Citat:
Ursprungligen postat av
Enmansdemo
har ni uppmärksammat att repriserna återigen dött! på svt, den här gången orkade man till säsong 5 som jag förstod det, kanske är lika bra med tanke på hur mycket sämre den blir för varje år
Jag tycker att "Rederiet" var som allra bäst under de första 7-8 säsongerna.
De avsnitten introducerade alltid en massa roliga och minnesvärda karaktärer, och till och med "tillfälliga" karaktärer som typ Bogdan och Raspen var väldigt underhållande.
De sista säsongerna hade ofta ganska dryga och ointressanta karaktärer, och av någon anledning envisades de säsongerna med att alltid använda ett soundtrack som gick i moll hela tiden, medan de första säsongerna hade väldigt många muntra och inbjudande melodislingor (exempelvis alla de där trumpetslingorna som ofta spelades mellan olika scener) och kändes mycket mer "energiska" i största allmänhet.
Det var ju också ganska vanligt att en del av själva signaturmelodin spelades i början av en del scener, och det tyckte jag var väldigt effektfullt - jag fattar verkligen inte varför de slutade med det i de senare säsongerna.
Jag har nyligen börjat kolla på en del avsnitt igen (hela serien finns tillgänglig på SVT Play), och den första tredjedelen av serien känns definitivt minst lika bra nu som den gjorde på 90-talet - jag skulle
lätt kunna kolla igenom alla de säsongerna i ett enda stort maraton under några dagar om jag hade tid till det.
Det är mest de där sista säsongerna som jag inte är så överdrivet intresserad av.