Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-25, 23:09
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Har du någon uppfattning vem det är man kallar X?

"Det visar sig vara så att det på försäkringsbolaget Skandia samtidigt med Stig Engström och i samma yrkeskategori som honom arbetade en man som vi kan kalla X.

Denne X var medlem i Klara Lidingö FBU, en förening för militärt intresserade personer som vill utbilda sig till befäl."
börje didong?
Citera
2019-08-25, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
börje didong?

Jag har också fått det här svaret

"X: Lennart t*rnqv*ST har avhandlats tidigare i tråden. Han jobbade på Thule, och bör då ha jobbat med SE. När företaget hette Skandia så hade han slutat där.
Citera
2019-08-25, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Nej det finns inget som tyder på att polis var på plats 23.24.
-Enl LAC bandet kan larmet tidigast gått iväg ca 23.25.30
-Leif L som du t ex nämner här avslutade samtalet 23.40 som du skriver. Från den tiden uppfattar han att det tog 2-4 min innan polisen kom dvs det blir någon gång 23.25.40 - 23.27.40.
-Karin Johansson uppskattar att det tog 7 - 10 min innan polisen kom dvs 23.28-23.31
-Anna H gick direkt och ringde sin bror när ambulansen kom och han anser att hon ringde ca 23.30

Sen en liten korrigering på ditt tidsschema. Om du anser att Sollentuna ambulansen kom 23.25 så får du lägga till lite på tiden då Yvonne är nere vid trappfoten då hon i förhör anger att hon ser en man ligga med syrgasmask dvs ambulansen har kommit + att man börjat jobba på platsen.
Anna H skriver följande i sin bok ”30 år av tystnad”

”När ambulansen stannar precis intill ställer jag mig upp. Försöker rätta till mina byxor över benen, de har fastnat i blod och det klibbar om mina knän. Medan de tar hand om den skadade ser jag mig om. Jag måste hitta en telefon. I en taxibil alldeles nära ser jag att det finns en bärbar telefon med sin stora fyrkantiga låda. Jag springer fram och frågar om jag får låna den, berättar att jag måste ringa till min bror, annars kommer jag inte att få tag i honom innan han är på Centralen. Taxichauffören sträcker fram telefonluren till mig och frågar vilket nummer han ska slå. Jag säger det. Peter, min bror, svarar och jag berättar att jag nog måste till polisstationen, jag har gett hjärtmassage till en skottskadad person på Sveavägen. Han blir först helt tyst. Så säger han ”oj”, men jag kan inte vänta på hans reaktion utan talar bara om att jag måste lägga på, att det inte är jag som betalar för samtalet”

”Medan de tar hand om den skadade ser jag mig om

(Ambulanspersonalen är alltså redan igång och jobbar när hon börjar se sig om efter en telefon. Hur lång tid har då gått? En minut?)

”Taxichauffören sträcker fram telefonluren till mig och frågar vilket nummer han ska slå. Jag säger det”.

(Hur lång tid tog det att diktera numret, och hur lång tid tog det innan signalen gick fram och tills han svarade?)

Allt som allt borde det ju ha tagit tre minuter från att ambulansen vinkas in, och då är ju klockan 23.28.
Brorsan säger ju före 23,30.

Hennes berättelse kan mycket väl stämma med att ambulansen kom en minut efter piketen som vi har räknat ut kom strax efter 23.24.
Däremot går hennes berättelse inte alls ihop med vad Karin J säger. Det skulle ju innebära att den första polispatrullen dyker upp ungefär samtidigt som Anna H når fram till sin bror.

Slutsats:
Anna H:s berättelse stöder således en larmtid efter 23.23 men före 23.24.
Citera
2019-08-26, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ett tredje exempel: Lisbeth säger de snedda över Sveävagen, direkt efter korvkiosken. Det är inte sant att de gjorde det. Korvkiosk ägaren följde dem med blicken och så att de fortsatte på samma sida av vägen ända fram till busshållplatsen för buss nr 52. Det vet väl du också?

Det är vittnen som talar sanningen MacMackay, inte Lisbeth.
Ja, jag tycker att det är väldigt konstigt att LN sagt detta utan att han någonsin verkar ha fått någon följdfråga på det.
Man har ju vridit och vänt på allt LN sagt och allt som handlar om de två männen framför och mannen efter. Just detta anmärkningsvärda yttrande har man aldrig återkommit till så vitt jag kan se.

