Citat:
Men ukrainarna ville och vill orientera sig emot väst. Det har blivit bekräftat i demokratiska val gång på gång. Dessa val har även Ryssland erkänt som fullt legitima. Men det var när ukrainarna bestämt sig för den färdriktningen som Ryssland började jävlas: Ukrainskt territorium annekterades, och subversiv verksamhet och återkommande mindre invasioner av sydöstra ukraina startades
Som vanligt så är det du som ljuger och vilseleder genom att bara titta på enstaka kvartal. Jag jämför den tillväxt som skett mellan t.ex 1 kv. 2018 och 1.kv 2019, alltså den årliga BNP tillväxten. Och den visar 0,5 procent för Ryssland och 2,1 procent för Sverige.
Men eftersom du inte fattar, vill inte fatta, eller låsas inte fatta så drar jag ett hypotetiskt exempel:
Land 1:
En BNP tillväxt på mellan 0,1 och 0,7 procent under fyra kvartal. Under denna period så har ekonomin totalt växt med 0,5 procent.
Land 2:
En BNP tillväxt på mellan -1 procent och 3,5 procent under fyra kvartal. Under denna period så har ekonomin totalt växt med 2,1 procent.
Så vilken land går bäst ekonomiskt:Land 1 eller land 2? En femåring förstår att det är land 2, men det gör tydligen inte du! Du envisas med att jämföra Sverige och Ryssland under bara enskilt kvartal. Du vet: Det spelar ingen roll hur du, retoriskt, försöker trixa, verkligheten finns ändå där, och den visar att håller på att gå åt helvete för Ryssland.
Som vanligt så är det du som ljuger och vilseleder genom att bara titta på enstaka kvartal. Jag jämför den tillväxt som skett mellan t.ex 1 kv. 2018 och 1.kv 2019, alltså den årliga BNP tillväxten. Och den visar 0,5 procent för Ryssland och 2,1 procent för Sverige.
Men eftersom du inte fattar, vill inte fatta, eller låsas inte fatta så drar jag ett hypotetiskt exempel:
Land 1:
En BNP tillväxt på mellan 0,1 och 0,7 procent under fyra kvartal. Under denna period så har ekonomin totalt växt med 0,5 procent.
Land 2:
En BNP tillväxt på mellan -1 procent och 3,5 procent under fyra kvartal. Under denna period så har ekonomin totalt växt med 2,1 procent.
Så vilken land går bäst ekonomiskt:Land 1 eller land 2? En femåring förstår att det är land 2, men det gör tydligen inte du! Du envisas med att jämföra Sverige och Ryssland under bara enskilt kvartal. Du vet: Det spelar ingen roll hur du, retoriskt, försöker trixa, verkligheten finns ändå där, och den visar att håller på att gå åt helvete för Ryssland.
Ola, låt ukrainarna få som de vill. Från den rikaste sovjet-republiken till vadå, noll? Är det bra med fattigpensionärer? Ja. Fascismen? Ja! Är det bra att Merkel darrar när hon träffar den nya presidenten? Ja. Bra att de unga flyttar till Ryssland, Polen, Ungern osv? Ja, vi blir av med dökött. Bra med oligarker? Absolut.
Jag har haft fin lång semester och inte läst in alla trådar. Jag vet inte vem Selensky är, men glömmer inte fattigpensionärerna jag aldrig ser nämnas i väst. Jag lider med dem och hela folket. Som svensk Ukraina-vän har jag sett många stolligheter, men lagt dem bakom mig tillfälligt för att få leva ett bra liv. Hur många orkar se ett land gå under? Ja, men det är Rysslands fel, ukrainarna är oskyldiga! Dröm om det, ta ansvar istället. Sluta jämföra er med Ryssland, den kampen klarar ni inte i detta prekära läge.