Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-06-03, 18:49
  #86257
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Vad menar du? Hon var inte insatt i just detta fall, men hon gjorde en mängd relevanta kommentarer om juridiken och jag ser ingen anledning att ifrågasätta hennes expertis.

Nu har jag inget utskrivet referat att kommentera, men eftersom de 'skulle reda ut' turerna kring 'det hela' så missades en hel del signifikanta delar enligt min mening. Kanske pga ostrukturerad intervju, men, det var för svepande förklaringar, och i vissa stycken orefererade delar, för att korrekt belysa vad som är känt i fallet.

100 ggr bättre än många journalister, men är man 'rättsexpert', torde man kunna ställa kravet några snäpp högre.
Citera
2019-06-03, 18:49
  #86258
Medlem
Assange häktas inte så nu slipper Sverige vara staten som lämnar ut visselblåsaren till USA.
Citera
2019-06-03, 18:51
  #86259
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tack, dem har jag totalt missat.

Edit: att det fanns hemligstämplade SMS visste jag men jag har missat texten i dem.
Problemet tycker jag med sms:en tycker jag är att vi inte har alla från officiellt håll. Det kan ju tänkas att JA visade bara dom som är bra för honom. Om åklagaren har på fötterna i fallet mot Assange måste det vara i bevisning vi inte känner till, tex ett sms som säger:
" jag vaknade när assange hade samlag med mig, han var helt annorlunda och jag kände att jag måste låtsas gå med på sex för att inte råka illa ut".
Det kan ju finnas.
Citera
2019-06-03, 18:52
  #86260
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är det inte skandal att högutbildade personer på högt uppsatta positioner i Sverige inte klarar engelskan? Både överåklagaren Marianne Ny och överåklagaren Eva-Marie Persson behöver tolk.

Det kan jag faktiskt förstå eftersom det är viktigt att jurister uttrycker sig korrekt och inte säger t.ex. gripen när man menar häktad.

Däremot blev jag förvånad över att tolken blandade ihop begreppen. När åklagaren sa att hon skulle återkomma med besked om hon skulle överklaga så översatte tolken dett med decision to prosecute.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2019-06-03 kl. 18:55.
Citera
2019-06-03, 18:53
  #86261
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Assange häktas inte så nu slipper Sverige vara staten som lämnar ut visselblåsaren till USA.

Kan mycket väl vara en förhalning igen. ÅM var tvingade att göra något. Men politiskt vet man inte riktigt hur potatisen kommer att skalas ännu. De kan fortsättta att utreda länge till, och även gå vidare med EIO och sen EAW, im UK e kvar i EU när man är redo.
Citera
2019-06-03, 18:53
  #86262
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kanske stämmer allt detta med stalkarhypotesen, att hon är besatt av JA och att brottsprocessen blir hennes eget sätt att jaga efter honom, sida vid sida med de nationer som har helt andra motiv för att förfölja honom. En hypotes som kan sägas ha visst stöd. Han är en kändis som hon blev betagen i via media. Sökte upp honom när han kom till Sverige (genom att erbjuda tjänster som volontär) och fick honom i säng. Var väldigt upprymd inför att få träffa honom. Tecken på svartsjuka kanske när han inte hade tid med henne och när hon fick veta att han haft sex med AA. Hämndlysten, ville hänga ut honom, tvångstesta under hot och utpressning, a woman scorned ...
Är det inte väldigt oresonligt att vara så hämndlysten efter nästan 10 år och efter allt JA har utsatts för på grund av hennes egna oförmåga att stå emot polisens tolkning av vad hon var med om? Kan hon inte nöja sig med hur illa han har behandlats av olika länders rättsväsende?

Tänk om dina spekulationer stämmer och hon är totalt besatt av JA och av att få se honom igen.

Hon kanske tror att genom att få in honom i fängelse i Sverige så vet hon var hon har honom och kan besöka honom ofta.

OBS! Spekulationer
Citera
2019-06-03, 18:54
  #86263
Medlem
En för mig okänd twittrare säger detta om dagens förhandling i Uppsala:
During the court hearing, it became clear that the prosecution was not all done with their preliminary investigation yet and that they wanted the EAW in order to bring JA to Sweden to finalize their investigation prior to deciding whether or not to press charges against him.

This is when the prosecution ran into trouble, because according to the new requirements for EAW's, you can not get an EAW to conduct a preliminary investigation any longer - the prosecution must instead apply for a European investigation order.

