2019-08-02, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag har inte tillskriver dig åsikten att alla klimatforskare ljuger, så jag förstår inte vad du menar.
Du skrev att du visste att (alla) klimathotare ljuger medvetet. Den tron delar inte jag.
Ditt påstående om antisemitism bland klimataktvister tänker jag inte ens bemöta.
Jag tror inte att de är antisemiter. Jag konstaterar bara att de som myntade uttrycket har väldigt dåligt omdöme, tyckte att det var roligt, samt saknar normala moraliska spärrar. Att klimataktivister fortsätter att använda ordet "klimatförnekare" tror jag bara är ogenomtänkt, av folk som inte begriper bättre. Givetvis menar jag inte att alla klimatalarmister ljuger medvetet, de flesta tror givetvis på budskapet. Jag talar om bunkergänget. De som förfalskar data. De som gömmer undan data. De som lägger större delen av sin vakna tid på att förtala dem som påpekar felen. (Läs mailen från Climategate! Det är fullständigt horribelt.) Det är dem jag talar om. Jag är säker på att Greta ™ är fullständigt ärlig. Men hon är gravt felinformerad. Och vem skulle ha kunnat förse henne med korrekt information? Föräldrarna? Media? Skolan?
2019-08-02, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krystian
Du menar samtidigt att 1000 nazisters åsikt är mer rätt än 1 antinazists åsikt?
Fattar du nu?

Mm, för det är ju samma sak som att luta sig mot vad som är konsensus inom klimatforskningen. Snacka om argumentationsfel...
2019-08-02, 15:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är ju du som är alarmisten i sammanhanget. Jag ger blanka fan i vad nåt barn snackar om.
Jisses vad du kämpar med dina halmgubbar.
Men klarar du inte att debattera i sak så varför bjäbbar du vidare.

Greta i sig är ointressant, hennes okunniga och skadliga budskap är det inte. Därför måste Gretas dumheter bemötas. Att kritiken drabbar en omyndig är trist, men ansvaret för det faller på hennes föräldrar.
2019-08-02, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Mm, för det är ju samma sak som att luta sig mot vad som är konsensus inom klimatforskningen. Snacka om argumentationsfel...
Ännu en gång: Konsensus är en politisk term som inte har någon som helst plats inom forskning.
argumentum ad populum (Vilket är ett argumentationsfel definierat redan av Aristoteles. Skaffa dig en klassisk bildning.)
2019-08-02, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här finns lite diagram du kan titta på:

https://www.climatecentral.org/galle...l-temperatures
https://skepticalscience.com/co2-tem...termediate.htm
https://earthobservatory.nasa.gov/fe...ycle/page5.php
Den sista länken från NASA är pålitlig, medan de andra har anpassat skalor och intervall för att påskina en linjär korrelation som inte finns. Temperaturen ökar någotsånär linjär med logaritmen på halten.
2019-08-02, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det jag har svårt att förstå är att det verkar finnas ett sådant hat mot henne. Hon är fortfarande ett barn och folk sitter och spyr ut mängder av elakheter mot henne och hånar henne för att hon har asperger. Jag har läst kommentarer om att man hoppas att hon ska dö. Det är så otroligt omoget. Personligen tycker jag det är bra när människor kämpar för något de tror på. Om det stämmer överens med min livsåskådning eller politiska åsikter är ointressant. Jag blir glad när jag ser människor gör något som påverkar och det gör Greta. Det är bättre än att sitta som en tangentbordskrigare på Flashback och skriva saker till folk som man aldrig någonsin skulle våga såga till dem, inte ens till lilla Greta, när man står framför dem.
Hej! Vad du inte riktigt förstår är att folk reagerar på att man utnyttjar ett handikappat barn för kommersiella syften. Reklambyråer, den psykopatiska mamman, extremvänster, gage på €5000 per uppträdande, jobbiga tågresor, nu en riktig pärs att ta sig till Amerika med segelbåt mm plågar denna stackars flicka. Kanske hon rent av inte riktigt överlever och sen blir hyllad som martyr. Detta är ren barnmisshandel! Vi klandrar inte stackars Greta, på samma sätt som vi inte klandrar asylflyktingar. Vi klandrar dem som ställt till det på detta fullkomligt skamlösa sätt!
2019-08-02, 15:49
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Läser att Greta har suttit utanför mynthuset varrje fredag hela sommaren och strejkat.

