Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2019-06-03, 19:14
  #86269
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det kan jag faktiskt förstå eftersom det är viktigt att jurister uttrycker sig korrekt och inte säger t.ex. gripen när man menar häktad.

Däremot blev jag förvånad över att tolken blandade ihop begreppen. När åklagaren sa att hon skulle återkomma med besked om hon skulle överklaga så översatte tolken dett med decision to prosecute.
Jag håller helt och hållet med om att det är viktigt att de uttrycker sig korrekt men jag tycker att det i dagens samhälle hör till ämbetet att kunna förstå och tala om sitt ämnesområdet på engelska.

Konstigt att tolken sa fel.

Blandar jag ihop det här fallet med något annat fall när jag tycker mig minnas att det tidigare fanns en tolk som också gjorde fel och som brukade arbeta för USA:s ambassad?
Vad hette dagens tolk?
Citera
2019-06-03, 19:15
  #86270
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Exakt. MLA/EIO borde vara vägen framåt, och mot bakgrund av dess utfall, ev. åtal samt EAW, eller ännu en nedläggning (nr3?). Märkligt att det verkar vara så svårt ?

Problemet är att det gått prestige i fallet. Åklagarna ville i det längsta köra sitt race utan att ta hjälp av brittiska kollegor.

Riksåklagaren borde ha gripit in och lyft bort Ny redan för åtta år sedan, så hade hela den här cirkusen kunnat undvikas.
Citera
2019-06-03, 19:18
  #86271
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
En för mig okänd twittrare säger detta om dagens förhandling i Uppsala:
During the court hearing, it became clear that the prosecution was not all done with their preliminary investigation yet and that they wanted the EAW in order to bring JA to Sweden to finalize their investigation prior to deciding whether or not to press charges against him.

This is when the prosecution ran into trouble, because according to the new requirements for EAW's, you can not get an EAW to conduct a preliminary investigation any longer - the prosecution must instead apply for a European investigation order.

This fact was brought to the judge's attention at today's hearing by Per E Samuelsson, Assange's defense lawyer, which seemed to come as a surprise to both the prosecution and the judge.
(Jag har bara citerat en bit.) Kan nån som följt dagens förhandling mer än jag bekräfta att detta verkade vara en nyhet för domaren och åklagarna? Det är i så fall anmärkningsvärt, då dessa ändringar i kraven har varit välkända under lång tid i denna tråd; ganska snart efter att ändringarna gjordes så vitt jag minns. (Nu är förstås mycket av det som är känt för den som följer med i tråden inte så tydligt, då det är så liten del av inläggen här som ingår i det gemensamma kunskapsuppbyggandet, så det lätt drunknar i resten.)
Häpnadsväckande okunnigt.
På vilka meriter gör åklagare karriär?
Citera
2019-06-03, 19:18
  #86272
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag håller helt och hållet med om att det är viktigt att de uttrycker sig korrekt men jag tycker att det i dagens samhälle hör till ämbetet att kunna förstå och tala om sitt ämnesområdet på engelska.

Konstigt att tolken sa fel.

Blandar jag ihop det här fallet med något annat fall när jag tycker mig minnas att det tidigare fanns en tolk som också gjorde fel och som brukade arbeta för USA:s ambassad? Vad hette dagens tolk?

Ingen aning. Men hon talade ju felfri engelska. Kanske blev det bara fel av misstag.

Det skulle inte förvåna mig om det står i brittisk press i morgon att åklagaren överväger att inte fullfölja åtalet på grund av den här felsägningen.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2019-06-03 kl. 19:20.
Citera
2019-06-03, 19:20
  #86273
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Enl. ÅM har försvaret fått ta del av SMS'en rent ockulärt under en kort stund, men man var förbjuden att anteckna. Skulle delgivning om åtal bli aktuellt måste ÅM upp med allt på bordet, vilket man märkligt nog aktar sig för i det längsta.
Ok, då kommer antagligen utredningen läggas ner och meddelandena förstöras för att sopa igen spåren. Poängen var ju att få hit JA. Att väcka åtal och få upp bevisen på bordet är kan bli väldigt pinsamt för många om Assange o co har bra minne. Tråkigt, jag hade gärna sett dom.

Jag kan inte se något annat eftersom åklagaren prompt måste ha ett förhör med JA för att bestämma om det är lönt att utreda våldtäkten. Det tyder ju på det inte finns ens en våldtäkt, fanns det ett allvarligt brott skulle man ju inte vela om att lägga ner undersökningen.
Så vad är det verkliga syftet med att höra JA?
1 Fiskeexpedition?
2 Biljett till Sverige utan att avslöja för mycket korruption
Citera
2019-06-03, 19:22
  #86274
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag håller helt och hållet med om att det är viktigt att de uttrycker sig korrekt men jag tycker att det i dagens samhälle hör till ämbetet att kunna förstå och tala om sitt ämnesområdet på engelska.

