2019-07-04, 18:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Uten lik og tilstelse, s vil han kunne hevde sin uskyld, selv om han bir dmt. Se p Orderud-saken. Evig runddans. Og der hadde de til og med 2 lik. For ikke snakke om tilstelser og en haug med indisier. Men Per og Veronica nekter.

Selvflgelig. Det r ganska vanligt, men rttsligt betydelselst till strsta delen. Det som betyder ngt r om han inte kan dmas.

Det ska ju sgas att jag anser personer oskyldiga till de dms och att jag inte har ngra intressen av att anse TH som skyldig i detta eller gr ansprk p ngra kunskaper som skulle p ngot stt erstta rttvisans normala gng. Jag hoppas bara saken klaras ut och den skyldige kan stllas till svars.
Citera
2019-07-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Selvflgelig. Det r ganska vanligt, men rttsligt betydelselst till strsta delen. Det som betyder ngt r om han inte kan dmas.

Det ska ju sgas att jag anser personer oskyldiga till de dms och att jag inte har ngra intressen av att anse TH som skyldig i detta eller gr ansprk p ngra kunskaper som skulle p ngot stt erstta rttvisans normala gng. Jag hoppas bara saken klaras ut och den skyldige kan stllas till svars.

Hvis TH str bak, s hper jeg han blir dmt. Men hvis de ikke har ordentlig bevis, s hper jeg en siktelse uteblir, s familien slipper en "evig" sak, der det for alltid vil vre tvil. De br ha helt sikre bevis. Uten levninger, DNA eller en tilstelse, s er jeg redd det blir meget vanskelig.
Citera
2019-07-04, 18:19
Medlem
Citat:
Uten lik og tilstelse, s vil han kunne hevde sin uskyld, selv om han bir dmt. Se p Orderud-saken. Evig runddans. Og der hadde de til og med 2 lik. For ikke snakke om tilstelser og en haug med indisier. Men Per og Veronica nekter.

3 lik. Tre mennesker ble skutt, Marie (84) og Kristian Orderud (81), og deres datter Anne Orderud Paust (47). De ble skutt natt til 22. mai 1999 i krboligen p Orderud grd. Konflikter rundt grden, alts penger, antas vre motivet. Fire personer ble dmt for drapene, selv om politiet aldri fant ut hvem som utlste skuddene. Snnen Per Orderud og hans kone Veronica ble antatt st bak drapene, og fikk strengest straff. Og de er ute av fengselet forlengst n.
Citera
2019-07-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
3 lik. Tre mennesker ble skutt, Marie (84) og Kristian Orderud (81), og deres datter Anne Orderud Paust (47). De ble skutt natt til 22. mai 1999 i krboligen p Orderud grd. Konflikter rundt grden, alts penger, antas vre motivet. Fire personer ble dmt for drapene, selv om politiet aldri fant ut hvem som utlste skuddene. Snnen Per Orderud og hans kone Veronica ble antatt st bak drapene, og fikk strengest straff. Og de er ute av fengselet forlengst n.

3 lik var det ja... og masse indisier, bde p hendelsen med en bombe under bilen til datteren og selve drapene. en grusom sak. De er ute, men hevder sin uskyld. De klagde til og med saken inn til europeiske menneskerettighetsdomstol i Strasbourg, fikk avslag der ogs.
Citera
2019-07-04, 19:56
Medlem
HeroesSilencios avatar
Sagt det redan frn frsta brjan att det r maken till Anne-Elisabeth som r den skyldiga. Kommer st fast vi det tills det r utom allt tvivel, har inte trott en enda sekund p kidnappningsljuget. Det absolut vrsta r att Polisen har trott p det och haft presskonferenser som varit helt ointressanta. Det vrsta r att de har vl sumpat allt som en god och gedigen brottsutredning gr.

Sannolikt s ville A-E ta ut en skilsmssa och i samband med det s fick han panik och det blev lite gruff, hon fll illa och slog skallen i ngot i hemmet som resulterade i hennes dd. TH agerar i panik och gr sig av med liket och sedan kokar ihop historien om kidnappare.
Citera
2019-07-04, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Sagt det redan frn frsta brjan att det r maken till Anne-Elisabeth som r den skyldiga. Kommer st fast vi det tills det r utom allt tvivel, har inte trott en enda sekund p kidnappningsljuget. Det absolut vrsta r att Polisen har trott p det och haft presskonferenser som varit helt ointressanta. Det vrsta r att de har vl sumpat allt som en god och gedigen brottsutredning gr.

Sannolikt s ville A-E ta ut en skilsmssa och i samband med det s fick han panik och det blev lite gruff, hon fll illa och slog skallen i ngot i hemmet som resulterade i hennes dd. TH agerar i panik och gr sig av med liket och sedan kokar ihop historien om kidnappare.

Fast som jag tidigare ppekat ser det inte alls ut som ngon panikstdning efter en "olycka"! Snarare verkar allt mycket genomtnkt och metodiskt utfrt -- vilket kan komma att ligga TH i fatet, om han blir flld fr grningen!

