2019-08-19, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är helt säker på att de minskat, och att i alla fall en del av den minskningen är tack vare Greta. För om jag går till min egen omgivning, så är det SÅ många som på sista tiden har uttryckt saker som: "jag tänkte alltid åka på kryssning/åka jorden runt/åka till Australien/etc. om jag fick råd. Nu har jag tjänat/ärvt/vunnit pengar, men nu går det inte ändå, för man skulle ju framstå som en egoistisk idiot. Får köpa ett torp för pengarna och odla potatis i stället".
Din egen omgivning ligger inte i Kina förstår jag. Fakta i målet är att ca 85% av världens energi kommer från fossila bränslen och att utsläpp av koldioxid ökar med drygt 3% per år. Ingen Greta™ i världen kommer att kunna vända på det, det är bara en barnslig dröm. Å andra sidan kommer den av Greta™ utlovade katastrofen om 10 år inte att hända. Det är en barnslig mardröm. Vi kanske bör komma ihåg att Sveriges värmerekord sattes 1933, om folk nu tror att det skett någon katastrofal uppvärmning.
2019-08-19, 08:27
Moderator
-Info-s avatar
Fin bild från igår kväll/natt:

Citat:
Boris Herrmann:

"Drone shot from Malizia II sailing into the night and onwards to NY!"

https://twitter.com/borisherrmann/st...91146736234500

Havet ser lugnt ut.
2019-08-19, 08:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Vet inte varifrån snacket om Azorerna kom, det var nog aldrig meningen att de skulle dit.

Det kan man undra.

De själva har ju aldrig någonsin pratat om Azorerna utan raka vägen till New York är ju vad de sagt från första början.

Och vi såg ju alla kartan som de visade upp. Inget Azorerna där inte.

Att de tidvis haft fören vänd mot Azorerna har väl mest med vindarna att göra. Hade de åkt mer norrut så hade de ju åkt i ren motvind. Nu har de istället medvind.

https://www.windy.com/track-team-mal....876,-25.269,6
2019-08-19, 08:37
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sargassohavet? Hoppas att det inte blir stiltje då, och att de fastnar i all skit som ligger fast där... Fast de hade väl hjälpmotor, var det någon som sa..?
Ja om någon dag, men det är lite diffust exakt var havet ligger.
Verkar vara ett mystiskt hav för beroende på olika kartor av var havet ligger så kommer de antingen att åka i norra Sargassohavet eller strax norr om Sargassohavet.

Avgränsas av Golfströmmen i väst, Nordatlantiska driften i norr,
Enligt ritningen och strömmarna (vid ringen är båten ungefär nu)
kommer de nog segla ungefär i Nordatlantiska driften eller strax söder om den och korsa golfströmmen.

Vet inte hur det är med hjälpmotor, skulle av princip vara bra om de inte använder den om de har en.

Gillar inte att de har en överklass aristokrat med sig. De borde kasta av honom det skulle vi tjäna mycket CO2 utsläpp på.

Greta kanske är övre medelklass, de brukar väl historiskt sett beblanda sig med aristokrater och lägre kungligheter.
2019-08-19, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Din egen omgivning ligger inte i Kina förstår jag. Fakta i målet är att ca 85% av världens energi kommer från fossila bränslen och att utsläpp av koldioxid ökar med drygt 3% per år. Ingen Greta™ i världen kommer att kunna vända på det, det är bara en barnslig dröm. Å andra sidan kommer den av Greta™ utlovade katastrofen om 10 år inte att hända. Det är en barnslig mardröm. Vi kanske bör komma ihåg att Sveriges värmerekord sattes 1933, om folk nu tror att det skett någon katastrofal uppvärmning.

Tack Osynlige.Mannen, alltid en glädje att läsa dina välskrivna och intressanta inlägg Du har väldigt mycket på fötterna, utan tvekan.

Dessutom har ju Greta förklarat gång på gång att CO2-nivåerna minst måste halveras till år 2030. Det skulle röra sig om fullständigt gigantiska omställningar, ekonomisk kollaps och kanske i förlängningen krig, vad vet jag. Privatbilar och traktorer måste förbjudas, fabriker läggas ner och transportsektorn lamslås är några andra spekulationer. Folk kommer riskerar att frysa ihjäl i sina bostäder i många länder. Sådana radikala och omvälvande åtgärder förutsätter kanske den globala diktatur som redan förespråkas av somliga västerdebattörer

Men visst är det gulligt när folk koketterar med sina nyvaknade CO2-kunskaper och visar att de tänker på klimatet. Det räcker kanske till några gillningar och handhjärtan på FB och till bättre samvete.

