Citat:
Ursprungligen postat av
Sheerluck
Nej det finns inget som tyder på att polis var på plats 23.24.
-Enl LAC bandet kan larmet tidigast gått iväg ca 23.25.30
-Leif L som du t ex nämner här avslutade samtalet 23.40 som du skriver. Från den tiden uppfattar han att det tog 2-4 min innan polisen kom dvs det blir någon gång 23.25.40 - 23.27.40.
-Karin Johansson uppskattar att det tog 7 - 10 min innan polisen kom dvs 23.28-23.31
-Anna H gick direkt och ringde sin bror när ambulansen kom och han anser att hon ringde ca 23.30
Sen en liten korrigering på ditt tidsschema. Om du anser att Sollentuna ambulansen kom 23.25 så får du lägga till lite på tiden då Yvonne är nere vid trappfoten då hon i förhör anger att hon ser en man ligga med syrgasmask dvs ambulansen har kommit + att man börjat jobba på platsen.
Anna H skriver följande i sin bok ”30 år av tystnad”
”När ambulansen stannar precis intill ställer jag mig upp. Försöker rätta till mina byxor över benen, de har fastnat i blod och det klibbar om mina knän. Medan de tar hand om den skadade ser jag mig om. Jag måste hitta en telefon. I en taxibil alldeles nära ser jag att det finns en bärbar telefon med sin stora fyrkantiga låda. Jag springer fram och frågar om jag får låna den, berättar att jag måste ringa till min bror, annars kommer jag inte att få tag i honom innan han är på Centralen. Taxichauffören sträcker fram telefonluren till mig och frågar vilket nummer han ska slå. Jag säger det. Peter, min bror, svarar och jag berättar att jag nog måste till polisstationen, jag har gett hjärtmassage till en skottskadad person på Sveavägen. Han blir först helt tyst. Så säger han ”oj”, men jag kan inte vänta på hans reaktion utan talar bara om att jag måste lägga på, att det inte är jag som betalar för samtalet”
”Medan de tar hand om den skadade ser jag mig om”
(Ambulanspersonalen är alltså redan igång och jobbar när hon börjar se sig om efter en telefon. Hur lång tid har då gått? En minut?)
”Taxichauffören sträcker fram telefonluren till mig och frågar vilket nummer han ska slå. Jag säger det”.
(Hur lång tid tog det att diktera numret, och hur lång tid tog det innan signalen gick fram och tills han svarade?)
Allt som allt borde det ju ha tagit tre minuter från att ambulansen vinkas in, och då är ju klockan 23.28.
Brorsan säger ju före 23,30.
Hennes berättelse kan mycket väl stämma med att ambulansen kom en minut efter piketen som vi har räknat ut kom strax efter 23.24.
Däremot går hennes berättelse inte alls ihop med vad Karin J säger. Det skulle ju innebära att den första polispatrullen dyker upp ungefär samtidigt som Anna H når fram till sin bror.
Slutsats:
Anna H:s berättelse stöder således en larmtid efter 23.23 men före 23.24.