2019-05-24, 14:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Du är helt virrig, kostproblem och undernäring i alla åldrar är starkt kopplat till vegansk kosthållning.

Nej. Kostproblem och undernäring har funnits länge. Fattigdom, missbruk, socialt strul och psykisk ohälsa är absolut vanligaste orsakerna. Sen har vi föräldrar som låter barnen få äta som de vill av olika skäl, t ex för att de jobbar för mycket och inte orkar bry sig eller har ideologin att de mår bäst i längden av att göra egna val.

Veganism är en modegrej som tidigare bara de verkligt extrema ägnade sig åt. Om man är noga med näringsinnehållet och ger kosttillskott + har koll via ex vis BVC funkar det. Lite extremt ändå, rent vegan tycker jag (köttätare) är olämpligt. De borde kunna få lakto-ovo-marinvegetarisk kost som barn.
Citera
2019-05-24, 14:27
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Nej. Kostproblem och undernäring har funnits länge. Fattigdom, missbruk, socialt strul och psykisk ohälsa är absolut vanligaste orsakerna. Sen har vi föräldrar som låter barnen få äta som de vill av olika skäl, t ex för att de jobbar för mycket och inte orkar bry sig eller har ideologin att de mår bäst i längden av att göra egna val.

Veganism är en modegrej som tidigare bara de verkligt extrema ägnade sig åt. Om man är noga med näringsinnehållet och ger kosttillskott + har koll via ex vis BVC funkar det. Lite extremt ändå, rent vegan tycker jag (köttätare) är olämpligt. De borde kunna få lakto-ovo-marinvegetarisk kost som barn.

Sjävklart är inte alla undernärda veganer, däremot är veganer överrepresenterade sett till sin storlek.

Vegansk kost leder inte till undernäring om man kompletterar med kosttillskott är påläst och har kontroll över övriga näringsinnehållet och det är just det som är problemet, många vet inte vad dom sysslar med och struntar i allt det ovan nämnda för "allt veganskt är bra" "jag är så nyttig med mina kokade linfrön" mentaliteten tar över.

Alla pinnsmala, vitbleka förintelse-överlevare som jag samtalat med har gått på någon slags rawfood,vegansk kost lr liknande
Citera
2019-05-24, 14:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Alla pinnsmala, vitbleka förintelse-överlevare som jag samtalat med har gått på någon slags rawfood,vegansk kost lr liknande

Det beror på vilka kretsar du rör dig i plus att du nog är rätt ung. Du kan inte ha dig själv som Sveriges centrum och allas måttstock.
Citera
2019-05-24, 15:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jemmaume
Det är därför det inte kommer att bli aktuellt med utredningshem menar jag för att utredningen redan bör vara klar. Finns inget mer att utreda liksom. De kommer inte att komma någonstans med att överklaga och det är väldigt vanligt att en del gör det för evigt. Genom umgänge, inledningsvis tillsammans med en kontaktperson, kan man utvärdera umgänget och följa upp och göra bedömningar. Riskerna för framtiden och framtidsplaneringen är redan gjord tänker jag. Sedan kanske föräldrarna begär att vården ska upphöra längre fram och då tittar man på vilka förändringar föräldrarna gjort och om de är tillräckliga. Om barnet har rotat sig i familjehemmet kan man besluta om flyttningsförbud och stämma in om vårdnaden (att överflytta den till familjehemmet om de går med på det) och då spelar det ingen roll hur föräldrarna har utvecklats. Det väljer man kanske inte att göra om flickan haft ett regelbundet umgänge med föräldrarna och har en stark anknytning till dem. Så tänker jag, men socialtjänsten i deras "hemkommun" kanske tänker annorlunda och de vet saker vi inte vet såklart!

Nu är det socialtjänsten i Göteborg som utreder och den är inte känd för att ta rationella beslut utan går ofta på hörsägen och helt osanna påståenden och uppgifter. Så man kan inte förutsätta vad de kommer att göra. Det är vanligt att socialtjänsten i Göteborg fosterhemsplacerar barn även om föräldrarna inte formellt gjort något fel och de återfår inte vårdnaden om utredningen tar för lång tid för då anses barnet har rotat sig i fosterhemsfamiljen.
Citera
2019-05-24, 19:34
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Tror de flesta veganer lever efter att de inte skall ta biprodukter från andra arter. Ett hönsägg, eller en bispya till honung etc. En sats i nyllet eller göda sitt människobarn är ok.
Men sedan finns det ju dem som drar det längre och ger sitt barn mjölkersättning istället. Vet inte riktigt hur gränsen går där med att spannmål/grönska sker genom pollinering av kryp.

Finns det verkligen vegansk bröstmjölksersättning?

"Spannmål och grönska" och sånt som pollineras av kryp har de inga problem med, har i vart fall aldrig hört eller läst nåt sånt. De flesta frukter, nötter, frön, bär, grönsaker är ju insektspollinerade.

Däremot kan man ta sig en funderare över hur många djur som egentligen är 100 % vegetarianer. De får ju i sig en del insekter med maten.