Under tiden han serverade ungdomarna hade han ögonkontakt med makarna Palme, men när de kom
fram till busshållplatsen för buss 52 tappade han kontakten med dem. Han såg inte heller till mannen som gått efter makarna Palme. Däremot såg han fortfarande de män som gick före makarna Palme”.

Så enkelt det hade varit att bara fråga vad han menade egentligen.

Att de korsat gatan är ju helt klart, men man kan faktiskt inte ta för givet att det var exakt där LP sagt. Om de av någon anledning korsat strax efter busshållplatsen betyder det att de värjde för något hotfullt.
Tycker att LN uppträder som om han fått vissa instruktioner. Det känns inte som om det gått korrekt till här.
Citera
2019-08-26, 06:59
Medlem
Hur lång var HH? Det är inte mannen ifråga själv som utförde mordet? Han var ju inte i Borlänge verkar det som.
Citera
2019-08-26, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, jag tycker att det är väldigt konstigt att LN sagt detta utan att han någonsin verkar ha fått någon följdfråga på det.
Man har ju vridit och vänt på allt LN sagt och allt som handlar om de två männen framför och mannen efter. Just detta anmärkningsvärda yttrande har man aldrig återkommit till så vitt jag kan se.

Under tiden han serverade ungdomarna hade han ögonkontakt med makarna Palme, men när de kom
fram till busshållplatsen för buss 52 tappade han kontakten med dem. Han såg inte heller till mannen som gått efter makarna Palme. Däremot såg han fortfarande de män som gick före makarna Palme”.

Att de korsat gatan är ju helt klart, men man kan faktiskt inte ta för givet att det var exakt där LP sagt. Om de av någon anledning korsat strax efter busshållplatsen betyder det att de värjde för något hotfullt.
Tycker att LN uppträder som om han fått vissa instruktioner. Det känns inte som om det gått korrekt till här.

När jag läste på om det för 4 år sen fick jag för mig att de gick över på ett övergångsställe.
Citera
2019-08-26, 07:27
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jerry Martinger var åklagare i Huddingegruppen och var med i Staffan Hildebrands film om Skomakarligan från 1982.

Mycket talar för att den publicitetstöstande JM kom in i filmbranschen den vägen.

Möjliga kopplingar?
(FB) Palmemordrelaterat utifrån Bengt Nylanders bok Det som inte har berättats
Citera
2019-08-26, 08:08
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Nej, det betyder att de sneddade över Sveavägen för att komma fram till en annan butik, än butiken Sari, som var längre norrut på Sveavägen.

Den enda gången PU verkligen kontrollerade Lisbeths uppgifter, var i förhöret med Mårten Palme 860418. Mårten förhörs om vad han gjorde och var han var varije minut mellan 14:00 och 21:00 Anledningen är Lisbeths uppgift om att hon talade i telefon med Mårten om biobesöket när Mårten var hema hos Ingrid Klering. Förhöret med Mårten Palme 860418 visade att han inte var hema hos Ingrid och att han inte talade med Lisbeth i telefon.

Anledningen till att Lisbeth hittar på en rad saker i utredningen, är inte att hon är inblandad i mordet. Hon hittar på saker av andra skäl.
Citera
2019-08-26, 08:36
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
När jag läste på om det för 4 år sen fick jag för mig att de gick över på ett övergångsställe.
Anteckningar från samtal med Lisbet Palme den 25 mars 1986

"De gick Sveavägen söderut på den västra sidan, samma sida
som biografen. När de kom fram till Adolf Fredriks kyrkogata
gick de över Sveavägen för Lisbet ville titta i affären med
indiska kläder. De sneddade över Sveavägen och gick bara
under den senare delen av sneddningen i övergångsstället.
"

Med andra ord, de går inte rakt fram över Adolf Fredriks kyrkogata till busshållplatsen för buss 52, på den västra sidan, samma sida som biografen, enligt Lisbeth. Korvkiosk ägaren som följer dem med blicken, ser att de går rakt fram över Adolf Fredriks kyrkogata till busshållplatsen för buss 52, inte att de sneddar över Sveavägen före övergångsstället (FUP 55)
Citera
2019-08-26, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, HH:s påstående känner jag mycket väl till. Han sa väl att killen var mellan 20 och 30 år och polisaspirant.

GS förkastar helt HH:s påstående. Enligt GS var "Andersson" äldre, klädd i en längre mörk rock och talade inte alls om att han hört något på taxiradion. GS fick intrycket att mannen inte var taxichaufför utan en vanlig privatperson.