Konstigt att tolken sa fel.

Blandar jag ihop det här fallet med något annat fall när jag tycker mig minnas att det tidigare fanns en tolk som också gjorde fel och som brukade arbeta för USA:s ambassad?
Vad hette dagens tolk?
Gun Krusenstjerna hette tolken vid första förhöret av Assange, 30 Aug 2010. "Usel" tyckte krim.insp. Mats Gehlin. Ja, hon extraknäckade på USAs ambassad.
Citera
2019-06-03, 19:28
  #86275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Och vad ska nu alla foliehattar i tråden svamla om?
Tingsrätten som fått order om att häkta JA vägrade alltså! Vilken skandal. Kan det vara USA som ligger bakom?

Vad annnars, Assange har ju exponerat hela den amerikanska spion mördar terrorist aparaten. Både Bill Binney , Roy Macgovern , Kevin Ship f.d långtids anställda på höga poster inom NSA, CIA säger samstämmigt USA drar i trådarna kring Lassange.

Domstolen skulle ha häkta Assange sen frige honom med biljett till Ryssland där kan Assange vara säker.
__________________
Senast redigerad av PutinsPutain 2019-06-03 kl. 19:32.
Citera
2019-06-03, 19:56
  #86276
Medlem
Reguluss avatar
Brittiska Independent har nu tingsrättens beslut på förstasidan:

Julian Assange extradition to Sweden in doubt after judge refuses detention request

https://www.independent.co.uk/news/w...-a8942066.html

Assangehatande The Guardian tiger förstås som muren.
Citera
2019-06-03, 20:09
  #86277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Ganska väntat, några häktningsskäl föreligger inte eftersom Assange fn sitter fängslad i Storbritannien.
Eller hur? Frågan är bara varför Eva-Marie Persson fortsatte Marianne Nys misslyckade strategi. Vi minns att hon tidigare ville ha videoförhör eller förhör i London.

Jag kan inte säga att jag väntade mig vare sig detta eller motsatsen. Det har varit så många turer som blivit konstiga så att det var svårt att sia om hur det skulle gå idag, tycker jag. Och så där jättestor roll spelar det kanske inte i vilket fall.

Nu efteråt kommenterar åklagaren här:
“I fully respect the court’s decision. They had to take a position on a difficult assessment issue, which I considered should be examined by a court”, says Deputy Director of Public Prosecution Eva-Marie Persson.

“The investigation continues with interviews in Sweden. I will also issue a European Investigation Order in order to interview Julian Assange. No date has been set yet. We will constantly review the state of the investigation.”, says Eva-Marie Persson.
Citera
2019-06-03, 20:13
  #86278
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Jag kan inte säga att jag väntade mig vare sig detta eller motsatsen. Det har varit så många turer som blivit konstiga så att det var svårt att sia om hur det skulle gå idag, tycker jag. Och så där jättestor roll spelar det kanske inte i vilket fall.

Nu efteråt kommenterar åklagaren här:
“I fully respect the court’s decision. They had to take a position on a difficult assessment issue, which I considered should be examined by a court”, says Deputy Director of Public Prosecution Eva-Marie Persson.

“The investigation continues with interviews in Sweden. I will also issue a European Investigation Order in order to interview Julian Assange. No date has been set yet. We will constantly review the state of the investigation.”, says Eva-Marie Persson.

Man kan notera att hon inte nämner möjligheten att överklaga tingsrättens beslut i pressreleasen, vilket hon gjorde på presskonferensen.
Citera
2019-06-03, 20:22
  #86279
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Brittiska Independent har nu tingsrättens beslut på förstasidan:

Julian Assange extradition to Sweden in doubt after judge refuses detention request

https://www.independent.co.uk/news/w...-a8942066.html

Assangehatande The Guardian tiger förstås som muren.

Nu har dock även The Guardian sent om sider vaknat:

Swedish court rejects request to detain Julian Assange

https://www.theguardian.com/media/20...julian-assange
Citera
2019-06-03, 20:23
  #86280
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu gäller inte den nya samtyckeslagen här eftersom det hände 2010. Det är således enklare idag att hävda saker som personen inte vågade eller blir sk paralyserad. I det här fallet lär det bli svårt om det nu funnits ett visst samtycke och det inte heller verkar finnas inslag om hot eller våld. Lär bli svårt att det blir till åtal oavsett vad man tycker gällande vilket svin Assange var. Vilket egentligen har varit givet från start i den här härvan.

Nej samtyckeslagen fanns inte då men det är ingen jättestor skillnad med gamla lagstiftningen. SW hade ju aktivt sagt att hon krävde kondom, då är det ju ett övergrepp att tränga in i henne utan kondom när hon sover och våldtäkt enligt åklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in