Mat som säljs i butik är inte fri från insekter men de brukar vara malda så det syns inte, i kakao t ex. En viss halt insekt är tillåtet. Så det kan vara svårt även för oss människor att bli 100 % vegan....
Citera
2019-05-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nu är det socialtjänsten i Göteborg som utreder och den är inte känd för att ta rationella beslut utan går ofta på hörsägen och helt osanna påståenden och uppgifter. Så man kan inte förutsätta vad de kommer att göra. Det är vanligt att socialtjänsten i Göteborg fosterhemsplacerar barn även om föräldrarna inte formellt gjort något fel och de återfår inte vårdnaden om utredningen tar för lång tid för då anses barnet har rotat sig i fosterhemsfamiljen.

Jag har bara arbetat i socialtjänster med hög kompetens & det är ju slutligen förvaltningsdomstol som fattar besluten. Jag har svårt att tro att de går på ”hörsägen”. Jag har företrätt socialnämnder i minst 200 mål i förvaltningsrätt & kammarrätt & upplevt att rätten är mkt noggrann med att granska både utredningar & påståenden. Hörsägen, anonyma anmälningar & sånt ifrågasätts & förkastas oftast direkt! Rättssäkerheten brister såklart ibland fast den är något av det viktigaste vi har i Sverige! Har som sagt bara verkat i vissa delar av landet!
Citera
2019-05-25, 10:20
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NFW
Läkaren hade aldrig sett ett sådant allvarligt fall av undernäring. Föräldrarna undvek besök till bvc mm

Vilka är miffona?

https://www.expressen.se/gt/liten-fl...a-infor-ratta/
Står ingenting om att det är veganer i artiklen, så varför har du med det i rubriken?

Har du några som helst belägg för att föräldrar som undernär sina barn ofta är veganer?
Citera
2019-05-25, 10:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Står ingenting om att det är veganer i artiklen, så varför har du med det i rubriken?
De verkar vara lufterianer, som dessutum, i alla fall han, föredrar droger. Men vill inte ge barnet en ostbit för att den omvandlas till knark i kroppen.
Citera
2019-05-25, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret

Har du några som helst belägg för att föräldrar som undernär sina barn ofta är veganer?
Det är allmänt känt att detta rörde sig om föräldrar som är veganer. Alla media har rapporterat om det. Googla så finner du.
Citera
2019-05-25, 13:49
Moderator
Pentyls avatar
Jag skulle bra gärna vilja veta vad för kost som skribenterna i denna tråd har tuggat i sig, för vilken det än är så förefaller den inverka menligt på begåvning och annat som hjälper till att hålla sig till ämnet.

När ni nu har befunnit varandra vara dumma i huvudena, en insikt som i allt väsentligt verkar stämma av posternas kvalitet att döma, så kanske det börjar bli läge att hålla sig till trådens ämne, det aktuella kriminalfallet.

OT raderat.

/Moderator
Citera
2019-05-25, 19:59
Medlem
Har skummat igenom Mats Rickard Lagnevalls FB nu och det är inte så roligt läsning. Liksom många andra missbrukare inom psykadelia & div. rökverk indikerar han att han har nått ett spirituellt uppvaknande genom sin högre hjärnfunktion mm mm.

Tar tagit några screenshots om han skulle få för sig att ta bort kontot men för den nyfikne delar han mer än gärna med sig av bland annat:

*Knarksvampsplockning som nybliven småbarnspappa, ett flertal gånger, bla. 23/9 2018.

*Citat av Mats Rickard Lagnevall 5/10 2018:
"Jag kommer antagligen att döda nästa apa som försöker utöva auktoritet över mig. (Vänlig varning till snutjävlar som råkar läsa.) Oavsett utstyrsel och trosföreställningar om samhälleliga rättigheter.
Oavsett om apan bara "sköter sitt jobb", så må jag själv se det som att "sköta någon annans jobb" när jag förnekar apan syresättning av blodet samt förlägning av livet.

Bekymra mig igen och mitt agerande kommer skicka shockvågor genom ert sjukliga samhälle värre än Breivik någonsin vågade drömma om." slut citat.

*10/10 2018 skriver han: "Jag har inte råd att bevisa att R*l*p*k* är min dotter, så Svenska staten kan gott taga och brinna." slut citat. Min maskering av dotterns namn.

*24/11 2018 förintelseförnekare är han också så helt galen kan han ju inte vara (/joke): "
There was no "holocaust", only some jews that got exterminated by yet another zionist puppet warlord in order to produce throughout the world the sympathy required for the creation of an as unlawfull as it is invasive nation-state". slut citat.

Finns mycket annat för den intresserade att gräva vidare i. Ironin att han köper tramadol för att missbruka men avskyr big pharma för deras vacciner vore ganska underhållande om det inte var så tragiskt att ett barn har kommit till skada.
Citera
2019-05-25, 20:17
Medlem
Är det någon som känner den mannen sedan tidigare? Tänker innan drogerna helt tog över hans liv. Vore intressant att veta hur det gick så illa som det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in