2019-07-31, 14:23
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det har varit en del av hennes upplägg redan från början.

Jag vill se henne tala om för Kinas politiker hur fel de har i klimatfrågan. Möjligen kan jag känna lite respekt då. Men ist. söker hon soft targets där risken för mothugg är minimal.
2019-07-31, 14:26
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Eller så mår Greta bättre än någonsin nu. Hon kan nu:

1. Ägna all sin tid åt sitt specialintresse. Rena drömmen för någon med Asperger.

2. Istället för mobbad i skolan så är hon en stor idol för miljoner människor runt om världen. Snacka om revansch.
Visst, men vad tror du händer med Greta när hypen är över?
2019-07-31, 14:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det är inte möjligt att segla två veckor över Atlanten med en tävlingsbåt utan några som helst kostnader.
Kostnaderna måste betalas, men det finns inget som säger att dessa kostnader måste betalas av sponsorer.
Greta och pappa Svante säger att sponsorerna inte betalar kostnaderna för hennes resa.
Alltså är det någon annan som slantar upp.

Berätta nu vad du har för belägg för att Greta och pappa Svante ljuger.

Om en person kommer med uppenbart orimliga eller motstridiga påståenden, typ "Jag ärvde tio miljoner dollar i förra veckan men jag har glömt av vem, det är därför jag har så mycket stålar nu", så är det helt rimligt att förutsätta att denne person ljuger och döljer något.

Citat:
Jag tror ingenting. Jag ställde frågor.
Men vem finansierar då den monegaskiska klubben? Är det furstefamiljen som är finansiärer?
Greta vill ju stå helt fri från kommersiella intressen, vilket är svårt med hennes resande etc.
Finns det en mecenat bakom fenomenet Greta?

Greta har haft hjälp av professionella PR-människor och medieproffs från första dagen av sin skolstrejk. Sponsorer och backers har hon (dvs de) väl skaffat sig på vägen. Den här atlantseglingen har naturligtvis inte bara ramlat ner i knät på Greta från någon vänlig själ, det finns uppenbarligen starka sponsorer med bakom draperiet.
2019-07-31, 14:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om en person kommer med uppenbart orimliga eller motstridiga påståenden, typ "Jag ärvde tio miljoner dollar i förra veckan men jag har glömt av vem, det är därför jag har så mycket stålar nu", så är det helt rimligt att förutsätta att denne person ljuger och döljer något.
Tack, då vet vi att du inte har några belägg för att Greta och pappa Svante ljuger.
2019-07-31, 14:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Jag vill se henne tala om för Kinas politiker hur fel de har i klimatfrågan. Möjligen kan jag känna lite respekt då. Men ist. söker hon soft targets där risken för mothugg är minimal.

Hon har i alla fall läxat upp Indiens premiärminister:

https://economictimes.indiatimes.com...3.cms?from=mdr

Citat:
Visst, men vad tror du händer med Greta när hypen är över?

Hon har själv sagt (i en intervju) att hon vet att det stora intresset kring henne bara varar en viss tid. Så hon är beredd på att det är över en dag.

Men exakt hur hon reagerar vet man väl först den dagen det är aktuellt. Men å andra sidan har hon en bra grund för resten av livet. Gör hon bara något vettigt av detta så kan det gå bra ändå. Hon kommer alltid att vara väldigt respekterad, vad hon än gör.
2019-07-31, 14:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Greta stödjer antidemokrater och våld.

https://samnytt.se/klimat-greta-djup...ion-rebellion/
2019-07-31, 14:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Man kan se det som en slags investering - om detta får fler att bli klimatmedvetna och minska sin CO2-förbrukning.

Man offrar några CO2 för att vinna in desto fler CO2. (Dvs om det fungerar.)

Eller så mår Greta bättre än någonsin nu. Hon kan nu:

1. Ägna all sin tid åt sitt specialintresse. Rena drömmen för någon med Asperger.