Vad strejkar hon emot på sommarlovet? Göra disken? Städa rummet?
2019-08-02, 15:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag började forska 1993. När började du? Vem av oss har läst flest vetenskapliga arbeten? Vem av oss har bäst uppfattning om forskningsmetodik och vetenskapsteori? (Jag bara undrar.)
Men det spelar förstås ingen roll. Den som kan allt är ju Greta™.
Nej, det spelar faktiskt ingen roll. Vi kan ha en tävling om vem som läst mest vetenskapsteori, visst.
Jag är inte säker på att du vinner.

Greta har bara gått ut grundskolan. Hon vet förmodligen inte ens vad forskningsmetodik eller vetenskapsteori är. Ändå lyssnar människor på henne...

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Förstår du ens skillnaden mellan korrelation och kausalitet?
Greta gör det inte med all säkerhet.
Sedan kom Hume och rörde till allt 😉
2019-08-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Förstår du ens skillnaden mellan korrelation och kausalitet?
Vanligt problem. Isborrkärnorna visar en tydlig samvariation mellan koldioxidhalt och temperatur. Mätvärden för såväl koldioxidhalt som temperatur dras givetvis med sina respektive felkällor, men samvariationen är tydlig och klar. Korrelation föreligger. Då kommer nästa fråga: Är korrelationen synkron eller endast simultan? Svaret är att korrelationen är simultan, förändring av temperatur föregår förändring av koldioxidhalt. Föreligger kausalitet? Sannolikt är svaret ja, förutspått av Henry's lag. Det ligger vid handen att vi ser hur koldioxidhalten förändras som funktion av temperaturen. De som saknar vetenskaplig skolning kan lätt luras tro att kausaliteten (som vi här förutsätter) går i motsatt riktning: Att temperaturen förändras som funktion av koldioxidhalten. Men då har man missat den lilla detaljen att orsak kommer före verkan. Det är inte våt asfalt som orsakar regn.
2019-08-02, 15:54
Medlem
Snubchurps avatar
https://www.svtplay.se/video/2295443...h-klimatkrisen

Mycket intressant, Greta är med i slutet av dokumentären.

Jag antar detta är propaganda i vanlig ordning? Även vår käre David Attenborough som kanske följt utvecklingen mer än någon annan också har fel i det han säger i dokumentären?
Om jag fattat det rätt så sitter väldigt många Flashbackare inne på mer kunskap än den samlade eliten + David Attenborough, varför gör ni inte er hörda om så är fallet?
2019-08-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
https://www.svtplay.se/video/2295443...h-klimatkrisen

Mycket intressant, Greta är med i slutet av dokumentären.

Jag antar detta är propaganda i vanlig ordning? Även vår käre David Attenborough som kanske följt utvecklingen mer än någon annan också har fel i det han säger i dokumentären?
Om jag fattat det rätt så sitter väldigt många Flashbackare inne på mer kunskap än den samlade eliten + David Attenborough, varför gör ni inte er hörda om så är fallet?
Attenborough är mig veterligen dokumentärfilmare, så ja, jag kan nog betydligt mer om klimatet än honom. Men varför tänker ingen: "Follow the money"? (Nu protesterar givetvis alla som ältar fiktiva mutor från oljebolagen.) Men jag menar följ de stora pengarna. Varför satsar Kina något så kopiöst på kolkraft? Den politiska ledningen i Kina har ingen personlig vinning av att satsa på kolkraft. Om de trodde på domedagsscenarierna så hade de definitivt valt en annan väg (läs kärnkraft). Är kineserna dumma i huvudet? Varför gör de exakt det som klimathotarna med Greta ™ i spetsen hävdar kommer att leda till undergång? Kan någon förklara det?
2019-08-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
https://www.dn.se/nyheter/greta-thun...-i-alla-amnen/
Aha. Ett s k diagnosbetyg. I min värld inte värt pappret det är skrivet på.

http://habilitering.se/funktion-i-fo...orandrade-allt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in