Vad gller polisen vill jag grna tro att de hela tiden hllit alla mjligheter ppna. Att de "officiellt" underhllit kidnappningsteorin kan mycket vl mest ha varit fr att f frvaren att knna sig sker, och lockas till obetnksamheter. Framfr allt kan det knappast ha inverkat p det konkreta sprskrandet p brottsplatsen, som man mste frmoda varit av hgsta intresse oavsett vem som legat bakom ddet!
Citera
2019-07-04, 20:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hvis TH str bak, s hper jeg han blir dmt. Men hvis de ikke har ordentlig bevis, s hper jeg en siktelse uteblir, s familien slipper en "evig" sak, der det for alltid vil vre tvil. De br ha helt sikre bevis. Uten levninger, DNA eller en tilstelse, s er jeg redd det blir meget vanskelig.

klagaren och tingsrtten i sin tur lr vara i hg grad bundna av vad som r grligt... Familien lr sitta i ett visst tekniskt skruvstd mellan att driva sak mot deras mors mrdare och frska livstidsfngsla sin far, med den teoretiska mjligheten att f kraftigt reducerat arv, om frmgenheten r s beskaffad nr det r dags att rva att TH kan testamentets bort eller ha frbrukat eller p annat stt skingrat tillgngarna. Laglotterna lr vara desamma men beloppet som ska delas upp behver inte vara fr handen eller tillnrmelsevis lika stort. Men man kan ju hoppas att det kan g nyktert tillvga... De rvande kan kanske inte frvntas driva p s hrt i processen. Eller, det beror lite p. TH tar skert grna barnbarnpassningen, brdbakandet, strumplagandet och julkortsskrivandet som AE annars kanske hade sktt.

Men det finns ju ven mammans familj och vnner... Och farbror Lagen. Och barnbarn som vxer upp och undrar att det verkligen gick an att mrda sin kra hustru bara fr man har en miljard och mamsen o pappsen gjorde bst i att hlla kft.

Som om inte Norge redan hade sin andel av illa vaggade drar, uppenbarligen hga p sardinsalat, alpromantik, metropolunderskott, fjellsol, klockartro, fjorddalsisolering och roljedopade friluftssatsningar.

N, att nska sig att en ev. hustrumrdare inte ska stllas till svars faller inte fr mig. Srskilt inte nr stjrnorna str som de ser ut att gra hr: att man kommer undan med det fr att man r rik och har vetat vart man ska gra av kroppen. Mediecirkusen r d faktist de svagares chans, om det skts rtt och riktgt.

Ju mer jag tnker p det nu, desto vansinnigare verkar det att TH skulle st bakom detta som en planlagd handling. Det vore faktiskt inte alls friskt och desto strre anledning att ska tala. Det kan inte f passera.

Samtidigt r detta vl en pminnelse om att det kanske skulle kunna finnas en annan dre drute som r den egentlige GM. Det r faktiskt lite too much t.o.m. fr vare i Norge. Som tur r tror jag kripos o vriga vet precis vad de gr. S det kommer visa sig hur det ligger till.

Hujedamig.
Citera
2019-07-04, 20:45
Medlem
Citat:

Det var inte lnge sedan rumner gjorde ett misslyckat kidnappnings frsk i Norge.
AEH kan ha avlidit vid en misslyckad nedsvning vid feldosering av medikamenter
i samband med transport vid bortrvandet.

Ofta hittar gstarbetare en mjligt brott att tjna pengar p och tar kontakt med maffia
i hemlandet.Ngon som arbetat i skandinavien och varken pratar bra Svenska eller bra Norska
har skrivit brevet fr dom pratar tyska eller rysska frutom hemsprket och inte engelska.

r det Tom Hagen eller ngon arbetspartner kommer dom ka dit fr att planen r
fr avancerad.
Citera
2019-07-04, 20:53
Medlem
Fr att delta i debatten s kommer jag hr med lite reflektioner.
Nr man tittar p senaste artikeln i dag i expressen,
https://www.expressen.se/nyheter/sky...s-upp-och-ned/
som i sig inte innehller ngot nytt, men tittar p bilderna, av de unga paret Hagen., eller yngre kanske man ska sga. s tycker jag inte man behver vara nn vrldsmstare i att avlsa kroppssprk fr att tolka den bilden.

AEH ser glad och avslappnad ut. Lite p festhumr kanske. TH har sin arm bakom hennes rygg och lgger den p axeln, kan tyda p lite "du r min och ingen annans" . Knsla av gandertt till en person. Samtidigt ser han vldigt stel och obekvm i situationen ut. Som att han vill visa upp en fin bild och fin fasad. Sen kan jag inte tycka att han ser helt nykter eller nrvarande ut heller.

