2019-07-30, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Jo det finns bevis på att glasflaskor användes, Abigails sms, att Asap har en flaska i ärmen, att flaskan inte är krossad före misshandeln men att det är glaskross på marlen efteråt. Det här är inte nödvärn, asap rocky och hans vänner var inte under akut hot.

ASAP kan mycket väl ha släppt flaskan när han slängde omkull killen, att slänga omkull honom och samtidigt hålla en flaska i handen är rätt så svårt.

Att man har hört en flaska då sönder betyder inte att denna har använts, jag har sett massvis med slagsmål där flaskor åkt i marken för att någon kastat/släppt/slängt dessa då de velat ha bägge händerna fria.

Dessutom har inte offret de skador han borde ha efter att ha fått en flaska i huvudet, vilket han själv påstår sig ha fått.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Vad händer om AR frikänns och det överklagas till HR? blir det strul att få hit honom till den rättegången tror ni?

Ja om åklagare ska överklaga bör det vara för att han bedömer att det minst är misshandel och om han inte ska underkänna flyktrisken som bedömdes vid häktningen måste han stå fast vid det.

Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Utgår som sagt enbart från hur domstolar brukar se på nödvärnsexcess. Det ställs oerhört höga krav på att personer som blir angripna ska besinna sig, trots väldigt obehagliga och pressade situationer. Jag kan själv tycka att domstolarna är allt för restriktiva i tillämpningen av nödvärnsexcess, men tyvärr är det så praxis ser ut idag. Det kommer inte hålla i domstolen.

Den beskrivningen med extrem rädsla som triggar övervåld överensstämmer väldigt bra med någon som redan har blivit knivskuren. Jag anser alltså att både nödvärn men även nödvärnsexcess uppfylls och som jag tolkade SMS'et om att "vilden släpptes ut" är just väldigt träffande också, att man "svårligen kan besinna sig".

Men med det sagt står jag fast vid det jag sagt hela tiden, att detta är en politisk domstol och att Rocky kommer dömas av politiska orsaker. Sådana detaljer som att MÄ uppenbart ljuger om allt, är en grov brottsling, har gått till angrepp så att livvakten börjar blöda, vägrat att backa trots åtskilliga uppmaningar, att åklagaren har medgett att han inte kan bevisa när MÄ blev knivskuren, sådana små detaljer kommer inte att fria Rocky.
Senast redigerad av flekstor 2019-07-30 kl. 19:51.
Citera
Medlem
Jenny.Hanivers avatar
Tråden tuffar på som om dagen i domstolen inte existerat.
Ingen som har en hyfsat vettig samlad analys av dagens övningar istället?
Av det lilla jag själv hunnit se ännu noteras väl speciellt:

• Försvaret tog som väntat upp putativt nödvärn och excess
• Den samlade linjen med att försvara sin tjocka kompis då de tror att han blir attackerad/knivad och blöder verkar vid första påseende stabil
• Försvaret höll förvånansvärt väl stången angående att inga flaskor dängts i huvudet på afghanen
• Mustafa Jafari verkade märkligt oförberedd på flera frågor
• Jafari verkade å sin sida snarast överdriva attacken med glasflaskor än kännas trovärdig
• Daniel Suneson lät nog Jafari babbla på något för länge om sitt känsloliv och REM-sömn efter händelsen
• Varken Asap Mayers eller Dawood Hosseini hördes alls
• Slobodan pratar engelska lika bra som han sköter videoutrustningars play-knappar
• Vad är det omtalade "esset i rockärmen"? (Nåja, det kommer väl tidigast på torsdag.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonMill
Man får ha precis vem som helst som sin advokat, även ickeadvokater. Men alla får inte kalla sig advokat.

Ja du kan även försvara dig själv om du vill det, dock så får du sedan inte be om att få betalt från domstolen för den tid du har lagt ner som försvarare.
Citera
2019-07-30, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jo men om samtliga trodde snubben var påtänd och samtidigt beväpnad med kniv där när "livvakten" får skador så börjar vi nosa i området nördvärnsexcess om dom ville avbeväpna målsäganden.

Jag tror inte det når upp iallafall, men så himla långt borta är det inte.

Om domstolen skulle godta en sådan föreställning kan till och med våldet vara inom gränsen för nödvärn. Då rör det sig om ett livsfarligt hot, och då finns betydligt större ramar för vilket våld som är acceptabelt att använda för att avvärja ett sådant hot.

Min bedömning bygger dock på att domstolen inte kommer acceptera en föreställning om att målsäganden utgjort ett livsfarligt hot. Det återstår naturligtvis att se vad försvaret lägger fram för bevisning, men det framstår idag som högst osannolikt.
Citera
2019-07-30, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Den beskrivningen med extrem rädsla som triggar övervåld överensstämmer väldigt bra med någon som redan har blivit knivskuren. Jag anser alltså att både nödvärn men även nödvärnsexcess uppfylls och som jag tolkade SMS'et om att "vilden släpptes ut" är just väldigt träffande också, att man "svårligen kan besinna sig".

Men med det sagt står jag fast vid det jag sagt hela tiden, att detta är en politisk domstol och att Rocky kommer dömas av politiska orsaker. Sådana detaljer som att MÄ uppenbart ljuger, är en grov brottsling, har gått till angrepp så att livvakten börjar blöda, vägrat att backa trots åtskilliga uppmaningar, att åklagaren har medgett att han inte kan bevisa när MÄ blev knivskuren, sådana små detaljer kommer inte att fria Rocky.

