
2019-01-19, 19:53
Medlem
No6s avatar
Vad gör man om man har betalat säljaren men inte fått sin produkt? Köpte förra helgen och säljaren har inte skickat produkten över 5 arbetsdagar. Svarar varken på mail eller telefon. Tryckte på "anmäl utebliven vara". Kan man räkna sig som blåst eller finns det möjlighet at tradera betalar tillbaka pengarna?

Jag är inte en person som polisanmäler andra(polisen gör ingenting och har viktigare saker för sig att göra) utan jag kommer att åka hem till personen och hämta tillbaka mina pengar helt enkelt om det inte går att lösa på andra sätt. Det var ca 1000 kr det handlar om, är inte pengarna utan principen.

Men seriöst, någon här som har erfarenhet av detta? Har ni blivit lurade och fått pengarna tillbaks eller slutade det med att ni förlorade pengarna?
Citera
2019-01-19, 21:58
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Vad gör man om man har betalat säljaren men inte fått sin produkt? Köpte förra helgen och säljaren har inte skickat produkten över 5 arbetsdagar. Svarar varken på mail eller telefon. Tryckte på "anmäl utebliven vara". Kan man räkna sig som blåst eller finns det möjlighet at tradera betalar tillbaka pengarna?

Jag är inte en person som polisanmäler andra(polisen gör ingenting och har viktigare saker för sig att göra) utan jag kommer att åka hem till personen och hämta tillbaka mina pengar helt enkelt om det inte går att lösa på andra sätt. Det var ca 1000 kr det handlar om, är inte pengarna utan principen.

Men seriöst, någon här som har erfarenhet av detta? Har ni blivit lurade och fått pengarna tillbaks eller slutade det med att ni förlorade pengarna?

Har för mig att Klarna kräver att avsändare skickar inom tre vardagar med spårbar frakt. Tradera-betalning vet jag inte riktigt, men borde stå något på sidan. Oftast så betalar Klarna tillbaka och sedan kräver pengarna tillbaka ifrån säljaren. Tradera har jag för mig betalar tillbaka och sedan lägger på skulden på säljaren faktura, om de beslutar att betala tillbaka.

Om du betalade till säljarens bankkonto eller privat swish, så kan inte pengarna tas tillbaka. Endast kronofogden kan plocka pengar ifrån bankonton. Man ansöker då om betalningsföreläggande, och går till domstol om säljaren bestrider. Om denna döms, (eller om de inte bestrider betalningsföreläggandet) så kan utmätning ske, men om säljaren inte har tillgångar kvar, så är det ju svårt, så jag skulle bog börja med att ringa kfm och fråga om personen har skulder.

Om du har tur så skickas varan senare, en del säljare skickar bara när de har vägarna förbi postombud, vilket de oftast är dåliga att skriva i annonserna.
Senast redigerad av miikos 2019-01-19 kl. 22:00.
Citera
2019-02-09, 14:44
Medlem
kennethakares avatar
När är sista dagen man kan lämna omdöme? 2 månader efter avslutad auktion? Har en luffar med 0 i omdöme som inte betalat sin auktion. Vill ge han negativt men inte få ett hämnd negativt tillbaka så vill vara på säkra sidan att jag hinner ge han omdöme men inte han mig.
Citera
2019-02-09, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av No6

Anmäl till Tradera, de kan bli avstängda
Citera
2019-02-09, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kennethakare
När är sista dagen man kan lämna omdöme? 2 månader efter avslutad auktion? Har en luffar med 0 i omdöme som inte betalat sin auktion. Vill ge han negativt men inte få ett hämnd negativt tillbaka så vill vara på säkra sidan att jag hinner ge han omdöme men inte han mig.
Tror inte det går...
Citera
2019-02-09, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Avancerad sökning går inte att hitta längre. Har provat flera webläsare i flera datorer. Har Tradera raderat möjligheten eller är den flyttad?
Den finns kvar
Citera
2019-02-09, 22:21
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennethakare

Det var 60 dagar, i alla fall tidigare.

Då lämnade man alltid negativt sista dagen, för att hindra att man får hämnd tillbaka.
Citera
2019-02-09, 22:53
Medlem
kennethakares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Avancerad sökning går inte att hitta längre. Har provat flera webläsare i flera datorer. Har Tradera raderat möjligheten eller är den flyttad?
Funkar bara när jag använder datorn eller loggar in via safari i mobilen. Funkar inte i appen.
Citera
2019-02-09, 23:11
Medlem
kennethakares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det var 60 dagar, i alla fall tidigare.

Då lämnade man alltid negativt sista dagen, för att hindra att man får hämnd tillbaka.
Ok ska göra det då. Jag skrev 3 mail till köparen, inget svar. Sen igår så skrev han att han inte fått de han betala för. Så sa jag när betala du? Men svar uteblev återigen. Så blir negativt och utebliven betalning anmälan när det gått 59.9 dagar.
Citera
2019-02-10, 19:01
Medlem
Eldebrinks avatar
Någon som har länktips/guide för hur man fraktar olika föremål bäst och mest prisvärt? Tillhör den yngre generationen som sällan skickar post så jag är riktigt usel på hur man fixar med emballage osv.

T.ex. skulle jag vilja sälja en NES Classic men har ingen aning om hur jag ska frakta/packa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in