Misstnker starkt att det frekommit stora mngder alkohol dr i det hemmet. Hos bda parter.
Men att han inte tlde att se sin fru full. Att han fraktade henne d. Medan sitt eget behov av en whisky varje kvll var inget som han sg nt problem med. Fr han hade ju kontroll ver sin sin konsumtion.

Ett talande foto tycker jag r det hr. Dr man enligt mig tydligt ser en sn dr alkolistnsa. Rd, uppsvullen och en tydlig signifikant p alkolism.
https://images.app.goo.gl/3SDTd5PMoQY6N7YK8

Sen s skulle jag sp p att han planerat det hr ddet i hop med en rysk eller polsk gstarbetare. Som krt lastbil eller nt ver grnsen Sverige / Norge. Drav sprkbruket till utpressarbrevet. Han kan ven varit en bekantskap under en lngre tid som de trffats och umgtts med under ngra kvllar med mat och alkohol och kanske andra droger. Men d mnnen gtt undan i enrum och planerat detta. Under tminstone tv besk.
Och under tiden har AEH suttit ovetande i tvsoffan, legat i badet eller tagit reda p disken.

S jag tror han sg det hr som oundvikligt. Han kunde inte lta henne fortstta g p krogen och skmma iut honom. . Han blev arg och rasande.

Trots det s tror jag p ett plan att faktiskt saknar henne. Men inte de senaste ren de hade tillsammans. Utan som de var nr de var unga, med framtiden och barnen. Nr deras relation och livet tillsammans kndes friskt.
S tror jag det ligger till.

Och nu fr han dras med skammen om att det gr rykte om att han r en mrdare. Skammen ver hans fru har bytts ut till en skam ver honom sjlv. Skall bli intressant att se fortsttningen p detta.
Senast redigerad av livochandlighet 2019-07-04 kl. 21:47.
Citera
2019-07-04, 21:08
Medlem
Citat:
klagaren och tingsrtten i sin tur lr vara i hg grad bundna av vad som r grligt... Familien lr sitta i ett visst tekniskt skruvstd mellan att driva sak mot deras mors mrdare och frska livstidsfngsla sin far, med den teoretiska mjligheten att f kraftigt reducerat arv, om frmgenheten r s beskaffad nr det r dags att rva att TH kan testamentets bort eller ha frbrukat eller p annat stt skingrat tillgngarna. Laglotterna lr vara desamma men beloppet som ska delas upp behver inte vara fr handen eller tillnrmelsevis lika stort. Men man kan ju hoppas att det kan g nyktert tillvga... De rvande kan kanske inte frvntas driva p s hrt i processen. Eller, det beror lite p. TH tar skert grna barnbarnpassningen, brdbakandet, strumplagandet och julkortsskrivandet som AE annars kanske hade sktt.

Men det finns ju ven mammans familj och vnner... Och farbror Lagen. Och barnbarn som vxer upp och undrar att det verkligen gick an att mrda sin kra hustru bara fr man har en miljard och mamsen o pappsen gjorde bst i att hlla kft.

Som om inte Norge redan hade sin andel av illa vaggade drar, uppenbarligen hga p sardinsalat, alpromantik, metropolunderskott, fjellsol, klockartro, fjorddalsisolering och roljedopade friluftssatsningar.

N, att nska sig att en ev. hustrumrdare inte ska stllas till svars faller inte fr mig. Srskilt inte nr stjrnorna str som de ser ut att gra hr: att man kommer undan med det fr att man r rik och har vetat vart man ska gra av kroppen. Mediecirkusen r d faktist de svagares chans, om det skts rtt och riktgt.

Ju mer jag tnker p det nu, desto vansinnigare verkar det att TH skulle st bakom detta som en planlagd handling. Det vore faktiskt inte alls friskt och desto strre anledning att ska tala. Det kan inte f passera.

Samtidigt r detta vl en pminnelse om att det kanske skulle kunna finnas en annan dre drute som r den egentlige GM. Det r faktiskt lite too much t.o.m. fr vare i Norge. Som tur r tror jag kripos o vriga vet precis vad de gr. S det kommer visa sig hur det ligger till.

Hujedamig.
Vl genomtnkt!
Citera
2019-07-04, 21:27
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Jag har inte finkammat trden efter exakt information och ber dmjukast om urskt fr det.

Jag undrar vilken position AEH hade i holdingbolaget Holding 2 (dit strre delen av bolagstillgngarna frs) innan hon borttogs ur styrelsen i fjol, vad jag frsttt? Var hon ledamot eller suppleant (vilka norska ord brukar man fr dessa poster)? Var hon aktiegare i det vlgdda holdingbolaget och hade rtt till regelbundna aktieutdelningar drifrn?

Rtta mig grna om jag missuppfattat ngot!
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2019-07-04 kl. 22:06.
Citera
2019-07-04, 22:22
Medlem
Citat:
Det er vel i alle tilfeller laget en historie, der det pekes p bortfring med konomisk vinning som ml?
Eller drap for skjule annen kriminalitet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in