2. Istället för mobbad i skolan så är hon en stor idol för miljoner människor runt om världen. Snacka om revansch.

Ja. Naturligtvis är sambandet logaritmiskt och inte linjärt. Annars skulle vi koka på jorden nu. Dock är CO2-utsläppen så stora att det ändå kommer ge betydande temperaturökningar inom en överskådlig tid. Det här upphör inte "imorgon".

Hur allt hänger ihop förklaras bra här:

https://skepticalscience.com/why-glo...ccelerate.html

Nej de är de inte, de kommer inte påverka jorden i någon katastrofal inrikting. Tvärtom kommer det påverka oss i en gynnsam inrikting.
Greta och du får läsa på helt enkelt.
2019-07-31, 14:41
Avstängd
Citat:
Tack, då vet vi att du inte har några belägg för att Greta och pappa Svante ljuger.

Ja, om du anser att det är en rimlig förklaring att någon i den där exklusiva seglingsklubben har ringt upp Greta och sagt "vi beundrar dig så mycket att vi har bestämt oss för att bjuda dig med på nästa atlantsegling, som händelsevis ligger lagom i tid för att hinna till FN:s klimatkonferens, men naturligtvis kommer du och andra personer du vill ha med att betala alla era kostnader själva, inklusive mat, försäkringar, bredband ombord och skyddsutrustning", så visst....
2019-07-31, 14:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Enligt Greta är det inte så:
Vem betalar för seglingen menar du? Gör besättningen det ur egna fickor? Eller slutar teamet att betala?
2019-07-31, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta framstår som en framstående forskare i jämförelse med dig. Hon uttrycker sig som en forskare, medan du uttrycker dig som en flashbackforskare.
Men är hon lika duktig på att spela golf som Kim Jong-un? Eller borde hon hellre jämföras med Jeanne d'Arc? Dessa devota hyllningar är ärligt talat ganska magstarka.
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Du kan ju se det som ett segeläventyr för en värsting. Greta är värsta framgångssagan. Och skattebetalarna behöver inte betala och jordens klimat uppmärksammas i ett sista räddningsförsök.
Jag hoppas innerligt att du har rätt i att det här blir det allra sista räddningsförsöket. Själv är jag hjärtligt trött på dessa alarmister som tvärsäkert förutspår katastrofer som aldrig infinner sig. Minns skogsdöden på 1980-talet. År 2000 kommer 90% av all skog på norra halvklotet vara död. (Om vi inte genast skär ner drastiskt på fossila bränslen.) Och koppar och aluminium och kobolt och alla möjliga mineraler skulle ta slut senast på 1990-talet. Och oljan, den tar slut om 30 år. Det har den gjort sedan 1973. (Ta slut om 30 år alltså.) Och senast 1980 kommer svälten göra att större delen av mänskligheten dör. Min syn på nymalthusianerna är inte helt smickrande, även om jag brukar undvika att gå till personangrepp och använda invektiv. Men envar efter förmåga antar jag.
2019-07-31, 14:50
Medlem
Citat:
Enligt Greta är det inte så:
Nej för om man tillfälligt tar bort sponsorernas logotyper, så försvinner sponsringen? Samma barnsliga tankegång som att det spelar ingen roll hur elen produceras, för elbilen släpper ju inte ut någon CO2 under drift. Varför tas barnsliga resonemang från ett barn på allvar av vuxna människor? Har de lagt något i dricksvattnet? Är det en masspsykos? Har folk förlorat förmågan till självständigt kritiskt tänkande?
2019-07-31, 14:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej för om man tillfälligt tar bort sponsorernas logotyper, så försvinner sponsringen? Samma barnsliga tankegång som att det spelar ingen roll hur elen produceras, för elbilen släpper ju inte ut någon CO2 under drift. Varför tas barnsliga resonemang från ett barn på allvar av vuxna människor? Har de lagt något i dricksvattnet? Är det en masspsykos? Har folk förlorat förmågan till självständigt kritiskt tänkande?

Svensk PK-media är stenhårt för Greta och med på hennes propagandatåg, det började med DN och SVT men har nu spritt sig epidemiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in