Men i övrigt är det kanske mest som en piss i Mississippi. Det kommer ALDRIG att halvera de globala CO2-utsläppen till år 2030.
2019-08-19, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det kan man undra.

De själva har ju aldrig någonsin pratat om Azorerna utan raka vägen till New York är ju vad de sagt från första början.

Att de tidvis haft fören vänd mot Azorerna har väl mest med vindarna att göra. Hade de åkt mer norrut så hade de ju åkt i ren motvind. Nu har de istället medvind.

Jag vet inte heller, men en förklaring kan vara att ett ljushuvud här i tråden skrev att de kunde stiga i land lite då och då om resan blev för jobbig, ta en dusch och byta kläder, varpå någon (Dr.Svenne?) påpekade att Azorerna i så fall skulle vara den enda möjligheten.

Men precis som du säger, det finns ju inte med på ”Lidl”-kartan.
2019-08-19, 08:51
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Halva hastigheten nu och på gränsen till det blåa hålet, men inte vindstilla.
Tror de försöker åka söder om hålet för att få mer vind.

Citat:
Det kan man undra.

Ja det stämmer nog. Det var väl vid den där knorren som de stod i stiltje och funderade hur de skulle åka. Uppåt var det dåligt väder och motvind hade de åkt västerut hade de varit i stiltje nu och ett bra tag framåt.

Söderut var det bästa alternativet och nu har de hamnat söder om stiltjen och ser ut att ha medvind ganska länge.

Mycket bra navigerat

Få se vad som händer framåt.
Senast redigerad av Drowia 2019-08-19 kl. 08:59.
2019-08-19, 09:02
Medlem
Citat:
Malizia II tracker
Speed: 8.7 kn
Heading: 292°
Distance to NYC: 2172NM

Nu har de svängt och har bredsidan mot Azorerna som ligger en bra bit söderut. Båten ligger perfekt på kanten av det blåa hålet och har medvind i en stor virvel mot New York.

Vet inte varifrån snacket om Azorerna kom, det var nog aldrig meningen att de skulle dit. Nu verkar det som att de börjar närma sig de norra delarna av Sargassohavet. Troligtvis kommer de inte fiska Ål där, även fast möjligheterna finns.

Jag hittade en något alarmistisk och oroande text om Sargassohavet:
Mycket tång växer i dalarna mellan vågorna och saktar ned fartygen som buskar. Här rör sig havets monster långsamt hit och dit och stora monster simmar likgiltigt bland de långsamt krypande fartygen.
Avienus (400-talet f.Kr.)

Tång, alger och plast kan nog ställa till det för Malizia. Däremot skulle det vara spännande för Greta om hon kunde skymta något likgiltigt monster som smyger runt under ytan. Dock är troligtvis de flesta monstren utrotade så det blir nog ingen skymt av dem.

En väldigt bebodd ö och atoll ligger i indiska oceanen, det är möjligt att den atollen sjunker i havet. På botten av Sargassohavet, under allt bråte av plast och tång som flyter runt kan Greta kanske skymta Atlantis istället för monster.
Kan du ge exempel på vad de s.k. Monstren skulle vara för något. Mycket intressant tycker jag.
2019-08-19, 09:03
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Det kan man undra.

Kan vara värt att påpeka att det inte går fortast i medvind, utan i motvind lite från sidan. Däremot är det mycket behagligt med vind lite akterifrån.
2019-08-19, 09:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Kan vara värt att påpeka att det inte går fortast i medvind, utan i motvind lite från sidan. Däremot är det mycket behagligt med vind lite akterifrån.
Räknar du farten mot målet då?
2019-08-19, 09:11
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Om jag nu ska göra ett seriöst försök att läsa vad det är Greta refererar till. De där forskarna. Var börjar jag?

Vilken forskning refererar hon till, och var kan jag hitta den?
2019-08-19, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Om jag nu ska göra ett seriöst försök att läsa vad det är Greta refererar till. De där forskarna. Var börjar jag?

Vilken forskning refererar hon till, och var kan jag hitta den?

Den senaste rapporten, från ESO, Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi, som hör till finansdepartementet. Läs hela!
https://eso.expertgrupp.se/rapporter...pa_villovagar/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in