Sen kan det ju trots allt ha varit någon som, som du säger, lyssnade på taxiradion och hörde Delsborns tidiga anrop till Järfälla Taxi. Folk lyssnar på allt möjligt hela tiden.

Jag tycker bara att "Andersson" är för dåligt utredd. Vem f-n var han egentligen? GS har ju en helt annan uppfattning än HH.

OK! Håller med dig om att skillnaden på Holmérs och Söderströms uppfattning om signalementet är märklig. GS må ha haft fel om tiden men ang. signalementet så var de ju två i bilen. Har kollegan Widén beskrivit mannen? OM "Andersson" var ung så kan ju polisstudierna påbörjats efter en ev. "svarttaxiperiod"? men före rättegången där Holmér yttrade sig om honom. Vid den tiden var ju HH låst i kurdspåret och kan omedvetet prioriterat bort fakta kring denne? Eller är det så enkelt att han inte ville att det skulle framkomma att en svarttaxiförare blivit polisman?
Citera
2019-08-26, 09:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheerluck
Här finns länk angående Karin Johansson resp Anna Hages uppfattning om tid innan polisens ankomst. Det ska även finnas en tidningsartikel om Karin Johansson men måste leta lite eftersom jag inte sparat den länken. Återkommer när jag hittat den.

Börja läs från tredje spalten efter rubrik "Tonåringar" och klicka sen över till nästa sida.

http://runeberg.org/palmenytt/2000/0019.html

Jag diskvalificerar inga vittnen. Vilka tidsscenarier man än skissar på så lär det finns både vittnen som styrker och vittnen som motsäger tiderna. Jag tycker att man bör vara medveten även om det som motsäger och vänder mig emot när man uttrycker det som att "allt" pekar på ett visst scenario när det inte gör det.

Jag vill ingenting annat än veta sanningen men det tidsscenario som skissas på med larmtid 23.23 är tyvärr alldeles för osäkert speciellt angående att ett larm gått iväg utan att operatörerna på scb känner till det.

Tack för källa. Ja, vad tiden gör med vittnens minnen finns det gott om exempel på.
Artikeln arbetet är från slutet av 1987... upp emot 2 år efter mordet.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kan Enocksson och Lena S. "binda" tiden till en promenad de företagit vilket ger klart bättre möjligheter till att uppskatta ett tidsintervall...

7-10 minuter efter mordet är f.ö. en omöjlighet.... om man nu inte, förutom vittnen, även vill förkasta LAC-bandet som ett falsarium...
Senast redigerad av MOPspanaren 2019-08-26 kl. 09:19.
Citera
2019-08-26, 11:11
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinterfjord
Man (polis, åklagare och kuppförsvaret) har tyvärr skickligt blandat ihop korten både 2 minuter före och 2 minuter efter MOP. Det innebär i klartext att mördaren kan se ut precis hur som helst matchat från samtliga tidningsartiklar där vittnen har intervjuats från 1a Mars 1986. Händelseförloppet är skevt och klädsel, ålder och modus operandi är helt förvrängda. Sanningen kommer nog fram förr eller senare eftersom det finns folk som lever och kanske har lämnat livförsäkringar i form av dödmansgrepp med info om de 4 minuterna vi talar om. Om de löser ut vid ett naturligt dödsfall så får vi veta sanningen, annars inte. Operationen är för starkt genomförd för att det ska gå att spåna fram sanningen här. Men det skadar i alla fall inte att gräva eftersom vi ytterligare kan belägga att primärutredningen är förfalskad. Åklagaren KP implicerar också detta genom att gå tillbaka till brottsplatsen 30 år efter mordet för rekonstruktioner. Konstigt att annars behöva göra det. Men han mumlade ändå nåt om att inte uppfinna hjulet på nytt vilket jag personligen tolkar som att han kommer att påstå att en Magnum .357 har använts för att döda OP. Ej sannolikt att staten själv och främmande makt blir GM i PU. Men jag tolkar det som att minutrarna +- 0 är förfalskade/förvrängda i utredningen och att staten är beredd att medge en viss del för att stoppa privatspaningen efter den verklige GM en gång för alla. Han saknar kraft, lagrum eller mandat att åtala.
Nej, jag tror KP är den första åklagaren som har förstått att en korrekt rekonstruktion av de sista 2 minuterna före mordet, ger lösningen på mordet, utan att det kan användas som bevis i domstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in