Är du juridiskt insatt i vad lagen kräver för att godkänna invändningar om nödvärn eller nödvärnsexcess? Eller vad baserar du din uppfattning på?
Citera
2019-07-30, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EveyHammond
T o m en blind dövstum förstår ju att varken Rocky & co eller Jafari är några gosiga helyllekillar. Men i mina ögon var de lika goda kålsupare allihopa tills dess att jag läste Samhällsnytts artikel om (och bilder av) Jafaris omfattande skärskador:

https://samnytt.se/atal-mot-rocky-ra...ed-glasflaska/

Efter att ha läst den förkastar jag Rocky & co:s "oskuld" helt och hållet. Men visst, om ni som hävdar att Jafari själv tillfogade sig skärskadorna kan besvara följande frågor på ett trovärdigt sätt kanske jag ändrar mig, vem vet?

Här är frågorna:

1. I Samhällsnytts artikel ses Rocky själv på två olika bilder stå och hålla en glasflaska med höger hand, vilken han tydligt försöker gömma i tröjärmen. Även en av hans kompisar ses stå och hålla i flaskor, han har inte mindre än tre stycken i höger hand. Det finns också en bild av sönderslagna delar på gatan av en flaska identisk med den som Rocky höll i.

Av vilket skäl, menar ni, skulle Rockys kompis stå och hålla i hela tre glasflaskor och av vilket skäl skulle Rocky försöka gömma sin i tröjärmen?

2. En vän till Rocky, Abby, skrev efter händelsen följande texter i SMS till sin väninna Gabby:

"Watched rocky and security guard beat the shit out of someone
He had me film it ... I literally couldn't watch I don't like people getting beat up!!!!!
Harlem came out he grabbed a empty bottle on the street and smashed it
On the person"

Vänligen se nu följande intervju från RapRadar: https://www.youtube.com/watch?v=Hd00eodLkec
Vid 10:06 säger Rocky: "In here they call me Harlem, but my name Rocky, know what I'm saying?"

Med detta uttalande i åtanke, hur stor sannolikhet bedömer ni det är att Abby i sitt SMS inte åsyftade Rocky, eller Rockys "onda sida"?
samnytt e en hatsida och putilov som skrev artikeln e rysk spion. Dvs han vill bara kaos för det goda landetsverige
Citera
2019-07-30, 19:50
Medlem
Provokatörs avatar
Vad vet vi om rättens sammansättning?

/Provokatör
Citera
2019-07-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viduret
tror du verkligen de kommer hålla Rocky häktad för en sån här bagatell sak ? Svenska staten är redan skyldig Rocky miljon belopp efter ha hållt honom i en månads tid för en ringa misshandel som max ger böter på straff skalan. Som vi svenska skatte betalare får tillgodo ge då han har gått miste om 12 inställda shower på minst 10millar.

Tacka våra idioter till politiker som släpper in sånt patrask, 300 tusen flyktingar på 5års tid. bara Sverige lyckas med den här bedriften inget annat land.

Svårt att veta eftersom våra domstolar är helt och hållet godtyckliga - tvärtemot allt vad sunt förnuft säger.

Bara vänta o se.
Citera
2019-07-30, 19:52
Medlem
dialektikers avatar
Usch, vad jag vacklar i det här ärendet, nu när jag lyssnat och sett lite videos med ASAP:s "musik" tycker jag nästan att han kan sitta där han sitter. Inte nog med att det är fullständig skit att lyssna på, hans image är ju gangsterromantik. Hatar sånt där fantasilöst skräp där svarta/invandrar- getto-ungdomar står och röker videorna igenom, prasslar med pengar, polisbilar och ska visa sig så förortscoola.

Garanterat att afghanen hade ASAP i sina hörlurar, fast han inte visste vem det var irl.

PS. Och när jag ser "vem han är", med hans image, tappar jag lite förtroende för hans version.
Senast redigerad av dialektiker 2019-07-30 kl. 19:58.
Citera
2019-07-30, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Att han är dömd är totalt irrelevant. Han blev fortfarande grovt misshandlad. Det är betydligt mer grovt våld och övervåld än att bara vara nödvärn.

Du grundar bra för att ingen ska ta dig på allvar och det får du skylla dig själv för. För antingen är du uselt påläst eller också struntar du i sanningen - alla här vet nämligen att ingen är åtalad för grov misshandel och åklagaren gör inte heller gällande grovt våld, ändå skriver du allt det som utgångspunkt för dina inlägg. Tråkig stil.
Citera
2019-07-30, 19:53
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Om domstolen skulle godta en sådan föreställning kan till och med våldet vara inom gränsen för nödvärn. Då rör det sig om ett livsfarligt hot, och då finns betydligt större ramar för vilket våld som är acceptabelt att använda för att avvärja ett sådant hot.

Min bedömning bygger dock på att domstolen inte kommer acceptera en föreställning om att målsäganden utgjort ett livsfarligt hot. Det återstår naturligtvis att se vad försvaret lägger fram för bevisning, men det framstår idag som högst osannolikt.

De som hördes idag, oberoende av varandra, berättar att dom uppfattar det som att målsäganden är beväpnad. Intressant nog gör dom den uppfattningen vid samma tidpunkt i slagsmålet också. När livvakten börjar blöda kraftigt. Om även livvakten har gjort samma slutsats vid samma tidpunkt så borde nog tingsrätten lyssna på det med stora öron. Då har vi alla tre som gör samma slutsats om beväpnad målsägande.

Det är inte på något sätt otroligt att detta stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in