This fact was brought to the judge's attention at today's hearing by Per E Samuelsson, Assange's defense lawyer, which seemed to come as a surprise to both the prosecution and the judge.
(Jag har bara citerat en bit.) Kan nån som följt dagens förhandling mer än jag bekräfta att detta verkade vara en nyhet för domaren och åklagarna? Det är i så fall anmärkningsvärt, då dessa ändringar i kraven har varit välkända under lång tid i denna tråd; ganska snart efter att ändringarna gjordes så vitt jag minns. (Nu är förstås mycket av det som är känt för den som följer med i tråden inte så tydligt, då det är så liten del av inläggen här som ingår i det gemensamma kunskapsuppbyggandet, så det lätt drunknar i resten.)
Citera
2019-06-03, 18:56
  #86264
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Problemet tycker jag med sms:en tycker jag är att vi inte har alla från officiellt håll. Det kan ju tänkas att JA visade bara dom som är bra för honom. Om åklagaren har på fötterna i fallet mot Assange måste det vara i bevisning vi inte känner till, tex ett sms som säger:
" jag vaknade när assange hade samlag med mig, han var helt annorlunda och jag kände att jag måste låtsas gå med på sex för att inte råka illa ut".
Det kan ju finnas.

Enl. ÅM har försvaret fått ta del av SMS'en rent ockulärt under en kort stund, men man var förbjuden att anteckna. Skulle delgivning om åtal bli aktuellt måste ÅM upp med allt på bordet, vilket man märkligt nog aktar sig för i det längsta.
Citera
2019-06-03, 19:02
  #86265
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Assange häktas inte så nu slipper Sverige vara staten som lämnar ut visselblåsaren till USA.

Jag tror inte att Uppsala tingsrätt tog några sådana hänsyn.

Rätten gav åklagarna bakläxa eftersom de inte använt sig av en europeisk utredningsorder för att få Assange förhörd i brittiskt fängelse.
Citera
2019-06-03, 19:06
  #86266
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
En för mig okänd twittrare säger detta om dagens förhandling i Uppsala:
During the court hearing, it became clear that the prosecution was not all done with their preliminary investigation yet and that they wanted the EAW in order to bring JA to Sweden to finalize their investigation prior to deciding whether or not to press charges against him.

This is when the prosecution ran into trouble, because according to the new requirements for EAW's, you can not get an EAW to conduct a preliminary investigation any longer - the prosecution must instead apply for a European investigation order.

This fact was brought to the judge's attention at today's hearing by Per E Samuelsson, Assange's defense lawyer, which seemed to come as a surprise to both the prosecution and the judge.
(Jag har bara citerat en bit.) Kan nån som följt dagens förhandling mer än jag bekräfta att detta verkade vara en nyhet för domaren och åklagarna? Det är i så fall anmärkningsvärt, då dessa ändringar i kraven har varit välkända under lång tid i denna tråd; ganska snart efter att ändringarna gjordes så vitt jag minns. (Nu är förstås mycket av det som är känt för den som följer med i tråden inte så tydligt, då det är så liten del av inläggen här som ingår i det gemensamma kunskapsuppbyggandet, så det lätt drunknar i resten.)

Var inte på plats, men EIO har nämnts förut, reagerade inte riktigt då. Kanske de själva blandade ihop det med EAW? Nu har ju ÅM ändrat press releaser, och info förut, utan att det framgår av datum, eller ändringsnot, men här ex.v, refereras till EWO:

Citat:
Jag begär att tingsrätten ska häkta Assange i sin utevaro på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt av graden mindre grovt brott. Om tingsrätten beslutar att häkta honom kommer jag att gå vidare med att utfärda en europeisk arresteringsorder i vilken han begärs utlämnad till Sverige, säger Eva-Marie Persson.

https://www.aklagare.se/nyheter-pres...newsId=3257260

Men här så pratar man om EIO:
Citat:
Nu fortsätter förundersökningen dels med förhör i Sverige, dels kommer en europeisk utredningsorder att utfärdas i syfte att förhöra Julian Assange. Någon tidpunkt för det finns ännu inte. Vi tar ett steg i taget och omprövar utredningsläget fortlöpande.

https://www.aklagare.se/nyheter-pres...newsId=3257972
Citera
2019-06-03, 19:09
  #86267
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Problemet tycker jag med sms:en tycker jag är att vi inte har alla från officiellt håll. Det kan ju tänkas att JA visade bara dom som är bra för honom. Om åklagaren har på fötterna i fallet mot Assange måste det vara i bevisning vi inte känner till, tex ett sms som säger:
" jag vaknade när assange hade samlag med mig, han var helt annorlunda och jag kände att jag måste låtsas gå med på sex för att inte råka illa ut".
Det kan ju finnas.
Även om det finns andra SMS så borde de citerade vara tillräckligt tydliga för att skapa rimligt tvivel.
Citera
2019-06-03, 19:11
  #86268
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tror inte att Uppsala tingsrätt tog några sådana hänsyn.

Rätten gav åklagarna bakläxa eftersom de inte använt sig av en europeisk utredningsorder för att få Assange förhörd i brittiskt fängelse.


Exakt. MLA/EIO borde vara vägen framåt, och mot bakgrund av dess utfall, ev. åtal samt EAW, eller ännu en nedläggning (nr3?). Märkligt att det verkar vara så svårt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in